Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Behöver fungerande AC servas??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234

    Behöver fungerande AC servas??

    Hej,
    Har två frågor om AC:n i min 9000 CSE 2.3t -94 med 14000 mil.

    1) AC:n har aldrig blivit servad, men kyler som den skall. Men finns det orsak att byta kylmedel pga av åldern, eller är de bar å åk??

    2) Enda noteringen jag har är att det känns av i bilen när man kör (stadstrafik) och kompressorn hugger in. Är det normalt , ni som åker
    9000, att det märks?

    M@s

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    1. Absolut inte. Så länge den kyler är det gas i systemet. Och det finns ingen som helst anledning att ändra på det...

    2. Ja, det är normalt. I och med att remmen till kompressorn drivs av motorn och att kompressorn är ganska tungdriven så är det brukligt att motorn tappar effekt när den helt plötsligt får nångonting som "bromsar" (kompressorn).

    Mindre effekt och ökad bränsleförbrukning kommer som ett brev på posten med ac,n påslagen. Men å andra sidan så är det jäkligt behagligt så det är på två vis det där..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    AC-service är bra att göra emellanåt.
    Kolla under resp övertrycket att de ligger bra till enligt specen osv.
    Vakumsuga systemet, provtrycka och byta torkfilter och återfylla med rätt mängd gas och avsluta med en riktig läcksökning.
    Fast det är ju ingen som gör det för folk raparerar hellre när det väl har brakat, av kostnadsskäl förståss.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234
    Vad har torkfiltret för uppgift och är det nåt som borde bytes enligt nåt intervall (ålder/mil)?

    M@s

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234
    Inget som vet???

    M@s

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    324
    Citat Ursprungligen postat av lmfmats
    Inget som vet???

    M@s
    Torkfiltret (Eller vätskebehållaren som den även kan kallas) sitter mellan expansionsventilen och kondensorn, tar emot köldmediet från kondensorn och filtrerar bort fukt och föroreningar.
    Består av ett ämne som binder fukt och en filtermassa som filtrerar bort annat skit..

    Det blir med åren ett visst naturligt läckage, har för mig det berodde på att molekylerna är så små(!?) så de kryper igenom kopplingar etc eller något i den stilen.

    Torkfiltret har ett siktglas där du kan kolla, det får inte bli bubblor vilket tyder på köldmediebrist..

    Så att göra en service som Andreas skriver med tryckprovning inte alls dumt även i en fungerande anläggning så rätt mängd fylls i igen efteråt. det är ju när det är riktigt varmt ute som köldmediebristen visare sig, o då har servicefirmorna säkert semester

    Du kan åka till dom och göra en enklare kontroll med manometerställ..är dock svårt att tolka resultatet, men bryttryck och funktion bör dom se..

    Ovan gäller iaf för kylanläggningar i entrepenadmaskiner etc (R134a) men bilarnas anläggningar bör vara snarlika..

    Gissar att det vanligaste felet även på Saab är läckande kondensor, så kolla över anslutningarna (Är dom i aluminium?) och spola rent kondensorn från salt samt att kolla i siktglaset (Bilen igång, max kyla, det, ju varmare dag, desto enklare att se)
    Med detta så är du iaf en bit på väg.
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234
    OK, tackar för svaren. Ska kolla med närmaste kylfirma förrän det blir varmt på riktigt...

    M@s

  8. #8
    Min personliga uppfattning om detta är nog att man inte ska slösa pengar på en ev provtryckning samt Vakumsugning osv , om ens ac funkar när vårsolen kommer fram. jag lämmnar inte in mitt kylskåp på förebyggande underhåll om det är kallt i det. den enda personen som vinner nått på det, är han som får dina pengar........
    9-5 kombi -01

  9. #9

    Re: Behöver fungerande AC servas??

    Citat Ursprungligen postat av lmfmats
    Hej,
    Har två frågor om AC:n i min 9000 CSE 2.3t -94 med 14000 mil.

    1) AC:n har aldrig blivit servad, men kyler som den skall. Men finns det orsak att byta kylmedel pga av åldern, eller är de bar å åk??

    2) Enda noteringen jag har är att det känns av i bilen när man kör (stadstrafik) och kompressorn hugger in. Är det normalt , ni som åker
    9000, att det märks?

    M@s
    Hej

    Jag har o-så "hugget" när kompressorn går in. Vid lätt motorbelastning så är det så det rycker till i hela bilen ibland. Haft den inlämnad på SAAB; -"normalt". Har aldrig åkt nått annat bilmärke där det hugger in så illa. Tror mig läst nånstans att SAAB monterade in smidigare kompressorer runt -95-96 på 9000. Finns nog de på forumet som vet detta mer exakt.

    Har fö aldrig lämnat in bilen för ACC-kontroll "utifall att". Det blir nog jävla ultradyrt ändå när haveriet kommer, då det är lika gott med helrenovering, ändå. Jag kollar själv max kyltemp i utblåsluften i kupén varje vår. Brukar ligga på ca +4 grader. Allt jag gör.

    Mvh

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    505
    hadde en 9000 -89 som rullat 34000 mil med fungerande ac

    kompressorn gick igång då och då även när den inte användes

    antar att den lilla "defekten" gjort att den fortfarande fungerar
    eftersom den aldrig stått stilla en längre tid



    [/url]

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Citat Ursprungligen postat av putteturbo
    hadde en 9000 -89 som rullat 34000 mil med fungerande ac

    kompressorn gick igång då och då även när den inte användes

    antar att den lilla "defekten" gjort att den fortfarande fungerar
    eftersom den aldrig stått stilla en längre tid



    [/url]

    Det händer även på min 900 från 88. Blev lite orolig först men tror det inte är något att oroa sig över.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Självklart skall ac:n servas, precis som resten av bilen. Visst det håller något år utan, men sen kommer problemen garanterat. Sen kanske man inte måste serva den varje år.
    En Ac-service kostar 700 - 800 kr. Det kan det helt klart vara värt var tredje år tycker jag.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Självklart skall ac:n servas, precis som resten av bilen. Visst det håller något år utan, men sen kommer problemen garanterat. Sen kanske man inte måste serva den varje år.
    En Ac-service kostar 700 - 800 kr. Det kan det helt klart vara värt var tredje år tycker jag.
    Vad får man för 800kr då? som gör att det är vettigt att serva ac:n i sk förebyggande service ??
    9-5 kombi -01

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Citat Ursprungligen postat av plåtniklas
    Min personliga uppfattning om detta är nog att man inte ska slösa pengar på en ev provtryckning samt Vakumsugning osv , om ens ac funkar när vårsolen kommer fram. jag lämmnar inte in mitt kylskåp på förebyggande underhåll om det är kallt i det. den enda personen som vinner nått på det, är han som får dina pengar........
    Ett kylskåp har lödda anslutningar utan O-ringar.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    324
    Och kylskåpet är sällan ute och åker på saltade vintervägar ....

    Klargör lite närmare vad jag menade..
    Har du en fullt fungerande anläggning som funkar utan några konstigheter eller "bubblor" (Se min beskrivning) så är det kanske inget överhängande brådskande servicebehov, det får väl var och en avgöra om man tycker det är värt pengarna att provtrycka och fylla om anläggningen.
    Men om du har skadade slangar, anfrätta kondensor-anslutningar eller liknande så lönar det sig definitivt att byta innan det uppstår läckage.
    Har du redan bubblor i siktglaset likaså, det kan vara en liten läcka som snabbt kan blir större.
    Man vill absolut undvika luft eller fukt i systemet, vilket oftast orsakar betydande merjobb och kostnader vid rep.

    Sen vill man väl inte släppa ut köldmedia i naturen i onödan heller..
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av plåtniklas
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Självklart skall ac:n servas, precis som resten av bilen. Visst det håller något år utan, men sen kommer problemen garanterat. Sen kanske man inte måste serva den varje år.
    En Ac-service kostar 700 - 800 kr. Det kan det helt klart vara värt var tredje år tycker jag.
    Vad får man för 800kr då? som gör att det är vettigt att serva ac:n i sk förebyggande service ??
    Hej

    Jag har nyligen pratat med kylfirma som servar personbils-acc. Enl honom så är det bara att köra tills dess det händer nått. De kände inte till nån förebyggande service. Ville jag absolut göra nått så kunde jag ju alltid tillbringa tid med att kolla att slangarna ej låg o skavde nånstans... Det var i princip aldrig som systemet hade ett naturligt läckage som utgjorde skäl för påfyllnad. Påfyllningsbehov är alltid kopplat till ett större läckage. Ett större läckage kan ändå ta nått år på sig innan systemet är så tömt att ACC börjar tappa kyleffekt. Saltet tar ofta kondensorn(heter den så). Stenskott tar ofta kylaren, beroende på märke.

    Men mot mig var han solklar: Nix service på fungerande grejjer.

    Mvh

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Behöver fungerande AC servas??

    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    Citat Ursprungligen postat av lmfmats
    Hej,
    Har två frågor om AC:n i min 9000 CSE 2.3t -94 med 14000 mil.

    1) AC:n har aldrig blivit servad, men kyler som den skall. Men finns det orsak att byta kylmedel pga av åldern, eller är de bar å åk??

    2) Enda noteringen jag har är att det känns av i bilen när man kör (stadstrafik) och kompressorn hugger in. Är det normalt , ni som åker
    9000, att det märks?

    M@s
    Hej

    Jag har o-så "hugget" när kompressorn går in. Vid lätt motorbelastning så är det så det rycker till i hela bilen ibland. Haft den inlämnad på SAAB; -"normalt". Har aldrig åkt nått annat bilmärke där det hugger in så illa. Tror mig läst nånstans att SAAB monterade in smidigare kompressorer runt -95-96 på 9000. Finns nog de på forumet som vet detta mer exakt.

    Har fö aldrig lämnat in bilen för ACC-kontroll "utifall att". Det blir nog jävla ultradyrt ändå när haveriet kommer, då det är lika gott med helrenovering, ändå. Jag kollar själv max kyltemp i utblåsluften i kupén varje vår. Brukar ligga på ca +4 grader. Allt jag gör.

    Mvh
    Numer så använder man kompressorer med variabel slagvolym. Detta innebär att kylbehovet kan varieras utan att kompressorn slår av och på hela tiden. Påslag kan också ske mjukare.
    På bilar med T7 och nyare så kompenserar också motorsystemet för kompressorns effektuttag.

  18. #18

    Re: Behöver fungerande AC servas??

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    Citat Ursprungligen postat av lmfmats
    Hej,
    Har två frågor om AC:n i min 9000 CSE 2.3t -94 med 14000 mil.

    1) AC:n har aldrig blivit servad, men kyler som den skall. Men finns det orsak att byta kylmedel pga av åldern, eller är de bar å åk??

    2) Enda noteringen jag har är att det känns av i bilen när man kör (stadstrafik) och kompressorn hugger in. Är det normalt , ni som åker
    9000, att det märks?

    M@s
    Hej

    Jag har o-så "hugget" när kompressorn går in. Vid lätt motorbelastning så är det så det rycker till i hela bilen ibland. Haft den inlämnad på SAAB; -"normalt". Har aldrig åkt nått annat bilmärke där det hugger in så illa. Tror mig läst nånstans att SAAB monterade in smidigare kompressorer runt -95-96 på 9000. Finns nog de på forumet som vet detta mer exakt.

    Har fö aldrig lämnat in bilen för ACC-kontroll "utifall att". Det blir nog jävla ultradyrt ändå när haveriet kommer, då det är lika gott med helrenovering, ändå. Jag kollar själv max kyltemp i utblåsluften i kupén varje vår. Brukar ligga på ca +4 grader. Allt jag gör.

    Mvh
    Numer så använder man kompressorer med variabel slagvolym. Detta innebär att kylbehovet kan varieras utan att kompressorn slår av och på hela tiden. Påslag kan också ske mjukare.
    På bilar med T7 och nyare så kompenserar också motorsystemet för kompressorns effektuttag.
    Hej

    När min kompressor så småningom ger upp, monteras det samma gamla system med samma galopp-ryckande, eller finns det en modernare/ mjukare även t min 10 år gamla bil?

    Mvh

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Behöver fungerande AC servas??

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan

    Numer så använder man kompressorer med variabel slagvolym. Detta innebär att kylbehovet kan varieras utan att kompressorn slår av och på hela tiden. Påslag kan också ske mjukare.
    På bilar med T7 och nyare så kompenserar också motorsystemet för kompressorns effektuttag.
    Även T5 har AC input på ECU:n som kompenserar med extra kraft när kompressorn går igång.
    Min 900 med förgasare hade även en AC:ingångkanal som öppnas per magnetventil (antar jag) om bilen vart utrustad med AC.
    Fast där handlade det nog mera om varvtalskompensering..
    Har faktist sett en o annan 900GL, förgasare -ca -83 med fönstervevar, ingen elutrustning alls att tala om men med AC!
    Fast de variabla kompressorerna är ju klart överlägsna ur komfortsynpunkt.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Behöver fungerande AC servas??

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan

    Numer så använder man kompressorer med variabel slagvolym. Detta innebär att kylbehovet kan varieras utan att kompressorn slår av och på hela tiden. Påslag kan också ske mjukare.
    På bilar med T7 och nyare så kompenserar också motorsystemet för kompressorns effektuttag.
    Även T5 har AC input på ECU:n som kompenserar med extra kraft när kompressorn går igång.
    Min 900 med förgasare hade även en AC:ingångkanal som öppnas per magnetventil (antar jag) om bilen vart utrustad med AC.
    Fast där handlade det nog mera om varvtalskompensering..
    Har faktist sett en o annan 900GL, förgasare -ca -83 med fönstervevar, ingen elutrustning alls att tala om men med AC!
    Fast de variabla kompressorerna är ju klart överlägsna ur komfortsynpunkt.
    M.V.H.
    T5 öppnar tomgångsventilen då AC kompressorn slår på. T7 beräknar vridmomentet som krävs för att driva AC kompressorn baserat på trycket i systemet och adderar detta vridmoment till vad som begärs av föraren.

Liknande ämnen

  1. När ska min og93 aero -02 senast servas?
    Av AndreasOstman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-15, 10:34
  2. Stämmer det att en 9-3 02:a måste servas varje år...
    Av Tokv41 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 18:51
  3. När ska bilen servas? 9-3SS
    Av LoudNproud i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 21:36
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 09:50
  5. När skall bilen servas härnäst?
    Av sportsedan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •