Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.

    Tja!

    Svårt att snabbförklara läget i topic.

    Men det hela ligger som så att jag köpt mig en 84:ans 99:a där man påbörjat ett motorbyte till en T16 motor, men inte gjort allt riktigt klart.

    Jag har nu kommit så långt att det är dags för en första uppstart av motorn (saknar ännu komplett avgassystem och lite delar till bränslesystemet).

    Tänkte ändå försöka få igång motorn och lyssna lite hur den låter, så motorn är okej, för jag har inte en aning vad som är nerstoppat under huven.

    Nu till mitt problem, jag har lyckats härröra problemet till att spridarna inte öppnar sig.
    Har nu i kväll (precis nyss) gått igenom hela kabelhärvan från boxen och vidare för att se så allt verkligen är rätt kopplat.

    Allt verkar stämma, förutom att jorden till gasspjällägesgivaren inte är inkopplad.
    Hade inga grejer med mig för att kunna koppla klart det, men kan det ha inverkan på att spridarna inte öppnar sig, eller kan det vara något annat?

    Tips? förslag?

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.

    Vilken typ styrsystem är det? Lucas eller Bosch? Är det ett system med vevaxelgivare? Vill minnas att varvtalssignal är ett av villkoren för spridaröppning i T5. (Själv har jag ju Lucas.) Rör sig varvtalsnålen när startmotorn går?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    Re: T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.

    Det är ett boschsystem med hallgivare.
    Gnista finns.

    Vet inte om varvräknaren rör sig då jag är osäker på om den är inkopplad
    Den borde vara det, för den är ett originalinstrument, men som sagt så vet jag inte helt säkert då jag köpte ett halvfärdigt objekt.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Re: T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.

    LH systemet behöver signal från hallgivaren, .. för att spridarna skall öppna yes, .. tror det är liknande på Lucas med för den delen.

    finns nog en del info på nätet angående LH systemet, vill minnan PoPeye höll på en del med det på sin tid. tex...

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    Re: T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.

    Kikar lite i ett elschema från Haynesboken och det ser ju ut som om databoxen ska kopplas till tändförstärkaren genom kabel 1 från databoxen, den är inte inkopplad alls, för den hittade jag bakom högerlyset liggandes igår när jag letade vart kablarna gick från databoxen.

    Reagerade dock inte på den kabeln för att det står att den ska vara kopplad till EZK styrenhet och sånt system är det inte.......
    Men när jag läser vidare så står det även att den ska gå till Elektronisk Tändförstärkare stift 7.

    Får försöka testa i eftermiddag igen och leta upp inkopplingsmöjlighet till stift 7

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.

    Det verkar som du saknar varvtalssignalen.

    Går bränslepumpen ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    Re: T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.

    Nja, bränslesystemet är ju inte helt inkopplat/installerat, så just nu körs pumpen manuellt.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    Re: T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.

    Den tänder till nån enstaka gång emellanåt.

    Det klickar inte i spridarna när man vrider på tändningen, men det kanske det inte ska göra?

    Hittade även lite annat att göra, hade visst inte skruvat dit vatten och oljetillförsel till turbon och inte oljereturen.
    Wastegateklockan saknades, slangen från insug till avlastningsventilen samt tryckröret från turbon till insuget satt inte fast i turboänden.

    Men nu sitter det på plats, ska försöka få dit den riktiga pumpen och koppla in den rätt och riktigt.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.

    Normalt ska inte pump och spridare börja jobba förrän insprutningen får varvtalssignal.
    Det kan möjligen vara så att just T16 -84 inte behöver varvtalssignalen men det verkar inte helt lätt att rota fram ett schema för just den årsmodellen av T16
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    Re: T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.

    Själva bilen är en 84, motorn är från en 91-92 nånting 900.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    Re: T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.

    Efter lite trixande och fixande så sitter den riktiga bränslepumpen på plats, däremot är inte elen klar till pumpen, så pumpen kördes manuellt (batteriet i skuffen).

    Bilen startar och går typ så länge nyckeln är i "startläge", men lägger av en mycket kort stund efter nyckeln är släppt till "körläge"

    Någon ström är ju felaktigt kopplad, men vilken?

    Någon som vet, eller kan tänka sig vilket fel det rör sig om?
    Själv ska jag kika i haynesboken i elschemorna där för att se om jag kan hitta något tänkbart fel, men tar gärna emot tips, tankar och idéer.

    Nu är det "bara" avgassystem, lambdasond, rost och lite inredning som ska fixas, sen borde det vara dags för regbesiktning.

    Men visst borde det gå att regga en sån här kombination (99 GL -84, med 91/92:ans 16v LTT motor, med en sk "batteriböj"?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.

    Citat Ursprungligen postat av Chrille74
    Bilen startar och går typ så länge nyckeln är i "startläge", men lägger av en mycket kort stund efter nyckeln är släppt till "körläge"

    Någon ström är ju felaktigt kopplad, men vilken?
    Spontant känns det som att strömmatning till pump, alt bränsle eller tändning är kopplat så det bara ligger på i startläge ?
    Visst kan du hålla kvar nyckeln i startläge utan att startmotorn ligger i ?
    Isåfall kan du testa att hålla kvar nyckeln en stund och se hur motorn gör

    Citat Ursprungligen postat av Chrille74
    Men visst borde det gå att regga en sån här kombination (99 GL -84, med 91/92:ans 16v LTT motor, med en sk "batteriböj"?
    Förutsatt att du har kat så ska det gå.
    Problemet är väl intyget men det verkar ju funka att skriva själv nuförtiden
    Jag skulle nog övervägt att regbes med org batteriböj för att inte väcka den björn som sover.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    Re: T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.

    Hmm, jo spontant känns det ju precis så.
    Men pumpen kördes manuellt med kablarna direkt på batteriet, så den borde det inte vara iaf.

    Nej, startmotorn fortsätter att gå om man håller kvar nyckeln i startläge, så jag har inte tvingat den.

    Jag har skrivit ut elschemat över bränslesystem och tändsystem
    och tänkte gå igenom dessa systematiskt och mäta upp varje kabel
    för att se så att det verkligen stämmer.

    Nej, jag tror du har rätt, försöker nog snickra dit "original" systemet från 900 turbon som
    motorn kommer ifrån (givetvis med kat).
    När bilen är godkänd får man nog bygga om till batteriböjsstuket
    för att inte chansa att man åker dit på det

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    Re: T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.

    Eventuellt är felet lokaliserat.

    På en lapp har jag skrivit inte inkopplad bredvid styrenhetens stift nr 35 på kabeln som går ut därifrån.
    Den ska kopplas till +15, dvs något som får ström när man vrider på tändningen.

    Jag minns inte om den kopplades in, eller om den glömdes bort.

    Ska försöka kolla upp det under morgondagen, hur det egentligen ligger till med det där.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.

    Verkar som du är inne på rätt spår, dvs dubbelkolla allt och fixa det som inte är rätt
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    Re: T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.

    Har precis kommit hem efter typ en timmes grötning i elsystemet.

    Jag hade kopplat in kabeln från stift 35, har nu även dubbelkollat allt och mätt allt.

    Det verkar vara "glappt" nånstans...... för ibland går den en stund, och ibland lägger den av direkt man släppt nyckeln till körläget.

    Man skulle kunna misstänka tändningslåset, men har även testat att "mickla" med nyckeln utan något bättre resultat.

    Efter lite mätningar här och där, så har det definitivt hänt något.
    Nu skickar den inte ut ström till soppapumpen längre. Ström finns in i reläet, men inget kommer ut........ Ska kolla lite extra, se vad det beror på, eller om man råkade steka boxen i någon mätning.....

Liknande ämnen

  1. Saab 900 T16 öppnar inte spridarna FIXAT (laddtrycksproblem)
    Av Spiderman95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 13:40
  2. Wastegate öppnar inte. Saan 9-5 2,0t
    Av imapro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 21:55
  3. Trasigt centrallås. en dörr låser/ öppnar inte!
    Av HP i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 09:05
  4. hks ssqv öppnar inte?
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 13:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •