Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Trög startad 9-5 Aero

  1. #1

    Trög startad 9-5 Aero

    Hej!

    Jag har nyligen kört WD40 metoden med extra rengörning med T-sprit, med allt bort suget och olje byte (1:a av 2) så hoppade den igång med ett stort rökmoln i vitt/grått/blått. gick jätte bra efter ingreppet MEN har nu blivit extremt trög att starta när den blir varm, arbetsvarm.
    Jag har med hjälp av min andra saab 900 fått hjälpa den på traven genom startkablar, men väldigt trögt att få igång den även då.
    Jag har tagit ut stiften och rengjort dem utan något större resultat.

    Ska nu vänta tills den blir kall och försöka på nytt.

    Men om det är någon som vet vad detta kan bero på så uppskattas detta med stor glädje!

    Mvh
    Johan

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 537
    Medlem#
    8163

    Re: Trög startad 9-5 Aero

    Går startmotorn tungt, eller vill den inte tända? Om det senare skulle jag gissa å vevaxelgivaren, iaf om den startar när den är kall.
    /Johan

  3. #3

    Re: Trög startad 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Går startmotorn tungt, eller vill den inte tända? Om det senare skulle jag gissa å vevaxelgivaren, iaf om den startar när den är kall.
    /Johan
    Hej!
    Tack, startmotorn går bra, den snurrar som den ska. Den vill snarare inte tända, luktar bensin i röret om man håller på för länge.... Vart sitter vevaxelgivaren och varför kan den ha tagit skada utav mitt ingrepp med WD40, vad kan ha orsakat att den krånglar?

    Är det en sådan här?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/origi ... 77221.html

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 191
    Medlem#
    8758

    Re: Trög startad 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av lunnelie
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Går startmotorn tungt, eller vill den inte tända? Om det senare skulle jag gissa å vevaxelgivaren, iaf om den startar när den är kall.
    /Johan
    Hej!
    Tack, startmotorn går bra, den snurrar som den ska. Den vill snarare inte tända, luktar bensin i röret om man håller på för länge.... Vart sitter vevaxelgivaren och varför kan den ha tagit skada utav mitt ingrepp med WD40, vad kan ha orsakat att den krånglar?

    Är det en sådan här?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/origi ... 77221.html
    Rätt del.

    Men den första felsökningen är om varvräknaren rör sig när du maler på med motorn, den ska sakta segla upp till c:a 200RPM om allt är rätt. Rör den sig inte (du måste köra en stund innan den reagerar) kan du utgå från att den är trasig.

    Ett annat möjligt alternativ är att det är tändkassetten. Den är nästan alltid en möjlighet vid motorproblem, i vissa fall dock mindre trolig...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5

    Re: Trög startad 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av lunnelie

    Hej!
    Tack, startmotorn går bra, den snurrar som den ska. Den vill snarare inte tända, luktar bensin i röret om man håller på för länge.... Vart sitter vevaxelgivaren och varför kan den ha tagit skada utav mitt ingrepp med WD40, vad kan ha orsakat att den krånglar?

    Är det en sådan här?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/origi ... 77221.html
    Rätt del.

    Men den första felsökningen är om varvräknaren rör sig när du maler på med motorn, den ska sakta segla upp till c:a 200RPM om allt är rätt. Rör den sig inte (du måste köra en stund innan den reagerar) kan du utgå från att den är trasig.

    Ett annat möjligt alternativ är att det är tändkassetten. Den är nästan alltid en möjlighet vid motorproblem, i vissa fall dock mindre trolig...

    Hur menar du "maler på med motorn", jag såg någon länk om detta fenomen med dålig vevaxelgivare, stämmer inte alls överäns med min bil, den går stadigt när man kör och inga andra konstigheter som missljud osv. och 200RPM låter lite, den snurrar på tomgång på ca 800 kanske. Menar du 2000RPM?

    Sedan har förra ägaren sparat alla service protokoll och så som visar vad som är bytt, denna vevaxlgivare är bytt i samband med 17000 mila servicen, redan paj igen när den gått 24400 ca?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: Trög startad 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av lunnelie
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Rätt del.

    Men den första felsökningen är om varvräknaren rör sig när du maler på med motorn, den ska sakta segla upp till c:a 200RPM om allt är rätt. Rör den sig inte (du måste köra en stund innan den reagerar) kan du utgå från att den är trasig.

    Ett annat möjligt alternativ är att det är tändkassetten. Den är nästan alltid en möjlighet vid motorproblem, i vissa fall dock mindre trolig...

    Hur menar du "maler på med motorn", jag såg någon länk om detta fenomen med dålig vevaxelgivare, stämmer inte alls överäns med min bil, den går stadigt när man kör och inga andra konstigheter som missljud osv. och 200RPM låter lite, den snurrar på tomgång på ca 800 kanske. Menar du 2000RPM?

    Sedan har förra ägaren sparat alla service protokoll och så som visar vad som är bytt, denna vevaxlgivare är bytt i samband med 17000 mila servicen, redan paj igen när den gått 24400 ca?
    Han menar när du försöker starta! När du kör på starten men den inte vill starta ska varvräknaren ändå röra sig om vevaxelgivaren funkar ca 200 varv
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  7. #7

    Re: Trög startad 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Citat Ursprungligen postat av lunnelie


    Hur menar du "maler på med motorn", jag såg någon länk om detta fenomen med dålig vevaxelgivare, stämmer inte alls överäns med min bil, den går stadigt när man kör och inga andra konstigheter som missljud osv. och 200RPM låter lite, den snurrar på tomgång på ca 800 kanske. Menar du 2000RPM?

    Sedan har förra ägaren sparat alla service protokoll och så som visar vad som är bytt, denna vevaxlgivare är bytt i samband med 17000 mila servicen, redan paj igen när den gått 24400 ca?
    Han menar när du försöker starta! När du kör på starten men den inte vill starta ska varvräknaren ändå röra sig om vevaxelgivaren funkar ca 200 varv
    Och om den inte gör det så är det fel på vevaxelgivaren med andra ord?
    Jag är inte världens mest kunniga person inom detta område...
    Men konstigt om den fungerade innan jag gjorde detta men la av efter ingreppet....
    Grejen är ju den att det inte är jätte lätt att komma åt den Ska jag be en meck fixa det om jag köper själva grejen?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: Trög startad 9-5 Aero

    Finns tråd om byte av den givaren, verkar inte vara nått större besvär, men trångt säger många. Du kan ju alltid försöka själb först, annars du kanske har en snäll kompis som kan hjälpa dej
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 537
    Medlem#
    8163

    Re: Trög startad 9-5 Aero


  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 191
    Medlem#
    8758

    Re: Trög startad 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av lunnelie
    Och om den inte gör det så är det fel på vevaxelgivaren med andra ord?
    Rör sig inte varvräknaren så är det fel på vevaxelgivaren eller någonstans i närheten. I alla normala fall är det vevaxelgivaren.

    Rör sig å andra sidan varvräknaren och bilen inte visar några som helst tecken på att tända kan du vara säker på att något annat som ställer till det. Det kan i sällsynta fall hända att vevaxelgivaren är trasig även om varvräknaren rör sig, men då kommer det åtminstone att så att säga snedtända.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11

    Re: Trög startad 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Saab_Performance
    Finns tråd om byte av den givaren, verkar inte vara nått större besvär, men trångt säger många. Du kan ju alltid försöka själb först, annars du kanske har en snäll kompis som kan hjälpa dej
    Tack, såg en förklaring, ska köra på det

Liknande ämnen

  1. Trög startad kall, går dåligt ett tag OG9-3 -01
    Av ZoreX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 20:18
  2. Saab 9-3 , 99'a Trög startad
    Av Shai i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 17:33
  3. Svår startad 9-3 Aero -01 HJÄLP!
    Av AeroT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 16:08
  4. "Trög"startad 9-3 -01
    Av Thompy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 01:11
  5. Svår startad 9k aero när den är kall!
    Av MrMonza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •