Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Trasig backventil VHV OG9-5 (före -04)

  1. #1

    Trasig backventil VHV OG9-5 (före -04)

    Hej!

    Jag pillade lite med min saab 95, 2.0, 2000 idag för att fixa en sak. När jag var klar och skulle plocka på en kåpa såg jag en slang med ett till synes löst filter. Nu undrar jag vad det är till för, vidare kan något i motorn skadats om det inte funkat under en längre tid. Min första tanke var att jag pajat det när jag mixtrade med bilen, men brottsytorna var inte nya, snarare rätt gamla.

    Förresten, går det att lägga inte bilder i inlägg..?

    /Per

    Edit:

  2. #2

    Re: Löst filter (olje?)

    Kom på en sak, är det en backventil? Jag tänkte sätt dit ett temporärt rör i stället så att jag kan åka och köpa en ny ventil/backventil. Kan jag göra det eller tar bilen skada av att inte ha en backventil där?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Re: Löst filter (olje?)

    Det där är väll backventilen till vevhusventen?,... vill minnas den är ganska viktig..

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Gustafs
    Inlägg
    36

    Re: Löst filter (olje?)

    Det ser ut som backventilen till vevhusventilationen som sitter på slangen mellan ventilkåpa och spjällhuset.

    PS! Pilen mot spjällhuset! (Alltså åt höger)
    SAAB 9-3 Aero CAB -02 Silver

  5. #5

    Re: Löst filter (olje?)

    Citat Ursprungligen postat av überfuzz
    Kom på en sak, är det en backventil? Jag tänkte sätt dit ett temporärt rör i stället så att jag kan åka och köpa en ny ventil/backventil. Kan jag göra det eller tar bilen skada av att inte ha en backventil där?
    Ja, det är en backventil.

    Nej, sätt inte dit ett rör, kör hellre utan.
    Signaturlös

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Re: Löst filter (olje?)

    slangarna ser lite hpd ut så du kanske ska se över hela ventilationen..........

  7. #7

    Re: Löst filter (olje?)

    Ok, tack för hjälpen!

    Jag åkte till en känd reservdelsaffär här i stan. De hade backventilen i fråga. Nu sitter den på plats, om bilen tagit stryk av att inte ha en 100%-ig tidigare vet jag fortfarande inte. Men men, den som lever får se. I affären sa de att man kan göra vevhusuppgrderingar. Vet inte om det är aktuellt. Turbon som sitter i byttes för en sådär 6 7 tusen mil sedan. Antar att slangar och annat skrot byttes då också.

    Återigen, tack!

  8. #8

    Re: Löst filter (olje?)

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    slangarna ser lite hpd ut så du kanske ska se över hela ventilationen..........
    hpd..?

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Re: Löst filter (olje?)

    Citat Ursprungligen postat av überfuzz
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    slangarna ser lite hpd ut så du kanske ska se över hela ventilationen..........
    hpd..?
    hop plockade delar..............original är det väl inga klammer där så slangarna är väl för stora, ser mest ut som bränsleslang eller nåt?

  10. #10

    Re: Löst filter (olje?)

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av überfuzz

    hpd..?
    hop plockade delar..............original är det väl inga klammer där så slangarna är väl för stora, ser mest ut som bränsleslang eller nåt?
    Ok... Mekanikerna som bytte turbo på bilen, antar jag. Ska googla lite om den där vevhusuppgraderingen. Skulle gissa att rätt slangar finns med i en sån.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Gustafs
    Inlägg
    36

    Re: Löst filter (olje?)

    Citat Ursprungligen postat av überfuzz
    Citat Ursprungligen postat av StefanM

    hop plockade delar..............original är det väl inga klammer där så slangarna är väl för stora, ser mest ut som bränsleslang eller nåt?
    Ok... Mekanikerna som bytte turbo på bilen, antar jag. Ska googla lite om den där vevhusuppgraderingen. Skulle gissa att rätt slangar finns med i en sån.
    Tycker det ser ut som svart silikonslang, så inte så "hpd" i mina ögon, snarare nån som varit ambitiös. Silikonslangarna hoppar ibland av utan slangklämmor. Svårt att se vad det är på en bild dock. Googla på vevhusventilation så får du en miljon träffar. Det är ett väldiskuterat ämne, och ett lika stort bekymmer.
    SAAB 9-3 Aero CAB -02 Silver

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Trasig backventil, men vilken? 9-5 06:a
    Av stefanwasa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-04-06, 16:00
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-09-15, 02:53
  3. Trasig backventil vevhusvent 9-5 aero
    Av MrMonza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 21:15
  4. Kan trasig backventil ge ökad oljeförbrukning OG9-5 B2x5 (före -04)
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 13:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •