Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    La upp en tråd här angående vindruta på försäkring. Men det kan jag glömma kom jag på eftersom jag precis köpt bilen.

    Här kommer problemet:

    Köpte en bil för snart någon dag sedan.

    En 08:a, 8000 mil. Det är MRF-garanti på den.

    Jag provkörde bilen 2 gånger dock i mulet väder.

    Nu till det tråkiga, var ute igår och körde i det fina vädret och direkt när jag fick solen mot vindrutan så blev det som en mur, jag såg inte mycket ut från den. Det var så mycket små stenskott och smårepor först blir man bländad och sen när jag tog på solglasögonen var det som en mur istället.

    När jag skulle köra hem på natten var det lika illa, när jag fick strålkastarna mot rutan så blev jag bländad och knappt såg ut.

    Man ser knappt dem om man inte har något ljus mot vindruta eftersom de är så små små stenskott. Nästan så rutan ser blästrad ut.

    Har pratat med bilfirman och de vill inte ta det på sig. Jag har kört till 2 olika firmor inom bilglas som säger att rutan borde bytas.

    Vad blir nästa steg för mig? Ska man anmäla det till ARN eller är det bara jag som är ute och cyklar som tycker att bilfirman ska betala detta? Jag köper inte en bil för att bara kunna köra i mulet väder.

    BILD:

    http://img819.imageshack.us/img819/4595/imag0001ue.jpg
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  2. #2

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Nille83
    La upp en tråd här angående vindruta på försäkring. Men det kan jag glömma kom jag på eftersom jag precis köpt bilen.

    Här kommer problemet:

    Köpte en bil för snart någon dag sedan.

    En 08:a, 8000 mil. Det är MRF-garanti på den.

    Jag provkörde bilen 2 gånger dock i mulet väder.

    Nu till det tråkiga, var ute igår och körde i det fina vädret och direkt när jag fick solen mot vindrutan så blev det som en mur, jag såg inte mycket ut från den. Det var så mycket små stenskott och smårepor först blir man bländad och sen när jag tog på solglasögonen var det som en mur istället.

    När jag skulle köra hem på natten var det lika illa, när jag fick strålkastarna mot rutan så blev jag bländad och knappt såg ut.

    Man ser knappt dem om man inte har något ljus mot vindruta eftersom de är så små små stenskott. Nästan så rutan ser blästrad ut.

    Har pratat med bilfirman och de vill inte ta det på sig. Jag har kört till 2 olika firmor inom bilglas som säger att rutan borde bytas.

    Vad blir nästa steg för mig? Ska man anmäla det till ARN eller är det bara jag som är ute och cyklar som tycker att bilfirman ska betala detta? Jag köper inte en bil för att bara kunna köra i mulet väder.

    BILD:

    http://img819.imageshack.us/img819/4595/imag0001ue.jpg
    Det där är vanligt slitage och inget du kan ta på garantin

  3. #3

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    Beroende på bolag så är det ju inga jättepengar det handlar om. Tar inte firman det är det bara att ta det på försäkringen! Vet själv hur jävla illa man ser ut genom en så dålig ruta så se till att få den bytt på direkten! Bytte på min 9-5:a pga blästrad ruta och det är så gött med en ny, och säkert framförallt! Jag har trygg-hansa och självrisken där är 1500 och då spelar det ingen roll om det är sensor eller ej eller andra detaljer som grå kant utan priset är fast! Betalade iofs bara 1000 men det är en annan historia...!
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    Alla säger olika angående slitna rutor och försäkringsbolag.

    Hade det bara varit så enkelt att försäkringsbolaget tog det hade jag inte brytt mig att gnälla. För självrisken är inte så hög.

    Kan tycka att om man säljer en bil så ska man kunna köra i mörker och när det är sol ute, men jag kanske är fel ute.
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Nille83
    Kan tycka att om man säljer en bil så ska man kunna köra i mörker och när det är sol ute, men jag kanske är fel ute.
    Kan hålla med dig, men samtidigt tror jag inte bilfirman bytte ruta mellan du provkörde bilen och du hämtade bilen, utan du provkörde bilen med denna ruta och dess stenskott?
    /Johan

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    Du ser knappt dessa små små stenskott när du inte har direkt ljus på. Har varit med 3 personer när jag provkört och ingen såg det. Står inget i varudeklarationen om sliten vindruta eller att man inte får köra i mörker och när det är sol ute.
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    Kontakta kommunens konsumentrådgivare. De om några borde ha koll på vilka rättigheter du har.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    Tack, ska göra det imorgon. Ska köra in till carglass också och se om de kan göra ett försök med försäkringsbolaget.
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    §8.1 Du får inte uppmana till brott eller sprida någon annan persons uppmaning till olika sorters brott.

    Detta gäller i synnerhet trafiktekniska brott och förseelser samt misshandel.
    Jag har därför rensat bort vissa inlägg.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    Var inne på Carglass och Rydsglas idag, 6700:- skulle det kosta. Båda företagen besiktigade rutan och sa att den borde bytas.
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    Du kan väl inte åka till en glasmästare och fråga om rutan behöver bytas!? Vad kan man förvänta sig för svar av dom när dom vädrar affärer? I alla fall inte om du tänkt använda svaret som argument mot bilfirman!

    Som jag ser det måste du få ett opartiskt utlåtande av någon som dessutom kan hindra dig från att använda bilen (tex bilprovningen) för att det skall gå att få bilfirman att ge med sig! Förutom förstås att du kan vädja till bilfirmans goda vilja och/eller hota med att all världens olycka kommer att drabba dem om inte rutan byts på deras bekostnad.

    Du har köpt en väl begagnad bil med en ruta som ser ut som rutor i stort sett brukar göra på sådana bilar (om jag förstår din beskrivning) och då är det normalt slitage som du får stå ut med (eller fixa till för egna pengar) om du inte kommit överens med dem om något annat innan köpet.

    Tycker jag!

    Per L

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Som jag ser det måste du få ett opartiskt utlåtande av någon som dessutom kan hindra dig från att använda bilen (tex bilprovningen) för att det skall gå att få bilfirman att ge med sig!
    Mycket bra skrivet. Skulle det vara så att Bilprovningen dömer ut vindrutan och bilfirman i begbilsdeklarationen angivit "normalskick", borde det gå att komma överens med firman. De sitter nog annars lite "på pottkanten", så att säga.

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Du har köpt en väl begagnad bil med en ruta som ser ut som rutor i stort sett brukar göra på sådana bilar (om jag förstår din beskrivning) och då är det normalt slitage som du får stå ut med (eller fixa till för egna pengar) om du inte kommit överens med dem om något annat innan köpet.
    Lika bra uttryckt. Visar det sig att Bilprovningen godkänner rutan och bilfirman skrivit "normalskick", så har du godkänt skicket i samband med att du skrev under köpebrevet och får därmed stå för denna "fiol" själv. - Med eller utan försäkring.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Lika bra uttryckt. Visar det sig att Bilprovningen godkänner rutan och bilfirman skrivit "normalskick", så har du godkänt skicket i samband med att du skrev under köpebrevet och får därmed stå för denna "fiol" själv. - Med eller utan försäkring.
    Det där stämmer inte riktigt med konsumentköplagen - man köper bilen i det skick som står i varudeklarationen. Det är bara om man, direkt eller indirekt, kommit överens om något annat (står i kontakt, eller man medvetet köper den trots upptäckta fel) som det inte gäller. Dock, säger bilprovningen "normalskick" (vilket från trådskaparens beskrivning inte verkar sannolikt dock) så är det det som gäller (då bilprovningen sannolikt är rätt instans att bedöma skicket i just detta fall). Men, rent generellt så är skicket inte godkänt för att köpebrevet är påskrivet (om det inte rör sig om en billig bil, och den inte är såld som skrot).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    Långmilare:

    Det måste vara trögt i hjärnkontoret idag för jag förstår inte riktigt vad du menar!
    Vad blir slutsatsen av det du skriver i just detta fall?

    Per L

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Långmilare:

    Det måste vara trögt i hjärnkontoret idag för jag förstår inte riktigt vad du menar!
    Vad blir slutsatsen av det du skriver i just detta fall?

    Per L
    Kommentaren var egentligen om/ det allmäna fallet. I detta fall, säger bilprovningen byt så är det inte normalskick, och bytet är bilfirmans ansvar enligt konsumentköplagen. Vägrar de göra bytet, och man kan bevisa detta, är det i princip bara att skicka en räkning som de bör ha svårt att komma undan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    Håller med dig!

    Och följaktligen om bilprovningen inte säger byt ruta så har han svårt att argumentera mot bilfirman.

    Och jag tror inte bilprovningen säger "byt" baserat på egen erfarenhet. Min gamla BMW har en 40.000-milsruta som i många år varit "omöjlig" att se ut genom vid ogynnsam sol och ingen gång har dom påpekat detta. Säkert beroende på att bilprovningen inte har någon test-sol och att man vid alla andra situationer ser (tillräckligt) bra ut genom rutan.

    Per L

  17. #17
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    Normalskick betyder att rutan ska gå att använda till det den är till för , går inte det ska det stå som en anmärkning på varudeklarationen.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  18. #18
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Nille83
    Nu har vu ju alla olika referenser här i livet.

    Men jag tycker rutan ser helt normal ut för en ruta som rullat 8000 mil på en modern bil.
    Jag har haft bilar med färre mil, och sämre ruta.

    Går ju inte jmf med rutor på 20-år gamla bilar, då var kvaliten högre.
    Dagens rutor blir ju repiga o jävliga efter 3-4000 mil redan.

    Jag är 110% övertygad om att du slåss mot väderkvaranar just nu.
    MItt råd: Lägg ner, spara din energi, du kommer aldrig få en bilfirma att betala en ny ruta åt dig om den inte är väsentligen sämre (eller rent utav trasig) än man kan förväanta sig vi de de milen, och det kommer du inte kunda hävda. Tyvärr.

    Men surt är det, det håller jag med om. Och inte är det ett försäkringsärende. Rent underhåll.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    Varit i kontakt med kommunens konsumentrådgivare som tycker jag ska gå vidare till ARN om inte firman tar detta på sig.

    Hon sa precis som jag att köper man en bil med garanti så självklart ska man kunna köra när det är sol ut eller när det är mörkt OCH även om det är slitage så gäller garantin.

    Skulle jag kört ut med bilen efter jag köpt den och bromsat och bromsskivan gick isönder så hade det gått på garantin.

    Men vi får se vad de säger på måndag, fakturan på rutan ligger på deras bord så det är upp till dem nu.

    Perr: Jag har en haft bilar med mer än 3 gånger mer på mätaren med en ruta som varit 10 gånger bättre. Så det handlar mer om hur personen i fråga kör och inte milen. Min Cabbe 04a cabbe som rullat samma mil har en ruta som ser ny ut fortfarande.
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  20. #20
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: Bilfirman vill inte byta vindruta på garanti. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Nille83
    .

    En 08:a, 8000 mil.

    Bilen kostade väl en slant så procentuellt sett så är ju inte ett rutbyte en så stor kostnad..

    Synd att du inte såg det innan köpet för då hade det nog gått å förhandlat fram en lösning så att båda parter blivit nöjda.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

Liknande ämnen

  1. Byta grenrörspackning, vill inte tro Haynes handbok!
    Av fälgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 23:17
  2. hur ska jag göra byta sintern mot spec eller inte?
    Av sleepy86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 21:27
  3. Vad göra åt hjul som absolut inte vill lossna från navet?
    Av bart112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 22:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •