Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Oil-sludge kampanj på garantin, vad ingick?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309

    Oil-sludge kampanj på garantin, vad ingick?

    Hej.

    Har en 9-5'a som drabbades av oil-sludge'n när det begav sig, jag har via kvitton fått reda på att dom bytte grundmotorn, turbo, kamkedja osv för en hel hög pengar.

    Det jag undrar är om kolvarna isf bör vara bytta, och isf till vilken version byttes dem till? - Min 9-5'a är en MY99 och 01 kom nya (bättre?) kolvar, samt kompet sänktes (kanske pga kolvarna?).

    Går detta att kolla på nått sätt? Anledningen till frågan är en E85 konvertering där detta är av vikt att veta.

    Tacksam för all ev. hjälp.

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222

    Re: Oil-sludge kampanj på garantin, vad ingick?

    Om du byter ut grundmotorn nu så får du samma grundmotor till årsmodell 1998-2003, vilket innebär samma kolvar, vevstakar och vevaxel och det i sin tur borde betyda samma komp. om topparna är likadana.

    Hur Saab har löst det mjukvarumässigt på de äldsta bilarna som har fått motorn utbytt har jag ingen aning om (eller också brydde man sig inte om att kunderna tappade några hästar).

    Om du har ett art.nr för grundmotorn på kvittot så är det lätt att kolla upp vilken variant du har.
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309

    Re: Oil-sludge kampanj på garantin, vad ingick?

    Hej, tack för svaret.

    Jag har ett nummer på kvittot, men misstänker att det är ett internt nummer men vi provar:

    109482993 Grundmotor

    Sen står det nått om själva åtgärden:

    "911004004 Byte av shortblock+ TBG 050615 KTN 8180 Skicka bilder på lager, obs oil sludge 19052"

    Detta utfördes 2005-06-15 och jag har även hittat kvitton lite senare på en omprogramering av ecu som åtgärd vid en felsökning av att motorn verkar "orkeslös" eller nått ditåt - detta kan ju kanske vara en indikation på att jag har en senare modell av motor och mapparna därför inte stämde längre...

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Oil-sludge kampanj på garantin, vad ingick?

    Läs ur programmet som ligger i din T7 box nu. Kolla spridarkonstanten, battcor och jämför med den från en 01-

    Lyft bort plastkåpan och kolla vilka spridare som sitter på fuelrailen. Gröna = B205E 98-00. Bruna = B205E 01-


    //Göran
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309

    Re: Oil-sludge kampanj på garantin, vad ingick?

    Hej igen Göran, trevligt att hitta dig här med!

    Jag har dom gröna spridarna, det är inte det jag är ute efter, utan detta med att en 98-00 har andra kolvar/stakar och därmed annat komp samt kräver en annan tändmapp än 01 och frammåt (tror det var du som tippsade mig om detta på det "andra" forumet).

    Då dom bytt grundmotor 2005 så bör jag ha senaste grundmotorn, men jag tvivlar på att man byter spridarna vid oil-sludge, även om dom borde ha gjort det tillsammans med omprogramering av ecu till ett -01 program.

    Spridarkonstanten är 170 någonting i mitt originalprogram, och 240 någonting i -01 och frammåt och bilen har gått 10 000 mil med detta så det bör vara rätt. Ett år efter motorbytet så programmerades ECU'n om som jag skrev ovan pga att motorn saknade "ork" som det uttrycktes.

    Jag ska kolla battcor också, det har jag missat.

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: Oil-sludge kampanj på garantin, vad ingick?

    artikelnumret på grundmotorn borde ju tala om vad det är för något ? Bara för att det senare kom nyare kolvar av annat utf ger ju inte per automatik att reservdelarna får samma spec utan motorn i sig lär ju fungera med det övriga om det nu är så att kompression och spridare och annat skiljer utöver kolvarna.
    Skulle kolvarna skilja så pass att det är annat som måste bytas så skulle det ingå i paketet.

    Om artikelnumret pekar på en grundmotor till just 98-01 så är med all säkerhet specen densamma och särskilt om de haft dylika stående som reservdelar sen 99. Tror knappast de kastade vissa motorserier för att de visade sig ha problem med att oljan koksade utan reservdelarna lev så länge de fanns i lager.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Oil-sludge kampanj på garantin, vad ingick?

    Citat Ursprungligen postat av descrator
    Hej igen Göran, trevligt att hitta dig här med!

    Jag har dom gröna spridarna, det är inte det jag är ute efter, utan detta med att en 98-00 har andra kolvar/stakar och därmed annat komp samt kräver en annan tändmapp än 01 och frammåt (tror det var du som tippsade mig om detta på det "andra" forumet).

    Då dom bytt grundmotor 2005 så bör jag ha senaste grundmotorn, men jag tvivlar på att man byter spridarna vid oil-sludge, även om dom borde ha gjort det tillsammans med omprogramering av ecu till ett -01 program.

    Spridarkonstanten är 170 någonting i mitt originalprogram, och 240 någonting i -01 och frammåt och bilen har gått 10 000 mil med detta så det bör vara rätt. Ett år efter motorbytet så programmerades ECU'n om som jag skrev ovan pga att motorn saknade "ork" som det uttrycktes.

    Jag ska kolla battcor också, det har jag missat.

    MVH: Marcus
    jag tyckte att jag kände igen frågeställningen hur som haver, du har de gröna spridarna så räkna med kring 170hk på E85 och 200hk som max på bensin. Om inte bilen dragit för mycket soppa eller varit svårstartad så stämmer antagligen programmet med verkligheten.

    Spridarbyte på din bil är de röda från B235E eller byta insug till det för de bruna spridarna med bruna spridare och lägg dig sedan på 220-230hk på e85.

    Den högre kompressionen i de äldre 9-5 B205E funkar bra för E85.


    //Göran
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309

    Re: Oil-sludge kampanj på garantin, vad ingick?

    Jaha, så jag behöver inte oroa mig för kompressionen då i detta avseende? E85 vill ha lite högre komp, är det rätt uppfattat?

    Jag har beställt ett par RÖDA spridare nu som flödar som dom röd-bruna, 347 cc eller vad det nu var, kom på att jag ändå inte kommer orka köra orginal speciellt länge

    Får man verkligen ut 230 hk på E85 med ett GT17-agg, förutsatt att spridarna är rätt? - Låter ju kanon isf.

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222

    Re: Oil-sludge kampanj på garantin, vad ingick?

    Artikelnumret 9482993 är grundmotorn för 00-03 som nu också har ersatt grundmotorn för 98-99.



    Citat Ursprungligen postat av descrator
    Hej, tack för svaret.

    Jag har ett nummer på kvittot, men misstänker att det är ett internt nummer men vi provar:

    109482993 Grundmotor

    Sen står det nått om själva åtgärden:

    "911004004 Byte av shortblock+ TBG 050615 KTN 8180 Skicka bilder på lager, obs oil sludge 19052"

    Detta utfördes 2005-06-15 och jag har även hittat kvitton lite senare på en omprogramering av ecu som åtgärd vid en felsökning av att motorn verkar "orkeslös" eller nått ditåt - detta kan ju kanske vara en indikation på att jag har en senare modell av motor och mapparna därför inte stämde längre...

    MVH: Marcus
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309

    Re: Oil-sludge kampanj på garantin, vad ingick?

    Ahh, ok tack, då var det som jag misstänkte. Jag har, när jag monterat de nya röda spridarna en motor som motsvarar en MY01 och senare och kan mappa efter det?

    Tack för hjälpen.

    Edit: Eller vänta nu, jag kan haft otur och fått en "gammal" motor från lagret som är en 98-00, eller hade det ett annat artikelnummer?

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222

    Re: Oil-sludge kampanj på garantin, vad ingick?

    Det är ett annat art.nr för grundmotor 1998-1999, numret du har är specat för 2000-2003.

    Det enda lustiga är dock att kolvar/vevstakar är specade i ett annat intervall (ett art.nr till 1998-2000 och ett annat art.nr till 2001-2010), så art.nr för grundmotor ändrades 2000 men art.nr för kolvar/vevstakar ändrades 2001?

    Så med mycket stor sannolikhet har du nyare kolvar och de förbättrade vevstakarna som kom 2001.
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Oil-sludge kampanj på garantin, vad ingick?

    Kompressionsförhållandet skiljer inte mig veteligen någon 9-5 motor genom åren endast mellan 2.0t och 2.3t, och så en tryckfelsnisse (WIS) som säger att 2.3t BioPower inte har samma kompression som vanliga 2.3t.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Oil-sludge kampanj på garantin, vad ingick?

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Kompressionsförhållandet skiljer inte mig veteligen någon 9-5 motor genom åren endast mellan 2.0t och 2.3t, och så en tryckfelsnisse (WIS) som säger att 2.3t BioPower inte har samma kompression som vanliga 2.3t.
    wis listar samma kompressionsförhållande för B205 98-00 som för B235. Tryckfelsnisse?


    //Göran
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

Liknande ämnen

  1. Modeller och paket - vad ingick?
    Av JonnyTC i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 21:54
  2. Vad ingick i arc pkt på en saab 9-3ss 2003:a?
    Av freddy berg i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 03:50
  3. Linearsport, vad ingick?
    Av Davidt8 i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 23:35
  4. Saab kampanj bytte av DI kassetten.
    Av progge i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 12:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •