Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 80

Ämne: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Threshold

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Ja godnatt kära teoretiker.

    Förtydligar bara en sista gång ATT ts fråga angående sin felkod och lysande motorlampa helt enkelt beror på att han nu monterat en 3"dp med 100 cells racekat och inte har anpassad mjukvara därefter.

    Denna tingest förmåga till att transportera avgaser från motorn ut i tomma intet är gravt förbättrad/ökad gentemot original katalysator oavsett era lägen på gasspjället. Detta känner bakre lambdasonden av och skickar information till styrboxen om detta. Resultatet blir således felkod och lysande motorlampa.

    Måste det verkligen bli svårare än så?
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  2. #42
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Förtydligar bara en sista gång ATT ts fråga angående sin felkod och lysande motorlampa helt enkelt beror på att han nu monterat en 3"dp med 100 cells racekat och inte har anpassad mjukvara därefter.
    JA

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Denna tingest förmåga till att transportera avgaser från motorn ut i tomma intet är gravt förbättrad/ökad gentemot original katalysator oavsett era lägen på gasspjälletDetta känner bakre lambdasonden av och skickar information till styrboxen om detta. Resultatet blir således felkod och lysande motorlampa.
    NEJ

    Godnatt allesammans !

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Jo, flyttas sonden ut ca 3cm är problemet ful löst.
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  4. #44
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Jo, flyttas sonden ut ca 3cm är problemet ful löst.
    Påstår du att flödet har ett annat värde 3cm längre bak i avgassystemet?
    Skickar man in en mängd gas i ena sidan på ett rör så kommer det ut lika mycket i andra änden. Med andra ord är flödet detsamma överallt i röret.

    Jag påstår inte att din lösning inte fungerar, men teorin du presenterar bakom bryter mot allt som jag lärt mig när jag läst maskinteknik.

    Nej, nu ska jag sova. Jag lär nog spinna vidare på detta imorgon.

  5. #45
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Jo, flyttas sonden ut ca 3cm är problemet ful löst.
    Påstår du att flödet har ett annat värde 3cm längre bak i avgassystemet?
    Skickar man in en mängd gas i ena sidan på ett rör så kommer det ut lika mycket i andra änden. Med andra ord är flödet detsamma överallt i röret.

    Jag påstår inte att din lösning inte fungerar, men teorin du presenterar bakom bryter mot allt som jag lärt mig när jag läst maskinteknik.

    Nej, nu ska jag sova. Jag lär nog spinna vidare på detta imorgon.
    Sonden flyttas upp ur röret med den adaptern dvs en kortare del av spetsen "blottas" direkt i röret.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Precis brisse! Läs sonden flyttas UT, inte bak. Sonden ligger alltså i en hylsa utanför flödesvägen i avgassystemet.

    På detta vis lurar man systemet att inte känna av förändringen av racekatten och avge felkod.

    Förstår inte varför du envisas med att inte förstå detta. Jag har gjort det på min egen Audi och detta är väldigt vanligt i andra märkeskretsar som kanske har snävare toleranser än vad Saab har för att avge felkod.

    Ju nyare en bil är desto snävare toleranser jobbar systemen med, just T7 är kanske inte bilvärldens modernaste styrsystem i dagsläget?
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  7. #47
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Nu sitter jag med min laptop i sängen. Kan inte slita mig ifrån denna diskussionen.

    Sonden flyttas upp ur röret med den adaptern dvs en kortare del av spetsen "blottas" direkt i röret.
    Precis bisse! Läs sonden flyttas UT, inte bak. Sonden ligger alltså i en hylsa utanför flödesvägen i avgassystemet.
    Aa, det är uppfattat nu.
    Tror även jag har förklaringen på varför det fungerar.

    Låt mig först förklara hur diagnos-systemet fungerar:
    Originalkatalysatorn är av såkallad trevägstyp. Den kallas så för att den tar hand om NOx, CO och oförbrända kolväten (HC). För att denna typen av katalysator ska fungera optimalt bör motorn gå i closed loop med ett oscillerande lambdavärde. Jag är säker på att Manick vet vad jag menar med oscillerande lambdavärde. Du har säkert sett i OpenSID hur det hela tiden svänger mellan positivt och negativt lambdavärde.

    När avgaserna har passerat katalysatorn ska lambdavärdet vara statiskt om katalysatorn fungerar bra. Om Trionic ser att den bakre lamdan börjar oscillera i takt med den främre så sätts alltså felkoden.

    Så varför slocknar felkoden när ni monterar lamndagivaren länge ut? Jo, för att den ska fungera bra så ska den helst sitta i mitten av röret,där gaserna har högst hastighet. Om givaren sitter längre upp så hamnar den i en gasficka där avgaserna "står still" vilket gör att den inte upptäcker det oscillerande mönstret.


  8. #48
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Nu sitter jag med min laptop i sängen. Kan inte slita mig ifrån denna diskussionen.

    Sonden flyttas upp ur röret med den adaptern dvs en kortare del av spetsen "blottas" direkt i röret.
    [quote:1dk97678]Precis bisse! Läs sonden flyttas UT, inte bak. Sonden ligger alltså i en hylsa utanför flödesvägen i avgassystemet.
    Aa, det är uppfattat nu.
    Tror även jag har förklaringen på varför det fungerar.

    Låt mig först förklara hur diagnos-systemet fungerar:
    Originalkatalysatorn är av såkallad trevägstyp. Den kallas så för att den tar hand om NOx, CO och oförbrända kolväten (HC). För att denna typen av katalysator ska fungera optimalt bör motorn gå i closed loop med ett oscillerande lambdavärde. Jag är säker på att Manick vet vad jag menar med oscillerande lambdavärde. Du har säkert sett i OpenSID hur det hela tiden svänger mellan positivt och negativt lambdavärde.

    När avgaserna har passerat katalysatorn ska lambdavärdet vara statiskt om katalysatorn fungerar bra. Om Trionic ser att den bakre lamdan börjar oscillera i takt med den främre så sätts alltså felkoden.

    Så varför slocknar felkoden när ni monterar lamndagivaren länge ut? Jo, för att den ska fungera bra så ska den helst sitta i mitten av röret,där gaserna har högst hastighet. Om givaren sitter längre upp så hamnar den i en gasficka där avgaserna "står still" vilket gör att den inte upptäcker det oscillerande mönstret.

    [/quote:1dk97678]

    Du har fortfarande inte kollat på catdiagcal mapparna va?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    ... Och varför får vi det oscillerande mönstret? Jo för att racekatten inte hinner omvandla allt rest syre+co till co2. Sen som det stod tidigare så kanske bilprovningens gränser är tillräckligt snälla för att bilen skall gå igenom ändå.

    För att lösa problemet med lysande motorlampa så är väl det enklaste man kan göra att bocka ur optionen för sekundär lambdasond i programmet och sen koppla ur kontaktstycket till givaren? Det är ju en ful lösning, men den hade till och med jag som saknar kunskaper i att mappa t7 klarat av
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

  10. #50
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Du har fortfarande inte kollat på catdiagcal mapparna va?
    Jodå! Var det någon speciell du tänkte på eller?
    Det jag kan hitta är en drös med olika mappar som bestämmer när catdiag ska utföras. Det kan ju givetvis inte göra diagnos hela tiden för katalysatorn är inte tänkt att fungera under alla körförhållanden som t.ex. kraftig acceleration, kallstart etc.

    Sedan är det en drös mappar som filtrerar signalen från lambdasonden, förmodligen för att utesluta elektriska störningar och felaktiga avläsningar.

    Sist men inte minst så finns cykeltider och amplitud som utgör gränsvärdena för hur mycket svängningar man tillåter i den bakre lambdan.

    Har bara kollat lite snabbt så jag kanske har missat något. Ni får ta å skrika högt isåfall så jag får lära mig!

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Är det inte så enkelt att trådskaparens katalysator inte renar avgaserna lika bra som en original, oavsett flöden, mottryck, sondens placering, mjukvara etc.?

    "Problemet" med Check Engine går ju att lösa i mjukvaran, men katalysatorn renar väl lika dåligt för det?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  12. #52
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Är det inte så enkelt att trådskaparens katalysator inte renar avgaserna lika bra som en original, oavsett flöden, mottryck, sondens placering, mjukvara etc.?

    "Problemet" med Check Engine går ju att lösa i mjukvaran, men katalysatorn renar väl lika dåligt för det?
    Får man bara upp temperaturen i katten så renar den ju tillräckligt
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #53
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Är det inte så enkelt att trådskaparens katalysator inte renar avgaserna lika bra som en original, oavsett flöden, mottryck, sondens placering, mjukvara etc.?

    "Problemet" med Check Engine går ju att lösa i mjukvaran, men katalysatorn renar väl lika dåligt för det?
    Får man bara upp temperaturen i katten så renar den ju tillräckligt
    Och Tillräckligt=Bra är upp till ägarens samvete?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  14. #54
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Får man bara upp temperaturen i katten så renar den ju tillräckligt
    Och Tillräckligt=Bra är upp till ägarens samvete?
    Man får ju räkna med detta när man köper sig en racekatt, oavsett märke.. Katalysatorn behöver ju värmen för att kunna göra sitt jobb och eftersom temperaturen blir lägre i en racekatt så blir detta ett oundvikligt problem..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Den renar inte "för" dåligt för att godkännas. Är den som manick säger VARM så får man utmärkta avgasvärden. Tillräckligt bra får man väl anse att ren renar om inte bilprovningen har något att anmärka på.

    Mitt samvete är lika rent som mina bilars avgaser.....

    Har som sagt utmärkta avgasvärden på min bil med racekat, dock gillades inte felkoden: P0420 Error code: Catalyst system Efficiency Below Threshold

    Min Audi är dessutom programmerad från fabrik att ge sjukt fet blandning de första 30 sekunderna vid kall motorstart, just för att snabbare "tända" katalysatorn. Detta känns tydligt på gången kan jag lova.... och inte är det åt det positiva hållet.
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  16. #56
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Den renar inte "för" dåligt för att godkännas. Är den som manick säger VARM så får man utmärkta avgasvärden. Tillräckligt bra får man väl anse att ren renar om inte bilprovningen har något att anmärka på.

    Mitt samvete är lika rent som mina bilars avgaser.....

    Har som sagt utmärkta avgasvärden på min bil med racekat, dock gillades inte felkoden: P0420 Error code: Catalyst system Efficiency Below Threshold
    Jag har aldrig heller haft problem med avgasvärden hos bilprovningen, inte heller haft problem med att den bakre sonden tyckt att katten inte funkat som den ska utan alltid kört med den igång utan motorlampa eller felkod på denna.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo

    Och Tillräckligt=Bra är upp till ägarens samvete?
    Man får ju räkna med detta när man köper sig en racekatt, oavsett märke.. Katalysatorn behöver ju värmen för att kunna göra sitt jobb och eftersom temperaturen blir lägre i en racekatt så blir detta ett oundvikligt problem..
    Helt rätt, den behöver bli ordenligt varm för att göra sitt jobb!

    Mitt samvete är rent

    Tyvärr kan jag inte flytta ut lambdan då båda uttag efter katten sitter i konstig vinkel.
    jag letar nu efter någon som har möjlighet att reglera gränsvärdet i T7 i närheten av göteborg.
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  18. #58
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    ...
    Man får ju räkna med detta när man köper sig en racekatt, oavsett märke.. Katalysatorn behöver ju värmen för att kunna göra sitt jobb och eftersom temperaturen blir lägre i en racekatt så blir detta ett oundvikligt problem..
    Och som lök på laxen så den "aktiva" ytan mindre om jag har förstått rätt?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  19. #59
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Min Audi är dessutom programmerad från fabrik att ge sjukt fet blandning de första 30 sekunderna vid kall motorstart, just för att snabbare "tända" katalysatorn. Detta känns tydligt på gången kan jag lova.... och inte är det åt det positiva hållet.
    Finns en liknande funktion i Trionic7. Det kallas "Catalyst lightoff". Det går att stänga av med T7suite om man vill. Även tändningen flyttas, så att bränslet tänds så sent att man i princip eldar rakt ut i avgasröret vid kallstart. Detta för att få upp tempen snabbt på både lambdasonder och katalysator

    Och som lök på laxen så den "aktiva" ytan mindre om jag har förstått rätt?
    Helt riktigt. Det innebär sämre reningsgrad men mindre mottryck.


    Vi kan konstatera iallafall att bilprovningens avgastest inte kan kugga en bil med racekatt om man lurar bilens egna diagnos så att ingen felkod sätts. Det är helt klart bättre att köra med en dålig racekatalysator än ingen katalyasator alls.

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Den renar inte "för" dåligt för att godkännas. Är den som manick säger VARM så får man utmärkta avgasvärden. Tillräckligt bra får man väl anse att ren renar om inte bilprovningen har något att anmärka på.

    Mitt samvete är lika rent som mina bilars avgaser.....

    Har som sagt utmärkta avgasvärden på min bil med racekat, dock gillades inte felkoden: P0420 Error code: Catalyst system Efficiency Below Threshold
    Jag har aldrig heller haft problem med avgasvärden hos bilprovningen, inte heller haft problem med att den bakre sonden tyckt att katten inte funkat som den ska utan alltid kört med den igång utan motorlampa eller felkod på denna.
    Men du har med allra största sannolikhet anpassat mjukvaran för att matcha hårdavaran

    Mvh
    Sammy
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

Liknande ämnen

  1. Cd error i org 6 skivors CD
    Av MickeKr i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-16, 21:26
  2. General Error SQL ERROR [ mysqli ].......................
    Av Mr Aero i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 16:24
  3. Saab 9-5 CD Error 11
    Av master2.se i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-12, 21:55
  4. JT 3" Downpipe with race catalyst SAAB 9-5 -98års 2.3lt
    Av göken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 21:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •