Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Har precis köpt mig en 9-5 Aero med ganska nyligen renoverad motor.
    Fick check engine på vägen hem. Redan där stannade hjärtat på mig.
    I måndags fick jag felkoder kollade. Efter diskuterande med säljaren kom vi fram till att det säkert vore klokt att byta stiften. Så jag smög iväg och skulle köpa stift på Mekonomen i närheten. Jag talade om vad jag ville ha för stift, han rekommenderade vad hans dator sa vilket ledde till oenighet. Han ringde dock verkstaden i närheten, frågade mig sedan om bilen var trimmad. Ja det är den ju. Jag fick stiften jag begärt från början och fick sedan tipset att svänga inom verkstaden han samtalat med för att rådfråga om eventuella problem. Meken han hade pratat med hade nämnligen en likadan bil som min.

    Jag svängde inom och talade med meken, han pluggade in sin tech 2 och startade upp. Han hittade en aning underlig lambdareglering och ville kika under huven för att kolla efter ev. trasiga vacuumslangar. Lite letande och lyssnande senare gasar han upp lite på spjället. Det är då han fäller dräparen; "du vet att du har ett ramlagerras på gång här va?". Då ska det tilläggas att jag känner mig en aning matt. Även jag hör det lite metalliska "knackandet" runt 2000- 2500 varv.

    Han säger att hans bil (den likadana) lät precis likadant och han visste vad det var. Han hade redan räknat med att bygga ny motor så han körde tills det rasade rejält med hål i blocket och allt vad det innebär.

    Sedan dess har jag varit hos ytterligare 2 st av varandra oberoende mekaniker varav den ena jag känner som jobbar på en Citroen- verkstad och en annan hos en SAAB/ Opel ÅF/ Verkstad. Killen (närapå gubben) på citroen tycker dock att ljuder låte betydligt närmre toppen. Mannen på SAAB- stället härleder det till bottendelen. Han tänkte dock efter lite sedan jag nämnt att det sitter Wössner kolvar i den med nya vevlager bl.a. Jag har kvitto på detta av tidigare ägaren. Sedan säger han att det inte är helt ovanligt att det kan bli lite kolvslammer med nya kolvar i.

    Nu är ju frågan vad jag gör då?! Ska jag verkligen betala för att någon ska öppna och titta för att kanske konstatera att det verkligen är? Eller ska jag kanske fortsätta att köra några mil för att se om ljudet förvärras? Eller helt sonika rikta in mig på att skaffa mig en annan motor och RENOVERA denna för att ha i beredskap när den andra rasar?

    Nu nämner jag inga namn alls i denna tråden förutom mitt eget. Han som har sålt bilen är aktiv i detta forum och jag förväntar mig verkligen inte att han ska vara med och betala något av det här. Hade jag däremot vetat vad jag skulle leta efter på plats hade jag kanske tänkt mig för en gång till vid köpetillfället. Men nu är jag där jag är.
    Jag har pratat med firman som har gjort motorrenoveringen per telefon utan att komma fram till något egentligen. Mer än att dom säger att dom aldrig skulle släppa iväg en bil som inte går eller låter på rätt sätt. Deras namn kommer inte heller att nämnas.

    Om någon KUNNIG bor i närheten av Bromölla/ Kristianstad som vill lyssna så hade jag varit tacksam.
    Ska tilläggas att ljudet låter precis likadant kall som varm motor.
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    är firman som gjorde jobbet långt iväg?
    Är det dom som trimmat den med?
    gått långt sen renovering?

    Förresten vad hände med den lustiga lambdaregleringen?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Robert E
    är firman som gjorde jobbet långt iväg?
    Är det dom som trimmat den med?
    gått långt sen renovering?

    Förresten vad hände med den lustiga lambdaregleringen?

    Firman ligger 45-50 mil norröver från mig sett.
    Och ja, det är både dom som har renoverat och trimmat motorn. Bilen ska ha gått ca 1400 mil efter detta.
    Lambdaregleringen ska undersökas under fredagen med tech 2. Ska undersöka LMM och se om det är där felet kan ligga. Tills dess står den stilla. Kollade stiften innan och i samband med byte av stift och jag tycker dom är väldigt ljusa för att gå normalt. Tror faktiskt inte ens att jag har tryckt fullt en enda gång ännu.
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Tycker alla 9-5 slammrar till lite när man varvar. Men eftersom du haft 9-5 innan så hör du antagligen en skillnad.
    Fredrik J

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Tycker alla 9-5 slammrar till lite när man varvar. Men eftersom du haft 9-5 innan så hör du antagligen en skillnad.

    Jag har aldrig tänkt på det faktiskt. Jag är verkligen ingen motorguru på något sätt ska verkligen tilläggas. Så jag står ju frågandes nu..
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  6. #6
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Är klumpen i magen tillräckligt stor av osäkerhet så ta en dagstur upp till trimfirman och be dem lyssna. Dom har monterat många sådana kolvar och kan säkerligen ge dig ett rakt svar och dom har bättre erfarenhet av hur en motor med wössnerkolvar låter än någon annan verkstad i landet vill jag tro.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Är klumpen i magen tillräckligt stor av osäkerhet så ta en dagstur upp till trimfirman och be dem lyssna. Dom har monterat många sådana kolvar och kan säkerligen ge dig ett rakt svar och dom har bättre erfarenhet av hur en motor med wössnerkolvar låter än någon annan verkstad i landet vill jag tro.
    Om det nu skulle vara lager som är på upphällningen redan så är väl kanske inte dagsturen det lämpligaste? Rätta mig gärna om jag har fel på den punkten.
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Finns det ingen annan 9-5 du kan lyssna på? Och jämföra?
    Som sagt, min slamrar till lite när man varvar den. Min nya motor jag fick på garantin lät precis samma och gör det fortfarande efter 28000 mil. En kollegas nya Aero lätt lika dant. Jag hade lånebil från verkstan förra veckan. En 2,0 biopower. Samma ljud.
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av RacingEdition
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Är klumpen i magen tillräckligt stor av osäkerhet så ta en dagstur upp till trimfirman och be dem lyssna. Dom har monterat många sådana kolvar och kan säkerligen ge dig ett rakt svar och dom har bättre erfarenhet av hur en motor med wössnerkolvar låter än någon annan verkstad i landet vill jag tro.
    Om det nu skulle vara lager som är på upphällningen redan så är väl kanske inte dagsturen det lämpligaste? Rätta mig gärna om jag har fel på den punkten.
    Nej visst har du rätt i det. Men i en sådan här motor, där det faktiskt inte är omöjligt att det slamrar lite om kolvarna och där förutsättningarna för att motorn är fräsch är goda då den just är genomgången, så hade jag inte gjort mig besväret att byta lager i förväg innan det absolut är säkerställt att det är lagerras. Nu har jag inte lyssnat på motorn i fråga, och mina internetgissningar skall givetvis tas för vad de är, men utifrån vad jag vet här så hade jag tänkt så.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Finns det ingen annan 9-5 du kan lyssna på? Och jämföra?
    Som sagt, min slamrar till lite när man varvar den. Min nya motor jag fick på garantin lät precis samma och gör det fortfarande efter 28000 mil. En kollegas nya Aero lätt lika dant. Jag hade lånebil från verkstan förra veckan. En 2,0 biopower. Samma ljud.
    Ska kolla. Är det "lönt" att lyssna på kompisens ´00 med 2.3t på ca 21000 mil? Troligtvis ganska orörd motor.
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Nej visst har du rätt i det. Men i en sådan här motor, där det faktiskt inte är omöjligt att det slamrar lite om kolvarna och där förutsättningarna för att motorn är fräsch är goda då den just är genomgången, så hade jag inte gjort mig besväret att byta lager i förväg innan det absolut är säkerställt att det är lagerras. Nu har jag inte lyssnat på motorn i fråga, och mina internetgissningar skall givetvis tas för vad de är, men utifrån vad jag vet här så hade jag tänkt så.
    Naturligtvis är det inte mycket att gå på när man ska sitta och gissa via internet. Blir knappast annorlunda med att filma med en mobilkamera med tanke på hur fel ljuden blir då.
    Men en annan fråga: är det så att det blir "oljud" av smidda kolvar. Kanske bara ibland? Eventuellt om man inte bryr sig om att borra eller ens för den delen hona loppen? Vilket i mina öron låter ganska oseriöst faktiskt.. Men det är ju en annan femma.

    Ser nu att min andra fråga blev lite flera än just en. Hoppas ni har överseende med det
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av RacingEdition
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Finns det ingen annan 9-5 du kan lyssna på? Och jämföra?
    Som sagt, min slamrar till lite när man varvar den. Min nya motor jag fick på garantin lät precis samma och gör det fortfarande efter 28000 mil. En kollegas nya Aero lätt lika dant. Jag hade lånebil från verkstan förra veckan. En 2,0 biopower. Samma ljud.
    Ska kolla. Är det "lönt" att lyssna på kompisens ´00 med 2.3t på ca 21000 mil? Troligtvis ganska orörd motor.
    Men.. Jag kan ju ha fel, men om det är ett knack/slammer ljud du ska jämföra med och du har Wössner-kolvar i din motor så måste du ju jämföra med en annan 9-5,a med Wössner-kolvar eftersom det är känt att andra typer av kolvar kan låta lite annorlunda mot för original.

    Och skulle det vara så att din motor inte låter exakt lika som en standard 9-5,a behöver det ju ändå inte betyda att det är något fel på din motor. (Sen KAN det ju vara fel men det BEHÖVER ju inte vara så).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av RacingEdition

    Ska kolla. Är det "lönt" att lyssna på kompisens ´00 med 2.3t på ca 21000 mil? Troligtvis ganska orörd motor.
    Men.. Jag kan ju ha fel, men om det är ett knack/slammer ljud du ska jämföra med och du har Wössner-kolvar i din motor så måste du ju jämföra med en annan 9-5,a med Wössner-kolvar eftersom det är känt att andra typer av kolvar kan låta lite annorlunda mot för original.

    Och skulle det vara så att din motor inte låter exakt lika som en standard 9-5,a behöver det ju ändå inte betyda att det är något fel på din motor. (Sen KAN det ju vara fel men det BEHÖVER ju inte vara så).

    Där finns mitt största problem. Jag har ingen i närheten (som jag vet om) med liknande motorbygge.
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Wössner kolvar slamrar inte hörbart, iallafall inte på 2.0t

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Om vi då antar att lager och vev är skrot och att toppen (mot all förmodan) har klarat sig. Är det en bra idé att skaffa sig ett T5 block för att börja om med?
    Tankarna finns där. Tycker det verkar som flera har gjort operationen, synd att det inte rent av finns i FAQ:en.

    Någon som har byggt såhär? Vad behövs? Vad behöver jag bygga om? Nu har ju bilen en tomatlåda så behöver jag jaga tag i en T5 motor från en automat?
    Skulle någon vilja göra en lista på detaljer och material? Jag tror det finns många som kommer att uppskatta en sådan, utöver mig alltså.

    Mvh Johan
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    blocket är samma på auto o manuell så det behöver du inte bekymmra dig om. toppen ska det inte heller vara fel på bara för att lager knackar men måla inte fan på väggen ännu.. låt nån mer lyssna på den, du kanske lyssnar lite extra mycket bara för att du är orolig.
    I värsta fall får motorn öppnas upp o gås igenom, inte mycket mer jobb än o skifta motor så är du i tagen att göra det så kan du lika gärna kolla denna.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Robert E
    blocket är samma på auto o manuell så det behöver du inte bekymmra dig om. toppen ska det inte heller vara fel på bara för att lager knackar men måla inte fan på väggen ännu.. låt nån mer lyssna på den, du kanske lyssnar lite extra mycket bara för att du är orolig.
    I värsta fall får motorn öppnas upp o gås igenom, inte mycket mer jobb än o skifta motor så är du i tagen att göra det så kan du lika gärna kolla denna.
    Nja, jag har inte riktigt målat fan på väggen ännu. Han är bara halvklar Skämt åsido. LMM var oxå trasig förresten. Väntar på att den ny ska dimpa ner i lådan i början av veckan.

    Vad jag har förstått så har ju du byggt en del motorer hitentills? Jag vill bara se vad jag eventuellt ska sikta på OM det blir aktuellt. Man vet ju aldrig. Kräket kan ju gå många mil till. Jag vet inte om du drivit någon projekttråd eller likn. som kanske skulle kunna vara matnyttigt som vägledning kanske?
    Som jag har förstått det så flyttar man med hela kåpan med oljepump etc. från T7 till T5:an? Givetvis en massa andra erfoderliga delar som startmotor, generator m.m. Är jag på rätt spår?


    Mvh Johan
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    211

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Du måste komma iväg till en vettig verkstad som felsöker detta ordentligt. Är det så att det är lagerras pågång på en nyligen renoverad motor så tycker jag nog att du ska ta ett ordentligt snack med säljaren om vem som ska betala detta!
    Kör:Renoveringsprojekt: SAAB 9-3 AERO 2001 Garaget

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Gurra
    Du måste komma iväg till en vettig verkstad som felsöker detta ordentligt. Är det så att det är lagerras pågång på en nyligen renoverad motor så tycker jag nog att du ska ta ett ordentligt snack med säljaren om vem som ska betala detta!
    Jag är ganska säker på att jag inte skulle komma någonstans med det förutom till verkstaden som jag själv skulle står för. Det ligger inte riktigt rätt i tiden ur ekonomisk synpunkt just nu. Men det var med all säkerhet jag handlade bil av en privat säljare. Det är det garanti på..
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    nja finns nog många som är mer hemma på detta än jag men en t5 motor är mer eller mindre plug and play, flytta över allt utanpå motorn från din gamla plus, oljepump, en t5 toppackning och t7 toppen, flytta oljegivaren ett hack, byt transmissionssats och packningar och i med den igen.
    Men eftersom du har smidda fina kolvar till t7 stakar så tycker jag du ska gå igenom motorn du har istället om det visar sig vara nåt lager som är dåligt, det tycker jag är en bättre väg iaf.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

Liknande ämnen

  1. Ev ram/vev lagerras
    Av tomten71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 08:41
  2. WG-fäste 19T med Aero #6, hur göra?
    Av Joachim_N370 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 08:58
  3. Aero emblem till min 9-3 aero saknas. Vad kan jag göra?
    Av Boggen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 21:37
  4. mystiskt lagerras. 900 ng 2,3i
    Av wookfredrik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 21:43
  5. Göra om till aero
    Av extreme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •