Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: pys ljud till 95 aero -03

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    Jag håller på och bygger eget 3" tryckrör med flyttad LMM och friblåsande ventil.
    bygger nästan likadant som Gazer har gjort och han kör med sin dagligen av vad jag förstått och har väl inte haft nåra problem med sitt system ännu. jag är iaf villig att prova skulle nu LMM lägga av har jag en i reserv redan.
    Så du tror inte heller på det som påstås om oljan på LMM? Och inte heller på Boosten?

    "Teori är en sak och praktik en. Det man inte märker av lider man inte av" Eller hur tänker du angående "inga problem"?

    Bygger du om bara för pyset eller finns det någon förbättrande tanke bakom modifieringen?
    svar till både RCY och Saab90:
    Bygger mestadels om för flöde och estetiskt. att sen kunna använda mina andra eftermarknadsventiler jag har liggande är enligt mig bara ett plus! friblåsande eller återcirkulerande skiter jag i men jag är fortfarande villig att testa eller är det fel att folk testar saker?
    om nu ingen testar en sak hur kan ni veta att det INTE funkar?
    den mängden olja som nu finns på trycksidan är självklart en risk för att LMM inte överlever, finns ingen tvekan om saken men fortfarande kan det vara värt att testa.
    har du aldrig velat bygga en sak bara för att se om det funkar att ha det så eller lägger du ner idéen innan du ens testat?
    Jag vet inte om Gazer byggt det mer än en gång men han är nöjd med det och det verkar funka än så länge så varför inte testa? värsta som kan hända? död LMM att byta och sätta tillbaka till sin ordinarie plats.

    Sammy: Jag kör så på den gröne 9-3'an funkar klockrent men min Aero är lite av testplattform att bygga vidare på

  2. #22
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    om nu ingen testar en sak hur kan ni veta att det INTE funkar?
    Rätt många har testat, och dom flesta är överens om att det inte funkar.
    Det hela beror givetvis på vilken definition av "funkar" man använder sig av.
    Är man nöjd med att bilen startar och går en bit, så visst funkar det.
    Vill man ha en driftsäker bil med korrekta värden, så funkar det inte.

    Det "funkar" även att köra en bil helt utan luftfilter, men det betyder inte att det är en bra ide.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #23
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    har du aldrig velat bygga en sak bara för att se om det funkar att ha det så eller lägger du ner idéen innan du ens testat?
    Det beror helt på idén. Är det en väldigt dum idé som jag vet inte kommer att fungera, då lägger jag oftast ner den innan jag testar.
    Är det en bra idé som inte verkar ha några nackdelar och ingen verkligen testat den innan, visst, då är det värt ett försök.
    Men tro mig, folk har testat det innan, och det är ingen bra idé.

    Det känns som om du är av uppfattningen att jag argumenterar emot dig enbart för att jävlas. Tro mig, jag har inget att vinna på det.
    Jag argumenterar emot för att jag vet att det är en dum idé. Har personligen aldrig gjort det på någon av mina bilar, men har hjälpt dom som har gjort det att byta LMM åtskilliga gånger.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    om nu ingen testar en sak hur kan ni veta att det INTE funkar?
    Rätt många har testat, och dom flesta är överens om att det inte funkar.
    Det hela beror givetvis på vilken definition av "funkar" man använder sig av.
    Är man nöjd med att bilen startar och går en bit, så visst funkar det.
    Vill man ha en driftsäker bil med korrekta värden, så funkar det inte.

    Det "funkar" även att köra en bil helt utan luftfilter, men det betyder inte att det är en bra ide.
    Som sagt tänker jag likväl testa och funkar det inte för mig häller trots mina planer så får jag väl bygga om mitt inloppsrör till att ta LMM igen svårare än så är det inte.
    startar och går en bit var juh bara att överdriva! Definationen fungerar är olika från person till person.
    Jag börjar misstänka att folk här inte riktigt vill erkänna att saker KAN fungera riktigt bra! så fort nån frågar nånting udda eller som ni inte anser funka så blir det en debatt om kanske en del som kan ta stryk av hela modifikationen.
    det är som att säga åt något som kör en 200SX och bygger på sin motor att han inte kan trimma för vevlagrena är kända att haverera snabbt.

    Så därför känner jag mig väl besegrad i denna diskution? och säger farväl till denna tråden.
    Kommer fortfarande testa så har ni frågor om hur jag bygger mitt system så får ni gärna PM'a.

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    eller är det fel att folk testar saker?
    om nu ingen testar en sak hur kan ni veta att det INTE funkar?
    Eftersom du frågar, men ändå väljer att lämna tråden så ska jag försöka ge ett kort svar.

    Jag är i grunden relativt lat. Det innebär att innan jag gör nåt så försöker jag hitta trovärdiga personer med erfarenhet och begripliga teorier. Tror jag på personerna och (i alla fall tror mig) förstå teorierna, eller att de åtminstone de inte är uppenbart fel eller motstridiga så är det en bra utgångspunkt. I det här fallet talar mycket för att öppen dump, speciellt på T7 inte ens i bästa fall uppnår "inte innebär några nackdelar". Fördelar finns det inga. Inte prestandahöjande, inte livslängdsökande, inte bränslebesparande. Jag kan inte heller se att en test skulle kunna ge nån värdefull information eller övriga erfarenheter av vikt.

    Det finns så mycket mera som är spännande och tiden räcker inte till en tiondel. Aldrig att jag skulle lägga energi på nåt som bara ger nackdelar för ett pys. Det finns inget i det som påstås i FAQ,n som jag ser som värt att utmana. Att testa detta är,, är inte ens som att uppfinna hjulet igen och igen. Det är som att uppfinna punkteringen...

    Men visst har jag gått emot strömmen och testat. Jag har t.ex. kört med vatteninsprutning i med marginal mer än halva mitt billiv.Detta trots att vatten ifrågasätts kraftigt av många. Jag har inte drabbats av stopp p.g.a. vatteninsprutningen, men jag inser att det är långt till att hävda att det inte har sina nackdelar.

    Men som sagt. Jag tycker man ska fundera efter vad som är värt att testa och om man sedan är kapabel att utvärdera ett ev. resultat. Jag tycker helt enkelt att all energi, intresse, tid och pengar som finns kan användas bättre än att testa nåt sånt här där det redan finns trovärdig fakta som bestämt avråder i från det.

    I all välmening!

  6. #26
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    Citat Ursprungligen postat av rcy

    Rätt många har testat, och dom flesta är överens om att det inte funkar.
    Det hela beror givetvis på vilken definition av "funkar" man använder sig av.
    Är man nöjd med att bilen startar och går en bit, så visst funkar det.
    Vill man ha en driftsäker bil med korrekta värden, så funkar det inte.

    Det "funkar" även att köra en bil helt utan luftfilter, men det betyder inte att det är en bra ide.
    Som sagt tänker jag likväl testa och funkar det inte för mig häller trots mina planer så får jag väl bygga om mitt inloppsrör till att ta LMM igen svårare än så är det inte.
    startar och går en bit var juh bara att överdriva! Definationen fungerar är olika från person till person.
    Jag börjar misstänka att folk här inte riktigt vill erkänna att saker KAN fungera riktigt bra! så fort nån frågar nånting udda eller som ni inte anser funka så blir det en debatt om kanske en del som kan ta stryk av hela modifikationen.
    Om jag tror att det finns minsta lilla chans att någonting KAN fungera riktigt bra, så kommer jag antagligen att testa det! Testar jag det inte själv, så skulle jag definitivt heja på dom som vill testa det, och mer än gärna komma med tips och idéer och hjälpa till på alla sätt jag kan.

    Men just att flytta LMM och köra med öppen dump, anser jag på intet sätt vara en bra ide.
    Jag ser inte en enda fördel med det, men massor med nackdelar. Jag kan bara inte förstå varför man skulle välja att riskera alla dessa nackdelar när man inte vinner ett enda dugg på det.
    Visst, alla operationer kan innebära nackdelar och ökade risker, men då vinner man oftast något istället. Att trimma en motor ökar risken för ras, men man får mer hästkrafter, osv. Där kan jag förstå varför man ens försöker.
    Att flytta LMM och köra med öppen dump ger inte en enda fördel men ett flertal nackdelar, och hur jag än vrider och vänder på det kan jag bara inte få det att stämma med "fungerar riktigt bra".
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Ljud i 9-5 aero-05?
    Av masse75 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 16:33
  2. konstigt ljud 9-3og aero
    Av han-s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-04-10, 12:15
  3. Tickade ljud 9-3 ss aero -05
    Av X i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-29, 12:35
  4. Ljud i 9-3 SS Aero
    Av Daljoo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 19:39
  5. [LÖST] Skrapande ljud NG9-3
    Av Skapligt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 18:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •