Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Service-schema finnes här

Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003

Re: Service-schema finnes här

Dessa kommer ifrån Autodata, inte direkt korrekta serviceschema för Saabar, utan serviceschema för allbilverkstäder.

Bla skiljer sig service ifrån 2007 då bytesintervallen på drivremmen tas bort, kamremmen byts istället vid 15K mil på Z19DT/H/R.
    Kamremmen på Z18XE byts vid 9K mil osv vidare, massor av fel i dess protokoll.

Tycker inte denna ska klistras som FAQ ännu förrens korrekta uppgifter finns.

1 användare gillar detta inlägg

Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012

Skumt att Solna Bilteknik bytte multiremen enligt kvitto på vår 9-5 redan vid 6000 mil när intervallet är vid 12 000. Tänkte nog låta byta den nu vid 12 000 hur som helst, inte så kul om den går av?
    SÅLD - 9-5 2.0T SC Vector Anniversary Edition -07. Steg 1.

Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010

Skulle vi här kunna avgöra en fråga som jag tror många biopowerägare funderar på! Om man kör mindre än 1500 mil/år, gör man då aldrig "lilla" servicen (olja + filter)?

Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Medlem#
    8527

Citat Ursprungligen postat av pestor
    Skulle vi här kunna avgöra en fråga som jag tror många biopowerägare funderar på! Om man kör mindre än 1500 mil/år, gör man då aldrig "lilla" servicen (olja + filter)?
    Man bör byta olja och filter en gång per år då oljan bryts ner av föroreningar mm från e-85.
    Jag byter olja och filter var 1000 mil.
    SAAB 9-5 2,0t Biopower 06 steg 1

Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010

Bra jobbat med servicescheman, det gillas. Saknar dock till gamla saaben, 9-5 2,3t -02 eller är det samma som för nya/faceliftade bp 2,3t -06?

Moderator cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Medlem#
    8541

Citat Ursprungligen postat av pihlanker
    Bra jobbat med servicescheman, det gillas. Saknar dock till gamla saaben, 9-5 2,3t -02 eller är det samma som för nya/faceliftade bp 2,3t -06?
    Det borde stämma för din bil, jag har inga biopower med i listan här.
    Jag vet dock inte hur korrekta dessa servicescheman är då det har framförts klagomål tidigare i tråden på den information man får från AutoData.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS 2,0t -03 - ///Mackanized E85
    Saab 9-5 SC 2,3t -03
    - ///Mackanized BioPower

Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010

Ok, tackar. Skönt med lite punkter så man kolla över när man byter olja i garaget

Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758

Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Citat Ursprungligen postat av pihlanker
    Det borde stämma för din bil, jag har inga biopower med i listan här.
    Jag vet dock inte hur korrekta dessa servicescheman är då det har framförts klagomål tidigare i tråden på den information man får från AutoData.
    Jag jämför med Saabs serviceschema för 12k mil:

Saabs punkt 1 montera skydd (skärm, front, sits och matta) saknas.
    Punkt 2 kylnivå finns med.
    Punkt 3 belysning finns med.
    Punkt 4 kylvätskekvalité luddig, tolkningsfråga. Saabs är mer detaljerad.
    Punkt 5 bromsvätskekvalité saknas
    Punkt 6 bromsvätskenivå finns med
    Punkt 7 styrservonivå finns med
    Punkt 8 stötdämpare finns med, bussningar saknas
    Punkt 9 Motorolja och filter finns med
    Punkt 10 Motorlojeläckage finns med
    Punkt 11 Drivknutsdamasker finns med, dock lite luddig
    Punkt 12 Kontroll av leder/bussningar/damasker fjädring/styrning många detaljer saknas
    Punkt 13 Bränslefilter finns med
    Punkt 14 (Finns bara för diesel)
    Punkt 15 Avgas, täthetskontroll saknas
    Punkt 16 Bränslesystem utanför motorrum verkar alla delar finnas med
    Punkt 17 Bromsledningar finns med
    Punkt 18 Bromsbelägg och handbromsjustering finns med (fast jag undrar var kontroll av skivorna finns i båda instruktionerna!)
    Punkt 19 Däck, 4-punktsjustering vid ojämnt slitage saknas
    Punkt 20 Avtagbart drag, rengöring saknas
    Punkt 21 Byte av tändstift finns med (men typen är inte specificerad till rätt NGK-stift)
    Punkt 22 Luftfilter finns med
    Punkt 23 Kupefilter finns, men bara om det redan sitter ett där!
    Punkt 24 Rengöring av dräneringslang för torpedutrymme saknas
    Punkt 25 Batterikontroll, konditionskontroll på Saabs sätt (dvs ordentlig) saknas
    Punkt 26 Bränslesystem i motorrum finns med
    Punkt 27 Spolare finns med
    Punkt 28 Drivrem och spännare, kontroll (med kontrollprocedur) och ev byte av remspännare saknas
    Punkt 29 Byte drivrem finns med
    Punkt 30 Smörjning av en mängd gångjärn, lås och dörrstoppar, rengöring och smörjning, mycket saknas
    Punkt 31 Säkerhetsbälten finns med
    Punkt 32 Krockkudde/varningslampa finns med
    Punkt 33 Serviceindikator finns med
    Punkt 34 Ljusinställning verkar finnas med
    Punkt 35 Provkörning finns med

Utöver detta saknas en del saker som en erfaren Saab-tekniker ska kolla, som vevhusventilationens alla delar, kamkedjerassel och det inte finns sludge bakom oljepluggen. Samt udda ljud och beteenden, om man servar Saab hela dagarna lär man sig normalt med tiden vad som är korrekta/tillåtan respektive felaktiga beteenden på olika saker.

Inte en chans att jag skulle lita på en verkstad som bara följer Autodatas serviceplan. Rent allmänt skulle jag gissa på att godtycklig bilmodell av godtyckligt märke som bara servas enligt ett sådant här mera generiskt schema kommer att må dåligt med tiden; alla bilar har sina svagheter som måste hållas efter.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag jämför med Saabs serviceschema för 12k mil:

...

Inte en chans att jag skulle lita på en verkstad som bara följer Autodatas serviceplan. Rent allmänt skulle jag gissa på att godtycklig bilmodell av godtyckligt märke som bara servas enligt ett sådant här mera generiskt schema kommer att må dåligt med tiden; alla bilar har sina svagheter som måste hållas efter.
    Råkade ut för just detta för ett tag sedan. Åtog mig att göra "17000mil-service" på en 9-5 2003 2.0t automat som precis inköpts begagnad av en bekant.

>>> Letade och letade, men hittade inte serviceschema! Det borde vara läge att skaffa fram och lägga in här för ALLA våra Saabar! <<<

Problemet är ju att man inte vet vad som är gjort även om alla stämplarna finns i boken. Alltså gäller det att veta vad man skall göra vid 17000mil samt DESSUTOM vad som har missats vid tidigare service.

En snabb koll i WIS och nån timma med excel så har man fixat ett serviceschema och stämt av mot servicebok och gamla protokoll.
    Kunde snabbt konstatera att vevhusventilationen ej var uppgraderad, men ganska igenkletad, dåliga slangar, kass backventil. Det kostade bara ca 600kr att fixa. Varför hade ingen av alla verkstäderna fixat detta på 10 år?
    I serviceboken var 15000mil stämplat, men tändstift, bränslefilter och automatoljan ej bytt! I princip var bara motorolja och filter bytt. Över 8år sedan bromsvätskan var bytt mm.

Nu är allt fixat och bilen funkar perfekt. Men vad hade hänt om man valt Autodatas lista ena gången och Saabs 3D nästa gång? De har inte samma intervaller och de saknar vissa punkter helt som finns i WIS. Jag menar, inte kollar Svensson tändstift, bränslefilter och automatoljan när verkstaden säger att det skulle gjorts tidigare och "inte behövs på en så gammal bil" när det är många tusen mil kvar till det skall kollas nästa gång.

Nej han vill bara ha stämpeln på billigaste sätt för att kunna sälja bilen vidare!

Bra med dessa servicescheman, men har ingen SAABS egna? De skulle i alla fall jag vilja ha i en FAQ.
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Servicar är något som det fuskas med allt för ofta. Enda sättet att vara säker på att det blir riktigt gjort är att själv utbilda sej till mekaniker och följa ett riktigt serviceshema eftersom det fuskas både på allbilsverkstäder och märkesverkstäder. Accord och annat fuskpremierande gör det tyvärr allt för lockande för mekanikern att fuska. Och hur vet jag att det fuskas? jo jag har själv jobbat på märkesverkstad där det sattes ett krav på att jag skulle dra in mer pengar eller få sparken. jag slog alla rekord och drog in mer pengar än någon någonsin gjort på kundernas bekostnad. Nu betyder det inte att det fungerar så på alla ställen. Jag har jobbat på andra märkesverkstäder(MC) där kvalite gick i första hand. men hur vet man som kund vilken av dessa ytterligheter verkstaden/mekanikern hör till?
    Själv köper jag hellre en bil som gått 11000 mil med nedsatt pris för kommande storservice än att behöva betala för något som man ändå måste kontrolera till punkt och pricka om det verkligen är utfört.
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av 900T8 Visa inlägg
    Servicar är något som det fuskas med allt för ofta. Enda sättet att vara säker på att det blir riktigt gjort är att själv utbilda sej till mekaniker och följa ett riktigt serviceshema eftersom det fuskas både på allbilsverkstäder och märkesverkstäder. Accord och annat fuskpremierande gör det tyvärr allt för lockande för mekanikern att fuska. Och hur vet jag att det fuskas? jo jag har själv jobbat på märkesverkstad där det sattes ett krav på att jag skulle dra in mer pengar eller få sparken. jag slog alla rekord och drog in mer pengar än någon någonsin gjort på kundernas bekostnad. Nu betyder det inte att det fungerar så på alla ställen. Jag har jobbat på andra märkesverkstäder(MC) där kvalite gick i första hand. men hur vet man som kund vilken av dessa ytterligheter verkstaden/mekanikern hör till?
    Precis. Och hur vet man vad chefen har gett för order just den veckan?

Citat Ursprungligen postat av 900T8 Visa inlägg
    Själv köper jag hellre en bil som gått 11000 mil med nedsatt pris för kommande storservice än att behöva betala för något som man ändå måste kontrolera till punkt och pricka om det verkligen är utfört.
    Jo det var det rådet jag gav min bekant. Nu VET han och jag att bilen är ok.

Problemet med 3D och liknande är att man går ett steg till. Nu överlåter man till kunden att avgöra vad som skall ingå i servicen. Sedan låtsas alla att det är OK för att det är en stämpel i boken.
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Listan stämmer inte för min Saab 9-5 Diesel 2007 (Z19DTH)
    Där står det under 12000 mil att både drivremmen och kamremmen ska bytas.
    Enligt alla de samtal jag haft och mail då jag bad om offert var att:

12000 mil, byts drivremmen (den rem man ser från motorutrymmet)
    15000 mil byts kamremmen (3 timmars jobb för enbart detta) och då byts löprulle, spännrulle, vattenpump med dito packningar.
    Den totala tiden för en 15000 mila service är ca: 7 timmar då man byter olja och div, saker.
    Kostar från 8000 kr - upp till 15000 kr.

Listan är bra men gäller andra länder med andra intervaller på byte mm.

Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Problemet med 3D och liknande är att man går ett steg till. Nu överlåter man till kunden att avgöra vad som skall ingå i servicen. Sedan låtsas alla att det är OK för att det är en stämpel i boken.
    Fullstämplad bok utan kvitton säger altså ingenting längre, nu gäller att alla servicekvitton för bilen är sparade. Och att man litar på utfärdarna / verkstäderna utav desamma...
    Sen tycker jag det är konstigt att det finns tex rutor i boken för bytt bromsvätska, servat AC system etc, men de har inte fyllts i, trots att några av mina bilar fått den åtgärden utförd.

Är det inte så att många andra märken sparar sin service i auktoriserade verkstadens databas, så att så länge man håller sig till auktoriserade verkstäder går det att följa historiken helt och hållet... Kanske kan man det på saab också, men inte lika utvecklat som andra märken?

Jag tror att många tror att mekonomen mfl är så väldigt mycket billigare på service, men jag tror snarare att på servicen ligger märkesverkstaden ungefär lika, variationen är större mellan storstad och mindre stad.

Däremot reparationer, speciellt av arbetskrävande men inte avancerad karaktär - där tror jag man kan spara in pengar på att gå till en mindre verkstad. Sen kanske de inte följer anvisningar helt, tex klippte den lilla verkstan lite i plasten när de monterade styrservorör på min og9-3 och det blev sådär monterat så jag fick själv komplettera med att striepa fast röret på några fler punkter för att känna mig trygg... Å andra sidan var det halva priset mot auktoriserad om jag minns rätt (var några år sen). Även AC jobb har det varit grym prisskillnad på när jag jämfört aukoriserad mot fristående. Medan vanlig service som sagt är rättså "billig" på vanliga saab verkstäder. Iallafall om man jämför "snålvarianten" på saab med motsvarande på fristående verkstad.

Sen har jag hört, om det stämmer vet jag ej, att mekonomen faktiskt gör mer än bara byta olja på sin service. Medan endel andra "superbilliga" nog byter olja och filter till billigaste som går att hitta och gör sen inget alls mera...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW Golf VII SC GT 2017, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf VII SC 2014,2016

Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Sen har jag hört, om det stämmer vet jag ej, att mekonomen faktiskt gör mer än bara byta olja på sin service. Medan endel andra "superbilliga" nog byter olja och filter till billigaste som går att hitta och gör sen inget alls mera...
    Vi bilägare har ju gjort verkstadstester under lång tid, alla med deprimerande resultat, snittet sist jag tittade noga (10 år sedan) var att man tagit betalt för allt och gjort hälften... Spelar mindre större roll om det är märkesverkstad eller inte, det är hur just den enskilda verkstaden beter sig som gäller.

Det man ska göra är att göra research på verkstaden man anlitar. De bästa är sällan de dyraste, tvärtom så brukar de bra verkstäderna ha konkurrenskraftigt pris eftersom det blir färre backjobb, och ofta full beläggning. Just att det är lång väntetid blir ofta en naturlig konsekvens av en verkstad som gör ett bra och billigt jobb.
    Senast redigerat av Långmilare den 2014-09-08 klockan 11:33.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Hej!

Ledsen för att jag bumpar en gammal tråd. Har för fösta gången blivit Saab-ägare i form av en gammal Aero 9-5 2.3T -01 med en B235R (230 hk)

Tänkte hålla mig på säkra sidan och byta olja, filter, tändstift m.m. direkt. Tyvärr har inte ägaren innan mig skrivit ner eller låtit sin "mekanikervän" stämplat/noterat i serviceboken som slutade stämplas vid 10.000 mil. Kvitton'a har han inte riktigt haft koll på / försvunnit (skulle få dem ifall han hittar dem) men han påstår att tändkasett, turbo och vevhusventilation är bytt samt att det gjorts ytterligare saker som bytta belägg, damasker och diverse genom åren. Nu har bilen gått 18.000 mil.

Jag har fått tag i WIS mjukvaran där det står vad som ska servas beroende på "Serviceprogram", P1 P2 P3.

Vart tycker ni att jag ska ta vid serviceintervallerna och med vilket program? Hur ser jag vilken intervall som är inställd i SID? För jag gissar på att ägaren innan mig har följt den (någorlunda).

Tänkte så klart även ge mig på en grundlig genomgång av i princip allt innan jag börjar mitt eget "serviceintervall" ala P1/P2/P3.

Är ganska novis och ingen mekaniker, men tänkte göra den mest grundläggande servicen själv.
    Senast redigerat av ulflun den 2015-06-03 klockan 23:55.

Är det korrekt uppfattat att Z19DT är motorn i en 2011 års 9-3 SS TTiD?

Sugmotor loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Medlem#
    12519
    Går det att få liv i den här tråden igen?
    Är det någon som vet om det går att skriva ut ett serviceprotokoll från WIS (för oss som inte jobbar på SAAB-verkstad)?

Loffe
    Saab 9-5 2,0t -01

Liknande ämnen

1. Saab 9-3 V6 Aero Sc service-schema
    Av henke_93aero i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-11-30, 08:48
  2. Service schema till 9-5 2004
    Av Guran ng900T i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-23, 21:25
  3. Service schema 9-5