Sidan 11 av 24 FörstaFörsta ... 91011121321 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 461

Ämne: Busbilen og900 T16 -83

  1. #201
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Långt mellan uppdateringarna här nu

    Minns inte om det är 1 eller 2 år sedan jag mätte trycket i turbons inloppsrör efter att en MC-åkare påpekat att det "ser klent ut" . Kom fram till att det sjönk betänkligt på hög belastning, dvs jag hade en strypning på insugssidan. Tryckmätaren visade ungefär samma undertryck som på tomgång = Inte bra.
    Misstänkte att det var originalsnorkeln som var boven så den byggdes om till ett rör rakt ut i skärmen istället.

    Äntligen fick jag tummen ur och gjorde en ny mätning av trycket och nu är trycksänkningen knappt synbar på tryckmätaren.
    Min slutsats är att std pappersfilter (antagligen något billigt piratfilter) i org filterburk räcker ganska långt men org snorkel kan vara idé att se över om man trimmar lite.
    Sportluftfilter ser jag ingen anledning att använda
    Intressant!
    Har gått i dessa tankar ang. detta jag också på sistone...
    Har t.o.m nippel med slang och allt klart då jag tagit ett insugningsrör från en "nyare" modell med VV uttag på, och så ser det inte ut på min gamle T8 -85. Den måste ju dessutom suga luften genom k-jet bränslehuvudet....
    Är det snorkelvarianten som tittar upp precis framom exp.kärlet du ratat?

    Får vi ingen bild på din modifikation?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #202
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241
    Ska fixa en bild.
    Det är snorkeln framför exp. kärlet som jag modifierat.

    Har använt snorkeln och kapat den strax ovanför 90° böjen.
    Luftburken är vriden så anslutningen pekar rakt ut åt sidan.
    Har borrat (med hålsåg) ett hål i plåtväggen och stuckit ut snorkeln dit istället. (eftersom jag rensat bort tändsystem, APC och farthållare är utrymmet tomt)
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #203
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    3471
    Har själv reflekterat över att den tillplattade snorkeln måste bli en strypning vid ngt läge/nivå. Frågan är när. Kör med röd original oskruvad apc box.
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2014-10-03 klockan 14:07.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #204
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241
    Enda sättet att veta om det är ett problem är att mäta.

    Koppla tryckmätaren till anslutningen för "R-slangen" och kör en sväng och kolla trycket
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #205
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Enda sättet att veta om det är ett problem är att mäta. Koppla tryckmätaren till anslutningen för "R-slangen" och kör en sväng och kolla trycket
    Har laddtrycksmätare i bilen kan ju koppla den på R slang o se om det blir undertryck.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #206
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241
    Äntligen kommer den utlovade bilden på snorkeln






    Sommarens turer på Jämtländska grusvägar har satt sina spår...
    Söker en fälg utan sprickor.

    JP Strix 7,5x17 med ET30



    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #207
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    89
    Smart lösning, hoppas att du inte blir sur om jag snor den! Det lämnar ju lite plats bredvid expansionskärlet, MAP-sensorn sitter nog bättre där än fast-stripad på insuget som min gör idag..
    Vill också ha bränslefiltret i motorutrymmet, då slipper man ju rostiga banjoskruvar osv... men det problemet verkar ni inte ha i jämtland
    9000 2.3T A50

  8. #208
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241
    Sno gärna idén

    Bränslefiltret ska jag nog flytta till bakaxeln om jag får lite meklust i vinter
    Hinner skruvarna eller filtret rosta sönder vill jag hävda att man slarvat med servicen. Det finns faktiskt ett bytesintervall även på bränslefilter.. men visst i Norrland är detta ett ickeproblem.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #209
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Äntligen kommer den utlovade bilden på snorkeln
    Se där ja!
    Antar att man får skaffa lämplig hålsåg och plagiera detta...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #210
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241
    Lugn nu grabbar.
    Börja med att mäta om det är ett problem

    Men visst, finns problemet är uppgraderingen enkel och billig
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #211
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 124
    Medlem#
    7182
    Bytesintervall på bränslefiltret tror jag dock är 12 000mil, hinner rosta en hel del på den tiden i söder.

    Den där fälgen borde gå och svetsa, har fått en liknande skada svetsad och betalade ett par hundra för det jobbet

  12. #212
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241
    Svetsning ska provas men den är svetsad på samma ställe tidigare.
    Typiskt att stenen jag körde på skulle träffa precis på den gamla lagningen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #213
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241
    Rotar i några gamla lådor

    Denna har varit med om en del bus men byttes i förebyggande syfte när den började låta illa.
    Ser ut som jag hade tur att jag slapp gå hem :CE


    Kanske finns en anledning att köra med stållock trots allt.

    Pinjonglagret var väl inte heller helt ok


    Skönt att man råkade hitta ett sånt här lätt-tvättat hus med tillhörande pinjonglagerhus. Synd det inte är starkaste huset med det får duga för denna låda.
    Kan konstatera att kokillhuset är ca 1,5kg tyngre än huset som spruckit

    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #214
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241
    Funderar lite på ev fortsatta uppgraderingar

    Någon som har en uppfattning om var gränsen för og900 grenröret ligger ?
    Har noterat att avgastempen sticker snabbt till 4-siffrigt värde om jag drar upp mot varvstoppet på 6500rpm. Kan såklart vara ett mappningsproblem men tanken slog mig att grenröret kanske har en begränsning.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #215
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Var de inte en 99a med t16 och 400 pållar. Han hade portat grenröret.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  16. #216
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935
    Det finns ju två grenrör, de senare har inte den där klacken för EGR och bör ha lite bättre flöde. Om det har nån större betydelse för värme i praktiken låter jag vara osagt, men helt klart tar klacken lite area och skapar troligen ännu mer turbulens. Bör kunna påverka?

    Hm, jag har ett Jörgen stållock för diffen till lådan liggande, borde jag slänga på det på min T16 kanske?
    MEDLEM 7032.

  17. #217
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon Visa inlägg
    Var de inte en 99a med t16 och 400 pållar. Han hade portat grenröret.
    Låter onekligen mycket med org grenrör.
    Sen är det väl svårt att veta var den exakta gränsen ligger. Säg att det går klämma ur 400hk med org grenrör, men vad skulle siffran bli med ett bättre grenrör ?

    Mitt grenrör är org med borttagen EGR-klack.
    Effekten har jag ingen aning om... laddar 1,0bar @6500rpm med en 19T.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab Visa inlägg

    Hm, jag har ett Jörgen stållock för diffen till lådan liggande, borde jag slänga på det på min T16 kanske?
    Är nog ingen dum ide.
    Beror väl lite på vilket lock du har nu.
    Får känslan av att den sista versionen med filter är betydligt styvare än den tunna plåten som fanns på 80-talet
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #218
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241
    Förbereder lite inför sommaren
    Samtliga genomgångna med nya pinjonglager och stumhylsa.

    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #219
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Inte fel att ha lite växellådor på lager. Diffhusplåten gör nog en del nytta eftersom de är ju yberlite material mellan inre divknutens infästning och bakre plåten. Där lådan spricker om diffen haverear ;-)

    Angående grenröret så är de långt ifrån optimalt, men verkar va få som testat var gränsen går. Men min erfarenhet är att man måste bestämma hur man vill använda bilen för att få ett bra fungerande grenrör. Ja menar långa avstämda pipor ger bra högvarvsegenskaper men tråkmotor på lågvarv. De som jaag tycker funkar bäst på en allroundbil är att göra ett så kort grenrör som möjligt å inte bry sig så mycket om längderna.

    Men om man slipar upp og900 originalgrenrör så stort man vågar så borde de funka bra. Jag tycker för litet avgashus på turbon gör mer skillnad på avgastempen än grenröret. Jag kör helst inte under 7ans hus på td04.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  20. #220
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    734
    Det va inte lite lådor du hade på lager jag har bara en extra plus en i delar !
    Men man kan ju aldrig ha för många kanske :P
    Senast redigerat av xor den 2015-03-23 klockan 18:46.
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006 - Busbilen
    Av tornros i forum Projekt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-04-23, 06:01
  2. Gör og900 intercooler någon nytta på og900 LTT?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 20:41
  3. [LÖST] Passar og900 stolar från -93 i en og900 från -88?
    Av Saaben i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •