Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Besiktning trimmad bil?

  1. #21
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Re: Besiktning trimmad bil?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Hur i hela friden gör alla med X-rör och effekter upp mot 500Hk när dom besiktar ?
    Vissa använder sig av en extra besiktningsmotor. Då görs alltså motorbyte före och efter besiktning.
    Detta är helt klart en jobbig variant, men man kan vara rätt säker på att få igenom bilen. Laternativet är ju att bara byta ut det synliga som sticker i ögonen, typ X-rör och turbo mm. Självklart toppat med en SW anpassad för "besiktnings-motorn".

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Man kan också registreringsbesiktiga bilen med alla ändringar. Då slipper man byta motor två gånger om året.
    Tog upp denna variant med bes.killen, men enligt honom behöver man då ett intyg från tillverkaren(i detta fall SAAB antar jag) som godkänner specen på bilen med allt vad det nu kan innebära. Låter mao krångligt att registreringsbesikta om bilen. Lyckas man så är ju detta helt klart att föredra.

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: Re: Besiktning trimmad bil?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Man kan också registreringsbesiktiga bilen med alla ändringar. Då slipper man byta motor två gånger om året.
    Så stora problem jag hade med att regbesikta en bil till original (åkte på regbesiktning pga trim) så vete f om det skulle gå att regga med högre effekt och utbytta hårdvaror.

    Kan tillägga att det var pappersexercisen som var det stora problemet. Besiktningsmannen ville ha papper som inte fanns!

    /M

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Besiktning trimmad bil?

    är det bara jag som tycker att dom borde ju låta privat personer få samla möjligheter som biltillverkarna med att registrera sin egna bil men då att man har effektsiffror från bänk bromsprov med krav efter effekt och vikt enligt tabell och så klart avgasvärden enligt lämplig standard ?

  4. #24
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Besiktning trimmad bil?

    Citat Ursprungligen postat av Robin92
    är det bara jag som tycker att dom borde ju låta privat personer få samla möjligheter som biltillverkarna med att registrera sin egna bil men då att man har effektsiffror från bänk bromsprov med krav efter effekt och vikt enligt tabell och så klart avgasvärden enligt lämplig standard ?
    Bara att få fram papper på avgasvärden kan kosta femsiffrigt. Att regbesiktiga är inte bara svårt, det är dyrt också.

  5. #25

    Re: Sv: Re: Besiktning trimmad bil?

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Så stora problem jag hade med att regbesikta en bil till original (åkte på regbesiktning pga trim) så vete f om det skulle gå att regga med högre effekt och utbytta hårdvaror.
    Jag har gjort det. Som en oväntad bonus fick jag pengar från transportstyrelsen också.

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Kan tillägga att det var pappersexercisen som var det stora problemet. Besiktningsmannen ville ha papper som inte fanns!
    Han fick en hel hög med papper och sedan var han nöjd.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Sv: Re: Besiktning trimmad bil?

    [quote=Göran Larsson]
    Citat Ursprungligen postat av "lillen 761":30p335hv
    Så stora problem jag hade med att regbesikta en bil till original (åkte på regbesiktning pga trim) så vete f om det skulle gå att regga med högre effekt och utbytta hårdvaror.
    Jag har gjort det. Som en oväntad bonus fick jag pengar från transportstyrelsen också.

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Kan tillägga att det var pappersexercisen som var det stora problemet. Besiktningsmannen ville ha papper som inte fanns!
    Han fick en hel hög med papper och sedan var han nöjd.[/quote:30p335hv]

    Antar att du har Hirschtrim. Då är det ju inga problem...

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    214

    Besiktning trimmad bil?

    ombyggt/amatörbyggt fordon via sfro är det som gäller när bilen är nyare än -94 äldre bilar kan regbesiktigas med större/annan motor med div åtgärder med dokumentation om vad som är monterat.

    krav för ombyggt fordon är ändrad motor, hela drivlinan och hela broms systemet. eve. förstärkningar om det behövs och motorn får ha 15kw/100kg om jag inte minns fel. turbo konvertering är ok om donator motorn har turbo.

    amatörbyggt är när man ändrar chassi, motorplacering eller drivnings typ, alltså väldigt omfattande modiferingar.

    mvh
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Besiktning trimmad bil?

    En sak om besiktningsmannen påstår att bilen är trimmad eller ändrad mot helbilsgodkännandet är att fråga honom om han kan bevisa det, och var är bromsbänken.
    En besiktningsman är inte kvalificerad att avgöra om det sitter orginaldetaljer på bilen eller inte, då dom inte vet om det är en specialmodell av bilen. Och motargumenterar dom tillräckligt länge så säger man bara att då får dom dömma ut nästan varje bil, som har några år på nacken, för det sitter inte orginalavgassystem eller bromsbelägg som är med i helbilsgodkännandet.
    Annars kan man alltid avbryta en besiktning utan att något skrivs på pappret.

    På jobbet råkade vi till och med ut för att det inte gick att regbesikta en Hirsch trimmad bil, då dom påstod att dokumentationen var ofullständig. Tog ca 4veckor för Hirsch och Svensk Bilprovning att reda ut den soppan efter besiktningsgubben.

    Jag har alltid besiktat mina bilar utan att förändra dem innan.

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: Re: Sv: Re: Besiktning trimmad bil?

    [quote=Göran Larsson]
    Citat Ursprungligen postat av "lillen 761":202fkiee
    Så stora problem jag hade med att regbesikta en bil till original (åkte på regbesiktning pga trim) så vete f om det skulle gå att regga med högre effekt och utbytta hårdvaror.
    Jag har gjort det. Som en oväntad bonus fick jag pengar från transportstyrelsen också.

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Kan tillägga att det var pappersexercisen som var det stora problemet. Besiktningsmannen ville ha papper som inte fanns!
    Han fick en hel hög med papper och sedan var han nöjd.[/quote:202fkiee]


    Vad är det för bil och vad modifierades?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Besiktning trimmad bil?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Hur i hela friden gör alla med X-rör och effekter upp mot 500Hk när dom besiktar ?
    Vissa använder sig av en extra besiktningsmotor. Då görs alltså motorbyte före och efter besiktning.
    Det förekommer även besiktningsbilar... Dvs man har två bilar med samma chassi nr
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #31

    Re: Sv: Re: Sv: Re: Besiktning trimmad bil?

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Vad är det för bil och vad modifierades?
    Bilen i signaturen modifierad med ny programvara i motorstyrdon, ny intercooler och ny luftburk.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage och dags för besiktning (Besiktning)
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 19:26
  2. Trimmad?
    Av isis i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 00:32
  3. Är min bil trimmad?
    Av Ricky_T8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 12:38
  4. Trimmad bil går som org?
    Av mps i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-03, 18:50
  5. Trimmad NG9-3 Aero bättre än trimmad 2,0T?
    Av MattA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •