Sidan 11 av 14 FörstaFörsta ... 910111213 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 263

Ämne: Realtid's 9-3ss "Griffin". Projekt slutkläm.

  1. #201
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Realtid's 9-3ss "Griffin". Projekt slutkläm. Gelleråsen.

    Hej,

    Nu när bilen funkar kalas så är det på tiden för en RL test ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  2. #202
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Realtid's 9-3ss "Griffin". Projekt slutkläm. Gelleråsen.

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej,

    Nu när bilen funkar kalas så är det på tiden för en RL test ?
    Det är verkligen på tiden. Ska försöka låna till mig en RL och dra några repor. Har iofs tidtagning i Maptunern, så den duger gott att klocka med.

    Senaste nytt med kärran är att originalbromsarna inte inte alls tycker om körning på bana.
    Rejsade på Gelleråsen för ett tag sen och bromsarna fejdade nåt fruktansvärt. Nu i helgen kördes det Sviestad och det blev inte direkt bättre.
    Så efter inrådan från Fabbe och Bagarn m,f så blev det en samtal till Per på PEAN Sweden och en uppsättning nya belägg Carbotech XP8 är beställda
    Per trodde på leverans om ca 3v, så det ser man fram emot. Tills dess tänkte jag försöka skaka fram stålomspunna slangar, och i samband med bytet av allt blir det en bättre bromsvätska.
    Blir spännande värre det här.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  3. #203
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Realtid's 9-3ss "Griffin". Projekt slutkläm. Gelleråsen.

    Härligt! Hojta om du hittar stålomspunnet, Speedparts sats är slut.

    Vad hde du tänkt köra för belägg bak då förresten? Kan bli lite ojämn fördelning med original bak och XP8 fram, sa Per till mig i alla fall när jag bubbla med han för nåt år sen.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  4. #204
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Realtid's 9-3ss "Griffin". Projekt slutkläm. Gelleråsen.

    Ja jag såg att speedparts hade slut på sina. Lite trist. Får helt enkelt låta någon firma tillverka en sats. Per hade inga till min/vår bilmodell heller.
    Belägg bak har jag inte bestämt mig riktigt. Behöver byta skivorna bak, och sen får jag kika vidare om det finns bra belägg som kan passa.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  5. #205
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Realtid's 9-3ss

    Stålomspunna finns på ebay till minst halva priset mot speedparts, samma märke också. Vill man vara safe köper man av Neo Brothers till lite dyrare pris.

    Ang belägg så har varken fabbe eller bagarn kört xp8 med 314mm bromsar på en 9-3ss, men det har jag. Jag hade nog inte rekommenderat det på en vardagsbil. De tjuter ofta så fort de blir lite varma och man bromsar försiktigt. Jag hade inte kört de på min egna vardagsbil. Dock är de heeeelt underbara vid aktiv körning och slalom/bana. Med stålomspunna slangar är känslan trots enorm värme väldigt bra. Jag har inte lyckats få bromsarna att koka än iaf. Kör RBF600 bromsvätska på Pers rekommendation, betydligt bättre IRL än vad specen med kokpunkt osv anger enligt mig, bättre än vissa blå stylingvätskor

    Jag kör xp8 fram och stoptech bak.

    Aja, bara hoppas det inte tjuter på din bil.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #206
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Realtid's 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Stålomspunna finns på ebay till minst halva priset mot speedparts, samma märke också. Vill man vara safe köper man av Neo Brothers till lite dyrare pris.

    Ang belägg så har varken fabbe eller bagarn kört xp8 med 314mm bromsar på en 9-3ss, men det har jag. Jag hade nog inte rekommenderat det på en vardagsbil. De tjuter ofta så fort de blir lite varma och man bromsar försiktigt. Jag hade inte kört de på min egna vardagsbil. Dock är de heeeelt underbara vid aktiv körning och slalom/bana. Med stålomspunna slangar är känslan trots enorm värme väldigt bra. Jag har inte lyckats få bromsarna att koka än iaf. Kör RBF600 bromsvätska på Pers rekommendation, betydligt bättre IRL än vad specen med kokpunkt osv anger enligt mig, bättre än vissa blå stylingvätskor

    Jag kör xp8 fram och stoptech bak.

    Aja, bara hoppas det inte tjuter på din bil.
    Ja jag sökte lite smått och det verkar finnas några firmor i landet som har slangar, så det blir nog inga problem.
    Tjutandet får jag se om jag står ut med. Om inte så byter jag när det vankas banåka.
    Fick oxå rekommenderat den bromsvätskan, så det ska jag fixa lagom tills bytet av allt runtomkring.
    Beställs stoptech genom Per oxå, eller finns det "på hyllan" någonstans?
    Have you ever seen horses pushing?!!

  7. #207
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Realtid's 9-3ss

    Beställs med fördel från Per. Inte lika lång väntetid som för xp8 om jag minns rätt. Känner inte till nån butik som har hemma på hyllan, men våra bakok är ganska vanliga så chansen är större iaf. Tror flera Audis har samma ok t.ex.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  8. #208
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Realtid's 9-3ss "Griffin". Projekt slutkläm. Gelleråsen.

    Kanske skulle reda ut vilken storlek jag har på bromsarna bak först Har ventilerade skivor, men jag har för mig att det finns två storlekar på dom ventilerade?
    Have you ever seen horses pushing?!!

  9. #209
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Realtid's 9-3ss "Griffin". Projekt slutkläm. Gelleråsen.

    Jag beställda faktiskt stålomspunna bromsslangar på ebay idag:
    http://www.ebay.com/itm/121111036631
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  10. #210
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Realtid's 9-3ss "Griffin". Projekt slutkläm. Gelleråsen.

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Jag beställda faktiskt stålomspunna bromsslangar på ebay idag:
    http://www.ebay.com/itm/121111036631
    Se där ja. Undrar om det skiljer något mot tex goodridge som speedparts m.f säljer/sålde? Förutom priset givetvis. Dom du beställt kostade ju drygt hälften.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  11. #211
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: Realtid's 9-3ss "Griffin". Projekt slutkläm. Gelleråsen.

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Jag beställda faktiskt stålomspunna bromsslangar på ebay idag:
    http://www.ebay.com/itm/121111036631
    Se där ja. Undrar om det skiljer något mot tex goodridge som speedparts m.f säljer/sålde? Förutom priset givetvis. Dom du beställt kostade ju drygt hälften.
    ja priset var ju onekligen lockande! Om de funkar bra blir det nog till att beställa.

    Goodridge kostar ju lite mer även på Ebay.
    http://www.ebay.com/itm/Goodridge-G-Sto ... 82&vxp=mtr
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  12. #212
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Realtid's 9-3ss "Griffin". Projekt slutkläm. Gelleråsen.

    Jag har goodridge. Kass "passform". Anslutningarna är feltänkta och slangen är för lång. Går att trixa till så det funkar bra iaf. Men de har inte haft tillgång till en bil när dem tog fram produkterna märker man
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  13. #213
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Realtid's 9-3ss "Griffin". Projekt slutkläm. Gelleråsen.

    Ja med frakt så blev det 533 SEK för den uppsättningen.
    Ska man beställa Goodridge så landar man ju på runt 1300 SEK + eventuell tull och moms ifall man har otur eftersom de skickas från USA (de jag beställde skickas från UK så ingen risk för extra utlägg).
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  14. #214
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: Realtid's 9-3ss "Griffin". Projekt slutkläm. Gelleråsen.

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Jag har goodridge. Kass "passform". Anslutningarna är feltänkta och slangen är för lång. Går att trixa till så det funkar bra iaf. Men de har inte haft tillgång till en bil när dem tog fram produkterna märker man
    Då känns det som Cactus alternativ lät ännu mer lockande.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  15. #215
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Realtid's 9-3ss "Griffin". Projekt slutkläm. Gelleråsen.

    Man kanske skulle vara kall och se hur dom passar för dig, cactuz
    Och slår jag till på en sats och det inte funkar så är det ju inte heeela världen ekonomiskt heller.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  16. #216
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Realtid's 9-3ss "Griffin". Projekt slutkläm. Gelleråsen.

    Ja du kan absolut vänta och se vad jag säger, men jag kommer lägga dem på hyllan så länge tills jag även skaffat fram nya bromsar som jag ska ha bak och byta allting samtidigt.
    Om någon har ett par original-slangar liggandes och kan mäta dem så kan jag ju mäta de här när de kommer så får vi veta om längden är ok.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  17. #217
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Realtid's 9-3ss "Griffin". Projekt slutkläm. Gelleråsen.

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Ja du kan absolut vänta och se vad jag säger, men jag kommer lägga dem på hyllan så länge tills jag även skaffat fram nya bromsar som jag ska ha bak och byta allting samtidigt.
    Om någon har ett par original-slangar liggandes och kan mäta dem så kan jag ju mäta de här när de kommer så får vi veta om längden är ok.
    Jag har mina original kvar tror jag. Kan kolla ikväll.

    Bilprovningen hade en hel del synpunkter på min bil kan jag säga. Kolfiberhuv, coilovers, 3" avgas och stålomspunna bromsslangar tillhör den kategorin prylar som sticker i deras ögon. Men när de märkte att jag hade skruvat på allting själv och jag berättade att jag använde bilen enbart till bankörning och hade stenkoll på saker och ting så klarade jag mig med lite "tips&trix" om vad jag "borde åtgärda". Hade man varit 18år, haft samma bil fast som man köpt klar utan en aning om vad sakerna är för något hade den aldrig gått igenom.

    Problemet med för långa bromsslangar är att vid fullt styrutslag böjs slangen som en orm och kan då ta i någon rörlig del. Jag stod och resonerade ihop med besiktningsmannen och tog sen fram en fast nyckel ur byxfickan, släppte på slangen och vred den som han tyckte och gjorde om dragningen lite och fick hjälp att lufta på plats

    Han kände lite på bromsarna i bromsprovaren sen och lät beläggen bli lite varma. Sen trampade ha till lite men vågade inte fullt för han menade på att utrustningen kunde gå sönder av för starka bromsar. Tveksamt, men jag fick bra värden på pappret iaf

    Aldrig varit med om bättre bemötande! Lite kritisk i början men trevlig när det släppte och bra att jag fick hjälp att åtgärda bromsslangarna så de inte tar i någonstans.

    EDIT: bromsslangarna är klädda med ett plasthölje över stålomspunna slangen. Man skulle kunna måla slangen svart så sticker det inte i någons ögon.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  18. #218
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Realtid's 9-3ss "Griffin". Projekt slutkläm. Gelleråsen.

    Blir lite kluven när man läser på lite om just bromsslangar. Verkar finnas delade meningar om det gör skillnad. Vissa märker ingenting, medans vissa kallar det natt och dag.
    Börjar nästan luta åt att skippa stålomspunna med motiveringen att det inte kommer köras så hiskeligt mycket bana. Blir med STCS och gärna på Sviestad när det erbjuds.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  19. #219
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Realtid's 9-3ss "Griffin". Projekt slutkläm. Gelleråsen.

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Blir lite kluven när man läser på lite om just bromsslangar. Verkar finnas delade meningar om det gör skillnad. Vissa märker ingenting, medans vissa kallar det natt och dag.
    Börjar nästan luta åt att skippa stålomspunna med motiveringen att det inte kommer köras så hiskeligt mycket bana. Blir med STCS och gärna på Sviestad när det erbjuds.
    Jag körde sviestad med 9-3ss:en, steg1 och original bromsbelägg+slangar förra våren. Redan efter några varv tappade jag känslan totalt i pedalen. Blev jättesvampigt men tog fortfarande hyfsat bra. Sen när jag tvärnitade från typ 160km/h på långa rakan inför skarpa högersvängen så blev det varmt och pedalen gick i botten och jag drog ut på gräset. Den formen av svampighet har jag aldrig känt därefter sen jag skaffade stålomspunna, trots betydligt hårdare körning och lite mer effekt sen dess.

    Jag upplever skillnaden med stålomspunna att jag får bättre känsla och märker lättare när beläggen börjar bli för varma och tar lite sämre och kan då anpassa min körstil en stund tills bromsarna är kalla vilket är sen om du behöver det eller ej är frågan. Funkar säkert med original bromsslangar, du kan ju börja så och känner du att pedalen blir svampig när du kör vet du vad du ska köpa. Då har kanske cactuz utvärderat de billigare alternativet också.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  20. #220
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Realtid's 9-3ss "Griffin". Projekt slutkläm. Gelleråsen.

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Blir lite kluven när man läser på lite om just bromsslangar. Verkar finnas delade meningar om det gör skillnad. Vissa märker ingenting, medans vissa kallar det natt och dag.
    Börjar nästan luta åt att skippa stålomspunna med motiveringen att det inte kommer köras så hiskeligt mycket bana. Blir med STCS och gärna på Sviestad när det erbjuds.
    Jag körde sviestad med 9-3ss:en, steg1 och original bromsbelägg+slangar förra våren. Redan efter några varv tappade jag känslan totalt i pedalen. Blev jättesvampigt men tog fortfarande hyfsat bra. Sen när jag tvärnitade från typ 160km/h på långa rakan inför skarpa högersvängen så blev det varmt och pedalen gick i botten och jag drog ut på gräset. Den formen av svampighet har jag aldrig känt därefter sen jag skaffade stålomspunna, trots betydligt hårdare körning och lite mer effekt sen dess.

    Jag upplever skillnaden med stålomspunna att jag får bättre känsla och märker lättare när beläggen börjar bli för varma och tar lite sämre och kan då anpassa min körstil en stund tills bromsarna är kalla vilket är sen om du behöver det eller ej är frågan. Funkar säkert med original bromsslangar, du kan ju börja så och känner du att pedalen blir svampig när du kör vet du vad du ska köpa. Då har kanske cactuz utvärderat de billigare alternativet också.
    Älskar dina utförliga och ofta egenupplevda utlägg Guld värt.
    Ja det låter som en plan. Börjar med belägg fram, sen efter behov komplettera med slang och även belägg bak.
    Have you ever seen horses pushing?!!

Liknande ämnen

  1. 3 x 9-3 "Griffin" Aero by Sjöan
    Av Sjöan i forum Projekt
    Svar: 771
    Senaste inlägg: 2021-11-02, 11:50
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-02-25, 17:16
  3. Svar: 97
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 09:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •