Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kontrollera Oljenivå, 9-3 Aero 2009

  1. #1

    Kontrollera Oljenivå, 9-3 Aero 2009

    Hej.

    Jag har nygligen köpt en SAAB 9-3 som jag har ett litet problem med. Vid motorvägskörning har det hänt vid tre tillfällen att bilen varnar för att kontrollera oljenivån. Det händer alltid efter en tids körning, och om jag har legat med farthållaren runt 130km/h i ca 30 min så dyker det upp.

    Det hände första gången direkt efter jag köpt bilen, och då blev man ju såklart rätt rädd men vid kontroll så var det bra med olja. Det har efter det hänt två gånger till med samma scenario bakom. Har kollat oljan både varm och kall med det är fullt, det ligger vid det övre sträcket.

    Hade bilen inne hos en SAAB verkstad idag eftersom jag har garanti på bilen men dom kunde inte hitta något alls och kände inte till problemet. Konstigt tycket jag eftersom jag har läst att folk påstår att det är vanligt? Dom hade kollat felkoder sa dom och försökt uppdatera mjukvara men det var den senaste. Kunde dom inte ens försökt att titta, är det så här illa på verkstäder idag? Jag jobbar själv med service, men med större maskiner inom tillverkningsindustri. Och visst är det alltid bra att koppla upp sig och läsa felkoder och se prestandan men det löser väl fan inte något problem? Jäkla klåpare.

    Säljaren ringde sedan och sa att dom inte ville stå för felsökningen eftersom dom inte hittade något fel. Jag blev sur och sa att felet finns ju där, det är inte mitt fel att inte dom kan lösa det eller förklara det? Jag trodde att byta oljan kanske skulle hjälpa och det höll han med om men då kunde jag lagt dom 1500 på service direkt. Dom ska iaf stå för kostnaden om en annan verkstad hittar och åtgärdar felet + den förra felsökningskostnaden.

    Är det någon som känner igen felet och kan förklara det? Är det vanligt/farligt? Går det att åtgärda och isåfall vet någon en SAAB verkstad i Malmö trakten som faktiskt vågar ta i bilen med händerna och inte bara kolla på datorn.

    Tacksam för all hjälp!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    47

    Kontrollera Oljenivå, 9-3 Aero 2009

    Det måste vara skitsnack eller inkompetens om de inte hört om det felet. Jag har en -06 aero och detta brukar hända mig efter ganska exakt 30 mils konstant körning, några gånger per år i mitt fall. Jag har även läst om det, men minns tyvärr inte om det fanns någon bra förklaring. Ett tips är att filma med telefonen när du får felet, samt körsträckans osv i en sekvens, så att de inte kan påstå att felet inte finns.

  3. #3

    Re: Kontrollera Oljenivå, 9-3 Aero 2009

    Nej dom verkade inte för hemma där borta. Ringde en annan SAAB verkstad i Malmö, dom hade väl möjligt hört talas om det med hade ingen som helst aning om vad det kan röra sig om. Det sa iaf rådgivaren jag snackade med, ska dit i ett annat ärende imorgon och försöka få fatt i en tekniker och se om dom kan mera.

    Jag bryr mig inte egentligen inte så mycket om problemet, men nu har det blivit en sådan principsak för mig att jag inte kommer ge mig.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395

    Kontrollera Oljenivå, 9-3 Aero 2009

    Berätta om du får en lösning, har samma bekymmer och får inget vettigt svar.
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  5. #5

    Re: Kontrollera Oljenivå, 9-3 Aero 2009

    Var inne på mechanum i Malmö istället och fick fatt på en jättebra tekniker som faktiskt verkade ha lite koll. Han hade jobbat på den förra verkstaden jag var på först och bara suckade när jag nämde dom....

    Iaf, det har kommit en ny givare som skall lösa problemet. Problemet är att den sitter för jäkla illa så det är ett större jobb att byta den, skulle landa på 5100:- med lite rabatt. Nu kommer nästa hinder, att försöka få säljaren att betala detta som ett garantijobb

  6. #6
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 538
    Medlem#
    7567

    Re: Kontrollera Oljenivå, 9-3 Aero 2009

    Citat Ursprungligen postat av Driftwood
    skulle landa på 5100:- med lite rabatt. Nu kommer nästa hinder, att försöka få säljaren att betala detta som ett garantijobb
    Tja, säljaren sa ju att de skulle stå för kostnaden, och då får de faktiskt göra det.
    Hoppas att givaren löser ditt problem!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #7

    Re: Kontrollera Oljenivå, 9-3 Aero 2009

    En liten uppdatering om någon fortfarande är intresserad. Säljaren åtog sig att ta kostnaden utan gnälla efter dom fick konsultera någon som dom själva kallade Saab Gurun.

    Iaf när jobbet skulle börjas, hade bilen inne på vanlig service också, så ringer verkstaden upp mig. Mekanikern som hade meckat Saab och Opel i 15år avrådde mig bestämt att byta givaren, eller som han sa hade det varit min bil hade jag aldrig gjort det!

    Dom hade inte hittat en enda oljeläcka någonstans, motorn var torr och fin överallt och med en sådan stor demontering för att komma åt tråget och kunna byta givaren så sa han att det fanns en risk att man kunde få småläckor eller andra problem i framtiden. Så efter hans avrådan bestämde jag mig att inte byta något. Den har bara larmat tre gånger ändå hittills och det är när jag kört motorväg snabbt och länge vilket jag inte gör särskilt ofta ändå. Hade det inte varit ett garantijobb hade jag aldrig brytt mig från första början, hade inte lagt dom pengarna för att byta en givare.

  8. #8
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 683
    Medlem#
    2378

    Re: Kontrollera Oljenivå, 9-3 Aero 2009

    Vilken motortyp är det på din bil?

    Jag har fått indikeringen en gång på min V6:a i somras efter 35 mils körning. Hade stannat några gånger längs vägen så det var inte 35 mil i ett sträck. När oljelampan tändes svängde jag av och kollade oljan. Det var rätt nivå. När startade igen så var indikeringen släckt.

Liknande ämnen

  1. SID-meddelande "Kontrollera oljenivå" i 9-5 Aero, varför?
    Av Mårten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-05-19, 22:59
  2. Varning - kontrollera oljenivå
    Av Bengt.Arvidsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-20, 11:02
  3. Kontrollera oljenivå.
    Av RoOp86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 18:16
  4. Sidinfo: "kontrollera oljenivå"
    Av Richi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 22:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •