Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Kamkedja byte (motorlyft)

  1. #1
    Grundladd vip-rs avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    205
    Medlem#
    8542

    Kamkedja byte (motorlyft)

    Hej (saab9-3aero 2001)
    Började rassla punktvis från motorn idag,lokaliserade till kåpan vid kamkedjan.
    Har läst lite runt byte av kedjorna,och funderar på och lyfta ut motorn isåfall.
    Min fråga e om man kan lyfta motor å växellåda rakt upp eller det måste tas neråt?

    Eller nån som e sugen å fixa det mo en peng?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    305
    Medlem#
    9999

    Re: Kamkedja byte (motorlyft)

    Det funkar bra att ta uppåt. Har sett trådar som behandlat det innan men det kanske gällde 9-5. Går bra uppåt på både 9-5 och 9-3 dock, jag har gjort det på båda modellerna.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    Kamkedja byte (motorlyft)

    Även jag har tagit uppåt.. Ja brukar dock lyfta toppen separat.. Blir mer plats då
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  4. #4

    Re: Kamkedja byte (motorlyft)

    Du kan ju byta kedjan med motorn på plats.
    Bytte på en häromdagen.

    Väck med ventilkåpan och bara börja på.
    Bara kapa upp den gamla och sätt ihop med den nya.
    En håller koll på kedjorna och en drar runt motorn.
    Sen är det bara och sätta ihop den nya kedjan.

    Var bara noga med att kolla så alla märkningar stämmer när ni är klara så den inte skuttat en kugg.

    /Hedlund

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269

    Re: Kamkedja byte (motorlyft)

    Citat Ursprungligen postat av hedlunde
    Du kan ju byta kedjan med motorn på plats.
    Bytte på en häromdagen.

    Väck med ventilkåpan och bara börja på.
    Bara kapa upp den gamla och sätt ihop med den nya.
    En håller koll på kedjorna och en drar runt motorn.
    Sen är det bara och sätta ihop den nya kedjan.

    Var bara noga med att kolla så alla märkningar stämmer när ni är klara så den inte skuttat en kugg.

    /Hedlund
    Värt att notera att detta är ett sk fulbyte
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Kamkedja byte (motorlyft)

    Håller med sammy detta är ingen lösning man lurar sig själv förstår inte att såna lösningar har kunnat få ett fäste hos en riktig gör det självare
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 952

    Re: Kamkedja byte (motorlyft)

    Citat Ursprungligen postat av sammy
    Citat Ursprungligen postat av hedlunde
    Du kan ju byta kedjan med motorn på plats.
    Bytte på en häromdagen.

    Väck med ventilkåpan och bara börja på.
    Bara kapa upp den gamla och sätt ihop med den nya.
    En håller koll på kedjorna och en drar runt motorn.
    Sen är det bara och sätta ihop den nya kedjan.

    Var bara noga med att kolla så alla märkningar stämmer när ni är klara så den inte skuttat en kugg.

    /Hedlund
    Värt att notera att detta är ett sk fulbyte
    Som väldigt ofta & ibland ganska snart resulterar i "gör om gör rätt"

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    305
    Medlem#
    9999

    Re: Kamkedja byte (motorlyft)

    Jag hade gjort det med motorn kvar i bilen. Gjorde det på en bekants 9-3 -02 i helgen. Tycker det är smidigare med motorn kvar i bilen. Får lossa motorfästen och skjuta motorn lite i sidled då men motorfästena är smidiga att komma åt på 9-3.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 183
    Medlem#
    8758

    Re: Kamkedja byte (motorlyft)

    Citat Ursprungligen postat av vip-r
    Hej (saab9-3aero 2001)
    Började rassla punktvis från motorn idag,lokaliserade till kåpan vid kamkedjan.
    Har läst lite runt byte av kedjorna,och funderar på och lyfta ut motorn isåfall.
    Min fråga e om man kan lyfta motor å växellåda rakt upp eller det måste tas neråt?

    Eller nån som e sugen å fixa det mo en peng?
    Hmm, har du mätt hur mycket spännaren är ute?

    Om det är kamkedjan brukar rasslet komma smygande och det blir inte bråttom att byta förrän vid >18mm. Om rasslet kom plötsligt så skulle inte jag köra med den innan jag visste vad problemet var.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 183
    Medlem#
    8758

    Re: Kamkedja byte (motorlyft)

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av sammy

    Värt att notera att detta är ett sk fulbyte
    Som väldigt ofta & ibland ganska snart resulterar i "gör om gör rätt"
    Eller ny motor... Eftersom man då bara byter en av c:a 10 saker där vissa ofta slits i ungefär lika grad. Har man otur tandar ett drev över med resultatet ventilsallad.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 467

    Re: Kamkedja byte (motorlyft)

    Citat Ursprungligen postat av hedlunde
    Du kan ju byta kedjan med motorn på plats.
    Bytte på en häromdagen.

    Väck med ventilkåpan och bara börja på.
    Bara kapa upp den gamla och sätt ihop med den nya.
    En håller koll på kedjorna och en drar runt motorn.
    Sen är det bara och sätta ihop den nya kedjan.

    Var bara noga med att kolla så alla märkningar stämmer när ni är klara så den inte skuttat en kugg.

    /Hedlund
    Hugger väl in i domedagskören jag också.

    Hur vet du att inte någon av släpskenorna är tvärslut och riskerar att gå sönder om 150 mil?
    Hur vet du att kuggarna på vevaxeldrevet inte är så spetsiga att de snart går av eller sliter ner nya kedjan på nolltid?
    Hur bedömer du skicket på balansaxelkedja och drivning, håller detta 20k mil till?

    Fulbyte var det någon här ovanför som kallade det. Håller med och vill bestämt avråda från sådana metoder.
    Aldrig att jag skulle köpa en bil där DU uppges ha bytt kamkedja.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895

    Re: Kamkedja byte (motorlyft)

    Man behöver ju inte spy galla över vad andra gör och inte men man kan iallafall konstatera att det på äldre bilar gick alldeles utmärkt att byta kedjan enbart för det var just kedjan som var sliten. På nyare bilar och särskilt saab så är det tyvärr lika mycket annat som slits och ibland mer än just kedjan så därav anledningen till att man helst inte bara byter kedjan.
    På äldre saab och andra märken så var det rejäla drev och släpor som oftast höll bilen ut men så är det inte längre och det ihop med långa serviceintervaller och missade servicar gör att ALLT slits ut i förtid.

    Men innan trådskaparen gör nåt förhastat så ska han ju naturligtvis kolla så det inte är nån skruv på remskivan som lossnat och skaver mot kåpan.......

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    Kamkedja byte (motorlyft)

    På en bekants 9-5 började de rassla omgående utan förvarning å de va då den fasta glidskenan som pajjat..

    Mvh
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  14. #14

    Re: Kamkedja byte (motorlyft)

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Citat Ursprungligen postat av hedlunde
    Du kan ju byta kedjan med motorn på plats.
    Bytte på en häromdagen.

    Väck med ventilkåpan och bara börja på.
    Bara kapa upp den gamla och sätt ihop med den nya.
    En håller koll på kedjorna och en drar runt motorn.
    Sen är det bara och sätta ihop den nya kedjan.

    Var bara noga med att kolla så alla märkningar stämmer när ni är klara så den inte skuttat en kugg.

    /Hedlund
    Hugger väl in i domedagskören jag också.

    Hur vet du att inte någon av släpskenorna är tvärslut och riskerar att gå sönder om 150 mil?
    Hur vet du att kuggarna på vevaxeldrevet inte är så spetsiga att de snart går av eller sliter ner nya kedjan på nolltid?
    Hur bedömer du skicket på balansaxelkedja och drivning, håller detta 20k mil till?

    Fulbyte var det någon här ovanför som kallade det. Håller med och vill bestämt avråda från sådana metoder.
    Aldrig att jag skulle köpa en bil där DU uppges ha bytt kamkedja.
    Jisses vilka diskussioner det kan bli.
    Det var bara ett förslag på hur man kan byta kedja på nolltid.

    För alla som nu är oroliga för att jag inte har koll på vad jag håller på med kan jag upplysa att denna bil byttes kedja, spännare och gliddelar på för 20mil sedan.
    Efter bytet tyckte jag inte att den gick som den skulle kollade upp allt en gång till och konstaterade då att kedjan inte stämde. Spännaren hade backat ut för mycket för att vara en ny kedja.
    DÄRFÖR vevade jag på en ny kedja igen.

    Så då kan vi även konstatera att man endast ska använda en ORGINAL kedja.


    DU behöver absolut aldrig köpa en bil av mig och jag skulle troligtvis inte sälja dig något heller.
    Men om DU eller någon annan nu hade köpt en bil av mig så hade ni nog inte behövt skita ner er av oro på hemvägen för att den är sönderklåpad då jag jobbar på en bilverkstad och vet vad jag håller på med.

    /hedlunde

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269

    Re: Kamkedja byte (motorlyft)

    När min motor var ur för kedjebyte kunde Mr Högabacka konstatera att kuggarna som höll fast kedjan (som jag fulbytte för att kunna köra 20 mil till verkstaden) var nedslitna till den grad att den "nya" kedjan kunnat hoppa av precis närsomhelst. Så varför lura sig själv...
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  16. #16
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 952

    Re: Kamkedja byte (motorlyft)

    Citat Ursprungligen postat av hedlunde
    Jisses vilka diskussioner det kan bli.
    Det var bara ett förslag på hur man kan byta kedja på nolltid.
    Problemet med att skriva på ett forum att gör si & så blir ju att om nu TS läser ditt inlägg & bara drar i en ny kedja blir ju lurad att tro att allt är fixat.

    Nu skriver du att allt byttes för 20 mil sedan, sen drog du i en ny kedja igen... varför inte nämna detta i ditt första inlägg. Du beskriver ju ett fulbyte i ditt första inlägg som att det skulle hjälpa. Du som påstår att du vet vad du håller på med & dessutom jobbar som mekaniker borde ju veta bättre

Liknande ämnen

  1. Byte kamkedja 9-5
    Av Lenny Bruce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-18, 02:12
  2. Ang. Byte av Kamkedja
    Av ChristianL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 00:02
  3. Byte av kamkedja og9-3 -99
    Av Marcus89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 22:11
  4. Byte av kamkedja?
    Av Mackan_vaxjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •