Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Batteriet laddar ur under natten, hjälp

  1. #1

    Batteriet laddar ur under natten, hjälp

    Hejsan har ett mycket jobbigt problem,
    Mitt batteri laddar ur sig under natten och jag har konstatera att den drar tjyvström nån stans jag tror att att de är trippmätarbelysningen och lampan vid CDn och rattknapparna lyser åxå även fast jag har stängt av och dragit ur nyckeln.

    Är de nån annan som har varit med om samma problem vad kan man göra .

    Och så min vänster bakdör fungerar inte alls varken el hiss eller centrallåset men lampan på elhiss knappen fungerar nån som har nån ide

    Eller vad tror ni de kan vara Som drar ström

    Tackar för all hjälp jag kan få

    De är en Saab 9-3 2005

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Batteriet laddar ur under natten, hjälp

    Inget av de förslag du har drar så mycket ström att batteriet kan dras ur på en natt om batteriet är bra och väl laddat!

    Det första du skall kolla upp är således om batteriet är bra och fulladdat.

    Därefter är en bra början på felsökningen är att plocka bort en säkring åt gången och se om det blir bättre. På detta sätt får du ett hum om vart problemet kan ligga.

    Har du ett instrument med amperemeter kan du snabba upp felsökningen genom att koppla in instrumentet på batterikabeln. Då kan du direkt se om strömmen sjunker när du tar bort en säkring.

    Per L

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Batteriet laddar ur under natten, hjälp

    Citat Ursprungligen postat av Andreasab
    Hejsan har ett mycket jobbigt problem,
    Mitt batteri laddar ur sig under natten och jag har konstatera att den drar tjyvström nån stans jag tror att att de är trippmätarbelysningen och lampan vid CDn och rattknapparna lyser åxå även fast jag har stängt av och dragit ur nyckeln.
    Detta är inget fel iaf. Det är en del system aktiva ett tag efter att man stängt av bilen och tagit ur nyckeln. Låt bilen stå ett tag så ska du se att de har slocknat.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  4. #4

    Re: Batteriet laddar ur under natten, hjälp

    Okej men jag har dragit säkringar och enda gången de sjunker är när jag drar ur nr3 för sterio/manöverpanel och nr14 för instrument panel.?

    Och jag väntade 3 timmar på att de skulle slockna men de gjorde de inte

    Och så jag jag testat uppkoppling mot dator men inga felkoder

    Man blir lite frustrerad över vad man ska göra

    Tack för svaren

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Batteriet laddar ur under natten, hjälp

    Hur mycket sjönk strömmen när du drog ur säkring 3 och 14?

    Och så borde väl strömmen sjunka när du drar ur den säkring som innerbelysningen går på?
    På min gamla og9-3 måste jag ha dörren öppen för att komma åt säkringarna och jag märkte att det är en del strömförbrukare som går igång när man öppnar dörren. Och inte bara innerbelysningen.

    Det borde dessutom dra mycket ström för att batteriet skall ta slut över natten.
    Om man antar att du har ett 60Ah batteri och det är halvladdat när du parkerar bilen och att "över natten" är 8 timmar så måste strömförbrukaren ta minst 2A för att du inte skall få igång bilen. Blir batteriet helt tomt så måste strömförbrukaren ta minst 4A.

    En strålkastarlampa drar ca 5A som jämförelse.

    Per L

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Batteriet laddar ur under natten, hjälp

    Det händer att cd spelaren måste bytas ut.

    Testa att stoppa i en cd skiva och stäng av allt som vanligt.
    Hinner inte med allt.....

  7. #7

    Re: Batteriet laddar ur under natten, hjälp

    Aa jag förstår vad du tänker bilen dara 3,5à till 4a tjuvström när bilen har ståt 1 time ca och efter den tiden så lär väl allt i bilen vara avstängt ?

    Eller vad kan de vara som drar så mycket ?

    Kan de vara fler saker som drar tjuvström ?

    Vad tror ni

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Batteriet laddar ur under natten, hjälp

    Min erfarenhet är att när batteriet är dåligt så är det väldigt lite som skiljer mellan en pigg startmotor och klickande startmotor. Det kan handla om hur kallt det var på natten, eller hur länge sedan man körde en längre sträcka.

    Jag har ägnat många timmar åt min bil som jag trodde drog tjuvström. Efter batteribyte så har jag aldrig sett samma problem.

    Har du gott om cash, köp ett Optimabatteri så behöver du aldrig vara orolig. Jag kör med Biltema Silver nu, och det verkar vara ganska stabilt och bra.

Liknande ämnen

  1. TurboX som tömmer batteriet över natten (?!)
    Av Weggen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-07, 22:33
  2. Batteriet laddar ur, HJÄLP!
    Av namgniw i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 05:06
  3. HJÄLP. startar ej knäpper bar i startm o laddar ut batteriet
    Av cabelguy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •