Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    Idag har jag bytt ut mina blå backventiler mot VWs backventiler enligt tips på detta forum men jag har ibland fortfarande en kvarstående tvekan vid acceleration.

    När jag testar att accelerera på tex 2:an får jag snabbt och utan tvekan fullt laddtryck (1,3-1,5 bar) som bibehålls upp till "högre" varvtal då trycket sjunker till ca 1 bar och sedan håller sig där under vidare acceleration.

    Accelererar jag på 3:an från 2000 rpm "segar" sig (som man kan förvänta) laddtrycket upp till ca 0,7 bar men stannar där i ca 1-2 sek innan motorn snabbt når fullt laddtryck (1,3-1,5 bar) som bibehålls upp till "högre" varvtal då trycket sjunker till ca 1 bar och sedan håller sig där under vidare acceleration.

    Skall laddtrycket ibland "stanna" vid ca 0,7 bar innan fullt laddtryck nås eller har jag något ytterligare fel?

    Per L

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    Känner igen detta fenomen. Min 9-3 Aero 2001 var så när jag köpte den. Då var det med ett steg 1 Biopower-program från en liten firma. Eftersom jag själv pillar med att programmera T7 så har jag bytt program ett antal gånger efter det och jag har upplevt att min bil förlorade detta beteendet när jag bytte program.

    Vad det beror på vet jag inte riktigt men detta är iallafall vad jag har upplevt. Eftersom din bil laddar 1,3 till 1,5 bar så misstänker jag att du kör ett trimmat program och det kan ju vara så att beteendet ligger i programmet.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    Nej, så vitt jag vet är motorn standard!
    Det är bara en ägare (tjänstebil med känd förare) före mig och han nämnde inget om att bilen är trimmad.

    Laddningen går upp till 1,3-1,5 bar (ca 20-22 grader ute) bara en "kort stund" (kanske upp till runt 3000-3500 rpm) för att vid fortsatt acceleration lägga sig på ca 1 bar. Och det är som sagt var inte alltid den tvekar in så. Accelererar jag på 2:an är det samma beteende fast helt utan tvekan.

    Per L

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    Vad är det för bil vi snackar om egentligen? Jag kör 275hk/400Nm med strax över 1,3 bar i laddtryck på E85. Låter inte som att din är original om jag ska vara ärlig.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    Det är inte ovanligt att man sitter och är totalt oförstående över inlägg där författaren inte skriver vilken bil det handlar om! Och så gör jag det själv!!

    Bilen är en og9-3 Aero -00 och jag är rätt säker på att den inte är trimmad. Fast jag vet förstås inte. Går det att se eller ta reda på något enkelt sätt?

    Att laddtrycket stiger till "högt" i mitten av varvtalsskalan för att därefter sjunka (till ca 1 bar) vid högre varvtal tror jag att den har gjort hela tiden jag har haft den (9 år). Den har, när den varit kry, alltid "skjutit fart" rätt bra när den börjat ladda ordentligt men det har aldrig känts speciellt meningsfyllt att fortsätta varva till högre varvtal.

    Det är dock först nu jag har sett vilket tryck jag har då jag nyligen monterat en laddtrycksmätare som mäter hyfsat rätt (en VDO som jag kollat upp mot annan "industriell" mätare).

    Per L

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    Nu har jag aldrig testat min bil med originalprogrammet men jag tror den borde toppa på runt 1,0bar när den laddar på som mest.

    Den har, när den varit kry, alltid "skjutit fart" rätt bra när den börjat ladda ordentligt men det har aldrig känts speciellt meningsfyllt att fortsätta varva till högre varvtal.
    Låter som ett typiskt "steg 1-trim". Original så borde den dra iväg på ett ganska linjärt sätt. Med steg 1 trim drar den på hårt just när laddtrycket kommer men på höga varv känns den trött eftersom den inte klarar evakuera avgaserna tillräckligt effektivt.

    Jag ska inte svära på att den är trimmad men jag tycker allt talar för det.

    Var lägger sig "turbo-mätaren" i instrumentbrädan? Mitt mellan gula och röda fältet? Långt in på röda?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    Nu har jag provkört igen några mil inkluderande en bit motorväg. Under ett 10-15-tal fullgasaccelerationer dels på 2an dels på 3an och dels på 4a kan jag se följande:
    - bilens originalturbomätare går aldrig upp mer än till ett par mm från det röda fältet. Uppåt 4-5000 rpm med full gas har trycket sjunkit till några mm från det vita fältet
    - mot slutet av testresan gick mätaren nästan aldrig mer än straxt över mitten av det gula fältet.
    - under accelerationerna är det i allmänhet rätt mycket effektsvackor

    Så jag har mer felsökningsarbete att göra innan jag blir nöjd med bilens beteende.

    Två saker har jag inte kollat upp:
    - bränsletrycket vid laddtryck. Trycket vid tomgång är OK liksom mellan fullt vacuum och upp till 0 bars tryck i insugningsröret
    - spjällhuset

    Vad kan olika fel på spjällhuset ge för symtom (har inga felkoder och inga ryckningar vid jämn fart) och kan det vara möjligt att bränslepumpen bara ibland ger för lågt bränsletryck (bränslefiltret är rätt nybytt)?

    Tändstiften kanske jag skall kolla också fast dom (BCPR7ES-11) bara har gått drygt 1000 mycket försiktiga mil

    Per L

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    Bilen har ju några år på nacken, är inte vakuumslangarna bytta så kan det ju vara dags att se över dessa. Kan säga att på min 99:a så var det i princip sprickor på varenda slang hela vägen från AV:n till spjällhuset och allt där emellan.
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    Bla är följande rätt nyligen kollat eller åtgärdat:
    - alla vacuumslangar nybytta
    - de två blå backventilerna bytta
    - tändkassetten bytt på garantin (dessutom kollat med en reservkassett jag har)
    - kollat att inget läckage finns i insugningssystemet
    - kollat grundladdtrycket
    - kollat magnetventilens funktion
    - kollat bränsletrycket vid tomgång och vid 0 bars tryck i insugningssystemet
    - gjort rent luftmassemätaren
    - tändstift drygt 1000 mil gamla (BCPR7ES-11)
    - bränslefilter rätt nytt
    - kör just nu med drygt 97 oktan (kör normalt med 95)

    Kommer att köra med bilen ett tag nu för att se hur den beter sig vid olika situationer och väderlekar. Sedan får jag börja felsöka igen.
    Fler tips att kolla upp mottages tacksamt.

    Per L

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    Jag tycker inte att ditt laddtryck ska vara så högt om inte det är något kontigt program i den.
    Har du kollat att inte wastegaten kärvar?

    Pelle

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    För några hundra mil sedan kollade jag wastegaten (i samband med koll av GLT) och då gick den lätt. Enligt mina noteringar så hade jag redan då ett maxtryck på 1,3-1,5 bar som mest som sedan sjönk vid högre varvtal.

    Men det är lika bra att kolla den igen.

    Per L

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    337

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    jag hade för högt laddtryck på min förrut.. 1.45 ist för 1.1.
    felet var wastegaten! prova byt.
    Saab 9-5 2.0t -99 250hk.
    Saab 9-5 2.3t -03 Vector 310hk.
    Saab 9-3 1.8t -07 Snart 265hk.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    Vid kontakt med bilens enda tidigare ägare har jag nu fått bekräftat att den är original i motorn.

    Då kvarstår att ta reda på varför laddtrycket periodvis verkar "för högt". Vad jag förstår kan man egentligen inte på en T7 prata om ett specifikt tryck utan laddtrycket beror på olika yttre och inre omständigheter (tex temperstur och spikningar) och ibland blir det högre och ibland lägre och båda är riktiga.

    Kan någon berätta vad bilens original laddtrycksmätare visar i den väderlek som är nu?
    Tex vid "gasen i botten"-accelerationer och olika varvtal. Tex vid 3000, 4000 och 5000 rpm.

    Min -00 Aeros laddtrycksnål ligger som jag skrev här ovan (i det gula fältet) vid ca 3000 rpm några mm innan det röda fältet och vid höga varvtal (tex 5000 rpm) ligger nålen 2-3 mm från det vita fältet.
    Då visar trycket 1,3-1,5 bar i det förra fallet (3000 rpm) och ca 1 bar i det senare fallet (5000 rpm).

    Per L

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    "turbo-mätaren" på en bil med T7 fungerar lite annorlunda än T5. Den mäter egentligen inte laddtryck. Den tar emot en elektriskt signal via CAN-bus från motorns styrdon. Signalen baseras inte på laddtryck utan på luftmassa per förbränning (mg/c).

    Kan någon berätta vad bilens original laddtrycksmätare visar i den väderlek som är nu?
    Eftersom den visar luftmassa per förbränning så bör den inte variera med väderlek som en riktig laddtrycksmätare gör. På din bil bör den stanna i gränslandet mellan gult och rött, kanske någon enstaka millimeter in på rött. Det motsvarar en luftmassa på strax under 1000mg/c.

    Det är svårt att använda "turbo-mätaren" för att jämföra olika bilar eftersom dom kan vara olika kalibrerade i styrdonet. I trådskaparens bil fås ca 1400mg/c när "turbo-mätaren" visar max. Om vi jämför med en 9-5 Aero -06 så fås över 1800mg/c när nålen står på max.

    Orsaken att jag frågade om vad nålen visar är att man kan bedöma om den är trimmad. Om bilen skulle ha ett steg 1 så skulle den ta in ungefär 1150mg/c men det verkar som att den får strax under 1000mg/c vilket stämmer överens med originalprogrammet. Detta är dock inte en 100% säker bedömning eftersom den som trimmar kan kalibrera mätaren.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    Tack Brisse! Då behöver jag börja med att kolla upp varför min bar-mätare visar bortåt 1,5 bar när bilens mätare stannar straxt innan det röda fältet. Jag får kolla upp igen om bar-mätaren visar rätt.

    Dessutom behöver jag kolla varför bilens originalmätare sjunker nästan ner till det vita fältet när varvtalet ökar (fortfarande med gasen i botten). Om jag förstår det hela rätt borde bilens mätare ligga kvar "nära rött" under hela accelerationen.

    Per L

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Dessutom behöver jag kolla varför bilens originalmätare sjunker nästan ner till det vita fältet när varvtalet ökar (fortfarande med gasen i botten). Om jag förstår det hela rätt borde bilens mätare ligga kvar "nära rött" under hela accelerationen.

    Per L
    Det är normalt att den sjunker med ökande varvtal men den ska fortfarande vara en bra bit in på gula området på höga varvtal. Om den nästan är nere på vita så saknas det nog några hästar.

  17. #17
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    Eftersom original "turbomätare" egentligen är en luftmassemätare, så tyder det på att bilen får mindre luft om mätaren sjunker.
    Luftmassa bör inte förväxlas med lufttryck, ett fel många gör tyvärr.

    Kolla luftslangar och luftfilter, kan den andas som den ska?
    Har varit med om att bilar "ätit" sina luftfilter, alltså sugit i sig filtret så att det nästan blivit stopp, med liknande symptom som dina. När man sedan släppt på gasen och suget minskat har filtret återgått till sin originalform, vilket gör felet lite klurigt att upptäcka. Så länge filtret "håller formen" så att säga så går bilen som den ska, men när det sedan börjar fladdra får man inte igenom lika mycket luft och bilen tappar orken.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 497

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    Inte för att det låter som att detta skulle vara problemet... Men har du vänt backventilerna åt rätt håll?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  19. #19
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    Vad är det för typ av mätare TS har mätt upp laddtryck med?
    Visar den rätt?
    Provat med annan?
    Med Tech-II?

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler

    Vad visar laddtrycksmätaren på tomgång respektive vid motorbromsning?

Liknande ämnen

  1. Hur lösa tvekan vid acceleration mellan 2000 och 3000 varv??
    Av Brun7 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 19:54
  2. nybytta bärarmsbussningar 9-5= samma knarr????
    Av hugge01 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 00:30
  3. nybytta belägg, pedalen tar i botten?? *LÖST*
    Av boje82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 16:39
  4. Hjälp! Tvekan vid gasprådrag på 9-5 2,3t -99 Nordic steg 2
    Av SveN DooM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 23:08
  5. Tvekan vid gaspådrag 9-5 Aero
    Av Heffaklumpen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •