Tänkt på att det blir väldiga vibrationer med 2st stumma bussningar?
Tänkt på att det blir väldiga vibrationer med 2st stumma bussningar?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Ja, originalet har ju t.o.m. frigång så att den ger svag dämpning för små vibrationer (gummistrapparna eller vad man ska kalla dem) och går på hårdare först efter att motorrörelserna blir några cm och inre gummihylsan träffar yttre gummihylsan.
Senast redigerat av Långmilare den 2018-08-12 klockan 13:57.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jo, jag fattar att det kommer att bli vibrationer men hur mycket och om man står ut med det måste jag återkoppla då vi fått igång den igen.
Vad jag förstår så monterar en del en poly i kombination med en original.
På 9-5:an har jag poly vid växellådan både framåt och bakåt (gammal bil med dubbla stag) samt kör utan balanskedja i motorn men tycker att den är ok ändå.
Jag har Powerflex i båda på min 9000Areo utan problem. Så det kan säkert funka. Men det finns säkert olika hårda oxo.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Powerflex eller de billigare från typ proparts (den billigare variant av exempelvis speedparts olika typer av polyuretanbussningar)? Återkom gärna med resultat då jag funderar att göra samma sak med motorfästena.
Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning
Nu rullar sonens 9000 igen efter turbobyte.
Tack Ulf för en fin T25:a
Ang. Vibrationer och bussningar så märks det lite vid hårdare belastning men inte något som stör.
Bussningarna är dom billigaste från Speedparts.
Kopplade in T5suite och körde wizarden till steg2 och det funkade fint.
Canflashern blev det error med unknown cpu men det funkade direkt ifrån suiten.
Lite mer vridmoment blev det.
Fixade 9000 farthållaren, följde felsökningsschemat
https://www.saabcentral.com/forums/s...d.php?t=693793
En kabel hade hoppat lös vid bromspedalsbrytaren.
Felsökningsinstruktionen gillar jag skarpt.
Det kommer att hända en hel med 9-5:an men måste först få klar 9-3:an som jobbas med.
Jag har fått hem massor med delar som ska bytas på både 9-5:an och 9000.
Planen med bilarna är att 9000 ska klara besiktning och vara extrabil.
9-5:ans plan är att den ska äntligen maxas effektmässigt samt byta slitdelar och nytt halvbrutalt ljudbygge.
Köpte Wahler termostater som tydligen är borg warner idag, jämförde med en motorad termostat och dom är väldigt olika i konstruktion.
Både Wahlern och motoraden är generiska och inte från Saab.
Nu ska den gamle gröna 9000 få lite nya delar
Började att byta höger bromsslang men hittade inte igen den öppna 11mm ringnyckeln så fick ta en paus.
Vem har punktsvetsat fast bromsslangen????
Tänker behandla bromsnippeln med försiktighet för det såg inte så roligt ut att byta röret om det skulle bråka, värma värma värma värma och sedan värma lite mera.
Den lilla krängarlänken såg trött ut så den måste jag köpa.
Är det verkligen svetsat? Är det inte pressningar i plåten för att inte slangen skall vrida sig.
9-3 SC 2,0T -06
9-5 SC 2,3(t)T BP -10 (Hirsch) Nordic AERO St2+
Har nu bytt bromsslang.
Kopplingsslangar byttes för att se om jag får bort den tröga kopplingen.
När jag skulle byta termostat så fick jag en liten idé om att ta bort värmeplattan i insuget, så nu är den lös måste bara skaffa korta bultar o ny packning.
Nya bakbromsar på 9000, Febi skivor och textar belägg.
Nu måste jag bara hitta lagliga sommarsulor samt besikta(sista månaden)
Snyggat till vänster skärmkant och fixat höjdjustering på lysena.(inga bilder)
Fyndat!
Nu får jag äntligen rätt motortemp(den till styrsystemet) efter byte av termostat+4gr samt byte av tempgivaren som sitter på insuget+4gr.
Funderar även på att byta den till edu:n som sitter på toppen, ska bara kolla om det är 1/8-27 eller M12 först.
Bilen är tillverkad 96 och tydligen ska man kunna kolla motornummer men det sitter eländigt till vid vevsensorn.
Laddtrycket är inte riktigt bra utan ger 1.05 när programmet begär 1.2 så möjligtvis behövs en ny magnetventil.
Om motorn varit renoverad så kan det vara "fel" gänga på motorn, så det är undersöka som gäller om man ska vara riktigt säker.
Magnetventilen (om den är hel) ger en kvot av grundladdtrycket, så får du fel sä är första frågan om grundladdtrycket är rätt. Behöver inte vara mycket fel för att du ska få 1,05 istället för 1,2.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Sensorn ska jag ta ut och mäta dimensionen på, känns helt klart enklast.
Det där med magnetventilen visste jag inte, trodde att den jagade rätt laddtryck men som du säger om det är fasta värden så blir GLT viktigt.
Undra hur mycket man törs trycka på innan avgastempen blir för hög med det trånga röret från turbon och ner.
Flexrör och resten är 2.5" och rostfritt.
Diagnostiserat laddtrycket och det är fjädern i wastegaten som är klen, passar wastegaten från en gt17?
Passa på och beställ en ny wastegate klocka. De kommer att spara dig mycket tid i framtiden. De är inte så dyra att köpa, finns hos KLracing för ~800kr. Köpte en där till en CDE jag hade för 3år sedan. Var mycket nöjd med den.
Angående gängan på tempgivaren så finns det riktlinjer att gå efter. 1994 1/8" samt M12 gänga ej trådförsedd givare. 1995-97 (motornr -V002172) 1/8" gänga trådförsedd givare. 1997-98 (motornr V002173-) M12 gänga trådförsedd givare.
En stor hjälp är att titta på tillverkningsstämpeln som finns ovanför givaren på topplocket.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY