Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tvätta mellan polering och lackskydd?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Tvätta mellan polering och lackskydd?

    Hej,

    Vad har ni för åsikter om att tvätta efter polering innan lackskyddet läggs på?

    Jag har hört att dte är bra för att då fäster lackskyddet bättre och kan krypa ner i porerna.

    Sen har jag även hört att det mattar ner glansen på lacken man polerat upp då man tvättar lacken när den är naken utan skydd, fråga mig inte hur, men vad tror ni om de?

    Mvh
    Matte

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Tvätta mellan polering och lackskydd?

    Det bästa är att torka av bilen med isopropanol. Då får du en helt fettfri yta som lackskyddet fäster allra bäst på.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Tvätta mellan polering och lackskydd?

    Jag har läst om det med och antar att man då stryker på detta med en microduk, men repar inte det om medlet i porerna släpper och mattar inte spriten lacken?

    Jag förstår ju givetvis att det inte mattar kollosalt men jag läste på google att en "bilvårdsexpert" avrådde från tvättningsliknande grejer mm då det kunde skada slutfinishen. Men samtidigt så förstår jag ju att det bättre om porerna är tomma.

    Jaja, det känns som en omöjlig ekvation och att man får köra på det man tror mest på, de som lägger lackskydd direkt å de som tvättar å de som spritar verkar lika nöjda

    Mvh
    Matte

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Tvätta mellan polering och lackskydd?

    Tvätta efter polering? Vattnet och medlet som används för att tvätta med smutsar ner bilen mer än det gör rent.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Tvätta mellan polering och lackskydd?

    Brisse,

    Har du polerat mycket?

    Så du gör en rejäl tvätt, polerar i de steg som behövs och sen direkt på med lackskydd efter avtorkning av sista polermedlet?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Tvätta mellan polering och lackskydd?

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Jag har läst om det med och antar att man då stryker på detta med en microduk, men repar inte det om medlet i porerna släpper och mattar inte spriten lacken?

    Jag förstår ju givetvis att det inte mattar kollosalt men jag läste på google att en "bilvårdsexpert" avrådde från tvättningsliknande grejer mm då det kunde skada slutfinishen. Men samtidigt så förstår jag ju att det bättre om porerna är tomma.

    Jaja, det känns som en omöjlig ekvation och att man får köra på det man tror mest på, de som lägger lackskydd direkt å de som tvättar å de som spritar verkar lika nöjda

    Mvh
    Matte
    Ja jag använder microfiber. Nej det repar inte och nej det blir inte matt.

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Tvätta mellan polering och lackskydd?

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Brisse,

    Har du polerat mycket?

    Så du gör en rejäl tvätt, polerar i de steg som behövs och sen direkt på med lackskydd efter avtorkning av sista polermedlet?
    Precis så gör jag och det tycker jag fungerar bäst. Måste dock erkänna att jag har polerat mer båtar än bilar men jag tycker samma procedur fungerar bäst i båda fallen. Billacken får man vara lite mer försiktig med då den är tunnare och känsligare.

    Är endast lekman på detta så det får gärna komma något proffs och rätta mig.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Tvätta mellan polering och lackskydd?

    Eftersom de som jobbar med polering hela dagarna inte är överens i denna fråga så tvivlar jag på att du får ett relevant råd i detta forum då vi mestadels är lekmän även om vi polerar några bilar i månaden.

    Det verkar både bero på typ av polermedel och lackskydd verkar det som iaf.....

    Du kan ju ställa en fråga här eller se om din fråga redan finns:
    http://www.bilvardsforum.se/
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Tvätta mellan polering och lackskydd?

    Det är rekomenderat att antingen tvätta med alkalisk avfettning typ: http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=376 eller som Lillsven sa att sprita med tex: http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=318 som innehåller isopropanol.
    Tanken med detta är att lösa polerrester och fettet som används som smörjmedel i polermedlen så att lackskyddet har dom bästa förutsättningara att fästa ordentligt på den nypolerade lacken.

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869

    Re: Tvätta mellan polering och lackskydd?

    Jag tvättar alltid med en ganska elak koncentration alkalisk avfettning efter polering för att bli av med polerrester. Har inte märkt av någon avmattning, enbart ett bättre och hållbarare resultat.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  11. #11

    Re: Tvätta mellan polering och lackskydd?

    Att tvätta bilen innan lackskydd istället för att sprita lacken, har inga fördelar i mina ögon.
    Bilen måste torkas av ännu en gång. Många lackskydd gillar inte mixningen med vattnet när det rinner från alla springor..

    Är lacken solid så är risken vädigt stor att ytan mattas ner, mer eller mindre.
    Har bilen klarlack så mattas ej ytan.

Liknande ämnen

  1. Teflon lackskydd ?
    Av Aero++ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-16, 11:50
  2. Lackskydd som torkat (?) & hur får jag bort det?
    Av niohundratearn i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-26, 22:38
  3. Glare lackskydd
    Av Lövett i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 17:34
  4. lackskydd
    Av KaptenAero i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-01-02, 18:50
  5. Lackskydd när på ny bil?
    Av husaab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •