Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Läckande bensin från returslang

  1. #1

    Läckande bensin från returslang

    Hej, är ny här och har kollat igenom forumet för mitt specifika problem, men inte hittat något.

    Hade ett rejält läckage av bensin när bilen var igång och misstänkte att det kunde vara returslangen som var boven i dramat. Mycket riktigt, jag har klippt upp plåten under baksätet och lokaliserat bränslepumpen.
    Returslangen hade helt lossnat ur sitt fäste och ser även att det det gula "snäppfästet", som säkrar kopplingen, är avbrutet. Har ingen aning om hur detta kunnat ske och vet inte heller hur länge "snäppfästet" varit avbrutet.
    Hur som helst, så har jag satt tillbaka returslangen och den sitter ordentligt, men jag är såklart orolig för hur länge den får sitta kvar. Har varit i kontakt med saab, men de har ingen "eftermarknad-lösning" på problemet. Jag tycker det verkar att vara lite väl slösaktigt att byta ut hela pumpen.

    Har någon varit med om något liknande och kanske hittat på en lösning eller helt enkelt har någon förslag på hur man kan gör? ...kanske ett mothåll mot plåten?

    Tacksam för alla svar!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Gustafs
    Inlägg
    36

    Re: Läckande bensin från returslang

    Nu skriver du visserligen inte vilken bil det gäller, men det har ju sett lika ut på många generationers saab. På min og9-3 sitter det ett metallbeslag som ser ut som en uppochnervänd cylinderhatt i profil som är låst mot tankarmaturen med en skruv för att förhindra att kopplingarna hoppar ur. Vill minnas att någon här skrivit att det kommit till efter problem med just detta, vilket såklart är en riktig säkerhetsrisk.
    Fast förhoppningsvis har du inte så mycket tryck på returen... det ska ju bara ner i hålet igen. Lustigt att den hoppat av...
    SAAB 9-3 Aero CAB -02 Silver

  3. #3

    Re: Läckande bensin från returslang

    Ja, det var ju lite klantigt att inte få med vilken bil jag har...förlåt!
    Det gäller en 9-3 aero -01. Ska försöka med en länk till en bild på hur det ser ut.

    http://bilder.lagabasen.se/delar/1121/1121517496vy3.jpg

    Det är den vänstra kopplingen och det är alltså det gula snäppfästet som har brutits av...förstår fortfarande inte hur.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Läckande oljeretur från turbo og900s
    Av rallyelwood i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 13:49
  2. droppar bensin från bränslefiltret, 9-5 -98
    Av Wallgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 17:30
  3. bensin-/oljelukt från fläktarna
    Av olkarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 15:11
  4. Bränsle - returslang, 900ng
    Av mortimer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 19:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •