Eftersom det nu är officellt med 260 hk i 9-5 Aeron i höst...
Länk till GM info, se sid 44
Vem kan berätta vad som är gjort??
Jag har "hört" att det är samma HW som i M04/M05 men annan mjukvara, stämmer det??? Eller är nåt annat bytt??
Eftersom det nu är officellt med 260 hk i 9-5 Aeron i höst...
Länk till GM info, se sid 44
Vem kan berätta vad som är gjort??
Jag har "hört" att det är samma HW som i M04/M05 men annan mjukvara, stämmer det??? Eller är nåt annat bytt??
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
260 hk var ju ingen nyhet eller hur
Men HW? Turbo+kobra+bättre andningsvägar säger tipsen men här har jag ingen aning. tro det eller ej
Ni som vet 100 %, kom igen nu...........
ESP
Ursprungligen postat av perr
Hoppas på bara en SW uppdatering så saab kan ladda in 06ans program i min 02a.
Edit: Vad blev det för vrid ?
hej
Hade det bara varit SW så hade det kommit en 260hk version för lenge sedan :-)
För att nå högre riktiga effekter krävs hårdvaruändringar, som vanligt i 95 aero motorn :-)
Inget konstigt, jag går för hårdvaru ändringar :-)
Mvh
Tommy Utengen
9-3 SC 1,9TID
900TTR
Det snabbaste och billigaste trimmet är bort med onödig vikt.
Ursprungligen postat av ESPUrsprungligen postat av utengen
Med turbo och cobra o snok borde det bli mer än 260 tycker man.
Hej
Och va begrunnar du det på? :-)
Mvh
Tommy Utengen
9-3 SC 1,9TID
900TTR
Det snabbaste och billigaste trimmet är bort med onödig vikt.
Tommy, jag tror du vet
Fram med det nu...
Bara SW ändringar är det väl ingen som har trott på, i alla fall om man följer forumet
Jag tror inte SAAB är intresserade att bara ösa på med hk, man börjar ju då komma in på marginaler på all HW, körbarhet mm mm
ESP
Lite märkligt att Saab lägger ned mer pengar på hårdvaran och sedan pressar upp futtiga i mina ögon sett 10hk.
Är det verkligen värt att lägga mer ned pengar på en bil för endast 10hk.
Jag tycker 270hk hade varit lite mer att komma med i a f.
Hej !
Gamla sanningar stämmer fortfarande.
Gamla Aero 250 hk ligger på gränsen, med den h/w så är det inte möjligt att pressa ur mer effekt. Så enkelt är det !
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Lättar man bilen så behövs det ju inte mer effekt för en roligare bilUrsprungligen postat av DrBoost
B256R@1100kg. SwedishPerformance.
Att trimma är silver, lätta är guld.
Hej !
Mmmmm, javisst, men mycket effekt, t.ex. en röd 9-3SS Aero V6 o inte alltför mycket vikt är oxo bra....
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Jag kräver en ärlig fajt på knutstorp nästa år, du får ta vad du vill så tar jag en äkta aero med lite mindre vikt, ett skåp alltså
mvh Tomas.
(ps. tar man bort plasten så får man två goda ting, mindre vikt och mindre smältbad. )
B256R@1100kg. SwedishPerformance.
Att trimma är silver, lätta är guld.
Tittar man på Hirsch 280hp så är det ju annan intercooler och bättre andningsvägar på insugningssidan. Så att få in mer och kallare luft verkar ju vara "steg1" för mer effekt. Interccoler är ju dyra prylar så jag gissar ett man endast optimerat på insugningssidan och en ny kobra ligger ju då nära tillhands. Sen kanske den nya fronten gör att den befintliga intercoolern används mer optimalt.
Om man sedan tänker Etanol som är på G....behövs det väl lite mer bränsle...större spridare kanske ?
Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
900 S 2,0i NoPower M97
Om vi formulerar om frågan lite....Kommer det att gå att bygga om en äldre Aero till M06 Spec. (260hp) till en rimlig kostnad ?
Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
900 S 2,0i NoPower M97
En ny intercooler behöver inte kosta många kronor för Saab att byta. Ja, en bättre intercooler kan tom vara billigare.Ursprungligen postat av m2949
Saab kan enkelt och billigt införa många ändringar av hårdvaran om man så önskar, detta på ett sätt som för en trimfirma skulle bli väldigt dyrt att genomföra eftersom man där måste byta befintliga delar vilket inte är fallet för Saab.
Säg att Saab vill uppdatera hårdvaran för motorn, då kan man utan större problem modifiera intercooler, avgassystem, kobra, luftburk och byta spridare. Kostnaden för detta blir, förutom utvecklingskostnaden, prisskillnaden mellan den nya komponenten och den gamla samt vad omställningen av produktionen kostar.
Ponera på att SAAB skall hålla reservdelar i 15år. Det tillkommer artikelnummer som skall lagerhållas. Utöver detta så är det teknisk dokumenation som skall uppdateras. Eventuell utbildning mm. Det blir genast större kostnader än bara byte och eventuella skillnader i styckpriser.Ursprungligen postat av SaabJohan
Utvecklingskostnaden är ju mycket mer än "uppfinnarverkstad". Det är verktygskostnader för plastverktyg. Provserier för validering.
Alla "nya" artikelnummer för med sig många sköna slantar. Det får ju inte kosta fler kronor än 10hk kan inbringa i nya Aerokunder.
/F
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Hej!
Tja man kan ju spekulera i hur turerna gått på saab....Först får dom en V6:a till 9-3an av GM som dom "saabifierar" med turbo. Oj det blev ju 250hp här med bara fistryck i turbon, mer kan vi inte ha för då blir den ju värre än 9-5 Aero. Aha vi måste skrämma upp 9-5 Aero lite så den säljer nått år till, vi "chippar" upp den igen det gick ju bra förra gången....Nej det går inte säger DrBoost och hotar marknadsavdelningen med flourtanten...Ok säger marknadsavdelningen som hatar flour vi nöjer oss med 10hp....vad är det minsta/billigaste vi behöver göra för 10hp till.....
Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
900 S 2,0i NoPower M97
Nä, jag säger i med V6:an i 9-5 Aeron och skräm upp den till 300 påsar så familjevagnen flyttar lite på sig!
Uppgradera också bromsar till 330 mm och 4-kolvs ok.
Först då kan vi börja prata konkurrens med de tyska märkena, inte innan.
Kom igen nu Boosten, se till att göra dig hörd på mötena. Du kan ju alltid bjuda in intresseklubben STCS, med alla våra galna idéer på era möten om du vill lägga lite tyngd bakom förslagen.
Mvh Stoffe
Med tanke på hur det gick för 9-5 SC i (hmmm...nu minns jag inte vilken tidning det var...? ) när de testade ett gäng kombis alldeles nyss kanske en uppfräschning på mer än motorsidan vore välkommet. Men det kanske vi får se med den nya faceliften?
Förresten, varför heter det så? Ansiktslyftning är det svenska, vedertagna ordet för den här typen av förändring. Det är väl bara i bilvärlden man använder det engelska uttrycket facelift?
Hej,
Om man skall börja tala "konstigheter", så är det väl egentligen att man kör med två helt olika motor-/transmissionsgenerationer i 9-3 och 9-5. I min värld (som är en förenklad ekonomvärld), så "borde" man vid eller i anslutning till 9-3:ans lansering ha infört den motorgenerationen även i 9-5:an.
Nu sitter man ju med i stort sett dubbla uppsättningar av allt. Det innebär lägre volymer, och därmed högre kostnader, för samtliga delar i drivlinan.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.