Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Upptäckt att jag köpt en skruvad bil.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    742

    Upptäckt att jag köpt en skruvad bil.

    Jahopp!

    Köpte en 9K i vintras mest för att den var billig.
    Lite fix var det men inget allvarligt. Hur som helst, jag har inte tagit tag i den förrän nu. Efter en grundlig tvätt satt jag och gick igenom de gamla besiktningsprotokollen som följde med och upptäckte då att miltalen inte stämde. 101228 hade den gått 233169 och 110114 hade den gått 200367.
    Inte så många mil men ändock. Nu undrar jag, är det olagligt att skruva mätaren?
    Det jag vill egentligen är att förra ägaren helt enkelt köper tillbaka bilen annars blir det anmälan. Men om det inte är olagligt så kan jag ju inte göra så.
    Jag vet egentligen inte om förra ägaren var ägare när skruvningen gjordes.
    Hur kollar jag det?
    Någon som vet vad jag har för rättigheter eller om jag helt enkelt får bita i det sura äpplet?

    Tacksam för svar.
    //C

  2. #2
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    280

    Re: Upptäckt att jag köpt en skruvad bil.

    Att skruva tillbaka en mätare är inte lagligt.....men att byta mätarhus om det du har är trasigt är ok....dock om firma gör det brukar dom fixa ett intyg på gamla mätarställningen och den nya. Du kan ju via bilregistret få reda på ägare och under vilken period dom ägt bilen och på så¨sätt klura ut vem som gjort bytet eller "skruvat" mätaren....inte ovanligt att mindre seriösa handlare/säljare gör så för att få nån peng mer i plånboken.
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    742

    Re: Upptäckt att jag köpt en skruvad bil.

    Tack för ditt svar.
    Jag har varit inne på transportstyrelsen men hittar inget sätt att få reda på den infon jag vill ha. Jag hittar bara info om nuvarande ägare och det vet jag ju redan.
    //C

  4. #4

    Re: Upptäckt att jag köpt en skruvad bil.

    Nej, det är inte olagligt att byta mätarhus, dessutom är det ju helt likgiltigt om en gammal 9000 gått 20000 eller 23000 mil.

    Du kan genom att beställa fax från transportstyrelsen få veta dom tre senaste ägarna.
    Signaturlös

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Upptäckt att jag köpt en skruvad bil.

    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Upptäckt att jag köpt en skruvad bil.

    Det kan också vara så att SBP noterat fel mätarställning vid en besiktning, det har jag råkat ut för själv att de skrev 10.000 mil för mycket när jag besiktade.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Re: Upptäckt att jag köpt en skruvad bil.

    De tre senaste protokollen kan du se om du loggar in på bilprovningens hemsida. Jag TROR det ska gå att få ut protokoll sen bilen var ny, prova och kontakta bilprovningen eller åk förbi en station. Min erfarenhet är att det går fortare att åka förbi en besiktningsstation än att vänta i telefonkön....

    Jag tror seriöst ingen orkar fiffla mätarställning på en gammal 9000 i dagens läge för att tjäna pengar, 3000mil hit eller dit på en gammal 9000 kan knappast göra nån pengaskillnad. Är nog snarare så att förra, eller kanske förrförra ägaren har bytt mätaren för den gick sönder och brydde sig inte om att leta tills han hittade ett hus med rätt mätarställning.

    Om bilen är fin och dessutom var billig så skulle jag nog haft kvar den även om mätarställningen felar 3000mil.

    Kanske kontaktat förra ägaren och påpekat det möjligen, och se vad han svarar.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    Upptäckt att jag köpt en skruvad bil.

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Det kan också vara så att SBP noterat fel mätarställning vid en besiktning, det har jag råkat ut för själv att de skrev 10.000 mil för mycket när jag besiktade.
    En 9-5 Aero jag skulle köpa för några år sedan hade gått 100 000mil hos SBP. Det stämde inte riktigt

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Upptäckt att jag köpt en skruvad bil.

    3000 mil hit och dit på en "billig" 9000. Inte mkt att anmäla där eller? På en modern bil för 100.000 är det ju nåt helt annat.
    MEDLEM 7032.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: Upptäckt att jag köpt en skruvad bil.

    Är fullt lagligt att ändra mätarställning, måste bara uppge att det är gjort till nästa ägare..
    Bilen blir varken bättre eller sämre av att den gått längre än mätaren visar..
    Finns många bilar som tex motorpaketet gått längre än övriga bilen utan att folk uppget det vid försäljning
    Min ena saab hade gått över 30000 mil på 90 talet nu står mätaren på 9500 det är att banka mätare ha ha..
    Miltalet är bara siffror en bra bil till bra pris då hade jag varit nöjd

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313

    Re: Upptäckt att jag köpt en skruvad bil.

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    3000 mil hit och dit på en "billig" 9000. Inte mkt att anmäla där eller? På en modern bil för 100.000 är det ju nåt helt annat.
    Saab 62-93

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Upptäckt att jag köpt en skruvad bil.

    Citat Ursprungligen postat av perr
    http://www.carfax.se
    Det spelar ingen roll vilket fordons registreringsnummer jag matar in. Gammal eller nyare, eller som jag haft sedan ny som garanterat inte är skruvad så kommer "Bristfällig mätarställning" upp.

    Carfax verkar vara bluff själva....

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    845

    Sv: Re: Upptäckt att jag köpt en skruvad bil.

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Citat Ursprungligen postat av perr
    http://www.carfax.se
    Det spelar ingen roll vilket fordons registreringsnummer jag matar in. Gammal eller nyare, eller som jag haft sedan ny som garanterat inte är skruvad så kommer "Bristfällig mätarställning" upp.

    Carfax verkar vara bluff själva....
    När jag matar in mitt regnummer så står det att de söker i databasen efter bla bristfällig mätarställning men sen kostar ju rapporten 99kr för att få reda på de i mitt fall 19 punkterna de hittat. Har du köpt en rapport?

    Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Upptäckt att jag köpt en skruvad bil.

    Jag har fått en bil stämplad som "bristfällig mätarställning" hos Carfax. Det berodde på att bilen var besiktad vid 11700 mil och sedan annonserad hos Blocket med 11500-12000 mil. Carfax får då siffran 11500 och det är ju lägre än 11700 = bristfällig mätarställning.

    Man kan tycka rätt mycket om hur bra den tolkningen är...

    En bekant fick det lite värre då hans bil stämplades som skrotad. Bilen som var importerad hade ärvt ett registreringsnummer från en tidigare skrotad bil och Carfax nycklade ihop fel chassinummer med fel regnummer. Tyvärr tappade han en spekulant på detta (BMW 335iT för 250k) och fick sedan släppa bilen mycket billigare. Han var rätt nära att stämma Carfax för detta men orkade till slut inte.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Sv: Re: Upptäckt att jag köpt en skruvad bil.

    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90

    Det spelar ingen roll vilket fordons registreringsnummer jag matar in. Gammal eller nyare, eller som jag haft sedan ny som garanterat inte är skruvad så kommer "Bristfällig mätarställning" upp.

    Carfax verkar vara bluff själva....
    När jag matar in mitt regnummer så står det att de söker i databasen efter bla bristfällig mätarställning men sen kostar ju rapporten 99kr för att få reda på de i mitt fall 19 punkterna de hittat. Har du köpt en rapport?

    Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2
    Skriv in ett registreringsnummer eller chassinummer så får du en
    GRATIS kontroll av uppgifterna om en bil:
    Sedan står det "Bristfällig mätarställning" med en grön bock efter.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    845

    Sv: Re: Sv: Re: Upptäckt att jag köpt en skruvad bil.

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    När jag matar in mitt regnummer så står det att de söker i databasen efter bla bristfällig mätarställning men sen kostar ju rapporten 99kr för att få reda på de i mitt fall 19 punkterna de hittat. Har du köpt en rapport?

    Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2
    Skriv in ett registreringsnummer eller chassinummer så får du en
    GRATIS kontroll av uppgifterna om en bil:
    Sedan står det "Bristfällig mätarställning" med en grön bock efter.
    Jag såg den texten också men hittade inte hur man får ut rapporten, måste man regga sig?

    Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628

    Re: Sv: Re: Upptäckt att jag köpt en skruvad bil.

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Sedan står det "Bristfällig mätarställning" med en grön bock efter.
    Mja fast det där visar väl bara de saker man kommer att få en uppift på om man nu betalar för rapporten, inte att den aktuella bilen faktiskt har bristfällig mätarställning.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

Liknande ämnen

  1. Bromskolv skruvad eller ej?
    Av Emil.m i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 23:40
  2. Skruvad mätare på min gamla bil?
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 11:16
  3. hur bevisa att bilen inte är "skruvad"?
    Av MrDanger i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 18:37
  4. Haft bilen på service 9-5 upptäckt fel
    Av Lofvis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 14:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •