Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-5 Aero -02, ryckig gång och dåligt tryck

  1. #1

    9-5 Aero -02, ryckig gång och dåligt tryck

    Hej!

    Nybliven forummedlem och ägare av en 9-5 Aero - 02, 17 000 mil, manuell låda Har samma problem som många trådar här handlar om, nämligen svajande turbotryck vid jämn fart och dåligt tryck vid fullgasacceleration.

    Har bytt DI och stift på auktoriserad verkstad. Motorlampan lös då men var släckt när jag hämtade ut bilen och den har inte tänts sedan dess. Därefter laddade den fullt under några dagar (en bit in i det röda fältet). Svajande turbotryck kvarstod.

    Har rengjort spjällhuset, bilen gick bättre men efter en fem-sex mil på motorvägen börjar turbotrycksmätaren svaja igen. Kör man inne i staden och på låga varvtal samt håller turbotrycket under det gula fältet så verkar det gå att hålla ryckandet borta. Landsväg, 2000 rpm och 90 km/h så funkar det bra (d.v.s den går jämt). Ligger man däremot och eldar på rejält så blir det snabbt mycket hackande, främst vid efterföljande snäll jämn körning. Längre motorvägssträckor brukar bara ske med turbomätaren i det gula fältet, d.v.s mellan 110 och 220 km/h:-)))..Jämn motorvägsfart är omöjligt utan ryck. Tycker också det verkar som om den hackar mer i nerförsbackarna än i motlut. Kör man över et krön och vägen sedan planar ut så hackar den ofta till.

    Ett ytterligare nytt symptom som kommit på senare tid är låg tomgång vid kallstart. Den ligger någonstans runt 700 rpm och vibrerar lite. Inga startproblem när motorn är varm så det kan knappast vara vevaxelgivaren (eller?)..

    Har kollat i motorrummet efter läckage, vet inte men tycker mig höra ett väsande ljud vid acceleration, tror det kommer från vänster sida inifrån bilen. Hittar dock inga slangar som ser otäta ut.

    Har också tittat på waste-gaten och luftmassemätaren men vet inte hur man ser om dessa är dåliga eller inte.

    Tips och förslag mottages tacksamt. Vet inte riktigt hur jag skall komma till rätta med detta. Vill ha en bil där man kan använda farthållaren och njuta av turbon vid omkörningarna:-)...

    //A

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: 9-5 Aero -02, ryckig gång och dåligt tryck

    Välkommen!

    NGK-stift? BCPR7ES-II ? Andra?
    ÄKTA DI från Saab?

    Annars bör du kolla jordpunkterna, sök på forumet..
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3

    Re: 9-5 Aero -02, ryckig gång och dåligt tryck

    Tack för tipsen och tack för välkomnandet! Använder ofta detta forum för att söka hjälp på problem.

    Boxen byttes på svenska bil i GBG, stiften likaså och det kostade mig 4200 kr. Skall kolla om det är de stiften ni beskriver. Vet dock att det är NGK (kostade drygt en femhundring tror jag).

    //A

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: 9-5 Aero -02, ryckig gång och dåligt tryck

    Det kan även vara NGK PFR 6H-10 (platinastift), dessa rekommenderas till 2.3T och Aero.
    /Johan

  5. #5

    Re: 9-5 Aero -02, ryckig gång och dåligt tryck

    Hej igen!

    Kollade kvittot från svenska bil och där står PFR6H10 - stift (575 kr ex. moms) och box 2304 kr (exklusive moms). Tror det är rätt grejer de satt i, de har ju sysslat med Saab i årtionden och säljer även märket. Men vad vet jag. Boxen ser i alla fall ny ut och den är inte lika varm som den gamla när man kört bilen och de lämnar garanti på jobbet.

    //Anders

  6. #6

    Re: 9-5 Aero -02, ryckig gång och dåligt tryck

    Skulle också gärna vilja få lite tips...
    Klistrar in min gamla tråd...
    viewtopic.php?f=3&t=329589&p=2226750#p2226750

    Alltså:

    -Bilen kan hacka till på tomgång vid rödljus.
    -Känns ibland som motorn smårycker, närmast stannar när man motorbromsar/släpper gasen.
    -Vid acceleration kommer kraften liksom stötvis, men med längre intervaller. Känns extra tydligt i uppförsbackar. Känns ungefär som att man gasar och släpper gasen, trots att gaspedalen har samma läge.

    Funderar på om det kan vara soppapumpen, bränsletrycksregulatorn eller spjällhuset?

    Har tidigare bytt tändstift, bränslefilter och provat med annant tändkasett utan resultat. Är jag någorlunda rätt ute i mina misstankar?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125

    Re: 9-5 Aero -02, ryckig gång och dåligt tryck

    har liknande bekymmer som jag försöker lösa....häromdagen tog jag bort givaren strax framför AV ventilen sitter med två torx.
    Känner av laddtryck samt luft om jag inte läst fel.
    Tog bort den och såg att O-ringen var trasig. Bytte den, gjorde rent ytorna o monterade tillbaka givaren.
    Resultat: Inga stora ryckningar vid acceleration. Klart bättre men jag är inte helt nöjd än.
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ryckig gång OG9-5 Aero -06
    Av andyyy_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 06:57
  2. Ryckig gång OG9-5 B2x5
    Av Günter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 17:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •