Nu är det äntligen dags för mig att skapa min första projekttråd någonsin, och jag väljer den udda vägen att göra det när bilen börjar bli färdigställd. Finns lite kvar att åtgärda, men alla större operationer är utförda, och bilen börjar kännas väldigt komplett.
Detta blir alltså mer en dokumentation av hur bilen förädlats sedan köp i april 2011.

Utgångsobjektet blev efter många om och men en 9-3ss vector bio 2008.
Mellan 2008 och 2010 körde jag en 9-3ss aero, med Maptun st1. Solidsvart med manuell låda, ljust skinn, 300w stereon med navi och alla paket från fabrik. Dock utan taklucka. Tyckte dock att den var lite dyr att äga så den såldes till förmån för en billig småbil. Tror det var något tjeckiskt märke? Har förträngt det mesta med det bilköpet. *Ryser*
Efter ca 6mån stod jag bokstavligen inte ut längre, och jakten på en Saab tog återigen fart.
Kravet var en ljus lack, automatlåda, dragkrok och backsensorer. Slutade med ännu en solidsvart, manuellt växlad sportsedan med ljust skinn utan dragkrok. MEN den har backsensorer. Bilen stod i begagnathallen på Svenska bil i Akalla för rätt pengar. Efter 15min provkörning tillsammans med sambo så plockades köpepappren fram och affären var i hamn.
Vid inköpet:



Det fanns dock ett liten problem med bilköpet. Och det är jag själv. Hela köpet baserades på att den skulle fungera som en ren bruksbil och således hållas original. Detta var en sträng överenskommelse med sambon i hushållet. Och detta sket sig kapitalt.
Efter ca 2mån stod bilen hos Maptun i örebro för montering av steg3. Och inte nog med att pengarna började rulla så drogs jag med att satsa på både aerons bakspoiler och dubbla slutrör. Inget jag ångrar, men att förklara dom extra tusenlapparna för sambon var lite småjobbigt.


Nu fanns lite fler hästar under huven, och utseendet fick ett lyft.
I samma veva drog Tisdagsträffarna igång i Stockholmregionen, och nya bekantskaper knöts. Och det var där jag träffade problem nr2. Tompa/Lingua Denna nuvarande arrangör av Tisdagsträffarna satte snabbt griller i huvudet på mig. Men det är ett ämne jag får återkomma till.
Fortsättning följer.