Denna 260hk motor tycker jag ABSOLUT att de ska hiva ner i 9-3SS !!
Men det kommer ju tyvärr aldrig att hända...
M.V.H.
Denna 260hk motor tycker jag ABSOLUT att de ska hiva ner i 9-3SS !!
Men det kommer ju tyvärr aldrig att hända...
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Nu börjar det likna nått! Jag håller helt med dig, den där V6:an klarar säkert en hel del mer pulver.Ursprungligen postat av Stoffe #2959
Vi borde skriva under en namnlista på detta förslaget och skicka till Trollhättan. 5000 namn borde ju inte vara omöjligt
9-3 Vector SC 2,0T -07
9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld
Ibland får jag uppfattningen att man snålar på fel saker? T.o.m. dumsnålt ibland? Ta t.ex. det som du är inne på med de olika drivline-familjerna. Kanske är anledningen till att den nyare familjen inte sitter i 9-5 att det förmodligen kostade för mycket att konstruera om bilen, istället sitter man nu med två familjer som kostar massor att producera? Hur går det ihop? En tung investering då kunde blivit hur bra som helst nu. Istället är det tvärtom...Ursprungligen postat av KK
Men vad vet jag om sånt här? Ingenting, skulle jag vilja påstå.
Angående motor familjerna så är det ju flera märken som använder saabs 2,0t som sitter i 9-3ss än bara saab.
Så den delen lönar sig.
Sen så har vi saabs egna 2,0 och 2,3 som är en förädling av den motorn som satt i 9000 bland annat.
En del som förbättrades och annat som blev mindre bra.
I det hela så är det nog betalt nu dom investeringarna.
Men frågan är ju mer om det är lönt att bygga om 9-5 till dom nyare motorerna och det är enkelt.
Nej det är de inte och inte ens ekonomiskt försvarbart.
Men personligen så tycker jag 10 hk är en liten ökning men vi får ju se om de kan bli mer med tanke på en möjlig etanol Aero på 9-5.
OK? Så du är både drivlineingenjör och finansanalytiker?Ursprungligen postat av Fredrik.j
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Ursprungligen postat av KK
Ursprungligen postat av negative
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Fredrik.j AKA Jan-Åke JonssonUrsprungligen postat av KK
Hej !
B2x5-familjen går inte att använda i 9-3SS/C eftersom de motorerna är för höga. I övrigt kan man väl säga att det är mer än "lite jox" att göra en motorinstallation. Motor m. hjälpaggregat skall packas, el-integration med nya motorstyr.... Lär visst ta mer än en eftermiddag.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Så det står inget om det i Haynes, antar jag?Ursprungligen postat av DrBoost
Det testas en etanol version av 9-5 Areo o den ger tydligen 300 Hk.
*trevligt*
//BT
Hej!Ursprungligen postat av DrBoost
Jag tänkte snarast det omvända, d v s att man skulle ha konverterat hela 9-5-familjen till drivlinorna från 9-3 SS vid introduktionen av den senare.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Hej !
Smart av SAAB att kombinera Miljötänkande och körglödje/prestanda, bara att konvertera alla modeller till Etanoldrit. Vem vill ha en Volvo som tjänstebil om man kan få en Etanolbil från SAAB ? Sen borde man kanske vara tydligare med att man även kan köra på Bensin och alla former av blandningar av Etanol/Bensin. Sen är det väl så att många inte nöjer sig men 2,0t trots 180hp, så fixa fram 2,3t och Aeron med Etanol snabbt som tusan medan försprånget finns.....sen är det bara att gasa ! Miljövänligt och snabbt är ju klockrent !
Sen är det väl lite känsligt läge nu i och med lanseringen av 9-3SC och V6 motorn. Skulle kunna bli en olycklig start för 9-3SC om man skapar en Etanol-boom med 9-5an...
Enda nackdelen med Etanol verkar vara att bilarna drar mer soppa så det äter upp vinsten med det lägre priset på Etanol. Men priserna bör väl kunna sjunka på Etanol.
Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
900 S 2,0i NoPower M97
Det skulle kräva en del anpassning i övriga bilen för att känna igen "CAN-dialekten" från nya motorn. Sedan är aluminiummotorn mycket dyrare än "gamla" motorn! + Integration m.m. som som sagt inte är gjort i en handvändning. Sedan tillverkas ju motorerna i olika fabriker också.Ursprungligen postat av KK
Mvh
Hur vet du att nya aluspisen är dyrare?Ursprungligen postat av Hondahoj
Jag har hört tvärt om: att de gamla gjutjärnsmaskinerna var för dyra enligt GM.
Jag hade helst sett b2XX spiar i 9-3SS från start! ingen törstig sexa..
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Ursprungligen postat av petson
Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5
Nya verktyg är inte "utveckling", det är kostnader för att ställa om produktionen. Hit hör också kostnader för exempelvis dokumentation och utbildning om detta krävs för att anpassa produktionen. Vidare så kan det behövas dokumentation och utbildning för verkstäder, men detta är normalt minimalt. När exempelvis Saab införde årsmodell 2002 av 9-5 hur många ändringar hade man gjort då? Var det 1000-2000 eller något i den stilen, hur många artikelnummer tror du påverkas då? Jag skulle förvänta mig att till nästa uppdatering av 9-5 att man gjort något liknande för att helt enkelt göra bilen bättre, inte för att få 10 hk till på pappret.Ursprungligen postat av aerofred
Utveckling är framtagning, prov och utvärdering av detaljerna i fråga. Även om dessa kostnader, liksom kostnader för verktyg är höga så är de relativt låga per producerad bil. En annan femma blir det förstås för en trimfirma då det rör sig om ett relativt litet antal bilar.
När det gäller lagerhållningskostnader så är det i regel ett antal 10000 kr/artikel och år. Vissa modiferade artiklar kan dock ersätta tidigare.
Notera att trots kostnader för att ställa om produktionen, och den extra lagerhållningskostnad nya artiklar utgör så kan den totala kostnaden gå ner genom exempelvis lägre tillverkningskostnad/kortare monteringstid. Jag skulle förvänta mig att 9-5:orna idag går snabbare att skruva ihop än vad de gjorde vid introduktionen, en sådan trend var i alla fall tydlig när det gällde 9000.
Ingen som hört något om 260Hp motorn ?
Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
900 S 2,0i NoPower M97
Jag tror de köpt ett steg1 från Nordic eller Maptun eller nån...
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
Hej !
Jag hörde en idag....
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....