När jag körde 9000 så drog jag ut ett rejält aluminiumrör ut till hjulhuset vill jag minnas med ett stort filter.
Tror det ligger i förrådet.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Nu har jag bara en 19T#6 på 9-5:an, vet inte ursprunget men köpt från kvaddad bil.
Skulle vilja påstå att det är en original mitsubishi som är uppdaterad med 19T prylar.
1600mAir är enkelt att få ut på mellanregistret men jag har medvetet sänkt det till 1500 p.g.a original aero koppling samt rädd om växellådan.
Eftersom jag gjort om mjukvaran massor av gånger så har jag sett ända upp till drygt 1700mAir men det är inget jag önskar.
Det svåra är att få ut mycket effekt högt upp i registret.
Problemen som jag haft är
- tändstiftsgap
- luftläckage (lilla backventilen trasig igen)
- wastegateklocka (slapp fjäder)
- luftfilter
- svårjusterade spridare
Man ska också vara medveten att detta är på BF95 och det usla bränslet är betydligt mer känsligt än E85.
Skulle gärna vilja ha 1600 på dom höga registren men det kräver nog en stor turbo med bra koll på EGT.
Jag tror att 9-5:an har sagt tack och godnatt, förmodligen har jag plågat ihjäl stackaren.
Den blåryker jättemycket hela tiden, känns som om den misständer rejält.
Tror att en kolv/cylinder inte tätar som den ska men ska felsöka någon dag framöver.
Hoppas att det är turbon men det tror jag inte.
T5kolvar o ringar kan nog också fela.
Blinkersreläet i 9000 gillade inte vänsterblink så fick lov att fixa det genom att löda lite.
Bilderna är före åtgärd.
recirkulationsmotorn bestämde sig för att ge upp, naturligtvis i läge imma på rutorna.
Rörde lite i spjället så motorn hoppade igång och när flärpen var i "uteläge" så slet jag lös kontakten till motorn.
En skruv är lätt att ta lös men var är den andra placerad?
Filtret har även det passerat bäst före datum.
Jag åtgärdade en 9000 med samma fel igår. Fast där ville inte motorn gå alls, så jag fick öppna luckan manuellt. Jag tror den andra skruven sitter baktill på klimathuset. Svår att komma åt iaf.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Felsöker pictogram på 9000 som felindikerar bak trots att alla lampor är nya och kontrollerade (även höga bromsljus)
Kollat över lödningar i reläet.
Lite märkligt är att jag kan släcka pictogrammet genom att ta bort en av baklamporna på ena sidan.
Får helt enkelt välja mellan släckt pictogram eller baklampa:-)
Börjar misstänka oxid i något kontaktdon, ska gå över dessa vid tillfälle.
Bak övervakas väl av den vita enheten på vänster sida framför antennen?
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Kontrollerat att det är rätt typ på lamporna (BA15s resp BA15d)?
Om så är fallet, kontrollera att du inte har jordfel genom att tända alla lampor och se om det ser normalt ut.
Fungerar funktionen att den indikerar för baklamporna tills du trycker på bromspedalen först?
Funktionen hos glödtrådsvakten bak är väldigt rättfram, i +ledningen till varje lampa sitter ett separat motstånd (metallplåt) som man mäter spänningsfall över med ULN2455A, finns ingen detektering av för hög ström, bara för låg.
Sedan finns en vippa som håller rätt på om man har gjort bromspedalstestet i den vita versionen (4669065) av glödtrådsvakten (96-98 ). Den svarta (4109088 ) saknar bromspedalstestet (92-95).
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Tack för tipsen!, lamporna är nya bosch samt bromsfunktionen verkar fungera.
Ska kolla upp det vita reläet (visste inte om att det fanns ett sådant)
När pictogrammet började tändas så var det som om det var lite glappt till och från, men efter någon vecka så lös det kontinuerligt.
Håller på med ett två andra projekt så det är lite lugnt med saabarna.
En saab mindre, 9-5:an är skrotad.
9000 rullar men där händer inte mycket.
Fick mycket delar över från 9-5:an så ska fundera vad jag gör med dom.
Jobbar på en BMW (svordom) just nu.
Vad hände med 9-5an ?
Började blåryka kraftigt i höstas och då ställde jag undan den.
Tänkte byta turbo på den men efter jag tagit lös avgas från turbo samt tryckrör till insug och startade den så blårök det överallt samt mycket övertryck i vevhuset.
Toppackning eller kolvras möjligtvis.
Den har varit kul under dom nästan 10år jag ägt den men jag har för många fordon just nu.
Föredrar 9000 av någon anledning.
Senast redigerat av Vfr den 2021-12-04 klockan 21:52. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
9000 grön eller vit?
Nu ska bilen in i garaget och tina upp.
Kopplingen slirar vid högt vrid samt 5:ans synk knepig.
240mm kopplingssats är inte helt gratis så jag har inte bestämmt vad jag ska göra rikitgt än.
5:ans synkring, kan man köpa den??
Glömde vrida bilden bara så ni inte ska få gamnacke av allt surfande
5ans synkring finns att köpa lös.
Kolla MT parts.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Visst är det 8740201
japp
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Vänster ABS sensor utbytt, en väldans massa skräp av den gamla.
Remhjulet samt magnetkoppling utbytt till AC:n p.g.a den överhettade. Gick trögt efter bilen stått stilla i ca 2 månader men drog runt manuellt och nu verkar den fungera och gå lätt men förmodligen kommer kompressorn att ge upp inom kort.
Trångt!, speciellt om man låter expansionskärlet sitta kvar.
Tajt passform på lagret till remhjulet och kompressor men höll upp hjulet med en kofot och satte en lång hylsa i mitten med en förlängare och gav den ett ordentligt slag med en kort slägghammare så lossnade den.