Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 197

Ämne: Officellt med 260 hk i 9-5 Aeron i höst, vad är ändrat??

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Denna 260hk motor tycker jag ABSOLUT att de ska hiva ner i 9-3SS !!
    Men det kommer ju tyvärr aldrig att hända...
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Nä, jag säger i med V6:an i 9-5 Aeron och skräm upp den till 300 påsar så familjevagnen flyttar lite på sig!
    Uppgradera också bromsar till 330 mm och 4-kolvs ok.
    Först då kan vi börja prata konkurrens med de tyska märkena, inte innan.

    Kom igen nu Boosten, se till att göra dig hörd på mötena. Du kan ju alltid bjuda in intresseklubben STCS, med alla våra galna idéer på era möten om du vill lägga lite tyngd bakom förslagen.

    Mvh Stoffe
    Nu börjar det likna nått! Jag håller helt med dig, den där V6:an klarar säkert en hel del mer pulver.

    Vi borde skriva under en namnlista på detta förslaget och skicka till Trollhättan. 5000 namn borde ju inte vara omöjligt
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Om man skall börja tala "konstigheter", så är det väl egentligen att man kör med två helt olika motor-/transmissionsgenerationer i 9-3 och 9-5. I min värld (som är en förenklad ekonomvärld), så "borde" man vid eller i anslutning till 9-3:ans lansering ha infört den motorgenerationen även i 9-5:an.

    Nu sitter man ju med i stort sett dubbla uppsättningar av allt. Det innebär lägre volymer, och därmed högre kostnader, för samtliga delar i drivlinan.

    Mvh

    KK
    Ibland får jag uppfattningen att man snålar på fel saker? T.o.m. dumsnålt ibland? Ta t.ex. det som du är inne på med de olika drivline-familjerna. Kanske är anledningen till att den nyare familjen inte sitter i 9-5 att det förmodligen kostade för mycket att konstruera om bilen, istället sitter man nu med två familjer som kostar massor att producera? Hur går det ihop? En tung investering då kunde blivit hur bra som helst nu. Istället är det tvärtom...

    Men vad vet jag om sånt här? Ingenting, skulle jag vilja påstå.

  4. #24
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    Angående motor familjerna så är det ju flera märken som använder saabs 2,0t som sitter i 9-3ss än bara saab.
    Så den delen lönar sig.
    Sen så har vi saabs egna 2,0 och 2,3 som är en förädling av den motorn som satt i 9000 bland annat.
    En del som förbättrades och annat som blev mindre bra.
    I det hela så är det nog betalt nu dom investeringarna.
    Men frågan är ju mer om det är lönt att bygga om 9-5 till dom nyare motorerna och det är enkelt.
    Nej det är de inte och inte ens ekonomiskt försvarbart.

    Men personligen så tycker jag 10 hk är en liten ökning men vi får ju se om de kan bli mer med tanke på en möjlig etanol Aero på 9-5.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Men frågan är ju mer om det är lönt att bygga om 9-5 till dom nyare motorerna och det är enkelt.

    Nej det är de inte och inte ens ekonomiskt försvarbart.
    OK? Så du är både drivlineingenjör och finansanalytiker?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 020
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Men frågan är ju mer om det är lönt att bygga om 9-5 till dom nyare motorerna och det är enkelt.

    Nej det är de inte och inte ens ekonomiskt försvarbart.
    OK? Så du är både drivlineingenjör och finansanalytiker?

    Mvh

    KK

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av negative

    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 020
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av negative

    Fredrik.j AKA Jan-Åke Jonsson

  9. #29
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    B2x5-familjen går inte att använda i 9-3SS/C eftersom de motorerna är för höga. I övrigt kan man väl säga att det är mer än "lite jox" att göra en motorinstallation. Motor m. hjälpaggregat skall packas, el-integration med nya motorstyr.... Lär visst ta mer än en eftermiddag.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    B2x5-familjen går inte att använda i 9-3SS/C eftersom de motorerna är för höga. I övrigt kan man väl säga att det är mer än "lite jox" att göra en motorinstallation. Motor m. hjälpaggregat skall packas, el-integration med nya motorstyr.... Lär visst ta mer än en eftermiddag.
    Så det står inget om det i Haynes, antar jag?





  11. #31
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Det testas en etanol version av 9-5 Areo o den ger tydligen 300 Hk.

    *trevligt*

    //BT
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    B2x5-familjen går inte att använda i 9-3SS/C eftersom de motorerna är för höga. I övrigt kan man väl säga att det är mer än "lite jox" att göra en motorinstallation. Motor m. hjälpaggregat skall packas, el-integration med nya motorstyr.... Lär visst ta mer än en eftermiddag.
    Hej!

    Jag tänkte snarast det omvända, d v s att man skulle ha konverterat hela 9-5-familjen till drivlinorna från 9-3 SS vid introduktionen av den senare.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #33
    Hej !

    Smart av SAAB att kombinera Miljötänkande och körglödje/prestanda, bara att konvertera alla modeller till Etanoldrit. Vem vill ha en Volvo som tjänstebil om man kan få en Etanolbil från SAAB ? Sen borde man kanske vara tydligare med att man även kan köra på Bensin och alla former av blandningar av Etanol/Bensin. Sen är det väl så att många inte nöjer sig men 2,0t trots 180hp, så fixa fram 2,3t och Aeron med Etanol snabbt som tusan medan försprånget finns.....sen är det bara att gasa ! Miljövänligt och snabbt är ju klockrent !

    Sen är det väl lite känsligt läge nu i och med lanseringen av 9-3SC och V6 motorn. Skulle kunna bli en olycklig start för 9-3SC om man skapar en Etanol-boom med 9-5an...

    Enda nackdelen med Etanol verkar vara att bilarna drar mer soppa så det äter upp vinsten med det lägre priset på Etanol. Men priserna bör väl kunna sjunka på Etanol.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    200
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Om man skall börja tala "konstigheter", så är det väl egentligen att man kör med två helt olika motor-/transmissionsgenerationer i 9-3 och 9-5. I min värld (som är en förenklad ekonomvärld), så "borde" man vid eller i anslutning till 9-3:ans lansering ha infört den motorgenerationen även i 9-5:an.

    Nu sitter man ju med i stort sett dubbla uppsättningar av allt. Det innebär lägre volymer, och därmed högre kostnader, för samtliga delar i drivlinan.

    Mvh

    KK
    Det skulle kräva en del anpassning i övriga bilen för att känna igen "CAN-dialekten" från nya motorn. Sedan är aluminiummotorn mycket dyrare än "gamla" motorn! + Integration m.m. som som sagt inte är gjort i en handvändning. Sedan tillverkas ju motorerna i olika fabriker också.

    Mvh

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av Hondahoj
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Om man skall börja tala "konstigheter", så är det väl egentligen att man kör med två helt olika motor-/transmissionsgenerationer i 9-3 och 9-5. I min värld (som är en förenklad ekonomvärld), så "borde" man vid eller i anslutning till 9-3:ans lansering ha infört den motorgenerationen även i 9-5:an.

    Nu sitter man ju med i stort sett dubbla uppsättningar av allt. Det innebär lägre volymer, och därmed högre kostnader, för samtliga delar i drivlinan.

    Mvh

    KK
    Det skulle kräva en del anpassning i övriga bilen för att känna igen "CAN-dialekten" från nya motorn. Sedan är aluminiummotorn mycket dyrare än "gamla" motorn! + Integration m.m. som som sagt inte är gjort i en handvändning. Sedan tillverkas ju motorerna i olika fabriker också.

    Mvh
    Hur vet du att nya aluspisen är dyrare?
    Jag har hört tvärt om: att de gamla gjutjärnsmaskinerna var för dyra enligt GM.
    Jag hade helst sett b2XX spiar i 9-3SS från start! ingen törstig sexa..
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #36
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    B2x5-familjen går inte att använda i 9-3SS/C eftersom de motorerna är för höga. I övrigt kan man väl säga att det är mer än "lite jox" att göra en motorinstallation. Motor m. hjälpaggregat skall packas, el-integration med nya motorstyr.... Lär visst ta mer än en eftermiddag.
    Så det står inget om det i Haynes, antar jag?




    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  17. #37
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Tittar man på Hirsch 280hp så är det ju annan intercooler och bättre andningsvägar på insugningssidan. Så att få in mer och kallare luft verkar ju vara "steg1" för mer effekt. Interccoler är ju dyra prylar så jag gissar ett man endast optimerat på insugningssidan och en ny kobra ligger ju då nära tillhands. Sen kanske den nya fronten gör att den befintliga intercoolern används mer optimalt.

    Om man sedan tänker Etanol som är på G....behövs det väl lite mer bränsle...större spridare kanske ?
    En ny intercooler behöver inte kosta många kronor för Saab att byta. Ja, en bättre intercooler kan tom vara billigare.

    Saab kan enkelt och billigt införa många ändringar av hårdvaran om man så önskar, detta på ett sätt som för en trimfirma skulle bli väldigt dyrt att genomföra eftersom man där måste byta befintliga delar vilket inte är fallet för Saab.

    Säg att Saab vill uppdatera hårdvaran för motorn, då kan man utan större problem modifiera intercooler, avgassystem, kobra, luftburk och byta spridare. Kostnaden för detta blir, förutom utvecklingskostnaden, prisskillnaden mellan den nya komponenten och den gamla samt vad omställningen av produktionen kostar.
    Ponera på att SAAB skall hålla reservdelar i 15år. Det tillkommer artikelnummer som skall lagerhållas. Utöver detta så är det teknisk dokumenation som skall uppdateras. Eventuell utbildning mm. Det blir genast större kostnader än bara byte och eventuella skillnader i styckpriser.

    Utvecklingskostnaden är ju mycket mer än "uppfinnarverkstad". Det är verktygskostnader för plastverktyg. Provserier för validering.

    Alla "nya" artikelnummer för med sig många sköna slantar. Det får ju inte kosta fler kronor än 10hk kan inbringa i nya Aerokunder.

    /F
    Nya verktyg är inte "utveckling", det är kostnader för att ställa om produktionen. Hit hör också kostnader för exempelvis dokumentation och utbildning om detta krävs för att anpassa produktionen. Vidare så kan det behövas dokumentation och utbildning för verkstäder, men detta är normalt minimalt. När exempelvis Saab införde årsmodell 2002 av 9-5 hur många ändringar hade man gjort då? Var det 1000-2000 eller något i den stilen, hur många artikelnummer tror du påverkas då? Jag skulle förvänta mig att till nästa uppdatering av 9-5 att man gjort något liknande för att helt enkelt göra bilen bättre, inte för att få 10 hk till på pappret.

    Utveckling är framtagning, prov och utvärdering av detaljerna i fråga. Även om dessa kostnader, liksom kostnader för verktyg är höga så är de relativt låga per producerad bil. En annan femma blir det förstås för en trimfirma då det rör sig om ett relativt litet antal bilar.

    När det gäller lagerhållningskostnader så är det i regel ett antal 10000 kr/artikel och år. Vissa modiferade artiklar kan dock ersätta tidigare.

    Notera att trots kostnader för att ställa om produktionen, och den extra lagerhållningskostnad nya artiklar utgör så kan den totala kostnaden gå ner genom exempelvis lägre tillverkningskostnad/kortare monteringstid. Jag skulle förvänta mig att 9-5:orna idag går snabbare att skruva ihop än vad de gjorde vid introduktionen, en sådan trend var i alla fall tydlig när det gällde 9000.

  18. #38
    Ingen som hört något om 260Hp motorn ?
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  19. #39
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Jag tror de köpt ett steg1 från Nordic eller Maptun eller nån...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  20. #40
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Jag hörde en idag....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Vad är ändrat i Biopowern?
    Av Founder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 00:22
  2. Ny 9-5 Biopower kommer i höst
    Av MrLila i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •