Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vettig moppe för pendling?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 679

    Vettig moppe för pendling?

    Funderar på att köpa en moppe att pendla till jobbet på, är runt 5 km enkel väg, uteslutande stadstrafik.

    Vad är det för nåt man ska ha då, nån som har någon uppfattning?

    Någon beggad scootermodell är det som är aktuell.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Vettig moppe för pendling?

    När du skrev Scooter så blev jag osäker! Annars hade jag rekomenderat YZF R1 Skämt å sido. Vad för typ av raket är du ute efter, EU eller "30"-vespa?`

    Vad gäller EU så är mina erfarenheter den att du skall satsa på något känt märke, väldigt mycket strul med kinapuffarna för 5tsek i nypris.

    Fördelen med 30-vespan är ju att man får skotta runt på cykelbanor etc... Och de går aldrig 30 heller för den delen. Jag hade en pendlarmoppe för ett par år sedan, en kymco 30-moppe. Gjorde 50km/h orginal. Dock så brukar 30-mopparna i regel vara dyrare än EU-mopparna för med EU-M belastas man av betydligt högre försäkringskostnader samt vägskatt osv....
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    212

    Re: Vettig moppe för pendling?

    Låter som att du ska ha en cykel. 5 km är ingenting!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 254
    Medlem#
    6069

    Re: Vettig moppe för pendling?

    Det är ju en sån här du ska ha!
    http://www.blocket.se/orebro/Cykel_med_ ... ?ca=20&w=3
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  5. #5
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    433

    Re: Vettig moppe för pendling?

    5 km är ett perfekt avstånd för cykling, tar ungefär en kvart i måttligt tempo.
    Cykel med elmotor kan vara ett alternativ om man vill ha lite hjälp med framdriften. Finns schyssta elcyklar för under 10 kSEK.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 679

    Re: Vettig moppe för pendling?

    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    5 km är ett perfekt avstånd för cykling, tar ungefär en kvart i måttligt tempo.
    Cykel med elmotor kan vara ett alternativ om man vill ha lite hjälp med framdriften. Finns schyssta elcyklar för under 10 kSEK.
    Mjo, cykla har jag gjort några gånger, och det funkar ju så klart bra, men du som också bor i Bromma vet nog också hur härlig Tranebergsbron är på morgonen om man är lite morgontrött

    Pallar inte cykla till och från jobbet i vinter, utan tänkte i banorna kring en moppe med dubbat på, och sen bilen om det blir allt för jävligt.

    Tänkte nog köra bilvägarna, så då är inte en EU-moppe något hinder.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    56

    Vettig moppe för pendling?

    Är själv i tankarna att köpa en moppe. Har tittat på Honda Zoomer.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Vettig moppe för pendling?

    Åker Suzuki K50 varje dag till jobbet och dagis med dottern,har svårt att tänka mig bättre moped.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Vettig moppe för pendling?

    Själv kör jag kina EU-varianten, det är rätt kass kvalitet och ingen premiumkänsla, men jag tror den ger mycket bättre driftsekonomi än något från finmärkena. har ägt den sen kanske -08 och Förut körde jag 7-8 km till enkel till jobbet. Sedan drygt ett år har jag flyttat ut i skogarna och nu är det väl 4-5 km till prärieexpressen. Har funkat riktigt bra för mig.

    När min till slut ger upp tror jag dock att jag kommer satsa på eldriven dito, får se om det blir kina eller finmärken (inte riktigt lika stor prisskillnad när det blir eldrivet).

    Ett tips är att välja en modell som har ruta, gör stor skillnad och gör att man kan ta sig fram i klart sämre väder utan att bli helt nerdränkt (min hade inte ruta från början men sen jag kompletterade med det har upplevelsen blivit mycket bättre)

  10. #10
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Vettig moppe för pendling?

    Nu skulle det tydligen vara scooter, men annars hade jag satsat på en Yamaha DT50 eller liknande. Får gå 30, men gör ju bra mycket mer i standardutförande och man får riktiga hjul, inga jäkla skottkärrehjul som får moppen att välta över tack vare en gatkant!

    Dessutom är framkomligheten bra på vintern.

    Fast det är klart, blir ju lite oglamouröst att åka DT50

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Vettig moppe för pendling?

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Nu skulle det tydligen vara scooter, men annars hade jag satsat på en Yamaha DT50 eller liknande. Får gå 30, men gör ju bra mycket mer i standardutförande och man får riktiga hjul, inga jäkla skottkärrehjul som får moppen att välta över tack vare en gatkant!

    Dessutom är framkomligheten bra på vintern.

    Fast det är klart, blir ju lite oglamouröst att åka DT50
    Angående hjulen håller jag med, jag skulle inte banga större hjul på min (scooter), är det helt ute med stora hjul? Finns det överhuvudtaget några moderna EU-mopeder med stora hjul? eller är det DT50 / MT-5 som gäller då?

    /U

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Vettig moppe för pendling?

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Nu skulle det tydligen vara scooter, men annars hade jag satsat på en Yamaha DT50 eller liknande. Får gå 30, men gör ju bra mycket mer i standardutförande och man får riktiga hjul, inga jäkla skottkärrehjul som får moppen att välta över tack vare en gatkant!

    Dessutom är framkomligheten bra på vintern.

    Fast det är klart, blir ju lite oglamouröst att åka DT50
    Angående hjulen håller jag med, jag skulle inte banga större hjul på min (scooter), är det helt ute med stora hjul? Finns det överhuvudtaget några moderna EU-mopeder med stora hjul? eller är det DT50 / MT-5 som gäller då?



    /U

    Till och med dagens CROSS-MOPPAR har ju mindre hjul, mer likt motardhojjar!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    148

    Re: Vettig moppe för pendling?

    Då du bor i "storstad", jämför gärna föräkringspremierna för /EU-moppe, /30-moppe, /125-scooter (om du har A-kort)
    För mig kostade försäkringen för en halvgammal 125-scooter 25% av vad motsv för en EU-moppe kostar..

  14. #14
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Vettig moppe för pendling?



    Köpte denna 30moped för 500:-!
    Fungerar perfekt förutom att den saknar batteri och måste då kickas igång!
    Gör ca 50km/h original och drar 0.25l/mil. Kommer rätt långt på den 6.25l stora tanken!


    Har även denna Goa trampmoppen som jag kört ett tag nu. Kör den på 0.2l mil vilket gör att jag kommer ungefär 18mil på den 4.25l stora tanken.
    Kostar mig ca 60:- att fylla och varar en månad

    Dock är jag ju 25 år gammal så jag kör bara till och från jobbet med mopederna eftersom att det är lite småpinsamt att bli sedd på moppe
    Men kul är det!
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  15. #15

    Re: Vettig moppe för pendling?

    Även jag har nu börjat snegla åt att skaffa scooter. Passerar precis förbi tullarna varje morgon och eftermiddag så bara det är ju en 30-40kr/dag. Därtill att Aero'n drar rätt mycket i stadstrafik och att det är sånna sjuka köer.

    Tar tacksamt emot tips. En 30-moppe torde fungera fint, då jag tänker mig att det går snabbast om man kan åka gångvägar.

    Söker tips på bra modeller av kända märken. Men prisvärt.

    Hade en kund (TMS Motor) för 2-3 år sedan som var en importör/försäljare av "kina-moppar". Hade nöjet att utveckla ett reklamationssystem till deras återförsäljare. Maken till reklamationer som kom in på deras grejor alltså...fy helvete vad många. TMS gick i konkurs för 1,5 år sedan tror jag (mitt system fungerar dock fortfarande felfritt). Håller mig därför absolut borta från att falla för billiga kina-saker.

    RadarBoy

  16. #16

    Re: Vettig moppe för pendling?

    Jag röstar starkt för någon Yamaha scooter. En liten peng dyrare men ack så värd de!
    Tex någon Aerox, Jog R, Slider elr Neos. Helst en Aerox med vattenkyld motor.
    Fantastiskt kvalité på dessa mopeder!
    En tex Aerox med friktionsdäck måste vara himmelskt att åka i. Vinterkylan med snö och slask.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Vettig moppe för pendling?

    Vilken årsmodell och färg blev det på Suzuki K50:in ?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

Liknande ämnen

  1. EU-moppe eller äldre MC offroad?
    Av Herr Thomas i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 11:15
  2. problem med "kina" moppe
    Av SAAB örnie i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 21:01
  3. Vettig färglaser m. fax?
    Av Schäfer i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 21:37
  4. Bensinförbrukning, vilken saab för pendling?
    Av slaktarn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 15:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •