Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: turbo problem

  1. #1

    turbo problem

    Jag har ett problem jag undrar om någon vet någonting om.

    Bilen är en 9-5 2,3 liter biopower från 2007. Turbon funkar fint när man först startar bilen. Drar man på till waste gate eller dumpventil öppnar dör turbotrycket fullständigt och bilen blir rejält slö. Turbomätaren ställer sig rakt upp för att sedan snabbt gå ner till botten av "tätstegade" skalan när man drar på efter att bilen blivit konstig. Det går inte att få tillbaka turbotrycket med mindre än att man stänger av motorn.

    Jag har skruvat av värmeskyddsplåten och tittat. Det går inte att rubba armen som drar i waste gaten, men det antar jag är normalt. Jag har provat med startgas men inte hittat nåt som tyder på läckage. Bilen verkar inte sätta felkoder, eller iallafall tänds inte Engine Malfunktion Light.

    Jag har mina teorier om tänkbara fel, men jag vill höra vad ni tror.

    /Jonas

  2. #2

    Re: turbo problem

    Smör upp waste gate se om det hjälper eller bytta ut den

    Citat Ursprungligen postat av mr Pink
    Jag har ett problem jag undrar om någon vet någonting om.

    Bilen är en 9-5 2,3 liter biopower från 2007. Turbon funkar fint när man först startar bilen. Drar man på till eller dumpventil öppnar dör turbotrycket fullständigt och bilen blir rejält slö. Turbomätaren ställer sig rakt upp för att sedan snabbt gå ner till botten av "tätstegade" skalan när man drar på efter att bilen blivit konstig. Det går inte att få tillbaka turbotrycket med mindre än att man stänger av motorn.

    Jag har skruvat av värmeskyddsplåten och tittat. Det går inte att rubba armen som drar i waste gaten, men det antar jag är normalt. Jag har provat med startgas men inte hittat nåt som tyder på läckage. Bilen verkar inte sätta felkoder, eller iallafall tänds inte Engine Malfunktion Light.

    Jag har mina teorier om tänkbara fel, men jag vill höra vad ni tror.

    /Jonas

Liknande ämnen

  1. 9000 2.0 turbo -96, byta turbo till en äldre 9000 PROBLEM!
    Av hangman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 00:19
  2. Turbo-problem
    Av synthetic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 10:37
  3. Turbo problem
    Av ArowanA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 21:21
  4. turbo problem
    Av stona i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-06, 05:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •