Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: GPS Tracker till Saaben, någon som är insatt?

  1. #1
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478

    GPS Tracker till Saaben, någon som är insatt?

    Hej

    Fick just höra att min kompis OG900 Cab är stulen. Jag har länge tänkt att skaffa GPS-sändare till bilarna men får aldrig tummen ur. Tror många känner igen sig där...

    Jag undrar om det är någon som kan det här med GPS eller vad man ska kalla det. Jag har ingen facebook-telefon och är ingen datakille. Men finns det nått man kan köpa och lägga i bilen dolt som man kopplar till 12V och som sen går att spåra med nått program på datorn. Att man får se en karta och var bilen befinner sig etc.

    Jag har fn 5 Saabar och alla är mycket fina och kan säkerligen bli stulna om bara någon vill. Bor i Sthlms förort. 3 bilar står iof garage men det hjälper inte alltid.

    Det optimala vore att kunna köpa nån sändare som fungerar "tillsvidare" och slippa abonnemang, och att jag kan logga in på nån karta/program när jag känner för det och se var bilarna befinner sig.

    Alla som vet nått bra om det här får gärna berätta det för mig.

    MVH Fredrik
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1

    Re: GPS Tracker till Saaben, någon som är insatt?

    Tjeenis!

    Jag kan rekommendera en tracker / spårningsenhet som
    heter AVL-C2 från gpsteknik sverie ab.

    har en sån själv i min 900 skit enkel montering,
    prylen har inbyggt batteri fall någon klipper strömkablarna.

    ganska lätt att gömma. du ser kärran live på kartan
    och i mobilen.samt får sms när tändningen går på.
    enda nackdelen är att kärringen hemma vet vart man är hela tiden
    vilket kanske inte är så populärt.

    0kr i självrisk tack vore detta också om du har IF som förs bolag.

  3. #3
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478

    Re: GPS Tracker till Saaben, någon som är insatt?

    Det där verkar ju faktiskt väldigt seriöst.

    Men om jag beställer 5 st med 1 års datatrafik och tillgång till spårningscenter så blir det nästan 18.000:- med moms. Skulle vara sjukt kul och kunna se allting live hela tiden men känns som lite mycket pengar.

    Jag är mer inne på att ha en gammal mobiltelefon som man gömmer i bilen och kopplar en billaddare till. Sen på något sätt kunna se var den befinner sig. Eller är det så att man måste ha det där GPRS så att den hela tiden skickar "data" om var den är? En mobiltelefon klarar sig ju annars på ett kontantkort i 1 år från att man laddar på och den inte behöver skicka sms och data.

    Sen har jag ett annat problem som kanske inte är lika relevant men garaget där bilarna finns är ca 15 m ner under jord och där finns ingen el knappt någon signal att prata i telefon så vet inte om sändarna kommer att äta upp både batterier och saldon om man skulle ha det i kampen om att hitta en signal.

    MVH
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: GPS Tracker till Saaben, någon som är insatt?

    Gjorde en snabb sökning på ebay och hittade flera olika varianter som gör ungefär det du vill. Bland annat denna för 265kr.
    http://www.ebay.com/itm/Mini-Real-Time- ... 2ec0d4f61c

    Så istället för en spårare får du sju för 1895kr. Inte med samma möjligheter kanske, men går man upp lite i pris så verkar det finnas de med fler funktioner. 440kr för denna som verkar likna den för 1895kr.
    http://www.ebay.com/itm/Real-Time-GPS-G ... 2573f6c63d
    Fyra istället för en. (Plus eventuell moms och tull.) Undrar varför gpsteknik's är så mycket dyrare?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: GPS Tracker till Saaben, någon som är insatt?

    Det här var en intressant tråd!!

    Jag är så sjuukt nojjig över de bilar jag har och "älskar". Skulle vilja ha en gps/gsm tracker för att kunna spåra bilen. Men framförallt skulle jag vilja få ett sms OM bilen startas och är det inte jag som startar den skulle jag vilja kunna svara med ett sms tillbaka och då körs 12volt in på lämpligt ställe i databoxen och bränner sönder den så bilen stannar. Då kommer dom inte längre och jag kan enkelt hämta bilen och behöver bara köpa en ny databox
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #6
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: GPS Tracker till Saaben, någon som är insatt?

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Det här var en intressant tråd!!

    Jag är så sjuukt nojjig över de bilar jag har och "älskar". Skulle vilja ha en gps/gsm tracker för att kunna spåra bilen. Men framförallt skulle jag vilja få ett sms OM bilen startas och är det inte jag som startar den skulle jag vilja kunna svara med ett sms tillbaka och då körs 12volt in på lämpligt ställe i databoxen och bränner sönder den så bilen stannar. Då kommer dom inte längre och jag kan enkelt hämta bilen och behöver bara köpa en ny databox
    Det där skulle säkert gå att få ihop med hjälp av t.ex en Arduino Nano tillsammans med en GSM och en GPS-modul. Sedan så kopplar man in ett relä så kan man styra vilken ström man vill vart man nu vill ha den...
    Har programmerat en del Arduino på jobbet och språket är relativt lättlärt (Nån form av C#)

    Har däremot inte använt varken GPS eller GSM men t.ex en RFID-läsare är riktigt lätt-programmerad så jag antar att det borde gå att få till det med.

    Edit: Kollade in den sista GPS-trackern som mioh länkade till och den hade ju faktiskt ON/OFF via SMS, detta borde man ju också kunna använda på ett smidigt sätt för att styra strömmen dit man vill..
    Dumt att uppfinna hjulet två gånger...
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: GPS Tracker till Saaben, någon som är insatt?

    Citat Ursprungligen postat av Prodigal_Son
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Det här var en intressant tråd!!

    Jag är så sjuukt nojjig över de bilar jag har och "älskar". Skulle vilja ha en gps/gsm tracker för att kunna spåra bilen. Men framförallt skulle jag vilja få ett sms OM bilen startas och är det inte jag som startar den skulle jag vilja kunna svara med ett sms tillbaka och då körs 12volt in på lämpligt ställe i databoxen och bränner sönder den så bilen stannar. Då kommer dom inte längre och jag kan enkelt hämta bilen och behöver bara köpa en ny databox
    Det där skulle säkert gå att få ihop med hjälp av t.ex en Arduino Nano tillsammans med en GSM och en GPS-modul. Sedan så kopplar man in ett relä så kan man styra vilken ström man vill vart man nu vill ha den...
    Har programmerat en del Arduino på jobbet och språket är relativt lättlärt (Nån form av C#)

    Har däremot inte använt varken GPS eller GSM men t.ex en RFID-läsare är riktigt lätt-programmerad så jag antar att det borde gå att få till det med.
    Alternativt så använder ni reläet som medföljer till den för 440kr ovanför.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: GPS Tracker till Saaben, någon som är insatt?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av Prodigal_Son
    Det där skulle säkert gå att få ihop med hjälp av t.ex en Arduino Nano tillsammans med en GSM och en GPS-modul. Sedan så kopplar man in ett relä så kan man styra vilken ström man vill vart man nu vill ha den...
    Har programmerat en del Arduino på jobbet och språket är relativt lättlärt (Nån form av C#)

    Har däremot inte använt varken GPS eller GSM men t.ex en RFID-läsare är riktigt lätt-programmerad så jag antar att det borde gå att få till det med.
    Alternativt så använder ni reläet som medföljer till den för 440kr ovanför.
    Aaaaa ser nu att flertalet gps/gsm larm har stöd för att stänga av bilen, den utgången kan säkert användas till vad som helst. Räcker ju egentligen med att man bryter strömmen till soppapumpen. Dom lär ju inte lyckas ta sig runt den spärren på mindre tid än vad det tar för mig att ta mig dit eller för att få dit polisen. Man kan ju ha två utgångar... först stänger man av soppapumpen, börjar bilen röra på sig igen så bränner man databoxen. En bränd databox är ytterligt skydd om man som jag har andra spridare, e85 i tanken osv. Då räcker det inte med att tjuven pluggar in en original box utan måste ha en med någorlunda rätt program i om bilen ska starta

    Ska fixa något sånt här i framtiden när jag har tid över.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  9. #9
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: GPS Tracker till Saaben, någon som är insatt?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Alternativt så använder ni reläet som medföljer till den för 440kr ovanför.
    Jo var lite så jag tänkte med, kollade aldrig igenom sista länken innan jag skrev inlägget
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  10. #10
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478

    Re: GPS Tracker till Saaben, någon som är insatt?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Gjorde en snabb sökning på ebay och hittade flera olika varianter som gör ungefär det du vill. Bland annat denna för 265kr.
    http://www.ebay.com/itm/Mini-Real-Time- ... 2ec0d4f61c

    Så istället för en spårare får du sju för 1895kr. Inte med samma möjligheter kanske, men går man upp lite i pris så verkar det finnas de med fler funktioner. 440kr för denna som verkar likna den för 1895kr.
    http://www.ebay.com/itm/Real-Time-GPS-G ... 2573f6c63d
    Fyra istället för en. (Plus eventuell moms och tull.) Undrar varför gpsteknik's är så mycket dyrare?
    Den första som mioh hänvisar till den tycker jag måste räcka alldeles utmärkt. Den andra måste man ju montera 2 antenner till ser det ut som. Det kommer ju att synas. Men om man då köper den första varianten, var eller med vad kan jag spåra sändaren med? Den måste ju ha ett abonnemang el liknande? Jag har försökt att läsa på sidan men det står med vad den kan inte hur man för att använda den?

    Och jag vet jag är inte den bästa på elektronik, mekanik är en annan sak !

    MVH
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  11. #11
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: GPS Tracker till Saaben, någon som är insatt?

    "Location inquiry by SMS" tillsammans med "GSM Frequency Band: 850MHz/900MHz/1800MHz/1900MHz" som står i informationen gissar jag innebär att du skickar ett SMS till enheten som då svarar med aktuell position. Du behöver ett kontantkort (eller liknande) i enheten med andra ord. Hoppas att det medföljer en instruktion...

    Eftersom den är rätt billig och det är fraktfritt så får du helt enkelt beställa en, prova, testa och utvärdera. Om den känns ok beställa fyra till.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #12
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478

    Re: GPS Tracker till Saaben, någon som är insatt?

    Ja det låter klokt men det måste ju finnas en liknande pryl nånstans att köpa i Sweden. Men det är ju smart om den jobbar med SMS för har man Comviq Kompis så kan man ju skicka obegränsat både till o från prylen! Kan jag hitta en i Sweden för det cirkapriset så köper jag en direkt och utvärderar.

    MVH
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    86

    Re: GPS Tracker till Saaben, någon som är insatt?

    Jobbar med lite liknande.

    Man har kanske lite frågor efter att ha läst produktbeskrivningen men det står att man inte behöver registrera sig på någong portal som man ofta måste(vilket ofta blir en utgift). I dom fallen skickar terminalen in sin position som sätts ut på en karta via portalen, med portal får man ofta lite "extra", typ som körjournal möjlighet o.s.v. Lösningarna som inte har portal får man ofta posistionen i klartext i SMS/GPRS som man sedan själv får mappa ut på eget sätt. Dock står det på den första något med google map länk, den kanske fixar det o vet hur google maps vill ha länken för att mappa ut och skickar det direkt, smidigt i såna fall.

    Billigt, helt klart och ser enkelt ut. Dock kommer du alltid få bättre mottagning om du sätter upp antenner på något smidigt ställe, troligtvis även GPS puck för exaktare/snabbare positionering men förstår vad du menar att det inte ska synas. Tråkigt med bara GSM modem då man bara får ett av två (tre om räknar 4g) nät i Sverige, vilket innebär om man har 2G/3G modem får större chans för täckning om man stödjer alla teknologier. Dock är 3G modem relativt ovanliga än i denna bransch då dom är lite dyra fortfarande gämfört med 2G så det är inte ovanligt att man bara använder 2G.
    Ska du köpa från USA kolla bara upp att den klarar av vår GSM teknologi på 900/1800 Mhz så du inte får ett modem som inte fungerar
    Saab 900, Italiensk Aero -97
    Saab 9-3SC Aero -06

  14. #14

    Re: GPS Tracker till Saaben, någon som är insatt?

    GPS trackers är ganska vanligt i båtvärlden, de flesta båtfirmor säljer trackers i olika prisklass.

    Ett exempel på en enkel tracker som inte kostar skjortan : http://seasea.se/Instrument/B%c3%a5t...TRACKER_GTU_10

  15. #15

    Re: GPS Tracker till Saaben, någon som är insatt?

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Det här var en intressant tråd!!

    Jag är så sjuukt nojjig över de bilar jag har och "älskar". Skulle vilja ha en gps/gsm tracker för att kunna spåra bilen. Men framförallt skulle jag vilja få ett sms OM bilen startas och är det inte jag som startar den skulle jag vilja kunna svara med ett sms tillbaka och då körs 12volt in på lämpligt ställe i databoxen och bränner sönder den så bilen stannar. Då kommer dom inte längre och jag kan enkelt hämta bilen och behöver bara köpa en ny databox

    Finns färdiga lösningar för ditt behov, det "jobbiga" blir att larma på och larma av som oftast sker med SMS.. ett fåtal trackers har fjärrkontroll. Det går ju att koppla in ett billarm på canbusen som man länkar ihop med trackern så sköts allt från originalfjärren

    Bränna boxen låter onödigt.. bättre att låsa alla dörrar och spruta in ogenomtränglig vit rök i bilen (japp finns som tillbehör) Kanske slänga in en stark utomhus siren i bilen me

    Lite allmänt, Och det är ingen idé att leta trackers i sverige om man vill ha nått under 1600:- det är bara att glömma, köp på ebay om man vill snåla och räkna inte med support eller garanti

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: GPS Tracker till Saaben, någon som är insatt?

    Kul att priser på dessa typer av grejjor börjar gå ned i pris. Jobbade med liknande produkter för drygt 5 år sen, så ett tag hade jag spåring på min bil (som testplattform) men lessnade på att jobbarkompisarna kunde se var jag var . SMS har fördelen att det är relativt "skottsäkert" men med de flesta "prisplaner" svindyrt om man ska ha ständig övervakning, GPRS är det mer som kan strula - å andra sidan så kostar datatrafiken såpass lite att man utan problem kan skicka en position varje gång täningen går av/på samt varje timme tex utan att "tömma" ett kontantkort på ett år. Kombinationen, att "aktivera" enheten med SMS, få ett svar med position i klartext via SMS till mobilen och sen gå över att spåra via GPRS (eller manuella SMS) när bilen verkligen blivit snodd, det är nog det optimala - även att en larmaktivering genererar ett SMS är ju vettigt. OM du får bilen snodd är det värt pengarna att dra iväg massa SMS... För 400kr plus ett kontantkort för en 100-lapp är det ju en bra grej att ha i bilen... Att bygga en egen lösning tror jag är att gå över ån efter vatten, det verkar som trivialt att bygga en sådan lösning, men ganska mycket kan gå fel så en "kinalösning" som ändå är testad på nåt sätt tror jag kan vara en bra medelväg... Återkoppla gärna i tråden om du hittar nåt billigt!
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 18:30
  2. Någon som är insatt i BW37 Automater (OG900)
    Av Turbo_Chrille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 07:20
  3. Kan någon insatt hälpa??
    Av Jocke_o i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 09:21
  4. Tänkte chiptrimma Saaben, finns det någon i Örebro?
    Av Tomassjolin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 21:26
  5. Nån som är insatt i Garret Aggregaten??
    Av Turbo_Chrille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-02, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •