Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Problem med hög lågnivåomvandlare

  1. #1

    Problem med hög lågnivåomvandlare

    Hej!
    Jag har googlat runt nu i tre dagar och försökt komma på ett sätt att få in en baslåda i min bil utan att behöva ta bort min huvudenhet. Jag har fixat allting klart med steget, alltså strömkabel, jord, remote osv. Steget lyser. Dessutom har jag kopplat in en hög- lågnivåomvandlare genom sidodörrarna - precis som alla andra verkar ha gjort, men för mig så fungerar det inte. Jag har ingen aning varför! Steget verkar vara korrekt inkopplat, men jag har placerat om hög- lågnivåomvandlaren två gånger. Plus att jag har bytt ut den en gång ifall den skulle vara trasig. Resultat: INGENTING händer. Basen är stendöd! Vad gör jag för fel egentligen?
    Tacksam för svar.

    (Har kollat runt på forumet och på andra sidor, men det verkar ingen som har samma problem som jag.)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Problem med hög lågnivåomvandlare

    Citat Ursprungligen postat av adinaee
    Hej!
    Jag har googlat runt nu i tre dagar och försökt komma på ett sätt att få in en baslåda i min bil utan att behöva ta bort min huvudenhet. Jag har fixat allting klart med steget, alltså strömkabel, jord, remote osv. Steget lyser. Dessutom har jag kopplat in en hög- lågnivåomvandlare genom sidodörrarna - precis som alla andra verkar ha gjort, men för mig så fungerar det inte. Jag har ingen aning varför! Steget verkar vara korrekt inkopplat, men jag har placerat om hög- lågnivåomvandlaren två gånger. Plus att jag har bytt ut den en gång ifall den skulle vara trasig. Resultat: INGENTING händer. Basen är stendöd! Vad gör jag för fel egentligen?
    Tacksam för svar.

    (Har kollat runt på forumet och på andra sidor, men det verkar ingen som har samma problem som jag.)
    Du skall koppla in hög till låginvåomvandlaren direkt bakom stereon. INTE via dörrarna!
    Signalen vid dörrarna är redan frekvensdelad från originalsteget.
    Jag har kopplat direkt bakom originalstereon (gjorde en egen kabel från den balanserade signalen som går ut från stereon till lågnivå )och sedan använt en galvanisk avskiljare för att få signalen att bli "obalanserad" och det funkar klockrent.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  3. #3

    Re: Problem med hög lågnivåomvandlare

    Jaså? Undrar om jag tänker på samma sak som dig nu. Håller på att plocka bort stereon nu. Fick hjälp av en snäll man på saabverkstaden att ta ut den första delen men sen blir det svårare. Vart sitter det där uttaget du pratar om? Är det uttaget som finns där om man skulle vilja stoppa in en cd-växlare? I form av din-kontakt?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Problem med hög lågnivåomvandlare

    Citat Ursprungligen postat av adinaee
    Jaså? Undrar om jag tänker på samma sak som dig nu. Håller på att plocka bort stereon nu. Fick hjälp av en snäll man på saabverkstaden att ta ut den första delen men sen blir det svårare. Vart sitter det där uttaget du pratar om? Är det uttaget som finns där om man skulle vilja stoppa in en cd-växlare? I form av din-kontakt?
    För att göra det ingreppet jag gjort så måste man modifiera ISO-kontakthuset på baksidan av den ram/kassett som stereon sitter i.
    Det är en del arbete men klart värt besväret.
    En sådan adapter som jag gjorde själv finns att köpa på Backes Ljudbyggeri http://www.backesljud.se/produkter_visa ... e_no=SAAB3
    Men varför betala 395:- + frakt när man kan göra en själv
    Det man får göra OM man köper eller löder till en sådan adapter själv är att man delar den befintliga ISO-kontakten som sitter baktill i plåtkassetten. Detta görs med en vass mattkniv/kartongkniv. Sedan sätter man dit det ena av kontaktstyckena (honkontakten) från adaptern du köpt eller tillverkat där den du nyss delade sitter. Den som då sitter fast original i bilen kopplas sedan ihop med den andra änden (hankontakten) på den kabeln du köpt eller tillverkat. På så sätt får du signalen att passera genom den nya kabeln och mellan lågnivåkabeln du har till slutsteget sätter du en galvanisk avskiljare ex denna http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... are-p39607 eller denna http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... are-p24137
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  5. #5

    Re: Problem med hög lågnivåomvandlare

    Tack så mycket för att du försöker. Jag har inte berättat att jag har en 9-3 vector -03. Alltså passar inte de tillbehören som du föreslår. Antar att det finns en likadan som ska passa min huvudenhet. Jag har plockat loss hela stereon, och där sitter det bara en liten ISO. Det verkar inte vara hur enkelt som helst att göra någonting med den. Dessutom har jag hört att man inte ska ta ut den där eftersom man kan få massa felkoder i onödan då. Det sätt som jag har provat, verkar fungera för alla andra, men inte för mig. Jag gör antagligen som du säger, helt fel - tar signalen från fel ställe. Jag tror också att de inbyggda stegen snor signal från kablarna. Vart kan man då koppla in omvandlaren? Kan man rentav sätta den precis bakom stereon, eller snor det undre steget signalen där också?
    Tack

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Problem med hög lågnivåomvandlare

    Citat Ursprungligen postat av adinaee
    Tack så mycket för att du försöker. Jag har inte berättat att jag har en 9-3 vector -03. Alltså passar inte de tillbehören som du föreslår. Antar att det finns en likadan som ska passa min huvudenhet. Jag har plockat loss hela stereon, och där sitter det bara en liten ISO. Det verkar inte vara hur enkelt som helst att göra någonting med den. Dessutom har jag hört att man inte ska ta ut den där eftersom man kan få massa felkoder i onödan då. Det sätt som jag har provat, verkar fungera för alla andra, men inte för mig. Jag gör antagligen som du säger, helt fel - tar signalen från fel ställe. Jag tror också att de inbyggda stegen snor signal från kablarna. Vart kan man då koppla in omvandlaren? Kan man rentav sätta den precis bakom stereon, eller snor det undre steget signalen där också?
    Tack
    Aha du har en 9-3:a. Hmm hur det funkar i den vet jag tyvärr inte.
    Men du bör nog ändå försöka att plocka signalen bakom stereon.
    Antar att du inte vet vilken typ av stereosystem du har i bilen AS1, AS2 eller AS3.
    AS1 där är det bara inbyggd effektförstärkare i bilstereon medans de andra två har ett separat slutsteg placerat i bilen. Info om detta kan du säkert hitta om du söker på detta suveräna forum.
    Lycka till!
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458

    Re: Problem med hög lågnivåomvandlare

    ng9-3 har inget som heter AS1, AS2 och AS3. Det är istället uppdelat på tre olika manöverpaneler, ICM1/ICM2/ICM3. Till det så finns det tre olika förstärkar/högtalarpaket 75, 150 & 300W.

    Läs i FAQ:n om 9-3 ljudsystem så klarnar säkert en del saker.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8

    Re: Problem med hög lågnivåomvandlare

    Tack för alla svar, har kollat igenom detta och jag tror inte jag har gjort något fel. Så jah kopplade in en annan stereo som satt i en annan bil, då ska det ju fungera. Men fortfarande stendött, så då tänkte jag att steget var trasigt så jag bytte det också. Kollat kablar men det fungerade fortfarande inte. Då tänkte jag att baslådan var trasig så jag kopplade in en annan högtalare med båda stegen. Fortfarande stendött! Känns som om jag har provat allt, men ändå fungerar det inte. Någon som har någon idé som jag missat?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •