Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Saab 99 glödtänder

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    8

    Saab 99 glödtänder

    Hejhopp!

    Kanske kan jag få svar på detta forum. Jag har en Saab 99 -84 som vi ärft efter min
    far. Den är i princip inte rostig, så jag har låtit underredsbehandla den så den ska klara sig bättre. Har köpt lite bättringsfärg för att fixa stenskott och lite i dörrarnas nederkanter, men det är nog en separat fråga.

    Hursomhelst, den fungerar bra, men glödtänder ofta när man stänger av den. Var hos en gammal bilmekaniker som ändrade tändningen lite, men det hjälpte inte. Bytte även tändstift till "rätt", hjälpte inte heller.

    När jag bytte tändstift tyckte jag att ett av dem var lite blötare och oljigare?

    Jag har för mig att jag justerade upp tomgången genom att skruva på stoppskruven för den vanliga gasen, men det var för att den alls skulle gå på tomgång.

    Den har stått avställd större delen av de senaste 10 åren, men jag undrar om inte far min också hade problem med glödtändningen, för han hade en tändinställningslampa i bagaget. Dessutom antar jag att det var han som justerat ner tomgången.

    Vad ska man börja med? Byta vacum-slangar? Hur kan man kolla om det är "igensotat"?

    MVH: Mikael

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Saab 99 glödtänder

    Det finns troligen en elektrisk ventil som ska stänga av soppan när man stänger av motorn. Om den fastnar ihop så glödtänder det. Så var det i alla fall på min SAAB90 -86. Tror motorn är lika.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Saab 99 glödtänder

    Kolla så att vakumklockan till tändförställningen inte fastnat, provsug i slangen för att se om det rör sig.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Saab 99 glödtänder

    SAAB90 är inne på rätt spår. Glödtändning berodde sällan på felaktig tändförställning, såvida tändningen står helt galet från värdena. Jag har för mig att det ska vara 18 grader vid 2000 rpm och vacuumförställningen borta och pluggad.

    Då den s.k. H-motorn kom var det även då en liten Saab-innovation. Det var nämligen en skapligt högkomprimerad motor som var "nedtrimmad" genom strypringar i insugskanalerna, det gjorde man för att motorn skulle vara möjlig att köra på 93 oktan trots hög kompression. För att motorn inte skulle glödtända vid avstängning behövdes därför någon form av tomgångs/bränsleavstängning. jag beskriver nedan den anordning som fanns poå enförgasarmotorn. (Tvåförgasarmotorn hade en annan variant som arbetade med vacuum som "släpptes in" i förgasarnas flottörhus).

    På enförgasarmotorn sitter det en solenoidventil som öppnar en extra tomgångskanal, förbi gasspjället, då man slår på tändningen.
    Vid tomgångsjustering på förgasarens spjällskruv måste man säkerställa att solenoidventilen arbetar som den ska, dvs kolla om spänning finns och att den arbetar.
    - En enkel koll är att man slår på tändningen och lossar sätter på elanslutningen, då ska ett klickande ljud höras.
    På bilar som gått långt, men även bilar som körts korta sträckor fann jag ofta att det sotat igen i kanalen för solenoidventilen. - Ta loss förgasaren och ventilen, spraya med rostlösning eller bromsrengöring i kanalen och rensa upp med ex.vis en kabel. (Hålet mynnar alltså ut någon centimeter inne i insuget). Gör likadant med motsvarande hål i förgasaren. Återmontera och se till att hålet inte täcks av förgasarfotspackningen. Justera sedan tändning Co-halt och tomgång, så ska du se att allt fungerar.

    Men gå för all del över vacuumslangar och gummibussningarna på insuget så att de också är fräscha. Speciellt gummibussningarna var ju mycket gångbar artikel då det begav sig.

    Ventilen är rödfärgad på bilden:
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    8

    Re: Saab 99 glödtänder

    Ah, jag tror jag hittade den där ventilen. Sitter den mellan motorn och förgasaren på undersidan? Det var det enda ställe i anslutning till förgasaren som hade en sladd till sig

    Provade att dra i och ur den med motorn igång men tyckte mig inte höra något klickande. Kanske ska prova med bara tändningen på och motorn avstängd?

    Går det på 12V direkt? Ifall jag demonterar den borde jag kunna provköra ventilen genom att jorda metallen och lägga +12V på stiftet?

    Tackar så hemskt mycket för tipset!

    MVH: Mikael

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    8

    Re: Saab 99 glödtänder

    NU fick jag tummen ur (eftersom jag en vecka tidigare köpt en ny sådan ventil på skroten på måfå). Mycket riktigt, min ventil satt helt still. Provkörde den nya med labbaggregat på 12V och den fungerade fint. Satte i den nya och när motorn var varm nu så var tomgången högre, skruvade ner den m.h.a. samma lilla spårskruv som vi en gång höjde den med.

    Bilen glödtände fortfarande, har bara provkört lite, men jag tror iaf det är bättre nu.
    Men jag får väl gå över till 98 oktan också då. Alternativt kanske jag måste göra rent lite kanaler i förgasaren?

    Den gamla hällde jag i massa 5-56 och sen hällde ut igen o.s.v. Nu verkar även den fungera fint igen.

    MVH: Mikael

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    8

    Re: Saab 99 glödtänder

    Eller, kanske funkar det? Har inte glödtänt mer nu på några ggr...

    *håller tummarna*

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    8

    Re: Saab 99 glödtänder

    Nej, när jag bytte ventilen och ställde ner tomgången så har den helt slutat glödtända!
    \o/ tackar!

  9. #9

    Re: Saab 99 glödtänder

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    SAAB90 är inne på rätt spår. Glödtändning berodde sällan på felaktig tändförställning, såvida tändningen står helt galet från värdena. Jag har för mig att det ska vara 18 grader vid 2000 rpm och vacuumförställningen borta och pluggad.

    Då den s.k. H-motorn kom var det även då en liten Saab-innovation. Det var nämligen en skapligt högkomprimerad motor som var "nedtrimmad" genom strypringar i insugskanalerna, det gjorde man för att motorn skulle vara möjlig att köra på 93 oktan trots hög kompression. För att motorn inte skulle glödtända vid avstängning behövdes därför någon form av tomgångs/bränsleavstängning. jag beskriver nedan den anordning som fanns poå enförgasarmotorn. (Tvåförgasarmotorn hade en annan variant som arbetade med vacuum som "släpptes in" i förgasarnas flottörhus).

    På enförgasarmotorn sitter det en solenoidventil som öppnar en extra tomgångskanal, förbi gasspjället, då man slår på tändningen.
    Vid tomgångsjustering på förgasarens spjällskruv måste man säkerställa att solenoidventilen arbetar som den ska, dvs kolla om spänning finns och att den arbetar.
    - En enkel koll är att man slår på tändningen och lossar sätter på elanslutningen, då ska ett klickande ljud höras.
    På bilar som gått långt, men även bilar som körts korta sträckor fann jag ofta att det sotat igen i kanalen för solenoidventilen. - Ta loss förgasaren och ventilen, spraya med rostlösning eller bromsrengöring i kanalen och rensa upp med ex.vis en kabel. (Hålet mynnar alltså ut någon centimeter inne i insuget). Gör likadant med motsvarande hål i förgasaren. Återmontera och se till att hålet inte täcks av förgasarfotspackningen. Justera sedan tändning Co-halt och tomgång, så ska du se att allt fungerar.

    Men gå för all del över vacuumslangar och gummibussningarna på insuget så att de också är fräscha. Speciellt gummibussningarna var ju mycket gångbar artikel då det begav sig.

    Ventilen är rödfärgad på bilden:
    SAAB-innovation? En sådan avstängningsventil satt det på min Volvo 240 -76.

    På H-motorn kan tändningen med fördel ställas lite högre än 18 grader, runt 21 körde jag med och upplevde att den gick bäst då.
    Signaturlös

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Sv: Saab 99 glödtänder

    frippe64 Saabinnovationen var inte Pierburgventilen utan en högkompad, (nåja), motor med strypningar som gick att köra på 93 oktan.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Saab 99 glödtänder

    Om den oppfinningen var så lyckad, vet i tusan. Min H-motor drog rejält mer soppa på 95 Okt och kändes både trött och nyvaken.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •