Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: nya släpreglerna 2013

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: nya släpreglerna 2013

    lätt att man ska skaffa utökad behörighet, får ju dra 2000kg bakom passaten så med med min tjänstevikt så blir det perfekt. snart äntligen kan man utnyttja dieselpuffran ordentligt
    9-3x TTID 20x9,5

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: nya släpreglerna 2013

    Citat Ursprungligen postat av SaabKillen
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Man kanske inte behöver ta ett helt nytt körkort men man behöver ha en uppkörning för att få B96, det borde de ha skrivit.
    Du menar att detta stycke bordes förtydligas ?

    "Ett körprov måste avläggas och den utökade b-behörigheten kommer att stansas in på körkortet i form av en sifferkombination, man behöver alltså inte utbilda sig och/eller köra upp för ett helt nytt körkort."

    Mvh
    Ja, jag tycker det låter lite motsägelsefullt att först skriva att ett körprov måste avläggas men sedan att man inte behöver utbilda sig eller köra upp.......

    Varför behöver man ens avlägga körprov om man inte behöver utbilda sig innan?

    Körprovet innehåller backning runt hörn och säkerhetskontroll osv. Detta tycker jag innebär att man behöver utbilda sig för att klara för det ingår även i BE.

    (Jag tog BE i höstas och enligt uppkörningsmänniskan så skedde de flesta kuggningarna på säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning).
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435

    Re: nya släpreglerna 2013

    Nu kaster jag mig in i diskussionen med en provocerande fråga: Varför köra upp för utökad B-behörighet istället för BE ifall man ändå måste hålla på och köra upp?

    Ifall man ändå måste plugga saker och till och med greja en uppkörning så kan man väl skaffa BE på en gång. Rent ekonomiskt så kan det inte vara någon större skillnad. Visst, man slipper kanske göra ett teori prov, men körkortsteori är väl aldrig fel att repetera in på nytt.

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Re: nya släpreglerna 2013

    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Nu kaster jag mig in i diskussionen med en provocerande fråga: Varför köra upp för utökad B-behörighet istället för BE ifall man ändå måste hålla på och köra upp?

    Ifall man ändå måste plugga saker och till och med greja en uppkörning så kan man väl skaffa BE på en gång. Rent ekonomiskt så kan det inte vara någon större skillnad. Visst, man slipper kanske göra ett teori prov, men körkortsteori är väl aldrig fel att repetera in på nytt.
    För att man helt enkelt inte har behov av BE:s fördelar i förhållande till utökat B? Så känner jag iaf. Primärkt handlar det om att kunna köra 1800 släp med min 9-5, mycket tyngre bilar än så drar jag inte runt på biltrailer men i nuläget kör man med överlast och för små släp vilket inte känns bra

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: nya släpreglerna 2013

    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Nu kaster jag mig in i diskussionen med en provocerande fråga: Varför köra upp för utökad B-behörighet istället för BE ifall man ändå måste hålla på och köra upp?

    Ifall man ändå måste plugga saker och till och med greja en uppkörning så kan man väl skaffa BE på en gång. Rent ekonomiskt så kan det inte vara någon större skillnad. Visst, man slipper kanske göra ett teori prov, men körkortsteori är väl aldrig fel att repetera in på nytt.
    För att man helt enkelt inte har behov av BE:s fördelar i förhållande till utökat B? Så känner jag iaf. Primärkt handlar det om att kunna köra 1800 släp med min 9-5, mycket tyngre bilar än så drar jag inte runt på biltrailer men i nuläget kör man med överlast och för små släp vilket inte känns bra
    Jag kan haka på provokationstrenden lite
    Förhållandet kan snabbt ändras.
    Tänk situationen att 9-5:an behöver trailas hem av nån anledning.
    Med BE är det mycket enklare att klara en sån sak eftersom man "bara" behöver en lite större dragbil (t.ex. en folkabuss) och en stor biltrailer.
    Det skulle möjligen kunna gå även med utökat B men då blir det ganska kinkigt med vikterna på bil och släp och därmed bökigare att hitta dragbil + släp.

    BE är inga konstigheter för den som kört bil ett tag och även kört med släp.
    Terorin är inget problem men man måste såklart plugga lite.
    Jag läste igenom böckerna och gjorde sedan proven på datorn tills jag var "godkänd" Visst, det behövdes några försök och jag fick bläddra i böckerna för att hitta svaren.
    Väl på uppskrivningen var frågorna lättare och jag gick därifrån med alla rätt. Attans, hade lagt för mycket tid på det..
    Tog en dubbellektion för att gå igenom säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning och sedan en kort körtur för att påpeka alla mina brister som kommit med åren
    Uppkörningen var inte heller nått problem. Kan man backa med släp är det en baggis.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435

    Re: nya släpreglerna 2013

    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Nu kaster jag mig in i diskussionen med en provocerande fråga: Varför köra upp för utökad B-behörighet istället för BE ifall man ändå måste hålla på och köra upp?

    Ifall man ändå måste plugga saker och till och med greja en uppkörning så kan man väl skaffa BE på en gång. Rent ekonomiskt så kan det inte vara någon större skillnad. Visst, man slipper kanske göra ett teori prov, men körkortsteori är väl aldrig fel att repetera in på nytt.
    För att man helt enkelt inte har behov av BE:s fördelar i förhållande till utökat B? Så känner jag iaf. Primärkt handlar det om att kunna köra 1800 släp med min 9-5, mycket tyngre bilar än så drar jag inte runt på biltrailer men i nuläget kör man med överlast och för små släp vilket inte känns bra
    Tackar för svaret. Jag var bara lite nyfiken på hur du resonerade.

  7. #27
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: nya släpreglerna 2013

    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Nu kaster jag mig in i diskussionen med en provocerande fråga: Varför köra upp för utökad B-behörighet istället för BE ifall man ändå måste hålla på och köra upp?

    Ifall man ändå måste plugga saker och till och med greja en uppkörning så kan man väl skaffa BE på en gång. Rent ekonomiskt så kan det inte vara någon större skillnad. Visst, man slipper kanske göra ett teori prov, men körkortsteori är väl aldrig fel att repetera in på nytt.
    Skillnaden ligger väl främst i att utökat B tar tid,kostnad och energi i storleksordning att åka och klippa sig. Att ta BE kräver körkortstillstånd, ett antal timmars pluggande, kanske någon körlektion eller två innan det är dax för prov och uppkörning.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    Re: nya släpreglerna 2013

    nån som vet nåt om kostnad för att köra upp för utökat b kort? låter ju onekligen lockande om det bara behövs ett körprov, vilka kunskaper behöver man ha, kommer det räcka att koppla på vilket släp som helst och köra runt lite?

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: nya släpreglerna 2013

    Tja, om man följer länkar som har nämnts ett par gånger ovan, så finner man bl.a. följande fråga under "Frågor och svar om nya regler för B-behörigheter"
    Vad kommer det att kosta att göra körprov för utökad B?
    Det kommer att kosta 800 kronor att göra körprovet för den som har behörighet B.

    För den som inte har behörighet B och vill göra prov för utökad B kostar kunskapsprovet 325 kr och körprovet 1 650 kr. I körprovet ingår två delar, del 1 för behörighet B (med enbart bil) och del 2 för utökad B (med tillkopplad släpvagn).
    Sedan finns en väl viss möjlighet att sådant justeras, men det är den information som ges f.n.

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: nya släpreglerna 2013

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Att ta BE kräver körkortstillstånd, ett antal timmars pluggande, kanske någon körlektion eller två innan det är dax för prov och uppkörning.
    När jag, som 40åring, tog BE för ett par år sedan fick jag ta körlektion för att få hjälp med säkerhetskontroll (som ju även innefattar lastsäkring) samt manöverbanan. Det är ju där det svåra ligger i BE.
    Som sagts innan berättade min uppkörningsinspektör att han aldrig kuggat någon som tar BE "mitt i livet" på själva körningen utan det är på kontrollen och manöver man får problem om man tror man ska fribäjsa.
    Fredrik J

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    96

    nya släpreglerna 2013

    Visst kostar BE troligen lite mer men den stora vinsten ligger i att man bara tittar på bruttovikten och "skiter i" vad totalvikten på släpet är bara man inte överskrider den. På utökad B så är det fortf totalvikten som gäller.

    Den enda skillnaden på BE efter 19/1 är att max totalvikt på släpet är 3500kg och den begränsningen finns inte för den som tar BE innan ändringen!

    Jag tänkte själv se till att ha BE innan 19/1




    Postat från min ajFån via Tapatalk
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    96

    nya släpreglerna 2013

    När det gäller personbil klass2 (husbilar etc som väger mer) kommer inte utökad B ge möjlighet att köra dom heller!
    Behövs C eller D om man inte har tillräckligt gammalt KK.


    Postat från min ajFån via Tapatalk
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: nya släpreglerna 2013

    Av vilken anledning kör man bättre husbil för att man tagit sitt körkort för länge sedan? Dumheter.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    96

    nya släpreglerna 2013

    Jovisst håller jag med dig men de som köpt och körde sådan husbil när man gjorde om reglerna skulle bli hårt drabbade så det blev så att de med körkort efter ändringen inte får köra de bilarna.
    Jämför tex att vi som tog kk före 2000 får köra skoter men de som tar nu måste ha förarbevis etc.


    Postat från min ajFån via Tapatalk
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: nya släpreglerna 2013

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Av vilken anledning kör man bättre husbil för att man tagit sitt körkort för länge sedan? Dumheter.
    Ganska logiskt. Man använder principen att har man fått en behörighet har man den kvar även om reglerna ändras. Innan -96 fick man köra husbil som vägde mer än 3,5 ton på vanligt B-kort. Efter -96 krävdes C-kort. Det är inte rimligt att man ska behöva ta ny behörighet för att få fortsätta köra ett fordon.
    Fredrik J

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: nya släpreglerna 2013

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Skillnaden ligger väl främst i att utökat B tar tid,kostnad och energi i storleksordning att åka och klippa sig. Att ta BE kräver körkortstillstånd, ett antal timmars pluggande, kanske någon körlektion eller två innan det är dax för prov och uppkörning.
    Jag har svårt att se skillnaden mellan uppkörning för utökad B-behörighet och den uppkörning jag gjorde för BE. Något krångligare än att gå och klippa sig verkar det ju vara.

    http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 012_44.pdf

    Möjligen är den lite knepigare då det tydligen inte längre är en fördefinierad manöverbana (som man kan öva på) utan backning och manövrering ute i trafik efter inspektörens godtycke.

    Enda skillnaden verkar vara att man slipper kostnaden för körkortstillstånd (vilket ju tidigare var ganska onödigt när man redan hade B-kort) Hur många B-kortsinnehavare fick avslag på ansökan om körkortstillstånd för BE?

    Sen har teoriprovet utgått. Bra för dom som har svårt för teoretiska studier.
    Fredrik J

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: nya släpreglerna 2013

    För den som kört en del med släp och lärt sig backa är det "bara" säkerhetskontrollen som kan ställa till problem. Jag hade inte klarat säkerhetskontrollen utan att läsa på.
    Naturligtvis kan man göra bort sig med div olater man lagt sig till med

    Manöverprovet ska bara visa att man klarar att manövrera ekipaget och sånt brukar visa sig ganska snabbt även om det är en enkel backningsmanöver.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: nya släpreglerna 2013

    Säkerhetskontrollen var knepig. Surrning av last.
    Angående manöverbanan klarade jag den inte på första försöket trots 20 års erfarenhet av husvagnsdragande med tillhörande backning. Jag tog en körlektion som innehöll manöverbana med tips samt säkeretskontrollen. Sen hyrde jag en "färdiglastad" släpkärra att köra upp med.
    Fredrik J

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    953

    nya släpreglerna 2013

    Tog BE i somras och manöverbanan är borttagen. Man ska backa in i ett garage med ca 130g vinkel och man får 10min på sig? Man ficka ta om hur mycket man ville men körde man in i väggen blev man kuggad på det momentet.
    Det jag höll på att kugga på var att jag inte körde tillräckligt sakta över en järnvägsövergång med bommar.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    Re: nya släpreglerna 2013

    läser man reglerna för uppkörning så ska släp+bil väga mellan 3500 och 4250, alltså måste man köra dit olagligt, om man nu inte känner nån med be, vilket jag inte gör, eller hitta ett släp med 1400-1480kg totalvikt och dra dit med sedanen, sen kör upp med kombin som väger mer och får dra mindre (på vanligt b kort) men sen ska släpet även vara lastat till minst halva maxlasten med styckegods, vad kan man använda till det? åkgräsklipparen? den väger bara 200kg iofs, lär ju behövas en 500-600kg i last för ett släp med totalvikt om minst 1400kg, styckegods står det att det ska vara också? blir det godkänt att lasta in en pall pellets säckar, 52st= 832kg? eller är det inte styckegods då... kanske får man låna en halmbal av grannen, undra vad de väger?

Liknande ämnen

  1. Björkvik 6/7 2013
    Av UhrJr i forum Foto & film
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-07-16, 00:57
  2. Sommardäck 2013
    Av LTT-Ragge i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 18:02
  3. Däckrabatter för 2013?
    Av steham i forum Klubbfrågor
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 23:44
  4. TurboTrycket under 2013
    Av tornros i forum TurboTrycket
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-14, 01:38
  5. Miljöbil 2013
    Av saittam i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-12-03, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •