Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Saab 900 Tall -97, Turbo "drar" efter 3000varv?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    22

    Saab 900 Tall -97, Turbo "drar" efter 3000varv?

    Tjenare, jag äger inte bilen själv, det är så att jag ska köpa den. Men det jag undrar är om det är något fel eller om det ska vara såhär;
    När man lägger dig i 2an -3ans växel så "drar" inte turbon någonting nästan förens efter den passerar 3000 varv, är det något som är fel eller är det bara jag som är ute och cyklar. Jag är inte den speciellt bilkunnige killen.


    Bilen
    Modell - Saab 900 SE 5D 2,0T TALL
    årsmodell - 1997
    Miltal (enligt transportstyrelsen) - 320522
    Den är helt original

    Jag vet inte riktigt vad den har för laddtryck osv det jag vet är att den liksom "kommer igång" strax efter 3000 varv. En lampa som lyser säger att framlyktan är ur funktion, framlyktan slocknar faktiskt men i någon sekund och sen försvinner varningslampan och strålkastaren fram funkar igen (skumt neutral)..
    Ägaren av bilen säger att han alltid har kört den sådan och att det inte spelar någon roll om bilen är kall eller varm, det utspelar dig likadant oavsett.

    Jag har inte gjort några felsökningar och det har nog inte han heller, men ägaren innan honom var en mekaniker som servade den privat och ofta, så antar att den ska vara i gott skick, men jag vet inte riktigt hur den nuvarande ägaren har kört med bilen, om han kört tufft eller gubbakörning.

    TACK på förhand
    mvh nicke

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Saab 900 Tall -97, Turbo "drar" efter 3000varv?

    Välkommen till STCS forum!

    Lite förenklat beskrivet: En turbo drivs av motorns avgaser. Detta innebär om det inte finns tillräckligt med avgaser (lågt motorvarvtal) så får man ingen turboeffekt. Exakta varvtalet då "sparken" kommer är lite olika men runt 2500 - 3000 rpm är väl rätt normalt.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    22

    Re: Saab 900 Tall -97, Turbo "drar" efter 3000varv?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Välkommen till STCS forum!

    Lite förenklat beskrivet: En turbo drivs av motorns avgaser. Detta innebär om det inte finns tillräckligt med avgaser (lågt motorvarvtal) så får man ingen turboeffekt. Exakta varvtalet då "sparken" kommer är lite olika men runt 2500 - 3000 rpm är väl rätt normalt.
    Tack så mycket för välkomnandet!
    så för att kicka igång turbon tidigare så kan man göra vadå?

    mvh

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Saab 900 Tall -97, Turbo "drar" efter 3000varv?

    Rent generellt så kan du inte göra något alls. Saabs konstruktörer har bestämt vilken turbo som ska sitta i bilen och turbons egenskaper är som dom är. Hade det suttit en mindre turbo i bilen (med mindre turbin) så hade den kunnat börja varva tidigare. Dock så hade man då gått miste om en massa hästar på högre varvtal. Med andra ord, vill du ha tillgång till hästkrafterna i blivande bilen så håll dig över 3000 rpm. (Sedan så bör du känna av kraft lite innan 3000 rpm, men då inte i några ofantliga mängder.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    22

    Re: Saab 900 Tall -97, Turbo "drar" efter 3000varv?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Rent generellt så kan du inte göra något alls. Saabs konstruktörer har bestämt vilken turbo som ska sitta i bilen och turbons egenskaper är som dom är. Hade det suttit en mindre turbo i bilen (med mindre turbin) så hade den kunnat börja varva tidigare. Dock så hade man då gått miste om en massa hästar på högre varvtal. Med andra ord, vill du ha tillgång till hästkrafterna i blivande bilen så håll dig över 3000 rpm. (Sedan så bör du känna av kraft lite innan 3000 rpm, men då inte i några ofantliga mängder.)

    okej, tack så mycket för hjälpen

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    150

    Re: Saab 900 Tall -97, Turbo "drar" efter 3000varv?

    testa byt dumpventilien och den tunna vakumslangen till den. dom brukar kunna vara dåliga, speciellt slangen blir torr och murken.

    Läcker det lite så blir den lite segare,

    Fick nyligen göra det på fruns 900 2.0T -98, då kom den igång bättre på låga varv.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Saab 900 Tall -97, Turbo "drar" efter 3000varv?

    Citat Ursprungligen postat av infeap
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Välkommen till STCS forum!

    Lite förenklat beskrivet: En turbo drivs av motorns avgaser. Detta innebär om det inte finns tillräckligt med avgaser (lågt motorvarvtal) så får man ingen turboeffekt. Exakta varvtalet då "sparken" kommer är lite olika men runt 2500 - 3000 rpm är väl rätt normalt.
    Tack så mycket för välkomnandet!
    så för att kicka igång turbon tidigare så kan man göra vadå?

    mvh
    Montera en till mindre turbo som hjälper den större Turbon bygga trycket snabbare


    "Turbo lag is the time required to change power output in response to a throttle change, noticed as a hesitation or slowed throttle response when accelerating from idle as compared to a naturally aspirated engine. This is due to the time needed for the exhaust system and turbocharger to generate the required boost. Inertia, friction, and compressor load are the primary contributors to turbo lag. Superchargers do not suffer this problem, because the turbine is eliminated due to the compressor being directly powered by the engine."

    Lag can be reduced in a number of ways:



    lowering the rotational inertia of the turbocharger; for example by using lighter, lower radius parts to allow the spool-up to happen more quickly. Ceramic turbines are of benefit in this regard and or billet compressor wheel.
    changing the aspect ratio of the turbine.
    increasing the upper-deck air pressure (compressor discharge) and improving the wastegate response
    reducing bearing frictional losses (such as by using a foil bearing rather than a conventional oil bearing)
    using variable-nozzle turbochargers (discussed below).
    decreasing the volume of the upper-deck piping.
    using multiple turbos sequentially or in parallel.
    using an Antilag system.
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

Liknande ämnen

  1. Byta till "billig" turbo efter ras, 9-5'an har gått 26k
    Av saabkdo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 11:34
  2. [LÖST] Felkod på spjällhus efter turbobyte OG9-5
    Av H.Blad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 19:36
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •