Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 2,3 liters motor i en 2,0 kaross

  1. #1

    2,3 liters motor i en 2,0 kaross

    Hej alla kunniga.

    Jag har ett problem som jag hoppas kunna få hjälp med. Jag har en 9000 cse2,0t. I den har jag stoppat i en 2,3t 170 motor med tillhörande motorkablage och styrbox.
    Nu till saken: Med 2,3l motorn installerad,med styrboxar och larmkontrolldosa händer det ingenting när jag vrider nyckeln i startläge. Byter jag ut larmkontrolldosan till den som satt i bilen från början går startmotorn runt, men soppapumpen startar inte och det verkar inte komma gnista.
    Min fråga är. Skiljer sig kabelstammarna i karosserna mellan 2,3 och 2,0 så att jag måste ändra något annat för att få det att lira.

    Alla tips mottages tacksamt.

  2. #2
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: 2,3 liters motor i en 2,0 kaross

    Citat Ursprungligen postat av jjjj5
    Hej alla kunniga.

    Jag har ett problem som jag hoppas kunna få hjälp med. Jag har en 9000 cse2,0t. I den har jag stoppat i en 2,3t 170 motor med tillhörande motorkablage och styrbox.
    Nu till saken: Med 2,3l motorn installerad,med styrboxar och larmkontrolldosa händer det ingenting när jag vrider nyckeln i startläge. Byter jag ut larmkontrolldosan till den som satt i bilen från början går startmotorn runt, men soppapumpen startar inte och det verkar inte komma gnista.
    Min fråga är. Skiljer sig kabelstammarna i karosserna mellan 2,3 och 2,0 så att jag måste ändra något annat för att få det att lira.

    Alla tips mottages tacksamt.
    Vad är det för årsmodell?
    Kan vara VSS (startspärr) som går in om den är årsmod -96 eller nyare.
    Isf måste du gifta in boxen i bilen med en tech2a, finns på närmaste saab verkstad.
    //Johan

  3. #3

    Re: 2,3 liters motor i en 2,0 kaross

    Motor och styrbox är från 96 med startspärr. Det märkliga är att om jag installerar alla boxar som hör till motorn, fungerar alla larmfunktioner som de skall, alltså jag kan låsa/larma med fjärr, men när jag vrider om tändningen, går ej startmotorn runt och ej heller soppapumpen.
    Har jag däremot larmboxen från 2.0 motorn installerad men styrboxen som hör till motorn, går startmotorn men ej soppapump.
    Jag har bokat tid för att koppla upp bilen på "Promotor" men jag skulle vilja veta om det överhuvudtaget GÅR att få det att lira. Detta för att undvika ändlösa felsökningskostnader på verkstad.

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    2,3 liters motor i en 2,0 kaross

    2,0t bilen har antagligen det äldre immo/larmstemet. Du måste ha en 2,3 box från -94/-95 för att bilen ska starta alternativt åka till valfri mjukvarufixare som tar bort vss.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5

    Re: 2,3 liters motor i en 2,0 kaross

    Ja. 2.0 bilen har så vitt jag vet inte vss. Min styrbox samt larmbox som tillhör 2,3 maskinen är ju med vss. När bägge är installerade i 2,0 karossen blir det inte det traditionella startspärrs syndromet, tända till för att sedan dö direkt, utan det verkar inte komma ström till startmotorn.
    Men om jag tolkar svaren, så verkar det inte skilja något i kabelstammarna mellan de olika bilarnas karosser?

  6. #6

    Re: 2,3 liters motor i en 2,0 kaross

    är det någon som vet om kablaget i karosserna är lika i 2.0 samt 2.3 utförande av 9000 cse årsmod 96?

  7. #7
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    2,3 liters motor i en 2,0 kaross

    Ja det är samma på samma årsmodell.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  8. #8

    Re: 2,3 liters motor i en 2,0 kaross

    Tack Mackan.

    Jag blir inte klok på varför inte startmotorn och soppapumpen får ström när jag installerar styrbox samt larmstyrbox, som tillhör 2,3 liters motorn. Om jag däremot har styrboxen till 2,3 motorn tillsammans med larmboxen från 2,0 går startmotorn runt, men inte soppapumpen.

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    2,3 liters motor i en 2,0 kaross

    Som jag skrev ovan så måste du ha en styrbox utan vss.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: 2,3 liters motor i en 2,0 kaross

    Citat Ursprungligen postat av jjjj5
    Tack Mackan.

    Jag blir inte klok på varför inte startmotorn och soppapumpen får ström när jag installerar styrbox samt larmstyrbox, som tillhör 2,3 liters motorn. Om jag däremot har styrboxen till 2,3 motorn tillsammans med larmboxen från 2,0 går startmotorn runt, men inte soppapumpen.
    Under ventilationshuset, lite till höger bakom stereo/förvaring/askkopp sitter en lite fyrkantig kontakt med lite bygling.

    Om du ej fått med dej den från 2,3;an så är det där problemet ligger. Det är ett sk. ledningsnät för startspärrskopplingen som bryter bl.a. soppapumpen o då vill ju inte Trionicen va me längre för den får inget startryck osv.

    Går att ta reda på vilken modell du ska ha om man får lite mer uppgifter. Ex.vis art.nr på larmboxen under handskfacket.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11

    Re: 2,3 liters motor i en 2,0 kaross

    Tack!!

    Detta var nyheter för mig. Jag kan självklart ge Dig information om alla art. Nr och liknande på alla boxar. Jag ska kolla ikväll i 2,3 karossen efter "ledningsnätet" och också då kolla om det finns möjlighet att koppla in den i 2,0 karossen.

    Återkommer med info och artikelnummer.

  12. #12

    Re: 2,3 liters motor i en 2,0 kaross

    Detta är både styrbox samt larmdosa tillhörande 2,0 motorn och den kombination som satt från början i karossen.
    [img][/img]

  13. #13

    Re: 2,3 liters motor i en 2,0 kaross

    Och detta är kombinationen som inte ger ström till varken startmotor eller soppapump. Med denna kombination inkopplad fungerar dock centrallås och bakluckans öppnande.
    [img][/img]

  14. #14

    Re: 2,3 liters motor i en 2,0 kaross

    är detta den kontakt med bygling som Du menade? Alltså den lilla vita kabesnutt som syns i bilden. I så fall är det byglat exakt lika på både 2,3 karossen samt 2,o karossen. Kontakterna har samma artikelnummer.
    [img][/img]

  15. #15

    Re: 2,3 liters motor i en 2,0 kaross

    Jag lyfter min egen tråd :-)

    Är det ngn i närheten av sthlm som kan fixa bort VSS? Utan att jag behöver bogsera bort bilen?

Liknande ämnen

  1. Är Saab 1.8t egentligen en 2.0 liters motor?
    Av SAAB_AERO1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-09-14, 23:43
  2. maptun steg 3 box T5 (2.0 liters motor)
    Av lechistani i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 13:36
  3. 2,3 vev i 2,0 liters block!?
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •