Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: pys ljud till 95 aero -03

  1. #1

    pys ljud till 95 aero -03

    Hallå! Har skaffat en 9-5 Aero, en fråga hur får man pysljudet har sett flera saabar som har det .Är det skillnad på 9-3 o 9-5 när det gäller det har kollat på forumet men inte hittat något som kan hjälpa till o lösa problemet,ska det var a ett öppet filter eller inte o dumpventiler säger någon att man ska ha ??? så vad ska man gjöra ,tacksam för svar .Jag tycker att det verkar finnas dom som vet när jag tittat på forumet mvh en som inte vet.

  2. #2

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Citat Ursprungligen postat av bonzo1
    Hallå! Har skaffat en 9-5 Aero, en fråga hur får man pysljudet har sett flera saabar som har det .Är det skillnad på 9-3 o 9-5 när det gäller det har kollat på forumet men inte hittat något som kan hjälpa till o lösa problemet,ska det var a ett öppet filter eller inte o dumpventiler säger någon att man ska ha ??? så vad ska man gjöra ,tacksam för svar .Jag tycker att det verkar finnas dom som vet när jag tittat på forumet mvh en som inte vet.
    Du kan tyvärr inte få det där pysljudet. Det krävs en dumpventil för att få till det och IOM att din bil är bestyckad med en motor som har en luftmassemätare så skulle en dumpventil gör att luftmassemätaren får fler information (eftersom det överblivna trycket pyser ut i atmosfären istället för att cirkuleras tillbaka) och gör att bilen beter sig oönskat.

    På lite äldre 9-3 och te.x alla 900 så änvändes en annan lösning vilket gör att man kan pysa ut luften hur man vill.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: pys ljud till 95 aero -03


  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    24

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Visst kan man få pys från en 9-5 AERO om man tycker sånt är häftigt.

    Själv bytte jag luftfilter till ett öppet sportluftfilter i våras vilken fick min bil att flåsa högt vid gaspådrag samt pysa ljudligt vid gassläpp trots att jag inte bytt AV.
    Inte för att det var det just jag var ute efter men det blev kontentan av det hela.

    Jag köpte ett JR-filter inklusive adapter på Speedparts men det finns säkert fler firmor som säljer liknande produkter.
    "..an object to be loved and played with - better than a dog anyhow"
    ~Charles Darwin about getting a wife

    | SAAB 9-5 Aero Sportcombi Aut -04 || SAAB 9000 CS "Italian Aero" -94 2.0 Turbo - Omodifierad |

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Men det verkar ju lite dumt att byta kall och välfiltrerad luft mot ett pys!?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Som sagts tidigare. Dumpventil ska inte monteras för pysljud. Helst inte öppet luftfilter heller då dom oljorna som man smörjer in filtret med förstör LMM. Men nu finns de filter som inte behöver smörjas in med olja.
    Jag kör med ett sådant från AEM och kallas dryflow. Kostar väl mellan 600-700kr. Dessa sköljer man bara av i vatten när dom tvättas och kan med fördel användas till bilar med LMM.
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    24

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Men det verkar ju lite dumt att byta kall och välfiltrerad luft mot ett pys!?
    Det kan kanske tyckas så, men jag tror att man kan ha både kall och väfiltrerad luft även med ett sportluftfilter.

    Frågan i tråden var om man kan få en 9-5 AERO att pysa och svaret är JA.

    Sedan har väl inte alla här på forumet samma uppfattning huruvida det är häftigt eller inte.

    Men, ett bra råd som sagts ovan och på andra många trådar är att INTE byta AV:n mot en "öppen dumpventil".
    Bra tips med torrt sportluftfilter dessutom!
    "..an object to be loved and played with - better than a dog anyhow"
    ~Charles Darwin about getting a wife

    | SAAB 9-5 Aero Sportcombi Aut -04 || SAAB 9000 CS "Italian Aero" -94 2.0 Turbo - Omodifierad |

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Citat Ursprungligen postat av nIckOt
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Frågan i tråden var om man kan få en 9-5 AERO att pysa och svaret är JA.
    Läser man FAQn jag länkade till, skrivet av diverse prominent folk så är svaret NEJ!

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Svaret är väl egentligen JA, du kan få den att pysa, men NEJ, det är inte en bra ide.

    Öppen dump är direkt felaktigt, då det sabbar värdena för motorns styrsystem.
    Öppet luftfilter ger ingen ökad effekt, och ökar risken för att köra sönder LMM betydligt. Det finns en anledning till att många ansedda trimfirmor helt enkelt vägrar att sälja öppna filter.

    Jag personligen har hellre en bil som går bra än en bil som låter bra, men smaken är som baken.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: pys ljud till 95 aero -03


  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    162

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Flytta LMM till trycksidan efter dumpen så kan man dumpa fritt.

    Fullt möjligt och genomförbart.. Många som gjort och även jag kommer göra men av andra skäl.
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Hur blir det med oljan i från vevhusventilationen? Hur blir det när luften mellan LMM och spjäll evakueras baklänges genom LMM och ut i "dumpen"?

    "Fungerar" det bara, eller hur bra är det??

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    162

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Hur blir det med oljan i från vevhusventilationen? Hur blir det när luften mellan LMM och spjäll evakueras baklänges genom LMM och ut i "dumpen"?

    "Fungerar" det bara, eller hur bra är det??
    Känner 2 st som gjort det utan några problem med oljan eller ngt annat.
    Dessutom ska det "bara" vara till att flytta LMM utan någon programering men ta det med en nypa salt för att jag inte är riktigt 100 på det.
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Citat Ursprungligen postat av Giorgos81
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Hur blir det med oljan i från vevhusventilationen? Hur blir det när luften mellan LMM och spjäll evakueras baklänges genom LMM och ut i "dumpen"?

    "Fungerar" det bara, eller hur bra är det??
    Känner 2 st som gjort det utan några problem med oljan eller ngt annat.
    Dessutom ska det "bara" vara till att flytta LMM utan någon programering men ta det med en nypa salt för att jag inte är riktigt 100 på det.
    "Utan problem" kan nog gemene man ha svårt att bedöma. Så länge inte motorlampan tänds så är det nog mycket som klassas som det.

    Men det handlar nog ofta om det ska pysa till varje pris. Sen är resten sekundärt.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    162

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Citat Ursprungligen postat av Giorgos81

    Känner 2 st som gjort det utan några problem med oljan eller ngt annat.
    Dessutom ska det "bara" vara till att flytta LMM utan någon programering men ta det med en nypa salt för att jag inte är riktigt 100 på det.
    "Utan problem" kan nog gemene man ha svårt att bedöma. Så länge inte motorlampan tänds så är det nog mycket som klassas som det.

    Men det handlar nog ofta om det ska pysa till varje pris. Sen är resten sekundärt.
    Varför börjar oftast folk med att ha negativ inställning till saker som "tros" inte fungera?
    Om någon är nyfiken är det fritt fram att utforska.
    Med utan problem menade jag att ingen lampa lyser, bilarna bluddrar inte, LMM går inte sönder dessutom kör dom trimmat. Över 450hk. Skulle det vara några andra problem?
    Behöver jag säga att den mäter luften betydligt bättre för att det finns inte massa ställen på vägen som kan läcka?
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Citat Ursprungligen postat av Giorgos81
    Varför börjar oftast folk med att ha negativ inställning till saker som "tros" inte fungera?
    Om någon är nyfiken är det fritt fram att utforska.
    Med utan problem menade jag att ingen lampa lyser, bilarna bluddrar inte, LMM går inte sönder dessutom kör dom trimmat. Över 450hk. Skulle det vara några andra problem?
    Behöver jag säga att den mäter luften betydligt bättre för att det finns inte massa ställen på vägen som kan läcka?
    Vi kan väl börja med några fakta. Med olja på metalltråden i LLM så fungerar LMM sämre? Håller du med? Vevhusventilationen mynnar ut i sugröret före turbo. Olja kommer att komma in på sugsidan av turbon och följa med igenom kompressordelen. Håller du med?

    Om dessa fakta stämmer då måste det ju vara obra att sätta LMM på trycksidan? Eller är dessa fakta och den slutsatsen felaktig? Hur fungerar det i annat fall?

    Visst kan man "utforska". Men man ska ha klart för sig att en försämring på några % som dessutom troligen kommer med tid, är svårt att upptäcka. Lika så om LMM brakar ihop 2 år och kanske 2 steg senare så kan det vara svårt att se sambandet. Det är inte ens säkert bilen har samma motor då..

    Om det vore så enkelt så kunde ju motortillverkarna bara anställa ett gäng på med talangfulla provkörare i stället för att använda bänk och en massa utrustning och köra långtidstester... Och när det finns prominent folk som yttrar sig som i FAQ:n så verkar ändå en hemmatestpilot slå högre. Är inte DET väldigt märkligt?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Jag håller på och bygger eget 3" tryckrör med flyttad LMM och friblåsande ventil.
    bygger nästan likadant som Gazer har gjort och han kör med sin dagligen av vad jag förstått och har väl inte haft nåra problem med sitt system ännu. jag är iaf villig att prova skulle nu LMM lägga av har jag en i reserv redan.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    Jag håller på och bygger eget 3" tryckrör med flyttad LMM och friblåsande ventil.
    bygger nästan likadant som Gazer har gjort och han kör med sin dagligen av vad jag förstått och har väl inte haft nåra problem med sitt system ännu. jag är iaf villig att prova skulle nu LMM lägga av har jag en i reserv redan.
    Så du tror inte heller på det som påstås om oljan på LMM? Och inte heller på Boosten?

    "Teori är en sak och praktik en. Det man inte märker av lider man inte av" Eller hur tänker du angående "inga problem"?

    Bygger du om bara för pyset eller finns det någon förbättrande tanke bakom modifieringen?

  19. #19
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    Jag håller på och bygger eget 3" tryckrör med flyttad LMM och friblåsande ventil.
    bygger nästan likadant som Gazer har gjort och han kör med sin dagligen av vad jag förstått och har väl inte haft nåra problem med sitt system ännu. jag är iaf villig att prova skulle nu LMM lägga av har jag en i reserv redan.
    Hur många tusen timmar har han kört med flyttad LMM? Hur många exemplar har han utfört operationen på?
    Att en bil fortfarande fungerar trots flyttad LMM säger egentligen inte ett skit.

    Jag har en bekant som åker runt i en 200sx som har ett 4" rör i fronten som luftinsug och inte ett enda filter på vägen in. Han har kört så ett bra tag och det fungerar fortfarande, men det betyder inte att det är garanterat att det alltid funkar att åka runt med ett öppet insugsrör i fronten.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: pys ljud till 95 aero -03

    Jag kör med ett "sportigare" insatsfilter, grövre maskor än original men inte som ett öppet filter som suger in all skit från motorrummet, kallar jag en kompromiss
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

Liknande ämnen

  1. Ljud i 9-5 aero-05?
    Av masse75 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 16:33
  2. konstigt ljud 9-3og aero
    Av han-s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-04-10, 12:15
  3. Tickade ljud 9-3 ss aero -05
    Av X i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-29, 12:35
  4. Ljud i 9-3 SS Aero
    Av Daljoo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 19:39
  5. [LÖST] Skrapande ljud NG9-3
    Av Skapligt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 18:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •