Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: ng900 misständer har slut på idéer nu!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    ng900 misständer har slut på idéer nu!

    Tja, det jag har problem med min ng900 2.0t,
    Problemet är att den misständer vid ca 1bars ladd. Så att man kommer inge högre i ladd pga misständningarna, sen drar den enligt färddatorn mer soppa än vanligt. Dock så går bilen hur bra som helst på tomgång och om man håller sig under en bar..
    Det jag har gjort hittills är:
    Tagit bort allt trim förutom att den är chippad och går på etanol.
    Bytt mapsensor, tändkassett, stift, spridare och vakumslangnar.
    Testat att ta bort avgassystemet för att se om det var stopp i det.
    Testat tre olika programvaror och 2 olika boxar.
    Gjort komptest som var kanon.
    Och kollat soppatrycket och det var bra.

    Jag kommer inte på någonting mer att prova nu, är det någon som har något tips på vad det kan vara?

    PS: det kommer upp en film lite senare på hur det låter..

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    jag gissar att du mätte soppatrycket när bilen stod på tomgång?

    för det säger inte mycket om hur flödet i systemet är tyvärr, utan säger bara att din btr fungerar.

    att färddatorn indikerar högre förbrukning än vad som är i verkligheten tyder på att du tappar bränsletryck.

    börja med att byta bränslefilter och se hur det hjälper. hjälper inte det så kan det vara dags för ny bränslepump.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    Tyvärr inte.. Jag bytte filter för en vecka sedan och trycket är mätt under belastning och vid full gas har jag 4bar så inge fel på pumpen heller..
    Citat Ursprungligen postat av zimm
    jag gissar att du mätte soppatrycket när bilen stod på tomgång?

    för det säger inte mycket om hur flödet i systemet är tyvärr, utan säger bara att din btr fungerar.

    att färddatorn indikerar högre förbrukning än vad som är i verkligheten tyder på att du tappar bränsletryck.

    börja med att byta bränslefilter och se hur det hjälper. hjälper inte det så kan det vara dags för ny bränslepump.

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    är det du som gjort etanolprogrammet? och har du isåfall t5-suite?

    då kan du ju logga en runda och se vad den säger, om den indikerar spikningar till exempel. eller om spridarna går på 100% DC, alltså om spridarna går fullt öppna.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    jo de e jag som gjort programmet, jo de kommer, de ligger på "bildatorn" än bara, kan ladda upp filerna här sen. men jag tror inte att de har med mappen å göra eftersom att det har fungerat bra och jag har testat flera olika och det är lika hela tiden.. men de kan ju vara bra att se om de kke blir nå knackningar å så men jag tror inte de för carpc programmet har inte reggat några.. tänkte för övrigt slänga in en vanlig soppa mapp ikväll och prova om det är lika på bf98 som på e85..

  6. #6
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    Citat Ursprungligen postat av Miche_a
    jo de e jag som gjort programmet, jo de kommer, de ligger på "bildatorn" än bara, kan ladda upp filerna här sen. men jag tror inte att de har med mappen å göra eftersom att det har fungerat bra och jag har testat flera olika och det är lika hela tiden.. men de kan ju vara bra att se om de kke blir nå knackningar å så men jag tror inte de för carpc programmet har inte reggat några.. tänkte för övrigt slänga in en vanlig soppa mapp ikväll och prova om det är lika på bf98 som på e85..
    jo jag menade inte att det skulle vara fel på programmet, utan att man kan lista ut ganska mycket via bilens egna sensorer, så har du utrustningen är det ju bara logga och återskapa symptomen så är det lättare att se vad som kan vara problemet, om den knackar, om vevaxelgivaren flippar, om spridarna är fullt öppna eller vad det nu kan vara.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    Du är säker på att bilen misständer? Det kan inte vara så att din magnetventil är kass?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    Jo är ganska säker på de.. ska lägga upp en film imorgon med ljud så hörs det.. tror inte att det är magnetventilen för att laddet stämmer väldigt bra med de begärda laddtrycket.

    här är länken till repan som jag loggade: https://docs.google.com/open?id=0B0AawF ... 3FCc3dzRkU

    jag kan även tillägga att bilen går ännu lite sämre med bf98 än med e85..

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    Här kommer en film på hur det låter och tillhörande loggfil från t5suit..

    http://youtu.be/Wx-NCnrESeo

    https://docs.google.com/open?id=0B0AawF ... lgyaTQxMlE

  10. #10
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    Citat Ursprungligen postat av Miche_a
    Här kommer en film på hur det låter och tillhörande loggfil från t5suit..

    http://youtu.be/Wx-NCnrESeo

    https://docs.google.com/open?id=0B0AawF ... lgyaTQxMlE
    är denna logg på bensin?

    på filmen låter de som bilen "bluddrar" ganska kraftigt.

    Loggen ser väldigt "taggig" ut på vissa ställen, hittat flera ställen då varvtalet flabbar upp och ned 300 rpm på 0,2 sekunder, både på lägre varvtal, runt 3000 rpm 0.8 ladd och på 5000 varv 1.1 bar. på filmen låter det inte som varvtalet sjunker utan att den bara brölar och inget mer händer, så om varvtalet inte flabbar i verkligheten och detta är en felvisning så skulle jag nog rikta in mig på vevaxelgivaren.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    Jo den e på bensin, jag har inte hunnit kolla mer än lite snabbt på den men lite hoppar varvet när den misständer, kan prova byta givaren, har fler så de kostar inget :-P jag tycker afr:en ligger högt också vid full gas, speciellt på första loggen..

  12. #12
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    Citat Ursprungligen postat av Miche_a
    Här kommer en film på hur det låter och tillhörande loggfil från t5suit..

    http://youtu.be/Wx-NCnrESeo

    https://docs.google.com/open?id=0B0AawF ... lgyaTQxMlE
    är denna logg på bensin?

    på filmen låter de som bilen "bluddrar" ganska kraftigt.

    Loggen ser väldigt "taggig" ut på vissa ställen, hittat flera ställen då varvtalet flabbar upp och ned 300 rpm på 0,2 sekunder, både på lägre varvtal, runt 3000 rpm 0.8 ladd och på 5000 varv 1.1 bar. på filmen låter det inte som varvtalet sjunker utan att den bara brölar och inget mer händer, så om varvtalet inte flabbar i verkligheten och detta är en felvisning så skulle jag nog rikta in mig på vevaxelgivaren.
    Jag skulle precis till att säga samma sak när jag läste vad Zimm plockat fram ur loggen. I min värld osar det vevaxelgivare, speciellt med tanke på det övriga som är bytt och kontrollerat.

    Off topic: Det där brölande bluddrande är det många okyssta 18-åringar i gamla bonntrimmade 740 som som vill ha, du kanske kan bli populär i dom kretsarna

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  13. #13
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    Citat Ursprungligen postat av Miche_a
    Jo den e på bensin, jag har inte hunnit kolla mer än lite snabbt på den men lite hoppar varvet när den misständer, kan prova byta givaren, har fler så de kostar inget :-P jag tycker afr:en ligger högt också vid full gas, speciellt på första loggen..
    ja prova att byta den.

    var nästan säker på att det var en e85 logg :O

    spridarna är ju nästan utmaxade vid 5000 varv och 1 bar ladd (98,55% öppna).

    skulle du kunna lägga ut programmet du kör på boxen?

    du använder en smalbandslambda? då är det väldigt svårt att få någon användning av värdena då de ofta svajar ganska mycket och reagerar långsamt.

    lambdan mäter dessutom bara obränt syre, så misständer den så släpper den ju igenom massor av obränt syre och då indikerar tunn gång.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    Jo märkte de jag också.. har inte hunnit titta på loggen nästan nånting, håller på med polisanmälan för bedrägeri å skit eftersom att de finns en massa idioter som håller på med sådant.. så har haft lite annat för mig..

    Här är mappen iaf

    https://docs.google.com/open?id=0B0AawF ... EoxRnhtQmM

    Det är en vanlig autotunad steg 3 från t5suiten, har inte ändrat nånting eftersom att jag bara har den för att prova med..

    Har en nordicbox att prova med också till veckan men har inte haft nå problem med t5suiten tidigare när man kör steg 1-3 så den borde vara ok..

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    Citat Ursprungligen postat av Echonator

    Off topic: Det där brölande bluddrande är det många okyssta 18-åringar i gamla bonntrimmade 740 som som vill ha, du kanske kan bli populär i dom kretsarna
    hehe joo får väll hänga med dom tills de e löst.. :P

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    Tja, nu har jag provat att byta vevaxellägesgivaren och det blev ingen skillnad :-(
    Jag har en fundering dock, kan det vara insugspackningen som läcker lite och att de blir värre när det blir tryck?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    En liten uppdatering till..

    Har nu provat att byta magnetventil och även testat att rycka slangen till wg-klockan och med magnetventilen blev de ingen skillnad men där emot när jag ryckte slangen så gick det att ladda mer med bilen iaf, så misständningarna verkar inte bero på laddet iaf.
    Jag har även gjort ett komptest när bilen var kall och hade även bra komp då. Sen har jag märkt att bilen får motorstopp väldigt lätt när man precis har startat den, trodde tidigare att de berodde på e85 mappen men det är likadant nu också på bf98..

  18. #18
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    Citat Ursprungligen postat av Miche_a
    En liten uppdatering till..

    Har nu provat att byta magnetventil och även testat att rycka slangen till wg-klockan och med magnetventilen blev de ingen skillnad men där emot när jag ryckte slangen så gick det att ladda mer med bilen iaf, så misständningarna verkar inte bero på laddet iaf.
    Jag har även gjort ett komptest när bilen var kall och hade även bra komp då. Sen har jag märkt att bilen får motorstopp väldigt lätt när man precis har startat den, trodde tidigare att de berodde på e85 mappen men det är likadant nu också på bf98..

    Är du säker på att motortempgivaren är frisk? Nu rycker jag som sagt efter varje löst halmstrå...

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  19. #19

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    hade nästan exakt samma problem med min og 93 t5.
    Provbytte precis allt tills jag testade DI och stift samtidigt.. hade bara bytt dessa försig innan. Där va mitt problem iaf

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: ng900 misständer har slut på idéer nu!

    okej, när du bytte köpte du då en tredje di eller tog du den du testade med innan och nya stift? hur såg stiften ut när du bytte dom?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-04-10, 14:38
  2. 9-5 2.3t, -98. Slut på idéer för att få liv i bilen...
    Av sw3ng i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 15:36
  3. NG900 -97 misständer och rycker vid kallstart
    Av Uppenberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 21:01
  4. Ryckig 9-5, slut på idéer
    Av Idlewild i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-02, 12:45
  5. Saab 9000 fel på koppling har slut på ideer nu
    Av fredde85 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •