Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Köpa vettig olja kl 5 på en fredag, går det?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    351

    Köpa vettig olja kl 5 på en fredag, går det?

    Då står man där med påtok förlite olja i bilen en fredag eftermiddag och en längre resa planerad i helgen. Vad hittar man en bra olja vid den här tidpunkten? Bilen ska in på service om 300mil men den behöver en skvätt innan dess. Det gäller min SS-Aero som rullat 8700mil.

    Funkar den olja man hittar på Shell, OK mfl??
    9-3 SC 2,0t -06
    i garaget även en 900T-80 http://www.garaget.org/?car=139234

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    ja den fungera lika bra

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    ja den fungera lika bra
    Lysande! En svarstid på 2-min är inte illa.
    Trevlig helg!
    9-3 SC 2,0t -06
    i garaget även en 900T-80 http://www.garaget.org/?car=139234

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    93
    Många olika dunkar med olika etiketter på kan väl innehålla samma olja?
    Farsan som är gammal dragracingräv berättade att förr så köpte Agrol olja av Mobil11. Och det är ju lite prisskillnad på dom märkena.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Anth
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    ja den fungera lika bra
    Lysande! En svarstid på 2-min är inte illa.
    Trevlig helg!
    Funkar prima för att slå i en skvätt innan service japp.. Annars är det Saabs (Mobil1!) longlife olja som gäller för att klara de långa serviceintervallen.

    2 minuters svarstid är ju nästan långt på detta forum Det är därför vi tycker om det så mycket

    /Rydde

  6. #6

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Var på en föreläsning angående oljor, en av de som talade var från ett av de stora oljebolagen. Ett och annat intressant kom upp under denna 2timmars föreläsning. Deras egen olja och olja av annat märke av mkt billigare natur kommer från samma "kran" på deras "lilla" firma...
    Så jag hävdar intill min död att det inte är av dödlig natur att hälla i annat märke än det som finns i orginal, dock skall du hålla dig till samma kvalisort, natur och viskositet för enkelhetens skull. men detta finns säkerligen på din lokala mack. Nåt i stil med 5w/40 0w/40 eller 0w/50 misstänker man är standardblask i din spis....
    Sen att man personligen väljer olja från vissa enskilda producenter är just för att de är enskilda och inte köper från en och samma stortillverkare och sätter sin egen logga på för att därefter dubbla priset..
    Ingen nämnd ingen klämd...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Var på en föreläsning angående oljor, en av de som talade var från ett av de stora oljebolagen. Ett och annat intressant kom upp under denna 2timmars föreläsning. Deras egen olja och olja av annat märke av mkt billigare natur kommer från samma "kran" på deras "lilla" firma...
    Så jag hävdar intill min död att det inte är av dödlig natur att hälla i annat märke än det som finns i orginal, dock skall du hålla dig till samma kvalisort, natur och viskositet för enkelhetens skull. men detta finns säkerligen på din lokala mack. Nåt i stil med 5w/40 0w/40 eller 0w/50 misstänker man är standardblask i din spis....
    Sen att man personligen väljer olja från vissa enskilda producenter är just för att de är enskilda och inte köper från en och samma stortillverkare och sätter sin egen logga på för att därefter dubbla priset..
    Ingen nämnd ingen klämd...
    Hej har också varit på sådant, fast i 8h
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    Citat Ursprungligen postat av Lorge
    Många olika dunkar med olika etiketter på kan väl innehålla samma olja?
    Farsan som är gammal dragracingräv berättade att förr så köpte Agrol olja av Mobil11. Och det är ju lite prisskillnad på dom märkena.
    hmm har använt agrololja i skotern(2-takts-olja) frys typ vid 25-
    Subaru Legacy

Liknande ämnen

  1. En regning fredag...
    Av N.Juvakka i forum Tidsfördriv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-28, 12:41
  2. Fredag !!
    Av Lob i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 21:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •