Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 117 av 117

Ämne: 9-5 shoppingbilen,9000CSE

  1. #101
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 492
    Laddtrycket fixat med liten extra fjäder.
    Skruvade på fälgarna.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #102
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 492
    9-5:an behöver lite allmän fix av allt möjligt=eftersatt underhåll.
    belägg fram
    ventilkåpspackning
    Oljebyte
    Skruvade fast lös innerskärm
    Monterade alu intercooler

    Tänker ge mig på justering av handbroms samt byte av dom 4 trötta bussningarna bak, i morgon.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #103
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 492
    Har nu justerat handbromsbackarna samt bytt nr.1 bussning

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...dring/bakvagn/

    Besvärliga bussningar, fick tillverka verktyg.
    Dessa bussningar tycker jag inte att man ska ge sig på som nybörjare.

  4. #104
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 492
    Fick "check engine" på 9000 med 6 blink.
    Lambdasensorn var trög speciellt när den var kall.
    Uppvärmningen i sensorn som var kass.
    Monterade annan beg sensor och felet borta.

    Har nu kört runt och loggat sensorn och det jag kan se är att den alltid vill pendla åt det låga hållet mer än åt det höga.
    Den tror att motorn går lite snålt, vilket jag tycket den borde adaptera bort men tydligen inte.
    Ska se om jag får tid över till att byta grenrörspackning vilken jag tror är boven.

  5. #105
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 584
    Utan att knäcka pinbultarna eller har du nya monterade ?

  6. #106
    Steg 4 Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    4 914
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Utan att knäcka pinbultarna eller har du nya monterade ?
    Ibland kan man ha tur.

    Skickat från min GM1903 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #107
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 492
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Utan att knäcka pinbultarna eller har du nya monterade ?
    Lite av den anledningen som jag måste få en del tid över.
    En massa bygg/renoveringar som pågår så det är lågt tempo på bilsidan.

  8. #108
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 605
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Har nu kört runt och loggat sensorn och det jag kan se är att den alltid vill pendla åt det låga hållet mer än åt det höga.
    Den tror att motorn går lite snålt, vilket jag tycket den borde adaptera bort men tydligen inte.
    Ska se om jag får tid över till att byta grenrörspackning vilken jag tror är boven.
    Du har inte möjlighet att kolla fuel trim med tech2, eller med lambdaint med suiten?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #109
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 492
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Du har inte möjlighet att kolla fuel trim med tech2, eller med lambdaint med suiten?
    Bra förslag!, jag behöver ändå koppla in och justera för att jag tagit bort värmeplattan i insuget(hur man nu gör det?/hittar en liten bockruta vet inte om det räcker)

  10. #110
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 492
    Jag har tagit bort brädan på min 9000 för att försöka förstå varför det blåser så lite ner mot fötterna.
    Tog lös plattan med stegmotorerna och allt verkar fungera den vrider på axlar och kaliberar rätt.
    Om vrider manuellt/eller som vanligt på trumman till läge "neråt" så blåser det lite ur ventilerna.
    Det blåser mer på passagerarsidan än på förarsidan och bakom/under stolarna blåser det också lite, jag tycker bara att det är väldigt klent.
    Möjligtvis är detta helt som det ska men jag tycker att det är ett problem speciellt på vintern men även på sommaren då jag tycker det är skönt med luft ner mot fötterna.
    Ska se om jag kan ta lös plaströren som går neråt för att se om det är stopp eller klämt någonstans.
    Som jag ser det så går luftströmmen först upp mot trumman som sedan riktar det neråt 180 graders sväng.
    Skruvar jag upp fläkten på max så kommer det visserligen mer luft men då börjar det även att sippra förbi till dom andra utblåsen.
    Kan någon svara på om detta är ok så är jag tacksam.

  11. #111
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 492
    Justerat till mjukvaran i 9000, kopierade en del mappar från bin-fil utan värmeplattor så nu funkar det bättre med lambdaregleringen.
    För högt laddtryck genom original downpipe är inte så bra, fick lugna mig lite.
    Grövre rör skulle vara fint men den går rätt fint ändå.

  12. #112
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 492
    Håller på att maxa min 9-5:a, har gått originalmjukvara rätt länge p.g.a diverse felsökning.
    Nu håller jag på att labba med mjukvara som ger ca 1500mg men jag upptäckte rätt snabbt att jag fick minska tändstiftsgapet p.g.a misständningar och avgasknallar.
    Nästa problem upptäckte jag att det blårökte något vid gasuppsläpp ovanför 1400mg och det visade sig att den vita backventilen hade gett upp.
    Nu lite jobbigare är att jag bara får ca 1300mg vid 5000varv vilket borde tyda på att tryckklockans fjäder är för dålig.
    Vid 4000rpm är det inga problem men sen dyker det lite för snabbt tycker jag.
    Generellt är dessa tryckklockor inte speciellt vettiga eftersom dom har en för liten membranarea så man får ett enligt mig för högt grundladd för att det ska fungera bra.
    Det bästa skulle vara en stor klocka med kraftig fjäder.
    Ett annat dilemma är att det inte är så roligt att skruva lös klockan genom att ena bulten är väldigt nära kungskobran.
    Min gissning är att väldigt många med 19T inte får ut all effekt p.g.a denna dåliga design.
    Turbon kan vid lägre varv generera mer än 1500mg men jag har valt att inte gå över det p.g.a koppling.

  13. #113
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 029
    Medlem#
    3183
    Vad har du för grundladd?
    Min 19T ger 1500mg långt upp i registret.
    Tror jag jag har 0.7 eller 0.8 i glt.
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  14. #114
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 492
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Vad har du för grundladd?
    Min 19T ger 1500mg långt upp i registret.
    Tror jag jag har 0.7 eller 0.8 i glt.
    Jag har för lågt grundladd så det blir nog att byta klockan.
    Tycker dock inte om konstruktionen så ska undersöka marknaden och se vad jag kan hitta.
    Det verkar som att alla som kör 19T har olika varianter av snurran.
    Lite intressant ändå att fundera på hur många som egentligen kör runt med taskiga klockor i sina saabar utan att veta om det.
    Många verkar inte ha fattat att det är avgasflödet som trycker upp wastegaten vid höga varv p.g.a vek fjäder.
    Svårt att veta om man inte har något att mäta med.
    GLT är ju en summa mellan membran och fjäder och att justera upp GLT genom att skruva på armen är kontraproduktivt eftersom slaglängden på armen kortas vilket kan medföra att den inte öppnar fullt när man behöver det.

  15. #115
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 458
    Medlem#
    2555
    Körde Forge grundladd 0.6 på 15T #6 till 330hk på 9000.

    1 användare gillar detta inlägg


    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Dottern har övertagit den. Såklart MapTunade. Cupra Ateca -19.

  16. #116
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 395
    Medlem#
    7660
    Jag hade oxå problem att hålla laddtrycket på höga rpm (med original wg-klocka) innan jag bytte till Forge. Dock gör den att det blir svårt att få ner laddtrycket till < 0.5-0.6 bar pga. fjädern. Det blir en kompromiss mellan högt laddtryck på höga rpm, avgasmottryck och grundladdtryck, man får anpassa så att det funkar till tänkt applikation.

    Men det blev otroligt mycket enklare att kalibrera laddtrycksstyrningen med Forge WG
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '01 9-3 Aero -laserröd
    ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  17. #117
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 492
    Jobbar vidare med att få fart på 9-5:an och nu när jag nästan är färdig med att kalibrera boost mapparna på maxnivå vilket inte är det enklaste på den lokala autobahn så dök helt plötsligt limiter 55 upp.
    Såg att det var APC magnetventil som bråkar men kablarna ser slitna ut så ska börja där.
    Det blir mycket loggning och koll på tändning/bränsle/apc pwm samt spikningar.
    Köra bara 2 repor per gång och läser sedan logg samt justerar så hinner motorn kallna lite mellan svängarna.
    Jag har fuelcut vid 1600mg och det märks när man kör in i den väggen.
    Ska köra en 100-200 tid när jag är färdig men tycker att man bör hamna under 13 med BF95 i alla fall.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Innrebelysning från grön till röd`?
    Av GiiZzMOo i forum Utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 09:42
  2. 9-5 Aero-02 läcker gul-grön vätska... Styrservot?
    Av NiclasNohren i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 23:25
  3. Från orange till grön lcd panel.
    Av Spazzme i forum Utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 23:41
  4. eucalyptus grön viggen/aero ?
    Av Turbo_Knuff i forum Utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 13:42
  5. Tempgivare med grön kontakt, till vilken bil?
    Av Mackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-01, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •