Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    53

    Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    Hej, är ute efter lite kunskap! Jag ska köpa en 2din huvudenhet till bilen och det jag är osäker på är hur det fungerar med Bose systemet? Sitter allt i isokablar eller?

    Eller är det bara köpa första bästa enhet och koppla in?

  2. #2

    Re: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    Det är inte ISO-kontakter på huvudenhetens baksida. GM använder några egna kontakter; du behöver därför en adapter som gör om till ISO. Det finns enkla och avancerade adaptrar. De avancerade kopplar även mot CAN-bussen och ger då möjlighet till hastighetssignal och back (för navigationssystem), ljus, tändningsnyckel i (för styrning av kraft till stereo) och rattknappar (för fjärrstyrning av stereo). De enkla tar bara de vanliga signalerna i ISO-kontakterna.

    Du behöver också en monteringsram som ger din en dubbel-din.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    53

    Re: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    Tack för svaret!

    Visst är kablarna modellanpassade? JVC, Sony, Kenwood, etc...

  4. #4

    Re: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    Citat Ursprungligen postat av Jdar
    Visst är kablarna modellanpassade? JVC, Sony, Kenwood, etc...
    Ja. När jag monterade ett Pioneer navigeringsenhet i min bestod adaptern av tre adaptrar som kopplades ihop; en specifik för Saab (grunden som tar kontakterna bak på huvudenheten till standard ISO), ett tillägg specifikt för Saab (elektroniklåda som lyssnar på CAN-buss efter hastighetssignal, rattknappar mm) och en adapter specifik för Pioneer (fjärrkontroll mm).

    Jag använde adaptrar från Autoleads, men det finns säkert andra som tillverkar motsvarande.

    Tänk på att huvudenheten din 9-3 skickar ut högnivå även om bilen har slutsteg, dvs oavsett om bilen har 70W, 150W eller 300W är det samma huvudenhet med en 70W-förstärkare. Slutsteget för 150W och 300W förväntar sig därför högnivåsignaler.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    53

    Re: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    Tack för dina svar .

    http://www.sumo.se/sv/artiklar/bilstere ... 0-x72.html

    Det borde vara den avancerade kabeln du pratade om va? Kanske finns billigare priser än den där, kändes lite saftigt, men jag har hört av kompisar att bara "rattadaptern" brukar gå för en tusenlapp.


    Mvh Jagge

  6. #6

    Re: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    Den adaptern duger inte. Din bil är från 2009 medan adaptern du har hittat är för de äldre ljudsystemet. Saab bytte ljudsystem 2007.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    53

    Re: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    Oj, nu läste jag fel, tyckte det stog 2005 och uppåt.

    http://www.blekingebilradio.se/product. ... ory_id=566

    Står 2006 och uppåt?

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    Där är något som inte stämmer. SAAB bytte ljudsystem till MY07 precis som Göran säger, alltså fr.o.m MY07. Med andra ord så passar det t.om MY06 eller fr.o.m MY07, inte något mellanting.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9

    Re: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    Citat Ursprungligen postat av Jdar
    http://www.blekingebilradio.se/product.html/autoleads-pc910-x78?category_id=566

    Står 2006 och uppåt?
    Jag vet inte hur de tänker sig att denna ska fungera från 2006 och senare när stereon i 2006 är annorlunda än senare modeller. Dessutom vet jag inte vad de menar med "quadlock" och kontakterna på bilden känner jag inte igen. En sökning på nätet visar att Autoleads PC910-X78 passar till Chrysler ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10

    Re: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    De adaptrar jag använde när jag installerade en Pioneer AVIC-20BT var

    Autoleads DFPK-32-03 = monteringsram som gör om hålet i panelen till dubbel-DIN.
    Autoleads PC31-SAAB
    Autoleads PC31-PIO

    De två PC31-adaptrarna plus kablaget som medföljde AVIC:en kopplas ihop och innehåller då allt som behövs för att koppla ihop AVIC:en med bilen, inklusive rattknappar och signaler för navigatorn.

    Det är en jungel med olika adaptrar för olika bilar, olika stereofabrikat och olika årsmodeller. Galet.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    53

    Re: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    Ja, det verkar ju vara en stor j*vla soppa detta. Den första kabeln du nämnde står det också 2006 och uppåt. Jag ska nog ta och beställa hem en enhet nu och så skriver jag till autoleads och frågar vilken av deras adaptrar jag ska använda, måste ju vara bäst så?

    Tack för hjälpen dock. Lägger upp lite bilder sen .

    Btw: Nöjd med Hirsch uppgraderingen?

  12. #12

    Re: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    Citat Ursprungligen postat av Jdar
    Btw: Nöjd med Hirsch uppgraderingen?
    Ja. Karaktären på motorn blev bättre, men mest märks det på hur motorn och automatlådan fungerar tillsammans. Innan Hirsch var den väldigt pigg på att växla ner bara jag nuddade gaspedalen, nu behöver jag trycka ner en bit innan den tycker en nedväxling är nödvändig. Som en bonus fick jag även lägre vägtarfikskatt. :-)

    ps. Jag är även nöjd med sportchassit, instrumentpanelen i nappaläder, hantagen i läder, vingen bak och ratten, alla från Hirsch.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    53

    Re: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    Den där läder-uppgraderingen har jag kikat på, skitsnyggt! Har du lagt ut bilder på bilen din på nätet så man kan spana lite?


  14. #14

    Re: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    Citat Ursprungligen postat av Jdar
    Har du lagt ut bilder på bilen din på nätet så man kan spana lite?
    Nej. Varken jag eller bilen har något facebook/garaget-konto. :-)
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17

    Re: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Jdar
    Visst är kablarna modellanpassade? JVC, Sony, Kenwood, etc...
    Ja. När jag monterade ett Pioneer navigeringsenhet i min bestod adaptern av tre adaptrar som kopplades ihop; en specifik för Saab (grunden som tar kontakterna bak på huvudenheten till standard ISO), ett tillägg specifikt för Saab (elektroniklåda som lyssnar på CAN-buss efter hastighetssignal, rattknappar mm) och en adapter specifik för Pioneer (fjärrkontroll mm).

    Jag använde adaptrar från Autoleads, men det finns säkert andra som tillverkar motsvarande.

    Tänk på att huvudenheten din 9-3 skickar ut högnivå även om bilen har slutsteg, dvs oavsett om bilen har 70W, 150W eller 300W är det samma huvudenhet med en 70W-förstärkare. Slutsteget för 150W och 300W förväntar sig därför högnivåsignaler.

    En instickare: När du bytte HU, hur funkar funktioner som serviceindikator etc?
    ______________________
    Saab 9-3 1.8t Vector -10

  16. #16

    Re: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    Citat Ursprungligen postat av Buggis
    En instickare: När du bytte HU, hur funkar funktioner som serviceindikator etc?
    Serviceindikatorn fortsätter att fungera så länge man inte kopplar bort batteriet. Om klockorna i de olika styrboxarna nollas kan de inte få rätt tid från huvudenheten via CAN-buss. Det hade varit enkelt för Saab att lägga till datum och tid i inställningsmenyn (aktiveras automatiskt om TID-meddelandet saknas på CAN-bussen).

    Jag har planer på att bygga ihop en liten dator med CAN-buss som bl.a. ska skicka datum och tid på CAN-bussen. Det finns små färdiga datorer som passar och det behövs inte mycket programvara heller).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17

    Re: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Buggis
    En instickare: När du bytte HU, hur funkar funktioner som serviceindikator etc?
    Serviceindikatorn fortsätter att fungera så länge man inte kopplar bort batteriet. Om klockorna i de olika styrboxarna nollas kan de inte få rätt tid från huvudenheten via CAN-buss. Det hade varit enkelt för Saab att lägga till datum och tid i inställningsmenyn (aktiveras automatiskt om TID-meddelandet saknas på CAN-bussen).

    Jag har planer på att bygga ihop en liten dator med CAN-buss som bl.a. ska skicka datum och tid på CAN-bussen. Det finns små färdiga datorer som passar och det behövs inte mycket programvara heller).
    Det låter ju mindre kul, om strömmen skulle brytas av någon anledning. Mitt dilemma ligger i att jag vill såklart uppgradera ljudet, som så många andra, har tittat på diverse processorer hit och dit. Dock kvarstår ju den dåliga signalen från org.HU.

    Den processorn som känns hetast just nu är JL´s cleansweep, skall nolla och bygga upp signalen på nytt. Dels har jag tittat på Audison´s men känns som dem är för avancerade för normalbruk, mer tävlingsbruk.

    Det var bättre för!
    ______________________
    Saab 9-3 1.8t Vector -10

  18. #18

    Re: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    Service indikatorn (och dieselvärmare) slutar fungera om man inte har original HU.

    Jag har testat JL cleansweep på bla 9-5an och den är riktigt bra faktiskt så den kan jag rekommendera om du vill behålla original HU.

    //Fabbe

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17

    Re: Bilstereo till Saab 9-3 SC 2009

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Service indikatorn (och dieselvärmare) slutar fungera om man inte har original HU.

    Jag har testat JL cleansweep på bla 9-5an och den är riktigt bra faktiskt så den kan jag rekommendera om du vill behålla original HU.

    //Fabbe

    Grymt, vart tog du signalen, bakom HU eller vid steget? Högnivå misstänker jag?
    ______________________
    Saab 9-3 1.8t Vector -10

Liknande ämnen

  1. El problem till dragkrok. SAAB kabelsats 9-3 2009
    Av lasselars i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 19:42
  2. E85 till 2009 Saab 9-3 2.0T XWD automat?
    Av Robert Staflin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 17:50
  3. Passar saab 9-5 elstolar -2009 till en 9-5 2003
    Av georgekenedy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-16, 13:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •