Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Passande turbo för uppgradering av OG9-3 B205R

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    skåne
    Inlägg
    46

    Passande turbo för uppgradering av OG9-3 B205R

    Hej!

    Har fundering på att byta min turbo till något större. Har just nu en saab 9-3 Aero 01:a och hade velat ha en något större. Men jag vill inte behöva byta eller ändra något utan de ska va en som passar direkt på precis som orginal. De jag undrar e hur stor turbo kan man då byta till....tacksam för svar.

    Mvh Henrik

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: Passande turbo

    ja det var juh kul. hmm en uppgradering av kompressorhuset till en 16T istället för 15T kanske vore nåt att titta på? kostar bara runt 1.400kr dessutom
    En kobra från -06 9-5 aero är att rekommendera till det med! ca en tusing från Maptun

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Passande turbo

    Du kan inte byta turbo utan att ändra programvaran i motorns styrdon.
    Annars är det ganska enkelt på Aero'n om du vill ha "lite större" eftersom du har en TD04-15T-#5 från början. De flesta brukar väl slänga dit en TD04-19T-#6 istället. Det är samma turbo fast med större kompressor och större avgashus vilket gör att den kräver lite mer avgaser för att snurra igång men avgastemperaturen sjunker och kompressorn tillåter högre luftmassaflöde.

    Frågan är vad du har för effektmål? Originalturbon hänger med till 300hk på E85 om man öppnar upp motorns andningsvägar och ser till att kyla luften efter turbon.

    Över 300hk behöver du byta turbo men det räcker inte med att göra det. Du måste även byta kamaxlar, kolvar och stakar med mera så det blir nog lite större modifikationer än du hade tänkt.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    skåne
    Inlägg
    46

    Re: Passande turbo

    Som de ser ut nu så sitter där ett steg3 från nordic med 3 tums avgassystem från turbon med raec kat, alu ic ska snart monteras dit, sportluft filter (ej öppet). De som är gjort på turbon är ett större avgas hus. Så enligt förra ägaren ska den ligga runt 290 hk just nu. Med en 19T så behöver inte turbon arbeta lika hårt som den jag har på nu, eller med större avgs hus så arbetar kanske inte turbon lika hårt som en helt orginal...eller jag är helt ute och cyklar nu ??????

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Passande turbo

    Citat Ursprungligen postat av wilderness
    Med en 19T så behöver inte turbon arbeta lika hårt som den jag har på nu, eller med större avgs hus så arbetar kanske inte turbon lika hårt som en helt orginal...eller jag är helt ute och cyklar nu ??????
    Om vi förutsätter att du tar ut samma effekt/vridmoment med båda kompressorerna så kommer 19T snurra med lägre varvtal än 15T.

    Jag gissar att din nuvarande turbo är uppe och snurrar på runt 150 000rpm som högst.
    En 19T skulle göra samma jobb vid ungefär 140 000rpm grovt bedömt.

    Din nuvarande turbo i din nuvarande motor bör jobba som bäst vid ca 600m3/t och 2,4ggr tryckökning.
    En 19T vill gärna komma upp i runt 680m3/t med en tryckökning på runt 2,5ggr. Om man översätter det till svenska så innebär det att du ska upp strax över 300hk innan du har nytta av 19T.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    skåne
    Inlägg
    46

    Re: Passande turbo

    Okej....men då kan man säga att som min turbo är nu med större avgas hus så behöver jag inte byta om jag inte vill ha över 300 hk?!

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Passande turbo

    Citat Ursprungligen postat av wilderness
    Okej....men då kan man säga att som min turbo är nu med större avgas hus så behöver jag inte byta om jag inte vill ha över 300 hk?!
    Helt riktigt. Den du har just nu är bra för ändamålet. Det bästa kanske hade varit en 16T men det är så liten skillnad mot din nuvarande så jag tror inte det är värt att byta.

    Förmodligen har du också ett #6 avgashus redan vilket är en bra uppgradering som ligger helt i nivå med den effekten du har för tillfället.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    skåne
    Inlägg
    46

    Re: Passande turbo

    Ingen aning om de är ett #6 avgashus men han sa att den va ändrad och skulle va som gt28:an, men nu vet jag ej om de är rätt eller fel men som sagt avgas huset är iaf ändrat till ett störe. Men tack iaf för hjälpen nu vet jag vad som passar bra till dom hästarna.

    Mvh henrik

Liknande ämnen

  1. Passande turbo till NG9-3 B207
    Av Harald Lilja i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-11-11, 16:50
  2. Uppgradera turbo för 300-350hk OG9-3 B205R
    Av Mma fighter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-03-27, 01:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •