Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Service-schema finnes här

  1. #1
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 299
    Medlem#
    8541

    Service-schema finnes här

    Då det efterfrågas lite då och då så har jag skrivit ut servicescheman till PDF-filer så att vi inte behöver fråga igen

    Gemensamt för alla ng9-3 och og9-5 är byte av bromsvätska vart fjärde år.
    Gemensamt för alla og9-3 är byte av bromsvätska vart annat år och kontroll av bromsservo med tillhörande slangar.

    NG 9-3:
    ng9-3 1,8i Z18XE:
    3k mil: 30000.pdf
    6k mil: 60000.pdf
    9k mil: 90000.pdf
    12k mil: 120000.pdf
    15k mil: 150000.pdf
    18k mil: 180000.pdf
    21k mil: 210000.pdf
    24k mil: 240000.pdf
    27k mil: 270000.pdf
    30k mil: 300000.pdf
    33k mil: 330000.pdf

    ng9-3 1,8t B207E:
    3k mil: 30000.pdf
    6k mil: 60000.pdf
    9k mil: 90000.pdf
    12k mil: 120000.pdf
    15k mil: 150000.pdf
    18k mil: 180000.pdf
    21k mil: 210000.pdf
    24k mil: 240000.pdf
    27k mil: 270000.pdf
    30k mil: 300000.pdf
    33k mil: 330000.pdf

    ng9-3 2,0t B207L:
    3k mil: 30000.pdf
    6k mil: 60000.pdf
    9k mil: 90000.pdf
    12k mil: 120000.pdf
    15k mil: 150000.pdf
    18k mil: 180000.pdf
    21k mil: 210000.pdf
    24k mil: 240000.pdf
    27k mil: 270000.pdf
    30k mil: 300000.pdf
    33k mil: 330000.pdf

    ng9-3 2,0T B207R:
    3k mil: 30000.pdf
    6k mil: 60000.pdf
    9k mil: 90000.pdf
    12k mil: 120000.pdf
    15k mil: 150000.pdf
    18k mil: 180000.pdf
    21k mil: 210000.pdf
    24k mil: 240000.pdf
    27k mil: 270000.pdf
    30k mil: 300000.pdf
    33k mil: 330000.pdf

    ng9-3 2,8T B284E:
    3k mil: 30000.pdf
    6k mil: 60000.pdf
    9k mil: 90000.pdf
    12k mil: 120000.pdf
    15k mil: 150000.pdf
    18k mil: 180000.pdf
    21k mil: 210000.pdf
    24k mil: 240000.pdf
    27k mil: 270000.pdf
    30k mil: 300000.pdf
    33k mil: 330000.pdf

    ng9-3 2,8T B284L:
    3k mil: 30000.pdf
    6k mil: 60000.pdf
    9k mil: 90000.pdf
    12k mil: 120000.pdf
    15k mil: 150000.pdf
    18k mil: 180000.pdf
    21k mil: 210000.pdf
    24k mil: 240000.pdf
    27k mil: 270000.pdf
    30k mil: 300000.pdf
    33k mil: 330000.pdf

    ng9-3 1,9TiD Z19DT (t.o.m. VIN 51024443):
    3k mil: 30000.pdf
    6k mil: 60000.pdf
    9k mil: 90000.pdf
    12k mil: 120000.pdf
    15k mil: 150000.pdf
    18k mil: 180000.pdf
    21k mil: 210000.pdf
    24k mil: 240000.pdf
    27k mil: 270000.pdf
    30k mil: 300000.pdf
    33k mil: 330000.pdf
    36k mil: 360000.pdf
    39k mil: 390000.pdf
    42k mil: 420000.pdf
    45k mil: 450000.pdf
    48k mil: 480000.pdf

    ng9-3 1,9TiD Z19DT (fr.o.m. VIN 51024444):
    3k mil: 30000.pdf
    6k mil: 60000.pdf
    9k mil: 90000.pdf
    12k mil: 120000.pdf
    15k mil: 150000.pdf
    18k mil: 180000.pdf
    21k mil: 210000.pdf
    24k mil: 240000.pdf
    27k mil: 270000.pdf
    30k mil: 300000.pdf
    33k mil: 330000.pdf
    36k mil: 360000.pdf
    39k mil: 390000.pdf
    42k mil: 420000.pdf
    45k mil: 450000.pdf
    48k mil: 480000.pdf

    OG 9-3:
    og9-3 2.2 TiD D223L:
    1,5k mil: 15000.pdf
    3k mil: 30000.pdf
    4,5k mil: 45000.pdf
    6k mil: 60000.pdf
    7,5k mil: 75000.pdf
    9k mil: 90000.pdf
    10,5k mil: 105000.pdf
    12k mil: 120000.pdf
    13,5k mil: 135000.pdf
    15k mil: 150000.pdf
    16,5k mil: 165000.pdf
    18k mil: 180000.pdf
    19,5k mil: 195000.pdf
    21k mil: 210000.pdf
    22,5k mil: 225000.pdf
    24k mil: 240000.pdf

    og9-3 2.0i B204I:
    1k mil: 10000.pdf
    3k mil: 30000.pdf
    5k mil: 50000.pdf
    7k mil: 70000.pdf
    9k mil: 90000.pdf
    11k mil: 110000.pdf
    13k mil: 130000.pdf
    15k mil: 150000.pdf
    17k mil: 170000.pdf
    19k mil: 190000.pdf
    11k mil: 210000.pdf
    23k mil: 230000.pdf
    25k mil: 250000.pdf

    og9-3 2.3i B234I:
    1k mil: 10000.pdf
    3k mil: 30000.pdf
    5k mil: 50000.pdf
    7k mil: 70000.pdf
    9k mil: 90000.pdf
    11k mil: 110000.pdf
    13k mil: 130000.pdf
    15k mil: 150000.pdf
    17k mil: 170000.pdf
    19k mil: 190000.pdf
    11k mil: 210000.pdf
    23k mil: 230000.pdf
    25k mil: 250000.pdf

    og9-3 2.0t B204L:
    1k mil: 10000.pdf
    3k mil: 30000.pdf
    5k mil: 50000.pdf
    7k mil: 70000.pdf
    9k mil: 90000.pdf
    11k mil: 110000.pdf
    13k mil: 130000.pdf
    15k mil: 150000.pdf
    17k mil: 170000.pdf
    19k mil: 190000.pdf
    11k mil: 210000.pdf
    23k mil: 230000.pdf
    25k mil: 250000.pdf

    og9-3 2.0T B204R:
    1k mil: 10000.pdf
    3k mil: 30000.pdf
    5k mil: 50000.pdf
    7k mil: 70000.pdf
    9k mil: 90000.pdf
    11k mil: 110000.pdf
    13k mil: 130000.pdf
    15k mil: 150000.pdf
    17k mil: 170000.pdf
    19k mil: 190000.pdf
    11k mil: 210000.pdf
    23k mil: 230000.pdf
    25k mil: 250000.pdf

    og9-3 2.0t B205E:
    1k mil: 10000.pdf
    3k mil: 30000.pdf
    5k mil: 50000.pdf
    7k mil: 70000.pdf
    9k mil: 90000.pdf
    11k mil: 110000.pdf
    13k mil: 130000.pdf
    15k mil: 150000.pdf
    17k mil: 170000.pdf
    19k mil: 190000.pdf
    11k mil: 210000.pdf
    23k mil: 230000.pdf
    25k mil: 250000.pdf

    og9-3 2.0T B205L:
    1k mil: 10000.pdf
    3k mil: 30000.pdf
    5k mil: 50000.pdf
    7k mil: 70000.pdf
    9k mil: 90000.pdf
    11k mil: 110000.pdf
    13k mil: 130000.pdf
    15k mil: 150000.pdf
    17k mil: 170000.pdf
    19k mil: 190000.pdf
    11k mil: 210000.pdf
    23k mil: 230000.pdf
    25k mil: 250000.pdf

    og9-3 2.0T Aero B205R:
    1k mil: 10000.pdf
    3k mil: 30000.pdf
    5k mil: 50000.pdf
    7k mil: 70000.pdf
    9k mil: 90000.pdf
    11k mil: 110000.pdf
    13k mil: 130000.pdf
    15k mil: 150000.pdf
    17k mil: 170000.pdf
    19k mil: 190000.pdf
    11k mil: 210000.pdf
    23k mil: 230000.pdf
    25k mil: 250000.pdf

    og9-3 2.3T Viggen B235R:
    1k mil: 10000.pdf
    3k mil: 30000.pdf
    5k mil: 50000.pdf
    7k mil: 70000.pdf
    9k mil: 90000.pdf
    11k mil: 110000.pdf
    13k mil: 130000.pdf
    15k mil: 150000.pdf
    17k mil: 170000.pdf
    19k mil: 190000.pdf
    11k mil: 210000.pdf
    23k mil: 230000.pdf
    25k mil: 250000.pdf

    OG 9-5:
    og9-5 1.9TiD Z19DTH:
    3k mil: 30000.pdf
    6k mil: 60000.pdf
    9k mil: 90000.pdf
    12k mil: 120000.pdf
    15k mil: 150000.pdf
    18k mil: 180000.pdf
    21k mil: 210000.pdf
    24k mil: 240000.pdf
    27k mil: 270000.pdf
    30k mil: 300000.pdf
    33k mil: 330000.pdf
    36k mil: 360000.pdf
    39k mil: 390000.pdf
    42k mil: 420000.pdf
    45k mil: 450000.pdf
    48k mil: 480000.pdf
    51k mil: 510000.pdf
    54k mil: 540000.pdf
    57k mil: 570000.pdf
    60k mil: 600000.pdf

    og9-5 2,2 TiD D223L (med 2000 mil service-intervall):
    2k mil 20000.pdf
    4k mil 40000.pdf
    6k mil 60000.pdf
    8k mil 80000.pdf
    10k mil 100000.pdf
    12k mil 120000.pdf
    14k mil 140000.pdf
    16k mil 160000.pdf
    18k mil 180000.pdf
    20k mil 200000.pdf
    22k mil 220000.pdf
    24k mil 240000.pdf
    26k mil 260000.pdf

    og9-5 2,2 TiD D223L (med 3000 mil service-intervall):
    3k mil 30000.pdf
    6k mil 60000.pdf
    9k mil 90000.pdf
    12k mil 120000.pdf
    15k mil 150000.pdf
    18k mil 180000.pdf
    21k mil 210000.pdf
    24k mil 240000.pdf
    27k mil 270000.pdf
    30k mil 300000.pdf

    og9-5 3,0 TiD D308L:
    2k mil 20000.pdf
    4k mil 40000.pdf
    6k mil 60000.pdf
    8k mil 80000.pdf
    10k mil 100000.pdf
    12k mil 120000.pdf
    14k mil 140000.pdf
    16k mil 160000.pdf
    18k mil 180000.pdf
    20k mil 200000.pdf
    22k mil 220000.pdf
    24k mil 240000.pdf
    26k mil 260000.pdf

    og9-5 2,0t B205E/F:
    3k mil 30000.pdf
    6k mil 60000.pdf
    9k mil 90000.pdf
    12k mil 120000.pdf
    15k mil 150000.pdf
    18k mil 180000.pdf
    21k mil 210000.pdf
    24k mil 240000.pdf
    27k mil 270000.pdf
    30k mil 300000.pdf

    og9-5 2,3t B235E:
    3k mil 30000.pdf
    6k mil 60000.pdf
    9k mil 90000.pdf
    12k mil 120000.pdf
    15k mil 150000.pdf
    18k mil 180000.pdf
    21k mil 210000.pdf
    24k mil 240000.pdf
    27k mil 270000.pdf
    30k mil 300000.pdf

    og9-5 2,3T Aero B235R:
    3k mil 30000.pdf
    6k mil 60000.pdf
    9k mil 90000.pdf
    12k mil 120000.pdf
    15k mil 150000.pdf
    18k mil 180000.pdf
    21k mil 210000.pdf
    24k mil 240000.pdf
    27k mil 270000.pdf
    30k mil 300000.pdf
    Senast redigerat av cactuz den 2017-03-15 klockan 10:49.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  2. #2
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    294

    Re: ng9-3: service-schema finnes här

    Finns det för 9-5 2,3t bp 2008 åxå???
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    1 040
    Medlem#
    9223

    Re: ng9-3: service-schema finnes här

    Du råkar dessutom inte sitta på en till 9-3 TTID?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  4. #4
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 299
    Medlem#
    8541

    Re: ng9-3: service-schema finnes här

    9-5 2,3t B235E finns det för, jag har inte specifikt Biopower men det är väl å andra sidan bara mellanservice med olja och filter vart 1500mil?
    Uppdaterar första inlägget snart.

    9-3 TTiD finns inte med, det är bara upp till 2007 i den versionen jag har här tyvärr så bara gamla TID.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 041

    Re: Service-schema finnes här

    Dessa kommer ifrån Autodata, inte direkt korrekta serviceschema för Saabar, utan serviceschema för allbilverkstäder.

    Bla skiljer sig service ifrån 2007 då bytesintervallen på drivremmen tas bort, kamremmen byts istället vid 15K mil på Z19DT/H/R.
    Kamremmen på Z18XE byts vid 9K mil osv vidare, massor av fel i dess protokoll.

    Tycker inte denna ska klistras som FAQ ännu förrens korrekta uppgifter finns.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    97

    Re: Service-schema finnes här

    Skulle vi här kunna avgöra en fråga som jag tror många biopowerägare funderar på! Om man kör mindre än 1500 mil/år, gör man då aldrig "lilla" servicen (olja + filter)?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    87
    Medlem#
    8527

    Re: Service-schema finnes här

    Citat Ursprungligen postat av pestor
    Skulle vi här kunna avgöra en fråga som jag tror många biopowerägare funderar på! Om man kör mindre än 1500 mil/år, gör man då aldrig "lilla" servicen (olja + filter)?
    Man bör byta olja och filter en gång per år då oljan bryts ner av föroreningar mm från e-85.
    Jag byter olja och filter var 1000 mil.
    SAAB 9-5 2,0t Biopower 06 steg 1

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 579

    Serviceschema eller info ang service 9-3 1.9TID

    Kollade Maptuns hemsida men hittar inte längre vad de olika servicearna innehåller för saker. Tja olja+ filter samt kupefilter vet jag men vad är det för andra saker som skall åtgärdas. Finns det något serviceschema man kan hämta?

    Bilen är en Saab 9-3 1.9TID 2006 BSR st 1. Den har nu rullat 26600. Tyvärr har föregående ägare inte använt sig av ll-olja så jag har ju 1500 mils intervall. Byter ju ändå olja med 1000 mils intervall. Använder mig av GM-oljan DexosII.

    Det är 27000 milaserviceen det gäller
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    1 040
    Medlem#
    9223

    Serviceschema eller info ang service 9-3 1.9TID

    Tyvärr missar AutaData saker som vattenpump och kamrem på dieslarna
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 579

    Re: Serviceschema eller info ang service 9-3 1.9TID

    Jag har ju en 2005 eller my2006 så det är ju 12000 mil på dessa. 15000 kom väl från 07 om jag inte mins fel.
    27000 service är ju i princip bara oljebyte motor samt pollenfilter om jag läst rätt.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    1 040
    Medlem#
    9223

    Serviceschema eller info ang service 9-3 1.9TID

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Jag har ju en 2005 eller my2006 så det är ju 12000 mil på dessa. 15000 kom väl från 07 om jag inte mins fel.
    27000 service är ju i princip bara oljebyte motor samt pollenfilter om jag läst rätt.
    Det ska göras en gång till senare än 12/15k mil. Remmen & pumpen har ju en begränsad livslängd, förslagsvis borde dem bytas vid 24/30k service. Lättast för att få reda på vad som ska göras är väl att ringa en aukt. Saabverkstad?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 579

    Re: Serviceschema eller info ang service 9-3 1.9TID

    Jo kamrem och multirem samt löphjul och spännhjul är bytt vattenpumpen byttes inte den byttes vid 12000 mil och kommer bytas vid 36000 mil. Hela bilen är servad enl SAAB:s rekommendationer så det jag undrar över är ju om det är mer än olja+filter samt pollenfilter som skall bytas förutom de sedvanliga kontrollerna.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 679
    Medlem#
    8758

    Re: Service-schema finnes här

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Citat Ursprungligen postat av pihlanker
    Bra jobbat med servicescheman, det gillas. Saknar dock till gamla saaben, 9-5 2,3t -02 eller är det samma som för nya/faceliftade bp 2,3t -06?
    Det borde stämma för din bil, jag har inga biopower med i listan här.
    Jag vet dock inte hur korrekta dessa servicescheman är då det har framförts klagomål tidigare i tråden på den information man får från AutoData.
    Jag jämför med Saabs serviceschema för 12k mil:

    Saabs punkt 1 montera skydd (skärm, front, sits och matta) saknas.
    Punkt 2 kylnivå finns med.
    Punkt 3 belysning finns med.
    Punkt 4 kylvätskekvalité luddig, tolkningsfråga. Saabs är mer detaljerad.
    Punkt 5 bromsvätskekvalité saknas
    Punkt 6 bromsvätskenivå finns med
    Punkt 7 styrservonivå finns med
    Punkt 8 stötdämpare finns med, bussningar saknas
    Punkt 9 Motorolja och filter finns med
    Punkt 10 Motorlojeläckage finns med
    Punkt 11 Drivknutsdamasker finns med, dock lite luddig
    Punkt 12 Kontroll av leder/bussningar/damasker fjädring/styrning många detaljer saknas
    Punkt 13 Bränslefilter finns med
    Punkt 14 (Finns bara för diesel)
    Punkt 15 Avgas, täthetskontroll saknas
    Punkt 16 Bränslesystem utanför motorrum verkar alla delar finnas med
    Punkt 17 Bromsledningar finns med
    Punkt 18 Bromsbelägg och handbromsjustering finns med (fast jag undrar var kontroll av skivorna finns i båda instruktionerna!)
    Punkt 19 Däck, 4-punktsjustering vid ojämnt slitage saknas
    Punkt 20 Avtagbart drag, rengöring saknas
    Punkt 21 Byte av tändstift finns med (men typen är inte specificerad till rätt NGK-stift)
    Punkt 22 Luftfilter finns med
    Punkt 23 Kupefilter finns, men bara om det redan sitter ett där!
    Punkt 24 Rengöring av dräneringslang för torpedutrymme saknas
    Punkt 25 Batterikontroll, konditionskontroll på Saabs sätt (dvs ordentlig) saknas
    Punkt 26 Bränslesystem i motorrum finns med
    Punkt 27 Spolare finns med
    Punkt 28 Drivrem och spännare, kontroll (med kontrollprocedur) och ev byte av remspännare saknas
    Punkt 29 Byte drivrem finns med
    Punkt 30 Smörjning av en mängd gångjärn, lås och dörrstoppar, rengöring och smörjning, mycket saknas
    Punkt 31 Säkerhetsbälten finns med
    Punkt 32 Krockkudde/varningslampa finns med
    Punkt 33 Serviceindikator finns med
    Punkt 34 Ljusinställning verkar finnas med
    Punkt 35 Provkörning finns med

    ****

    Utöver detta saknas en del saker som en erfaren Saab-tekniker ska kolla, som vevhusventilationens alla delar, kamkedjerassel och det inte finns sludge bakom oljepluggen. Samt udda ljud och beteenden, om man servar Saab hela dagarna lär man sig normalt med tiden vad som är korrekta/tillåtan respektive felaktiga beteenden på olika saker.

    Inte en chans att jag skulle lita på en verkstad som bara följer Autodatas serviceplan. Rent allmänt skulle jag gissa på att godtycklig bilmodell av godtyckligt märke som bara servas enligt ett sådant här mera generiskt schema kommer att må dåligt med tiden; alla bilar har sina svagheter som måste hållas efter.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 942
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag jämför med Saabs serviceschema för 12k mil:

    ...

    Inte en chans att jag skulle lita på en verkstad som bara följer Autodatas serviceplan. Rent allmänt skulle jag gissa på att godtycklig bilmodell av godtyckligt märke som bara servas enligt ett sådant här mera generiskt schema kommer att må dåligt med tiden; alla bilar har sina svagheter som måste hållas efter.
    Råkade ut för just detta för ett tag sedan. Åtog mig att göra "17000mil-service" på en 9-5 2003 2.0t automat som precis inköpts begagnad av en bekant.

    >>> Letade och letade, men hittade inte serviceschema! Det borde vara läge att skaffa fram och lägga in här för ALLA våra Saabar! <<<

    Problemet är ju att man inte vet vad som är gjort även om alla stämplarna finns i boken. Alltså gäller det att veta vad man skall göra vid 17000mil samt DESSUTOM vad som har missats vid tidigare service.

    En snabb koll i WIS och nån timma med excel så har man fixat ett serviceschema och stämt av mot servicebok och gamla protokoll.
    Kunde snabbt konstatera att vevhusventilationen ej var uppgraderad, men ganska igenkletad, dåliga slangar, kass backventil. Det kostade bara ca 600kr att fixa. Varför hade ingen av alla verkstäderna fixat detta på 10 år?
    I serviceboken var 15000mil stämplat, men tändstift, bränslefilter och automatoljan ej bytt! I princip var bara motorolja och filter bytt. Över 8år sedan bromsvätskan var bytt mm.

    Nu är allt fixat och bilen funkar perfekt. Men vad hade hänt om man valt Autodatas lista ena gången och Saabs 3D nästa gång? De har inte samma intervaller och de saknar vissa punkter helt som finns i WIS. Jag menar, inte kollar Svensson tändstift, bränslefilter och automatoljan när verkstaden säger att det skulle gjorts tidigare och "inte behövs på en så gammal bil" när det är många tusen mil kvar till det skall kollas nästa gång.

    Nej han vill bara ha stämpeln på billigaste sätt för att kunna sälja bilen vidare!

    Bra med dessa servicescheman, men har ingen SAABS egna? De skulle i alla fall jag vilja ha i en FAQ.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15

    9-3 ttid 15000 mil service

    Vad byter man på en 15000 mil service?
    Det är en 9-3 ttid årsmodell 10

  16. #16
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    348
    Medlem#
    7447
    Stor service med bla. Kamrem och vattenpump...
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    1 040
    Medlem#
    9223
    Som ovan nämnt så byts kamrem och vattenpumpen. I övrigt brukar det vara som en mellanservice.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    455
    Listan stämmer inte för min Saab 9-5 Diesel 2007 (Z19DTH)
    Där står det under 12000 mil att både drivremmen och kamremmen ska bytas.
    Enligt alla de samtal jag haft och mail då jag bad om offert var att:

    12000 mil, byts drivremmen (den rem man ser från motorutrymmet)
    15000 mil byts kamremmen (3 timmars jobb för enbart detta) och då byts löprulle, spännrulle, vattenpump med dito packningar.
    Den totala tiden för en 15000 mila service är ca: 7 timmar då man byter olja och div, saker.
    Kostar från 8000 kr - upp till 15000 kr.

    Listan är bra men gäller andra länder med andra intervaller på byte mm.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 281
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Problemet med 3D och liknande är att man går ett steg till. Nu överlåter man till kunden att avgöra vad som skall ingå i servicen. Sedan låtsas alla att det är OK för att det är en stämpel i boken.
    Fullstämplad bok utan kvitton säger altså ingenting längre, nu gäller att alla servicekvitton för bilen är sparade. Och att man litar på utfärdarna / verkstäderna utav desamma...
    Sen tycker jag det är konstigt att det finns tex rutor i boken för bytt bromsvätska, servat AC system etc, men de har inte fyllts i, trots att några av mina bilar fått den åtgärden utförd.

    Är det inte så att många andra märken sparar sin service i auktoriserade verkstadens databas, så att så länge man håller sig till auktoriserade verkstäder går det att följa historiken helt och hållet... Kanske kan man det på saab också, men inte lika utvecklat som andra märken?

    Jag tror att många tror att mekonomen mfl är så väldigt mycket billigare på service, men jag tror snarare att på servicen ligger märkesverkstaden ungefär lika, variationen är större mellan storstad och mindre stad.

    Däremot reparationer, speciellt av arbetskrävande men inte avancerad karaktär - där tror jag man kan spara in pengar på att gå till en mindre verkstad. Sen kanske de inte följer anvisningar helt, tex klippte den lilla verkstan lite i plasten när de monterade styrservorör på min og9-3 och det blev sådär monterat så jag fick själv komplettera med att striepa fast röret på några fler punkter för att känna mig trygg... Å andra sidan var det halva priset mot auktoriserad om jag minns rätt (var några år sen). Även AC jobb har det varit grym prisskillnad på när jag jämfört aukoriserad mot fristående. Medan vanlig service som sagt är rättså "billig" på vanliga saab verkstäder. Iallafall om man jämför "snålvarianten" på saab med motsvarande på fristående verkstad.

    Sen har jag hört, om det stämmer vet jag ej, att mekonomen faktiskt gör mer än bara byta olja på sin service. Medan endel andra "superbilliga" nog byter olja och filter till billigaste som går att hitta och gör sen inget alls mera...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 679
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Sen har jag hört, om det stämmer vet jag ej, att mekonomen faktiskt gör mer än bara byta olja på sin service. Medan endel andra "superbilliga" nog byter olja och filter till billigaste som går att hitta och gör sen inget alls mera...
    Vi bilägare har ju gjort verkstadstester under lång tid, alla med deprimerande resultat, snittet sist jag tittade noga (10 år sedan) var att man tagit betalt för allt och gjort hälften... Spelar mindre större roll om det är märkesverkstad eller inte, det är hur just den enskilda verkstaden beter sig som gäller.

    Det man ska göra är att göra research på verkstaden man anlitar. De bästa är sällan de dyraste, tvärtom så brukar de bra verkstäderna ha konkurrenskraftigt pris eftersom det blir färre backjobb, och ofta full beläggning. Just att det är lång väntetid blir ofta en naturlig konsekvens av en verkstad som gör ett bra och billigt jobb.
    Senast redigerat av Långmilare den 2014-09-08 klockan 12:33.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •