Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: ang sportluft

  1. #1

    ang sportluft

    Hej!

    Har en SAAB 9-3 2.0T -99.

    Har tänkt att montera sportluft i han.. Han har just nu steg 2 chip från nordictuning (cirka 240hk/350nm). Har även bänkat bilen efter det..


    Min fråga lyder behöver jag göra några inställningar om jag monterar sportluft? tänker om jag kanske måste bänka om han igen? Eller är det bara att montera och köra?


    Tack på förhand.. MVH!

  2. #2
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: ang sportluft

    Hej!

    Du behöver inte ändra något annat när du byter filter.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    ang sportluft

    Bänka gör du ju bara för att MÄTA effekt?

    Men svaret är nog nej på din fråga. Ett sportluftfilter gör inga direkta större förändringar.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  4. #4

    Re: ang sportluft

    Okej, så det är bara att montera och köra alltså?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: ang sportluft

    Det är bara att montera, samt tuta&köra.

    Är det ett sk "öppet-filter" kan (beroende på placeringen) det dock sänka effekten, pga av att motorn kommer suga varm luft från motorutrymmet istället för kallare luft utifrån. Insatsfilter i boxen däremot borde fungera bra, även om det inte renar som ett pappfilter.

    Alla har en egen åsikt angående detta med "sportluftfilter", gör det som känns bra. Finns mycket info i ämnet, både här på forumet och i ungefär resten av internet.
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  6. #6

    Re: ang sportluft

    Citat Ursprungligen postat av boost_
    Det är bara att montera, samt tuta&köra.

    Är det ett sk "öppet-filter" kan (beroende på placeringen) det dock sänka effekten, pga av att motorn kommer suga varm luft från motorutrymmet istället för kallare luft utifrån. Insatsfilter i boxen däremot borde fungera bra, även om det inte renar som ett pappfilter.

    Alla har en egen åsikt angående detta med "sportluftfilter", gör det som känns bra. Finns mycket info i ämnet, både här på forumet och i ungefär resten av internet.
    Tack för svar! Jo jag vet om det där med att den kan suga varmluft istället, men har funderat på att bygga något rör som drar in kall luft till filtret det måste ju fungera bättre iafl?

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: ang sportluft

    Citat Ursprungligen postat av turbosaaben1
    Tack för svar! Jo jag vet om det där med att den kan suga varmluft istället, men har funderat på att bygga något rör som drar in kall luft till filtret det måste ju fungera bättre iafl?
    Känner du till att oljan som används i öppna luftfilter kleggar igen luftmassamätaren? Akta dig för detta fenomen. Din bil kommer fungera skitdåligt efter ett tag.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    ang sportluft

    Citat Ursprungligen postat av turbosaaben1
    Citat Ursprungligen postat av boost_
    Det är bara att montera, samt tuta&köra.

    Är det ett sk "öppet-filter" kan (beroende på placeringen) det dock sänka effekten, pga av att motorn kommer suga varm luft från motorutrymmet istället för kallare luft utifrån. Insatsfilter i boxen däremot borde fungera bra, även om det inte renar som ett pappfilter.

    Alla har en egen åsikt angående detta med "sportluftfilter", gör det som känns bra. Finns mycket info i ämnet, både här på forumet och i ungefär resten av internet.
    Tack för svar! Jo jag vet om det där med att den kan suga varmluft istället, men har funderat på att bygga något rör som drar in kall luft till filtret det måste ju fungera bättre iafl?
    Borde - Ja.
    Kommer den? - Högst oklart.

    Alltså, öppet filter avråder jag överlag ifrån då risken för att du får in massa små smutspartiklar i motorn ökar markant. Bättre är isåfall att köpa ett "vanligt" sportluftfilter från exempelvis Maptun, Nordic eller liknande där du byter ut filterinsatsen i boxen.

    Kan inte komma på en riktigt bra motivering att ha öppet filter utöver att det ser roligare ut & låter lite mer. Om det nu är ett öppet filter du ska ha?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    ang sportluft

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av turbosaaben1
    Tack för svar! Jo jag vet om det där med att den kan suga varmluft istället, men har funderat på att bygga något rör som drar in kall luft till filtret det måste ju fungera bättre iafl?
    Känner du till att oljan som används i öppna luftfilter kleggar igen luftmassamätaren? Akta dig för detta fenomen. Din bil kommer fungera skitdåligt efter ett tag.
    Amen to that!

    Finns alltför många exempel på trasiga luftmassemätare pga öppet filter!
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  10. #10

    Re: ang sportluft

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Citat Ursprungligen postat av turbosaaben1

    Tack för svar! Jo jag vet om det där med att den kan suga varmluft istället, men har funderat på att bygga något rör som drar in kall luft till filtret det måste ju fungera bättre iafl?
    Borde - Ja.
    Kommer den? - Högst oklart.

    Alltså, öppet filter avråder jag överlag ifrån då risken för att du får in massa små smutspartiklar i motorn ökar markant. Bättre är isåfall att köpa ett "vanligt" sportluftfilter från exempelvis Maptun, Nordic eller liknande där du byter ut filterinsatsen i boxen.

    Kan inte komma på en riktigt bra motivering att ha öppet filter utöver att det ser roligare ut & låter lite mer. Om det nu är ett öppet filter du ska ha?
    Spelar ingen roll om det är öppet eller ej bara det är sport så!

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: ang sportluft

    Jag har en till sak att säga:
    Original luftfilter räcker för runt 300hk. Varför byter man när man inte ens är i närheten av den effekten? Det är många nackdelar och inga fördelar.

  12. #12

    Re: ang sportluft

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Citat Ursprungligen postat av Brisse

    Känner du till att oljan som används i öppna luftfilter kleggar igen luftmassamätaren? Akta dig för detta fenomen. Din bil kommer fungera skitdåligt efter ett tag.
    Amen to that!

    Finns alltför många exempel på trasiga luftmassemätare pga öppet filter!
    Fast TS har väl ingen LMM.....
    Signaturlös

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: ang sportluft

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Fast TS har väl ingen LMM.....
    Whoops! Det har du helt rätt i. Jag läste lite snabbt så det blev "9-5" i mitt huvud
    Då behöver du inte oroa dig för luftmassamätaren turbosaaben1 för du har ingen.

  14. #14
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    148
    Medlem#
    8518

    Re: ang sportluft


    Kan inte komma på en riktigt bra motivering att ha öppet filter utöver att det ser roligare ut & låter lite mer. Om det nu är ett öppet filter du ska ha?
    Jag måste varna för att överhuvudtaget lyssna på det ljudet, sen jag monterade insatsfilter istället har jag saknat det, låter rätt mycket mer, tänker att man får skona grejerna när jag minns ljudet.
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

  15. #15

    Re: ang sportluft

    Så jag kan köra på öppet filter utan att oroa mig över LMM? tack, mvh!

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    ang sportluft

    Citat Ursprungligen postat av turbosaaben1
    Så jag kan köra på öppet filter utan att oroa mig över LMM? tack, mvh!
    Ja med tanke på att du inte har någon
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

Liknande ämnen

  1. Sportluft-filter på 9-5 -01, vilket ska man välja?
    Av rickard1987 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 20:48
  2. Montering av Sportluft filter
    Av helin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •