Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vad har hänt med dessa ramlager, är veven körd?

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Vad har hänt med dessa ramlager, är veven körd?

    Jag köpte på mig en billig B235, mest för att leka med och lära mig lite.
    Jag tog loss veven och stakarna och såg dessa ramlager.









    En kompis var över med ett motorstativ som jag ska få låna under tiden jag leker och han tyckte att en lagerbana såg lite finurlig ut och tyckte att jag skulle fråga någon som vet mer.
    Det är den nedre på bilden nedan det handlar om.



    Jag tänkte att jag passar på att lägga upp bilder på övriga lagerbanor för analys. Så här ser dessa ut.









    Så vad säger ni med bättre vetande, måste veven slipas till underdimension? Lagrena är ju självklart slitna, men är detta onormalt slitage för en motor som gått 20 000 mil, och i sådana fall varför har detta hänt?

    Tack på förhand!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928

    Re: Vad har hänt med dessa ramlager, är veven körd?

    Överhettat, brist på olja eller nåt sånt, troligen olja som börjat koksa och helt enkelt slutat smörja som den ska. Då brister oljefilmen och det blir metallkontakt. Huruvida det går att använda ser man väl först när man tvättat rent och putsat av allting och du börjar kontrollmäta. Har man tur så kan det ju klara sig men helt optimalt är det ju inte. Det beror ju på vad man förväntar sig av det......

  3. #3
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Vad har hänt med dessa ramlager, är veven körd?

    Tack för ditt svar!

    Okej, då har man lärt sig något nytt. Är slitaget på lagren också en konsekvens av lågt oljetryck eller är det normalt slitage?

    Vid mätning, kan man mäta med ett digitalt skjutmått eller lämnar man in veven på mätning?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #4
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Vad har hänt med dessa ramlager, är veven körd?

    Jag håller tummarna för att du kan använda veven ihop med nya ramlager!

    Blocket kommer från min bil och jag har ju kört motorn innan den plockades ur bilen så jag kan ge lite input på det lilla jag vet. Jag köpte bilen med "trasig topplockspackning" cirka 2mil hemifrån mig. Jag vet inte vad som hänt med motorn före min tid eller vad som orsakade att toppen gick. Bilen hade ett ~300hk kitt från maptun som den gått med cirka 1000mil innan topplockspackningen gav upp. Vet heller inte om förra ägaren låtit motorn gå varm eller dylikt.

    Det jag vet är att jag inte såg vatten i oljan när jag köpte bilen så jag var bara noga att fylla vatten och körde hem bilen försiktigt. Den gick aldrig varm enligt mätaren och eftersom jag fyllde på vatten så hoppas jag den inte punktkokat. Väl hemma så provade jag att efterdra toppen och tog ner tråget för inspektion. Då var det lite vatten i oljan, inte skadligt mycket uppskattade jag det till och inget skräp i silen mer än packningsklet. Rengjorde och satte tillbaka tråget samt bytte olja och filter och startade. Motorn gick precis som innan rent och fint men tryckte ut kylarvattnet i avgasröret och vid belastning tryckte den även ner lite i oljan.

    Då körde jag bilen 6mil till min bilmeck som bytte till nyrenoverat T5 block. Var noga med att fylla vatten hela tiden och körde försiktigt. Tror inte motorn gick varm här heller.

    Sen har blocket nu hamnat hos Travis som förhoppningsvis får användning för det
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Vad har hänt med dessa ramlager, är veven körd?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Tack för ditt svar!

    Okej, då har man lärt sig något nytt. Är slitaget på lagren också en konsekvens av lågt oljetryck eller är det normalt slitage?

    Vid mätning, kan man mäta med ett digitalt skjutmått eller lämnar man in veven på mätning?
    Det är inte normalt slitage utan konsekvensen av brusten oljefilm.
    Du kan ju känna med ett finger på lagerlägena och känns det vågigt så behöver du inte mäta upp utan då behövs det en slipning för att få det bra.
    Micrometer eller plastigauge (plasttråd som kläms mellan lager och lageryta) är lämpliga saker att mäta med.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  6. #6
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Vad har hänt med dessa ramlager, är veven körd?

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Tack för ditt svar!

    Okej, då har man lärt sig något nytt. Är slitaget på lagren också en konsekvens av lågt oljetryck eller är det normalt slitage?

    Vid mätning, kan man mäta med ett digitalt skjutmått eller lämnar man in veven på mätning?
    Det är inte normalt slitage utan konsekvensen av brusten oljefilm.
    Du kan ju känna med ett finger på lagerlägena och känns det vågigt så behöver du inte mäta upp utan då behövs det en slipning för att få det bra.
    Micrometer eller plastigauge (plasttråd som kläms mellan lager och lageryta) är lämpliga saker att mäta med.
    Okej, tack för ännu ett bra svar!

    Det tråkiga med Plastigauge-metoden är ju att man först köper lager, och visar det sig att veven måste slipas så måste man lägga lika mycket till på överdimensionslager.

    Är det någon som råkar ha måtten på vevaxeln, både vid ramlager och vevlager?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Vad har hänt med dessa ramlager, är veven körd?

    Ramlagerläget kan också ha tagit skada och blivit skevt i förhållande till dom andra

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Vad har hänt med dessa ramlager, är veven körd?

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Ramlagerläget kan också ha tagit skada och blivit skevt i förhållande till dom andra
    Tror inte det eftersom lagret inte roterat i läget eller blivit genomnött.
    Eller menar du något annat?

    Sedan är det en annan sak att man på vissa block behöver linehona lagerlägena för att få dessa raka men det tycker jag är överkurs och inget jag hört behövs på Saabs motorer.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

Liknande ämnen

  1. Kan veven hamna 360 grader fel?
    Av csan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 00:58
  2. Motor körd utan motorolja SAAB 9-5 2,3t SE (trimmad)
    Av gard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 12:22
  3. Veven kass?
    Av ZeeRoW i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 02:20
  4. Behöver jag slipa om veven? [Bilder]
    Av RonnyO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 20:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •