Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: BYTE AV VEVHUSVENTILATION!! Akut hjälp…

  1. #1

    BYTE AV VEVHUSVENTILATION!! Akut hjälp…

    Hej.

    Har problem med min Saab 9-5 Aero -03. Vissa dagar så rycker den speciellt vid full gas. Börjat tankat 98 oktan och den har gått fel fritt i en vecka tills jag skulle köra ner till Stockholm. Började tanka 98 fullt, när jag kört ca 30 mil så börjar den rycka vid omkörningar osv. Har funderat på vad som är fel och kom fram till att jag inte har en blekaste aning då jag inte är så bilkunnig. Åkte till mekonomen där de föreslog att antingen byta tändstiften, vilket också är det dyra alternativet eller också byta vevhusventilationen som endast kostar 370:- (kit). Tar så klart det billigaste alternativet men frågan är nu hur man byter??

    Ni får gärna visa bilder hur man gör det och vilka delar man byter. För att kortförklara hur lite jag kan om bilar så kolla jag automatik oljan istället för motoroljan.

    Behöver man hissa upp bilen på en lyft eller kan den stå "normalt". Förklara steg för steg, hur lång tid brukar det ta för en nybörjare??

    Någon som vet vad det kostar att lämna in på en verkstad och byta vevhusventilationen där?

    Tacksam för svar och din hjälp!

    Mvh
    A

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Re: BYTE AV VEVHUSVENTILATION!! Akut hjälp…

    http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/PCV ... p?nsteps=2

    Jag skulle upskatta det som en ganska enkel operation.
    Jag kan inte riktigt säga hur lång tid det tar att byta då jag själv ska byta nu till veckan, men upskattningsvis kanske en timma.
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 257
    Medlem#
    6069

    Re: BYTE AV VEVHUSVENTILATION!! Akut hjälp…

    Friska tändstift av rätt modell är viktigt på din Saab. När byttes de senast?
    Här kan du köpa för ca 25 pund(275 kr) inkl frakt.
    http://www.ebay.co.uk/itm/NGK-spark-plu ... 3a40366c84

    Dra fast dom med handkraft och sen ett 1/2 - 3/4 varv till med spärrskaft eller liknande.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  4. #4

    Re: BYTE AV VEVHUSVENTILATION!! Akut hjälp…

    Förstår inte resonemanget. Nya tändstift behöver du förr eller senare i alla fall, så att köpa en uppsättning nu innebär ingen extra kostnad även om det inte är felet.

    Börja med stiften om bilen misständer.
    Signaturlös

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: BYTE AV VEVHUSVENTILATION!! Akut hjälp…

    Jag ställer mig bakom att byta stiften först, men byt gärna vevhusventilationen med. Kan inte skada.

    Har med haft problemet att bilen missat vid omkörningar och andra belastningslekar, visade sig helt enkelt vara stiften. Nu har jag inte samma bilmodell som du, men saabar gillar fräscha stift.
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262

    Re: BYTE AV VEVHUSVENTILATION!! Akut hjälp…

    Varför beställa på E-bay när speedparts har?!?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... es-11.html

    Bytet av ventilation tar nog närmare 2 timmar. Det är lite trångt att komma åt underifrån, men det går att göra utan problem även om man inte gjort det förr. Även en del piller med isoleringen som ska vara på ovansidan under kåpan.

    Köper man satsen för att byta ska man även ta med lite andra delar samtidigt när man ändå är där och byter:
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 60445.html
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 11313.html
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 257
    Medlem#
    6069

    Re: BYTE AV VEVHUSVENTILATION!! Akut hjälp…

    Citat Ursprungligen postat av gindemo
    Varför beställa på E-bay när speedparts har?!?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... es-11.html

    ...

    Varför beställa BCPR7ES-11 när det ska vara PFR6H-10?
    Men visst, SP har PFR-stiften också, 642:-
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262

    Re: BYTE AV VEVHUSVENTILATION!! Akut hjälp…

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Varför beställa BCPR7ES-11 när det ska vara PFR6H-10?
    Men visst, SP har PFR-stiften också, 642:-
    Ok, men varför rekomenderas även BCPR7ES-11 till 9-5:an?
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  9. #9

    Re: BYTE AV VEVHUSVENTILATION!! Akut hjälp…

    Hej o hå alla.

    Tack för era svar! Var till mekonomen och hämta ut det idag, hos deras verkstad kostar det vid 1000-1500:- med 1 månads jävla kö!! Åkte senare till en annan närliggande som mekonomen tipssade om, skulle ta 2000:- dock en kö tid på 2 veckor!

    Problemet är att jag ska åka tillbaka hem på söndagen vilket är ca 60 mil norrut! Skulle vilja fixa innan dess! Men känner mig inte 100 på detta projekt... Kollade in en länk där man såg bilder men fattar fan inget! I mina ögon är det en jävla massa svarta slangar som går hit o dit.

    Nu har jag redan köpt ventilationhuset inga extra grejer som man "bör ta med när man ändå håller på".

    Ska jag testa med nya tändstift istället så slipper jag kanske byte ventilationhuset vilket verkar vara ett jävla krångel. Något jag också har märkt är att den läcker olja, lite grann. Vart inget nerslag eller "bra att veta" på besiktningen. Men undrar om det har något och göra med ventilationhuset?

    Mvh

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 257
    Medlem#
    6069

    Re: BYTE AV VEVHUSVENTILATION!! Akut hjälp…

    Citat Ursprungligen postat av gindemo
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Varför beställa BCPR7ES-11 när det ska vara PFR6H-10?
    Men visst, SP har PFR-stiften också, 642:-
    Ok, men varför rekomenderas även BCPR7ES-11 till 9-5:an?
    Här finns lite att läsa:
    viewtopic.php?f=3&t=135871
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  11. #11

    Re: BYTE AV VEVHUSVENTILATION!! Akut hjälp…

    Amandus - Du har ju fått de svar du kan få egentligen. Båda grejerna är sånt som av många ses som obligatoriska under bilens livslängd, definitivt stiften. Stiften är enklast, byt dem och se vad bilen säger om det. Hjälper inte det, måste du bestämma dig för om du kan göra ingreppet själv, 60 mil hemifrån, jag antar under tidspress också. Stressen över att inte veta ifall du ror det iland kan jag förstå. Själv skulle kolla på klockan och se om jag kunde klämma in några timmar i gör-det-själv-verkstaden, ta en ordentlig titt på motorn och se var alla grejer ska sitta. (Oftast är det lite svårare att komma åt än det ser ut att vara vid första anblicken.)

    Hoppas att det löser sig!

  12. #12

    Re: BYTE AV VEVHUSVENTILATION!! Akut hjälp…

    Hej.

    Tacksam återigen för era svar.

    Har väldigt tajt schema nu när jobbet har börjat. Så ska lämna in den på Mekonomen, fick ett fast pris på 600kr.

    Börjar med att byta vevhusventilationen då jag ska sälja bilen.

    Apropå inget så sa jag ju tidigare att den rycker till & från, fick en som kom och provkörde 9-5an och den fungerade utmärkt i några dagar innan men klart som fan när han hoppade in så började problemet igen

    Men men, får se hur den kommer bete sig efter bytet, såvida ingen köper den innan.

    Återkommer om jag hunnit lämna in bilen på verkstad med resultat..

    Trevlig helg.

Liknande ämnen

  1. Akut hjälp! Byte oljetrycksgivare 9-3 2,8
    Av DanneD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-05-31, 19:55
  2. Akut hjälp med byte av topplockspackning runt Gbg?
    Av linn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 19:29
  3. Byte av vattenpump....Akut hjälp behövs.
    Av Archon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 21:18
  4. [LÖST] Generatorbyte NG900
    Av Jossa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •