Sidan 1 av 14 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 280

Ämne: Mickes 9000 Aero -95 "Nya åket"

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Mickes 9000 Aero -95 "Nya åket"

    Alltid varit svag för just 9000 då det var mitt första riktiga bygge och man åker så underbart skönt i dessa.

    Har ju som sagt byggt på en 9000cc innan för 6 år sen som gick mycket streetrace på den tiden och det talas faktiskt fortfarande om den saaben vilket är förjäkla kul! Inte värdens snabbaste nu för tiden men körde 8,5sec / 130km/t 201 Meter med förjäkla dålig start!

    Denna bil ångrar jag grymt att jag sålde och saknar den ännu men tröttnade när växellåda nr 4 gick åt skogen!






    Nytt projekt Äkta 9000 Aero

    En Äkta 9000 Aero -95 som är i princip rostfri köptes hem istället i samma färg och massa lull lull i motorn m.m

    Lite info om bilen då!

    Super Aero med R däck!

    15T Turbo "1,2 Bar"
    Maptuns halvsats
    Maptun Programvara
    J/R luftfilter
    Fäderbenstag
    Powerflex bussningar till motor och v-låda
    Sänkningssats från Speedparts
    Greenstuff bromsbelägg
    Slitsade skivor
    Slålomsbunda slangar till bromsoken

    Måste säga att den går förjävla bra!








  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Mickes 9000 2,0T Familjeräser

    Kan även passa på att fråga är det någon här inne som kan mappa via T5Suite? Helst runt östergötland sen för framtida äventyr.

    Eller är det enkelt att mappa själv i det programmet för en som aldrig ens titta i ett sådant program

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Mickes 9000 2,0T Familjeräser

    Lagt lite roliga beställningar idag. Blev att köpa hem:
    Forge förstärkt tryckklocka.
    JT 3" med racekatt
    Open air kit ifrån Speedparts
    Xenon till hel, halv och dimljus + nya till varsel.

    Sen ska jag hitta någon vänlig skäl som kan mappa om bilen så det passar med allt nytt man slänger dit!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Mickes 9000 2,0T Familjeräser

    Verkar inte som folk kanske är så jätte intresserade av de man pillar med på bilen men uppdaterar ändå då det är kul o titta tillbaka själv på sina byggen.

    Har iaf monterat xenon i alla lysen framåt + deodlampa i positionsljuset blev en klar förbättring

    Även monterat open air kittet ifrån speedparts och ställt in min bailey dump så nu är det riktigt härligt ljud!

    Gav mig ikväll på när dotten somnat en sväng och plocka ur mätarhuset då jag har som så många andra haft problem med att den visar fel temp! Tog bara någon timma hela arbetet och riktigt smidigt att göra så nu funkar tempen igen vilket är riktigt skönt!

    Nått jag inte gillar är när sådanna skitsaker jävlas.



    Riktigt kass bild så bättre kommer framöver sen


  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Mickes Saab 9000 2,0T A50

    I veckan besiktades bilen och fick en riktig tjurgubbe som vände och slog på allt men han lyckades ändå bara hitta ett enda fel! Handbromsen vänster bak så detta ska åtgärdas snarast och besiktas om!

    Känns faktiskt ändå skönt att få en sådan gubbe och att han inte lyckades hitta nått att anmärka på fast han verkligen letade fel!

    Har plockat bort alla emblem bak då dessa efter 14år var utslitna så dom fick kaseras. Bytte i samma veva saab emblemet bak till ett nytt så letar efter en ny till huven med så denna med kan bytas.

    Har även behandlat lädret /tvättat hela insidan för att få den i så bra skick som möjligt då alla säten förutom förarsätet som är lite lite slitet men resten är som nytt! Vilket man självklart vill behålla!

    Annars är det lite lugnt med denna bil nu då jag hjälper en vän att få hans nyköpta a50 till nyskick! Vilket en tråd kommer komma upp framöver om!

  6. #6

    Re: Mickes Saab 9000 2,0T A50

    Wow vilka backflash man fick av den blåa bilen, riktigt snygg!
    Vad var de för spec på den? Eller har du den på garaget kanske.

    Men till den aktuella bilen då, håller med dig till 100% när de kommer till 9000 bilarna.
    Riktigt sköna att åka i å bra chassi m.m.
    Ser fin ut den "nya" racern, man kan bara älska allt som har med saab styrsystem att göra. Synd du inte bodde närmare för kompisen är grym på mappa T5.
    Men bara du hittar på någon som hjälper dig kommer du få bra skjuts på grejorna
    Snygg färg med!
    Sen får man ju se hur pass "familjeräcer" de blir, finns ju ett å annat projekt man sett som börjar så men sedan spåra ur totalt

    Lycka till så följer jag tråden iaf!

    Mvh Micke

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Mickes Saab 9000 2,0T A50

    Den var riktigt fin o som sagt ångrar att jag sålde den! tyvärr lyckats ta bort all info om den på garaget då man ägt rätta många bilar imellan den vilket är riktigt tråkigt! Men lite info om det jag minns!

    Satt preppad AERO turbo ifrån 9-5
    3 tum hela vägen raka rör
    Slinterlamell
    Förstärkt v-låda
    Värre spridare
    Anpassat chip
    Laddtryck 1,6-1,7 bar

    Så den fjutta på riktigt bra Körde ifrån en bänkad 9-3 med 374hk på driven, han kom ifatt när vi var över 200 strecket!

    Stod inför valet att köpa en nyare saab när denna köptes men tyckte ärligt talat dom nyare inte alls höll samma mått som 9000! Ligger förjäkla bra på vägen och går riktigt tyst och skönt + att man sitter riktigt skönt i den.

    Skulle vara kul att mappa in den faktiskt och försöka kräma ut det som går innan man behöver riva ner bilen för uppgraderingar men faktiskt tänkt köpa hem lite nytt under vintern så man kommer över 300 strecket iaf!

    Lite skoj bild att den fick vara med i bilsport när den kördes på Mantorp Park

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Mickes Saab 9000 2,0T A50

    Några kvällsbilder




  9. #9
    Grundladd saab_johans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    284
    Medlem#
    8432

    Re: Mickes Saab 9000 2,0T A50

    Din gamla blå 9000 var riktigt grym , Ditt nya projekt kommer nog bli minst lika bra som den andra
    Sommarbil: Saab 9000 Talladega -89 2,3T TD04 19t/7 vinklade ~400hp 18x9" Jnc 010 http://www.garaget.org/?car=173361
    Sommarbil: Saab 9-3 1,8t biopower -08 nordic steg 1 230hp/340nm 19X8,5 Axe cs-lite http://www.garaget.org/?car=390621
    Vinterbil: Saab 9-3 aero -01 t7 suit steg 3 ~260hp 17" 9-3ss aero fälgar http://www.garaget.org/?car=274138

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Mickes Saab 9000 2,0T A50

    Citat Ursprungligen postat av saab_johan
    Din gamla blå 9000 var riktigt grym , Ditt nya projekt kommer nog bli minst lika bra som den andra
    Man tackar, mycket tid o pengar var nerlagd på den bilen!

    Liten uppdate då! Har väldigt svårt för allt som har krom färg att göra så besökte lokala skroten och tog hem 2 st nya grillar för att prova lite! Min jag hade innan är det nät monterad i så hitta en turbogrill och en vanlig istället så får den med nät hänga i garaget ett tag!

    Eftersom fälgarna ev kommer lackas mattsvarta i vinter så fick turbogrillen ett par lager mattsvart färg! Ska tona ner lyktorna lite med sen så det smälter in mera i varandra och hoppas sen när fälgarna fått ny färg att det blir förjäkla snyggt! Har ju annars 2 st till o byta med

    Före:


    Efter:


  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    Re: Mickes Saab 9000 2,0T A50

    Lämna grillen orörd.
    Bort med all färg och tråkigt fjortisnät

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Mickes Saab 9000 2,0T A50

    Citat Ursprungligen postat av AxlSam
    Lämna grillen orörd.
    Bort med all färg och tråkigt fjortisnät
    Nja orörd går ej! kromfärg är jag allergisk emot så det kommer aldrig finnas på en bil i min ägo!

    Tycker det blev rätt bra med lite annan färg på dom och sen dimma ner lysena fram lite så dom blev lite mörkare!

    Tonade även ner reflexrampen bak och bromsljuset på bakluckan då den var väldigt vit och ful i glaset!

    Har redan kört över blinkerserna så här får mittendelen lite toningsspray.
    Syns även hur fult glaset till bromsljuset på bakluckan var






  13. #13
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 078

    Re: Mickes Saab 9000 2,0T A50

    Blev snyggt med grillen faktiskt, mattsvart i fronten verkar va inne på dom flesta bilar just nu, kromgrill i all ära men det är ändå lite trist och gubbigt!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Mickes Saab 9000 2,0T A50

    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    Blev snyggt med grillen faktiskt, mattsvart i fronten verkar va inne på dom flesta bilar just nu, kromgrill i all ära men det är ändå lite trist och gubbigt!
    Tack! Och tycker faktiskt det blev lite roligare stuk på bilen.

    Tog och lackade alla torkararmar + bladhållarna mattsvarta med för att få allt att passa bättre med grillen. Tyvärr halvtaskigt ljus i garaget och inte mycket att ta bild på men ska ge det ett försök imorgon när den ändå ska tvättas.

    Börjar bli riktigt nöjd med utseendet på den! Lite ny färg på fälgar och backspeglar framöver + lite toning så hoppas jag den sticker ut lite iaf!

    Har även bestämt att jag ska ge mig på lite plastning av en bas framöver men det får vi ta då

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Re: Mickes Saab 9000 2,0T A50

    Igår hade man en liten incident med bilen då en lastbilschaufför inte kan köra lastbil men orkar inte skriva om det igen utan finns att läsa om i denna tråd http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=47&t=331665

    Mitt fina dimljus som gick åt helvete! Tackar till Chauffören där ute!


    Men ett nytt inhandlades och monterades under förmiddagen.

    Nya på plats




    Har varit i kontakt med några firmor om lite jobb framöver på bilen, Kommer inte skriva vad så någon annan hinner före men i början av nästa vecka får ni bilder på det!

    Har ju snyggat till lite vid motorn. Bytt all vacciumslang, Bytt plastdetaljer som varit dåliga osv


  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Re: Mickes Saab 9000 2,0T A50

    Inkommit lite nytt till bilen och lite har ändrat utseendemässigt.

    Bytte reflexrampen bak då jag haft 2 små sprickor precis där nummerskyltsbelysningen varit och stört mig nått fruktansvärt på detta. så en nästan helt ny köptes och monterades.

    Även tonat ner dimljusen fram då jag har en bild i huvudet hur bilen ska se ut framöver så pillar sakta men säkert när tiden finns för det!

    Och början av nästa vecka kommer 2 nya svarta Gripen emblem hem så man kan montera över dom befntliga på huven och reflexrampen

    Ny reflexramp


    Tonade dimljus


    Nått sådant kommer det bli när det är klart fast ska montera lite annat som jag inte fatta hur man får dit i PS. Bland annat Gripen logga över bakre hjulhus och dörr i mattsvart

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Re: Mickes Saab 9000 2,0T A50

    Tonade ner strålkastare och blinkers lite mer idag då jag tyckte dom var lite väl ljusa. Blev nöjd med resultatet så ska bli kul o se hur den blir när man tonat rutorna, sänkt den lite till och fått på nya dekalen.

    Har en uppsättning helt orörda av allt jag tonar ner om man skulle tröttna på det någon gång



    Nästkommande till bilen blir nya dekalerna som ska på, toning av rutor, nya emblem, ny intercooler och en forge wg!

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    78

    Re: Mickes Saab 9000 2,0T A50

    Har inte kikat på din tråd tidigare, men nu såg jag att du ägt GST 252, en bil som jag ägde tidigare (typ 2002, 2003). Ångrar också att jag bytte bort den. Vad var det för motorspec på den när du hade den? Om du tycker att det blir för mycket OT kan du pm:a om du vill.

    Edit: läste hela tråden nu och såg att det fans lite info
    Jag har dysss... dissle... dsleex.... ähh vafan läs och skrivsvårigheter.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Mickes Saab 9000 2,0T A50

    Citat Ursprungligen postat av RobinT77
    Har inte kikat på din tråd tidigare, men nu såg jag att du ägt GST 252, en bil som jag ägde tidigare (typ 2002, 2003). Ångrar också att jag bytte bort den. Vad var det för motorspec på den när du hade den? Om du tycker att det blir för mycket OT kan du pm:a om du vill.
    Oj vad trevligt Några bilder ifrån den tiden?

    Minns jag rätt ägde jag den mellan 2005-2006
    Menar du motorspec när den köptes eller när jag pillat?

    När den köptes
    Orginal koppling
    Orginal spridare
    Någon rutten turbo? Rasa efter ett par v! Ingen koll på vad det va för nått då den byttes av min motorrenoverare.
    Steg 3
    Halvtaskigt avgassystem
    Lossnade efter ett par veckor när jag köpt den.


    Efter jag pillat
    Nyrenoverad topp "sköt packningen"
    Preppad Aeroturbo
    Sinter lamell
    Custum byggt avgassystem
    Förstärkt v-låda "Tröttna på ras"
    Större spridare "minns ej cc"
    Ett laddtryck på ca 1,6-1,7 bar

    Vad jag kommer på nu

    Edit: kika och såg att den blev avregistrerad 2010!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    78

    Re: Mickes Saab 9000 2,0T A50

    Har inga bilder kvar, men den var svart med blå pärlemor.
    Det som var gjort på motorn då var om jag mins rätt.
    Annan turbo (td04hl Kanske)
    Toppen preppad av forsbergs i Södertälje.
    Allt matchportat
    Andra kammar (vet ej vilka)
    Dåligt chipp, hade aldrig råd med individuell mappning.
    3" system, med möjlighet att köra utan katt.
    Jag har dysss... dissle... dsleex.... ähh vafan läs och skrivsvårigheter.

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 "Aero" 2.3, 225hk, 1998, 22000 mil, originalturbo.
    Av dboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 18:43
  2. "Mitt-kudde" till baksäte, pilotinredning i 9000 Aero.
    Av Nordenstrom i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 08:57
  3. Vilka TD04-aggregat passar "bolt-on" på 9000 Aero?
    Av smedsgarden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 12:05
  4. inre drivknut "tripod" samma på 2.3ltt och aero?? 9000
    Av hall112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 21:30
  5. inre drivknut "tripod" samma på 2.3ltt och aero?? 9000
    Av hall112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •