Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: problem med skenande laddtryck(Rätta lösningen = belöning)

  1. #1
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057

    problem med skenande laddtryck(Rätta lösningen = belöning)

    turbon är ny, GLT är inställt på 0.4bar
    apc boxen är oskruvad.

    jag har testat att byta mv, apc box.

    rycker jag ur strömmen till MV så går bilen på GLT men kopplar jag i så laddar bilen obegränsat då jag inte har någon tryckvakt ikopplad.




    bil: 900i -87 med 88ans T8 motor.

    tips?

    Edit: (har sökt, men hittar inget liknande exempel)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 652
    slangarna rättkopplade?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    "W" på magnetventilen till wastegaten, "C" till kompressorn och "R" till plaströret ifrån luftburken tull turbon


    rätt eller?

  4. #4
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    jag har nu kollat alla vacumslangar o allt ser bra ut, blir galen på det här, man vill ju kunna åka med ett stabilt laddtryck, blir ju galen på att hålla koll på laddtrycksmätaren för att inte det ska skena iväg..

    vad ska jag byta/kolla härnäst?

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 829
    kolla så att wg öppnar kan va så att den har kärvat fast och inte öppnar då får du skenade laddtryck

  6. #6
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    ska kolla upp wastegaten även om den är ny.

    märkte idag att när jag åkte på laddtryck(oavsett tryck) o släppte gasen så lät det nästan precis som jag skulle haft bypass inkopplad vilket jag inte har...

    är det wastegaten som låter tro?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    772

    Re: problem med skenande laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    rycker jag ur strömmen till MV så går bilen på GLT men kopplar jag i så laddar bilen obegränsat då jag inte har någon tryckvakt ikopplad.
    Där har du väl svaret? MV är trasig.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  8. #8
    Har exakt samma problem med min t8-85, har dock bytat MV utan någon förändring. Min tryckvakt är också förbi kopplad p.ga. att den var kass o läckte, det kan inte ha med den o göra på något sätt?
    "Äkta" 99t -80

  9. #9
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    jag har bytt MV mot flera andra, problemet kvarstår.

    wastegaten kärvar inte.

    jag har heller inge tryckvakt inkopplad men det ska ju inte spela någon.


    kan tryckgivaren vara boven i dramat?

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    kan tryckgivaren vara boven i dramat?
    Trasig tryckgivare skall ge motsatt effekt dvs GLT.

    Är du HELT säker på att WG inte kärvar? testa gärna att blåsa med cykelpump i "W" slangen samtidigt som du kikar hur WG rör sig.
    Är det en ny originalturbo eller hopaplock med krokig WG-stång?
    Har du letat sprickor eller provblåst MV:ns slangar?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    kan tryckgivaren vara boven i dramat?
    Trasig tryckgivare skall ge motsatt effekt dvs GLT.
    Inte om slangen till tryckgivaren är pluggad eller borttagen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    jonte: jag ska kolla upp slangarna bättre samt kolla med cykelpump hur armen rör sig,


    turbon är en TE05-12B6, vad jag vet fabriksny. nåt jag missat i monteringen? tänkte om man ska göra något speciellt iom monteringen av ny turbo.

  13. #13
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    blir så jävla lett,, vad kan det vara?

    rycker jag säkring nr 10 till apcn klickar det i MV, samma när jag sätter i säkringen tillbaka, så APC systemet verkar iallfall lira så långt.

    Wastegate armen går hur fint som helst(eller ja, som den ska iallfall) när jag blåser i MV.


    vad kan det vara som låter som en dump när jag släpper gasen vid laddtryck?

  14. #14
    Slå på tändningen och prova med tryckluft (Max 1 bar) i vakuumslangen som går från motorrummet till kupén.
    Vid tryck över ca 0,4bar så ska magnetventilen börja smattra. Gör den inte det så börja med att undersöka tryckgivaren.

    Samma sak om du kopplar ur tryckgivaren (=avbrott), då ska MV smattra konstant.

    Även om tryckgivaren är kortsluten så borde laddtrycket sänkas på höga varv, så man kan misstänka nåt fel på varvtalssignalen också. Fast troligare då är nåt elfel i kabelhärvan.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  15. #15
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    Anders Olsson: jag trycksatte tryckgivaren men MV smattrar inte!

    DÄREMOT smattrar MV när jag kopplar ur kontakten till tryckgivaren!

    nu är det ju så att jag har ju bytt motor ifrån en i8 till en t8 så tryckgivaren har hamnat i motorummet istället, och om minnet inte sviker mig så är tryckgivaren kopplat till nr 23 och 10 i APC boxen (2 radig)

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    448
    Det blev iad inte GLT när vi mekade med en Viggen 9-3 -99 för någon dag sen. Den skenade iväg till över 2bar. Efter vi bytte en av tryckgivarna (vid laddluftröret) så gick den bra igen.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    jag trycksatte tryckgivaren men MV smattrar inte!

    DÄREMOT smattrar MV när jag kopplar ur kontakten till tryckgivaren!
    Då är det nåt skumt med tryckgivaren. Om du har en multimeter så kan du mäta motståndet mellan tryckgivarens anslutningar samtidigt som du trycksätter den med tryckluft. Den ska ge ca 10 Ohm vid atmosfärstryck och runt 100 Ohm (minns ej exakt) vid 1 bar.

    Fast enklast är kanske att svänga förbi skroten och hämta några andra tryckgivare att testa med.

    Lycka till!
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  18. #18
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    har nu mätt upp min tryckgivare och en annan och dom gav nästan lika värden.

    bytte till en annan ändå och nu skenar inte laddtrycket iallafall!!

    dock en sludigt problem kvarstår, oavsett vilken APC box jag testar med så är maxladdet 0.9bar ?? eller iofs vet jag inte om boxarna är omoddade


    iallfall så sänker apc laddtrycket som det ska vid spikning.

Liknande ämnen

  1. Problem med skenande laddtryck så laddtrycksspärren slår i!
    Av softishman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 15:13
  2. Skenande laddtryck eller skenande grundladd? *Felet hittat*
    Av ironmonkeyboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-12, 16:15
  3. problem med magnetventil tror jag (LÖSNINGEN!)
    Av Cribbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 01:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •