Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: SID varnar för trasig lampa, trots att den är hel???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    SID varnar för trasig lampa, trots att den är hel???

    Ska iväg o hämta en 9-5 aero sc 00 idag, Var o kikade på den igår och ägaren nämde att SIDen varnar för trasig lampa höger fram och höger bak trots att dom lyser?? Någon som vet vad detta kan vara? och om någon vet hur man fixar det? Mvh Kim

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    8

    Re: SID varnar för trasig lampa, trots att den är hel???

    Ibland behöver man rensa felkoderna för att dem inte ska ploppa upp igen. Om man inte har en felkodsavläsare som kan plocka bort detta brukar det räcka med att lyfta kablarna (både plus och minus) för att bilen verkligen ska tappa bort posten.

    Finns säkert andra metoder men så skulle jag göra, om jag själv kunde konstatera att lampan fungerar som den skulle.
    SAAB 9-3 XWD -09, SAAB 9-5 2.0t -99, SAAB 9000 CC -89

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: SID varnar för trasig lampa, trots att den är hel???

    Man ska bara lossa minuskabeln. Lossar man bara plus nollas inte alla system.

    O båda lossar man väl bara om man byter batteri.

    Men det kan ju va fel i ljusomkopplaren också. Faktiskt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4

    Re: SID varnar för trasig lampa, trots att den är hel???

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Man ska bara lossa minuskabeln. Lossar man bara plus nollas inte alla system.
    Kan du förklara hur bilens styrdon vet om du kopplade bort minuskabeln eller pluskabeln?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Gbg, Norge
    Inlägg
    225

    Re: SID varnar för trasig lampa, trots att den är hel???

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Kan du förklara hur bilens styrdon vet om du kopplade bort minuskabeln eller pluskabeln?

    Jag tycker inte ditt inlägg hjälper trådstartare, utan mer hakar upp sig på detaljer i folk som försöker hjälpa andra. Jag ser ingen poäng med din anmärkning.
    -Dålig dag?
    Everyday I´m forced to add another name to the list off people who piss me off/Calvin

  6. #6

    Re: SID varnar för trasig lampa, trots att den är hel???

    Citat Ursprungligen postat av Spöket Spöket
    Jag tycker inte ditt inlägg hjälper trådstartare, utan mer hakar upp sig på detaljer i folk som försöker hjälpa andra.
    Hur hjälper det att lura i folk att bortkoppling av pluskabeln respektive minuskabeln nollställer olika delar av styrdonet? Dessutom är lampvarning inget larm som lagras i något styrdon utan SID visar helt enkelt vad lampkontrollmodulen (ser ut som ett relä) i elcentralen säger. Om lampkontrollmodulen för parkeringsljus/bakljus är trasig är det den som ska lagas, inte utöva exorsism genom att koppla bort pluskabel, minuskabel, eller båda.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: SID varnar för trasig lampa, trots att den är hel???

    [quote=Spöket Spöket]
    Citat Ursprungligen postat av "Göran Larsson":2bbdpzbi
    Kan du förklara hur bilens styrdon vet om du kopplade bort minuskabeln eller pluskabeln?

    Jag tycker inte ditt inlägg hjälper trådstartare, utan mer hakar upp sig på detaljer i folk som försöker hjälpa andra. Jag ser ingen poäng med din anmärkning.
    -Dålig dag?[/quote:2bbdpzbi]

    Jag tycker inte att Göran gör fel som ifrågasätter inlägget ovan då jag ser en poäng i hans anmärkning och att han dessutom har rätt.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  8. #8
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701

    Re: SID varnar för trasig lampa, trots att den är hel???

    Jag har för mig att lampövervakningen jämför resistansen mellan t.ex bakljusen, och varnar när det skiljer för mycket. Alltså, i bästa fall räcker det att byta lampor, eller t.o.m. bara skrapa bort lite oxidering i lamphållarna. Det var fallet på min 9-5 Aero -00.

    Lycka till

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    572

    Re: SID varnar för trasig lampa, trots att den är hel???

    Ett klassiskt 9-5 problem.

    Hade exakt samma problem med min f.d. bil Det var faktiskt en kombo av två problem. Det ena var Lamp Control, den orangea "modulen" som sitter i reläboxen i motorrummet, den hade gett upp. (Extremt vanligt) Det andra var att jag var tvungen att ta bort lyktinsatsen höger bak och skrapa rent från oxid i lamphållaren etc. Efter det var allt bra igen.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    Re: SID varnar för trasig lampa, trots att den är hel???

    Tack för alla tips. men det var lättare än jag trodde Hålla inne clear sen va fekoderna borta nu är det bara låg spolarvätska samt ett trasigt bromsljus. Men tack alla för snabba svar, kan va gött att veta om ifall det blir problem i framtiden

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    8

    Re: SID varnar för trasig lampa, trots att den är hel???

    Samma, fast jag har hunnit fått backljus och stöldlarm också. Fantastiskt hur länge man nöjer sig att peppra på clear!
    SAAB 9-3 XWD -09, SAAB 9-5 2.0t -99, SAAB 9000 CC -89

Liknande ämnen

  1. Bältesvarnaren varnar trots tomt säte NG9-3
    Av ameyta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-10-07, 16:43
  2. 9000 varnar för trasig lampa bak + tcs
    Av hall112 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 14:50
  3. varnar för trasig lampa ibland
    Av tact i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 22:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •