Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Rengöring partikelfilter OG9-5 1,9TiD

  1. #1

    Rengöring partikelfilter OG9-5 1,9TiD

    Köpte nytt partikelfilter i vintras , har kört ca 2000mil sedan dess. Min körning är långa sträckor då jag har 8mil till jobbet, så bilen har gott om tid på sig för att göra en "regenerering" av filtret, men ikke.

    Förra veckan började motorlampan lysa, dagen efter gick bilen i "limp home" läge. Jag kollade med min obd2 och fick fram felkod P1901, partikelfilter fullt.

    Fick låna en tech2 för att göra en manuell regenerering av filtret, men efter en stund avbryts det med förklaring att filtret var för fullt för att göra regenerering (gjorde 2 försök) .

    Googlade lite och hittade ett partikelfilter-rengöringsmedel från PROTEC , man får plocka ner filtret och fylla det med vätskan, sedan ska det stå i 10timmar . Tänkte prova detta , någon annan som provat ?

    Någon som har något bra tips ?
    Någon som har en teori om varför mitt filter blir tätt så fort ?

  2. #2

    Re: Rengöring partikelfilter , 9-5 1.9tid -07

    Här är länken till rengöringsmedlet
    http://www.pro-tec-sweden.se/index.asp?id=33

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Rengöring partikelfilter , 9-5 1.9tid -07

    Det föreligger säkerligen ett fel på din motor som gör att den sotar igen. Normalt sett finns ingen chans att det blir fullt på 2000 mil med din körning.

    Gör ett aktivitetstest på EGR-ventilen med TechII, kolla virvelspjället både visuellt samt aktivera med TechII och slutligen kolla alla slangar samt intercooler mellan turbo och inloppsrör. Provtryck helst om du har möjlighet. Ganska säker på att du har något fel här någonstans. Lycka till.

  4. #4

    Re: Rengöring partikelfilter , 9-5 1.9tid -07

    Hej.

    På fråga två svarar jag: Har du uppdaterad mjukvara för bättre regenerering av partikelfilter? Tidiga 07:or hade inte detta. Sen kan ju EGR ventil och Virvelspjäll spöka( Virvelspjäll = insugningsröret med spjäll som öppnar på högre last ).
    Tidiga 07:or hade sämre spjäll. EGR ventilen brukar kärva, dock med felkod som följd.Kanske den kan ha försämrad funktion utan att sätta felkod, tillsammans med dåligt Virvelspjäll och ge mycket sot som sätter igen partikelfilteret.

    Bytte spjället på min 07:a efter 9000 mil och det var väldigt mycket klägg och sot i det.

    Är förvånad att partikelfilteret inte sagt upp sig.

    mvh
    loca

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Rengöring partikelfilter , 9-5 1.9tid -07

    Hållermed föregående talare, min 06a fick problem som löstes med ny programvara samt nytt insugvirvelspjäll och aktivator. Sen plockades avgassystemet loss från bilen och spolades med vatten bakifrån och framåt, fram ändan låg ner i en oljeavskiljare. Tror absolut inte att man skall göra det hemma på gården.... Dessa partiklar vill man inte ha virvlandes runt huset sen de torkat. Man klickade till systemet då och då under tiden vattenslangen tryckte på. Efter det regenererades partikelfiltret och funkar finfint. Skrivetpå enstörig iPad ....
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  6. #6

    Re: Rengöring partikelfilter , 9-5 1.9tid -07

    Tack för era svar


    Virvelspjäll bytt 2010 av tidigare ägare, programvaran vet jag inte, men den borde väl lagts in den med ?
    EGR är något jag får kolla vidare på . Börjar med att göra funktionstest på båda när jag får tillgång till tech2 igen.

    En annan konstig detalj var att det stod "sottäthet 0%" på tech2 när jag försökte regenerera. konstigt ? Eller tänker jag tvärtom ?

  7. #7

    Re: Rengöring partikelfilter , 9-5 1.9tid -07

    Kan tillägga att när motor startas varm ( vissa fall kall) och jag kör iväg kommer det et tjutande/visslande ljud (mycket starkare är turboljudet) som slår av efter ca 5sek, det ökar i takt med motorvarven. Trycker jag på ordentligt försvinner ljudet direkt, för att återkomma nästa start.

    EGR ? Virvelspjäll ?

  8. #8

    Re: Rengöring partikelfilter , 9-5 1.9tid -07

    Har nu rengjort PF med medlet, det fungerade och det gick nu att göra en manuell regenerering med Tech2. Nu blir det till att försöka ta reda på varför den sotar igen. Troligtvis börjar jag med att ta loss EGR-ventilen eftersom det såg lurigt ut på Tech 2:an där det stod begärd EGR 99.9% och EGR läge 3.9%

    Någon som vet hur man gör rent den ? bör man byta den istället ?

  9. #9

    Re: Rengöring partikelfilter , 9-5 1.9tid -07

    Hej.

    Finns visst en EGR med nytt bättre utförande.
    Plockade själv isär EGR-ventilen och borrade ett 3,5mm:ers hål i änden på kåpan över manöverspolen. Detta för att kunna knacka ur ankaret som manövrerar ventilen.
    ( Ankaret var fastrostat och gav felcode ) Där inne var det fuktigt och rostigt. Putsade rent med våtslippapper och olja. Har fungerat 4000 mil utan probs.

    mvh
    loca

  10. #10

    Re: Rengöring partikelfilter , 9-5 1.9tid -07

    Jag har ju tyvärr inte fått någon felkod på EGR:en, men som jag skrev ovan så visade ju Tech2 lite märkliga värden ( så som jag förstår det). Hoppas dock på att det är den.

    Är det bara ventilen som behöver rengöras eller är det hela EGR-sysemet (med avgaskyl mm.) ?
    Finns det någon bra guide på hur man gör ?

  11. #11

    Re: Rengöring partikelfilter , 9-5 1.9tid -07

    Hej.

    " Guiden " jag använde var denna http://www.astraownersclub.com/vb/showt ... p?t=145193

    Tidigare tråd viewtopic.php?f=3&t=303875

    Inte så utförlig men funkade. Jag rengjorde inte avgaskylet. Tycker det var sot och avlagringar mest överallt, så jag tog bara bort det som var närmast EGR:en.


    mvh
    loca

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Rengöring partikelfilter , 9-5 1.9tid -07

    Skruva loss den svarta delen från den metallfärgade , den lilla piggen skall löpa lätt.
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

Liknande ämnen

  1. Problem på sommaren med partikelfilter NG9-3 1,9TiD
    Av KThomas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-05-18, 17:20
  2. Problem partikelfilter på NG9-3 1,9TiD
    Av asfalt1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 15:57
  3. [LÖST] Felsökning EGR/partikelfilter NG9-3 1,9TiD
    Av Gurra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •