Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur mycket pulver går det att ta ut?

  1. #1

    Hur mycket pulver går det att ta ut?

    Hej, jag var i roslagen i helgen och hittade en 900 turbo till salu. Ägaren sa att det var en motor i den som gav 450 hästar! Är det möjligt?? Säljaren ville ha 30.000 kr och jag har ingen aning om det kan vara bilens rätta värde. Säljaren sa " du får byta motor när du ska besiktiga för annars går den inte igenom". Väl mycket pyssel för att kunna köra med bilen, men kanske värt det om det är så himla mycket pulver i maskin. Vore tacksam för svar och om någon vet sådan vagn/motor kan betinga för värde.
    Gunnar

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Hur mycket pulver går det att ta ut?

    450hk är absolut inga problem...

    Med rätt hård + mjukvara så.

    Han måste väl kunna speca upp vad som är gjort med den? Och om det nu var 450hk i den så bör du åka 100-150 på 3 sek. Klarar den det?
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  3. #3

    Re: Hur mycket pulver går det att ta ut?

    Det var bra att få veta att 450 hkr inte var några problem. Killen verkade seriös och visste vad han pratade om. Kan bilen och/eller motorn vara värd 30.000 kr? Jag ska be att få alla data om motorn, så ni som vet nåt om värdet har lite mer info att gå på.
    Gunnar

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Hur mycket pulver går det att ta ut?

    Värdet beror väl på bilens skick i övrigt.
    Delarna för motorbygget kostade säkert 30 000 i nypris, men man får ju som bekant aldrig tillbaka pengarna man lägger på ett motorbygge, oavsett om det är trimning eller en originalrenovering.
    Du kan ju kolla några originalbilar på t.ex. Blocket och se vad de kostar som verkar vara i samma skick som den trimmade.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5

    Re: Hur mycket pulver går det att ta ut?

    Det är lite svårt att säga i vilket skick bilen var. Det fanns ingen rost men såg väl lite schaskig ut inuti. Långt ifrån pedantskött, men säljaren var mest intresserad av det som fanns under huven och där var det rent å snyggt. Är det så illa som säljaren sa " du måste byta motor för annars går den inte igenom". Verkar lite överarbetat för att få åka lite snabbare än andra. Tycker ni att jag ska plocka ur motorn och se till att få i en annan mer moderat maskin istället? Går det att sälja motorn löst? Finns det köpare för en sån motor?
    Kanske för många frågor men jag vill få lite kött på benen innan jag slår till.
    Gunnar

  6. #6
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Re: Hur mycket pulver går det att ta ut?

    Citat Ursprungligen postat av gunnar25
    ...såg väl lite schaskig ut inuti....

    ...Tycker ni att jag ska plocka ur motorn och se till att få i en annan mer moderat maskin istället? Går det att sälja motorn löst?...
    Men då finns det väl ingen anledning till att köpa bilen? Jo hade det varit en cab för det priset hade jag slagit till. Finns fler orginal 900:as ute på marknaden för den pengen...

    Tänk oxå på att om säljaren har lagt ner detta "krut" på maskinen så finns det säkert ett stort motorintresse hos honom. Och vart häckar man då? Jo på detta forum!!!
    Chansen är mycket stor att han läser och skriver här. -Köp den, köp den!!!

    Ja, det var väl det!
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Hur mycket pulver går det att ta ut?

    Vad gäller besiktningsbarhet så beror det på hur spaceat det ser ut under huven, hur bilens skick är i övrigt och vilken besiktningsman du får.
    Man kan ha 450 hk och ändå få det att se ganska original ut under huven. Det är så jag har gjort med mitt motorbygge, just för att slippa strul vid besiktning.
    Om bilen i övrigt är fräsch och ser hyfsat välvårdad ut så brukar vissa besiktningsmän se lite mellan fingrarna med andra grejer.
    Är det är gammal surgubbe som är allmänt trött på livet som besiktigar så är risken för nedslag större än om du råkar få någon som också är Saab-entusiast eller i övrigt är glad och trevlig.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8

    Re: Hur mycket pulver går det att ta ut?

    Tack å bock för alla inlägg och jag har fått svar på dom frågorna jag ställde. Nu vet jag bättre och vad beträffar hur det ser ut under huven så kan en lekman som jag direkt se att den motorn är trimmad. Extraktorrören och annat godis är ju inte dolt precis så jag lägger den här affären på hyllan. Min enda förhoppning är att jag är ensam spekulant och kan få den betydligt billigare när den förblir osåld.
    I skrivande stund är lycklig ägare till en Saab 96 -68 i mycket gott skick och med 13.500 mil på mätaren som kommer att stanna i min ägo länge till.
    /Gunnar

Liknande ämnen

  1. og9-3 aero. Mer pulver
    Av AeroTired i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-03-11, 10:41
  2. Mer pulver
    Av Biohazard77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 17:05
  3. Hur mycket pulver behöver jag??
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 01:12
  4. Mer pulver i original T16
    Av kocken75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 16:51
  5. Hur mycket pulver får man ha .....
    Av rikkman i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 17:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •